Onko työnantajan pakko myöntää hoitovapaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rahasta ei tunnu olevan kiinni, joten nyt vain sitten työkkäriin ilmoitus vapaasta työpaikasta ja samoin tietoa lähimpään lähihoitajakoulutuspaikkaan, että olisi kesätyö tiedossa esim. opiskelijalle. Helpointa palkata kotiin peräänkatsoja, sinun työsi jatkuu ja kuopus saa olla päiväkodissa ja pitää päiväkotipaikkansa.

[QUOTE="kolmen äiti";25929359]Kyllä me voisimme kesän ajaksi hoitajankin palkata (ja rahallisesti se olisi kannattavampaakin kuin minun tai mieheni jäädä hoitovapaalle).

Mutta jotenkin olisi mukavampi ajatus, että lapset saisivat viettää lomaa oman äitinsä tai isänsä kanssa eikä vieraan hoitajan.

Ja jos nyt mies jäisi hoitovapaalle, kuten jo alustavasti varovaisesti lupaili, niin homma on hoidossa.[/QUOTE]

niin ja onhan sulla oikeus olla siiihen saakka hoitovapaalla kun lapsi täyttää 3-v. Sitä ei voi evätä millään verukkeella.

[QUOTE="vieras";25929383]Rahasta ei tunnu olevan kiinni, joten nyt vain sitten työkkäriin ilmoitus vapaasta työpaikasta ja samoin tietoa lähimpään lähihoitajakoulutuspaikkaan, että olisi kesätyö tiedossa esim. opiskelijalle. Helpointa palkata kotiin peräänkatsoja, sinun työsi jatkuu ja kuopus saa olla päiväkodissa ja pitää päiväkotipaikkansa.[/QUOTE]

Ei me nyt mitään sikarikkaita olla (vaikka hyväpalkkaisia kumpikin olemme), mutta ei hoitaja nyt rahasta kiinni jäisi, jos sellaisen haluaisimme.
Tämä on kuitenkin esim keskimmäisen lapsemme kannalta ainutlaatuinen vuosi. Koulun aloitus on ISO juttu ja lapsi jännittää sitä jo nyt pikkuisen.
Sen vuoksi mielestäni ihanteellista olisi, että lapset saavat olla kotona äidin tai isän - ei vieraan hoitajan - kanssa. Opetella reittiä koululle ja iltapäiväkerhoon, jutella koulun aloituksesta ja tietysti NAUTTIA KESÄSTÄ.

Mutta katsotaan nyt...

niin ja onhan sulla oikeus olla siiihen saakka hoitovapaalla kun lapsi täyttää 3-v. Sitä ei voi evätä millään verukkeella.

"Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta."

Eli kyllä voidaan evätä jos kolmatta kertaa haetaan. En nyt sano että tässä kyse siitä, mutta kun sun viesteistä saa käsityksen että ilmotetaan vain päivät millon lähdetään ja koska tullaan takas. Ei mene ihan niin vaikka oikeus onkin.

[QUOTE="vieras";25929496]"Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta."

Eli kyllä voidaan evätä jos kolmatta kertaa haetaan. En nyt sano että tässä kyse siitä, mutta kun sun viesteistä saa käsityksen että ilmotetaan vain päivät millon lähdetään ja koska tullaan takas. Ei mene ihan niin vaikka oikeus onkin.[/QUOTE]

ap on ollut vasta yhden pätkän hoitavapaalla, suoraan ä- vapaan jälkeen. Eli hänelllä on täysi oikeus pitää se toinen lakisääteinen hoitovapaajakso.

Siksi mä laitoinkin viestin alkuun että "onhan sulla" jolla tarkoitin tietenkin ketjun alloittajaa..

Nämä "olen työssäni korvaamaton" juttuja on aika hauska sinällään lukea...voisi sitten olettaa, että palkka on kans kohdallaan jos kerta on NIIIIIIIIN korvaamaton... vai onko se vaan sitä, että työnantaja haluaa antaa sellaisen kuvan jolla sitä työntekijää sitten pyritään muka motivoimaan ja sitten se työntekijä repii kaiken omasta selkänahastaan kun kuvittelee olevansa niin kauheen korvaamaton...

Nämä "olen työssäni korvaamaton" juttuja on aika hauska sinällään lukea...voisi sitten olettaa, että palkka on kans kohdallaan jos kerta on NIIIIIIIIN korvaamaton... vai onko se vaan sitä, että työnantaja haluaa antaa sellaisen kuvan jolla sitä työntekijää sitten pyritään muka motivoimaan ja sitten se työntekijä repii kaiken omasta selkänahastaan kun kuvittelee olevansa niin kauheen korvaamaton...

Ikävää että sinulla ei ole oikeita töitä :(

JEE!!!!! Kesä on sitten hoidossa! Mies on sopinut esimiehensä kanssa kahden kuukauden hoitovapaasta.

Tulee olemaan tosi outoa käydä itse töissä kun mies ja lapset nauttii kesälomasta. Mutta vaihteeksi nyt sitten näin.

[QUOTE="kolmen äiti";26009975]JEE!!!!! Kesä on sitten hoidossa! Mies on sopinut esimiehensä kanssa kahden kuukauden hoitovapaasta.

Tulee olemaan tosi outoa käydä itse töissä kun mies ja lapset nauttii kesälomasta. Mutta vaihteeksi nyt sitten näin.[/QUOTE]

Miten noiten lasten pk-paikkojen kävi? Irtisanoitte?

Mietin vaan, että ei varmaan voi olla hoitovapaalla, jos on kunnallinen hoitopaikka. Ei ainakaan Kelan mielestä. Mutta mikä sitten on työnantajalle se ehto hoitovapaalle? Sama kun Kelalla vai?

Yhteistyössä