Onko väärin antaa lapsen nukkua vieressä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei todella ole väärin, hassu kysymys. Kai nyt jokainen täysjärkinen vanhempi tietää/hoksaa kuinka on paras toimia oman lapsensa kannalta??? Meillä on välillä tuo 3,5 vuotiaskin viekussa, tosin nyt on taas nukkumisjärjestelyt tehty niin, että isä nukkuu 1,5v:n kanssa ja minä esikoisen kanssa samassa huoneessa. 1,5 v. kun ei oikein tahdo nukkua öisin syystä tai toisesta. En ole ajatellut, että tästä olisi jotain "vahinkoa" lapsille. Ja olen todella sitä mieltä, että pienet lapset eivät itke suotta!!!

Täälä 1,5v nukkuu enimmän osan yötä omassa sängyssä joka on sivuvaununa, ja osan yötä sit vieressä kun syö vielä yöllä ja joskus jää siihe.
Nukutan myös tissille, tai jos ei siihe nukaha vielä ni sit omaan sänkyyn mutta en jätä itsekseen nukahtamaan jos ei jää heti nukkumisasentoon.

Ois varmasti helpompi jos ei söis enää yöllä, tai muuten heräis, mut en oo jaksanu alkaa taisteleen ja huudattaan. Ja kun muutenki herää, ni mikäpä siihe sitte auttas ku odottaa et menee ohi.

Kauheinta se on lapsi jo parin kk ikäsenä viedään yksinäiseen huoneeseen nukkuun ettei vaan häiritse.

Ihan oikein on kun saa vieressä olla , turva lähellä lapselle.

Miksi pienen lapsen tulee nukkua yksin, mutta aikuiset ihmiset haluavat ja saavat nukkua toistensa vieressä?

Tämä ei ole mulle koskaan valjennut. Miksi aikuisen on saatava nukkua jonkun kanssa (täälläkin näkee näitä 'pelottaa nukkua yksin'-aloituksia) mutta vauvan ja lapsen on 'itsenäisyyden' nimissä jo osattava nukkua yksin.

Meillä on ollut käytössä perhepeti ja siitä sitten lapset ovat siirtyneet omaan huoneeseensa nukkumaan kun ovat halunneet. Eivät ole heräilleet öisin, ei ole tarvinnut haahuilla yöllä pitkin kämppää rauhoittelemassa ketään. Samaa noudatetaan nyt nuorimmaisen kanssa, vieressä nukkuu kunnes toisin haluaa. Esikoisen aikaan kuuli näitä taivasteluja, että 'sitten sen tarvii tulla armeijastakin äidin viereen nukkumaan, vai', enää ei kukaan vaivaudu kommentoimaan (ainakaan meille).

Jos lapsi nukkuu paremmin yksikseen, niin sitten toimitaan niin. Jos taas paremmin vieressä niin sitten nukkuu vieressä.

Se on väärin että yritetään väen vängällä jokus saada jonnekin nukkumaan vain siksi että se on oikein ja niin pitää tehdä. Se on oikein että nukutaan siten miten kaikilla on paras. Omanikin on ollu perhepedissa ja myöhemminkin aina toisen vanhemman puuttuessa tullu viereen. Ei tuo 5v enää tule paitsi jos yöllä sairastuu. Aikansa kutakin ap ja kauniita unia siten kun teille on paras.

Ei ole mitenkään väärin nukkua perhepedissä, meilläkin 2v. poika nukkuu vielä meidän keskellä.

Mutta tuo nukuttaminen kuulostaa oudolta, että vieläkin nukahtaa pelkästään syliin. Siitä opettaisin pois, että nukahtaisi omaan sänkyynsä. Jäisi sulle enemmän aikaa illalla itsellesi. Varsinkin jos olet yh, niin varmasti omaa aikaa ei liikaa ole.

Jos toimii niin mikäs siinä. Meiän tyttö ei millään rauhoittunut viereen mutta omassa sängyssä ja omassa huoneessa nukkuu hyvin 12 h putkeen. Vieressä vaan pyörii ja pienempänä myös itki. Nyt tyttö jo 3v, puolivuotiaana siirrettiin omaan sänkyyn.

Olen nukuttanut lapseni pienestä pitäen sylissäni lapsen nukahtaessa rinnalle ja nyt myöhemmin tuttipullolle. Lapsi on tällä hetkellä 1v4kk ja edelleen nukahtaa syliin, josta kannan lapsen säkyyni. Myöhemmin menen itse hänen viereensä nukkumaan.

Lapsi on sairastanut paljon ja hänellä on ollut lukuisia korvatulehduksi sekä allergioita pienestä pitäen. Olen ollut lapsen kanssa yksin syntymästä lähtien, joten sairasteluista aiheutuneen väsymyksen ja toisen vanhemman tuen puutteen vuoksi olen antanut itselleni luvan lapsen nukkua vieressäni. Imetin lasta 11kk:tta ja hän heräili pitkään myös öisin rinnalle, joten yösyöttämiset olivat helpompia tällä tavoin.

Olen saanut kokea paljon ihmetystä monilta tahoilta syystä, että lapsi nukkuu vieressäni. Välillä tunnen muiden painostuksen, että en tee oikein, koska en nukuta lastani oman sänkyyn ja anna hänen nukahtaa yksikseen.

Onko teistä epänormaalia nukkua perhepedissä? Pitäisikö tämän ikäisen lapsen jo nukkua omassa sängyssään? Miksi pitäisi?

Yhteistyössä