Onko väärin jatkaa ystävyyttä veljen ex:n kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipiteitä kaipaan

Vieras
Mulla on sellainen tilanne että veljeni erosi reilu vuosi sitten yli 10v kestäneestä suhteestaan kun löysi uuden naisen. Tämä ex on parhaita ystäviäni, me löydettiin toisemme heti kun hän alkoi seurustella veljen kanssa ja meillä on samanikäisiä lapsia, yhteinen harrastus ja kaveripiiri.

Heidän ero oli aika shokki alkuun kaikille mutta päätettiin silloin "Lauran" kanssa ettei anneta sen vaikuttaa meidän väleihin, mun mielestä kaikki on sitten mennyt mukavasti. Laura on päässyt yli erosta ja alkanut hiljattain seurustella uuden miehen kanssa, lapsia on huomioitu hyvin ja veljen uusi puoliso on otettu mukaan sukuun. En ole missään vaiheessa osoittanut mieltäni tätä veljen uutta kumppania kohtaan, mutta mitään ystäviä meistä ei ole tullut koska meillä ei ole oikeasti mitään yhteistä. Muuten kyllä vieraillaan puolin ja toisin, jutellaan ym.

Lauran kanssa nähdään usein ja koska lapset on kavereita keskenään liikutaan näiden kanssa yhteisissä jutuissa. Nyt tämä veljen vaimo on sitä mieltä että käyttäydyn törkeästi häntä kohtaan kun jatkan ystävyyttä Lauran kanssa ja on loukkaavaa etten ole ottanut häntä mukaan omaan kaveripiiriini johon Laura siis kuuluu. Hänen mielestä minun pitäisi hyväksyä veljeni ero ja en saisi tavata tämän ex:ää, lapsemme saisivat tavata toisiaan ainoastaan silloin kun ovat isällään. Myös kouluikäisiä lapsia jotka ovat keskenään kavereita pitäisi kieltää tapailemasta muulloin. Asutaan lähekkäin ja lapset on samassa koulussa.

Tämä veljen uusi vaimo on nyt raskaana ja pitää loukkaavana myös sitä etten iloitse hänen raskaudestaan. Olen kyllä onnitellut ja kysellyt vointeja, jutellut raskauksista yleensä mutta en ole mikään hössöttäjä noissa jutuissa enkä osaisi hyppiä riemusta ilmaan kenenkään raskauden kohdalla.

Toiminko mielestänne väärin veljen nykyistä vaimoa kohtaan, miten itse tuossa toimisitte?

Minä jatkaisin ystävyyttä "Lauran" kanssa niin kuin ennenkin. Uudella vaimolla ei pitäisi olla mitään sanomista toisten ystävyyssuhteisiin, eikä varsinkaan tarvitsisi puuttua lapsten tapaamisiin toistensa kanssa. Onhan lapset serkuksia keskenään. Taitaa olla aika mustasukkainen? Voisin joskus kutsua veljen uutta vaimoa rientoihin, mutta en kyllä ottaisi elämäntehtäväkseni hänen viihdyttämistään. Pääasia, että olette hyvissä väleissä ja tekemisissä.

Viimeksi muokattu:
Vähän hankalassa paikassa olet,en ymmärrä miksi sinun pitäisi katkaista ystävyys jos olet tahdikas sen ylläpidossa (tarkoitan nyt sitä ettet kailota puolin ja toisin asioita osapuolille). Kaikkien ihmisten kemiat nyt ei vaan natsaa,kokisikohan veljesi uusi vaimo että ns olet exän puolella etkä heidän.Mitä veljesi tuumaa asiasta?

Ei tietenkään, kyllä sinä saat pitää ystävinäsi keitä haluat.
Sillätavoin sun täytyy kyllä mielestäni olla lojaali veljeäsi kohtaan, että et kuitenkaan alennu juoruilemaan mitään mahdollisesti tietämiäsi negatiivisia asioita hänen nykyisestä kumppanistaan, etkä heidän suhteensa ongelmista.

Siis tällä Lauralla ja veljelläsi on lapsia. MIksi ihmeessä sinun pitäisi sitten lopettaa yhteydenpito. en ymmärrä.

Veljelläni ja Lauralla on kolme lasta jotka siis ovat omien lasteni serkkuja ja mun mielestä on kiva että serkut näkee toisiaan usein tosta erosta huolimatta. Veljen vaimo odottaa heidän ensimmäistä yhteistä lasta, esikoistaan.

Tämän vaimon mielestä sen eron myötä Laura olisi pitänyt sulkea pois suvusta, nyt kai kokee ettei saa omaa paikkaa perheessä kun Laura on kauttani yhä mukana. Sen ymmärrän että hänelle on ollut vaikea muuttaa uuteen kaupunkiin jossa ei tunne ketään ja olisi varmaan halunnut siksi mukaan kaveripiiriini. Kuitenkaan ei tunnu luontevalta ottaa häntä sinne koska Laura kuuluu tähän porukkaan ja veljen nyksä ei halua edes olla tekemisissä Lauran kanssa.

Sinä ja Laura olette ystäviä, ystävyyttä ei lopeteta siksi että joku siitä loukkaantuu ja sitä vaatii. Se, että te olette ystäviä ei mielestäni ole loukkaavaa veljesi uutta puolisoa kohtaa. Se olisi loukkaavaa, jos syrjisit uutta kumppania ja et haluaisi häntä nähdä, koska "hän ei ole Laura". Sellaista ei tullut ilmi viestistäsi, joten todennäköisesti uusi kumppani on mustasukkainen ja ei halua että mikään tai kukaan muistuttaa häntä edellisestä kumppanista, joka ilmeisesti oli pidetty.

Kyseessä on sun ja sinun lastesi ystävyyssuhteet, sun veljen vaimollesi ei sinun ystävyyssuhteet kuulu! Eron hyväksyminen ei tähän mitenkään liity ja kaikkien sukulaisten, olipa samaa verta tai ei, ei voi olla ystäviä tai läheisiä. Se millaiseksi sinun ja veljesi uudne kumppani muodóstuu riippuu ihan tästä uudesta kumppanista ja sinusta. Valitettavasti uusi kumppani kuulostaa itsekeskeiseltä ihmiseltä. Vai et ole onnellinen raskaudesta, kun et koko ajan hössötä...Miksi pitäisi edes olla onnellinen tai koko ajan hössöttää :D

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Vaikea tilanne, kyllähän sen ymmärtää tuon uuden kannalta, että saattaa tuntua pahalta kun miehen suku tuntuu tykkäävän exästä enemmän.
Mutta mä en kai antaisi silti veljen vaimon määräillä kavereitani, ja onhan tuo vaatimus, että sun pitäisi huolia hänet läheiseksi ystäväksi aika lapsellista.

Mun veli on ymmärtänyt Lauran ja mun ystävyyden ja alkuun mulle pahoittelikin eroa ja pelkäsi että suutun siitä hänelle. Muuten veljelle on ollut ihan ok että jatketaan tapaamisia ex:nsä kanssa ja sanoikin että kiva kun serkut näkee usein.

Lojaali olen yrittänyt olla. Alkuun tuin Lauraa pääsemään erosta yli ja silloin terapeuttisessa mielessä haukuttiin yhdessä veljeäni. Pian Laura sanoi ettei enää haluaisi kuulla veljestä ja tämän uudesta naisesta mitään joten ollaan pidetty suhteemme erillään. En myöskään ole puhunut Lauran asioista veljelle enkä tietenkään veljen puolison läsnäollessa muutenkaan puhu siitä mitä Lauran kanssa yhdessä tehdään. Lasten juttuihin kyllä vastaan jos siinä haluavat puhua jostain mitä viimeviikolla tehtiin, mutta silloinkin yritän hienovaraisesti vaihtaa puheenaihetta. Fb:sta kuitenkin näkee että ollaan tiiviisti yhteyksissä ja varmaan lapsetkin isällä ollessaan kertovat jotain.

Onko muuten veljen nyxä ottanut tämän suoraan puheeksi kanssasi? Kunhan lapsi on maailmassa niin ymmärtänee miltä hänestä tuntuisi eron sattuessa Lauran tilanne.

Ei sun tarvitse todellakaan alkaa lopettamaan ystävyyttäsi veljesi nyxän takia. Jos tämä ei tajua niin anna olla tajuamatta. Tai pyydä veljeäsi puhumaan vaimokkeelleen järkeä päähän.

sun veljen uus vaimo on pöljä, ehkä se joskus tajuaa sen itsekin. älä missään nimessä katkaise hyvää ystävyyssuhdetta. perustelet ystävyyden pitoa osittain lapsiin, musta te saatte pitää ystävyytenne vaikka teillä ei olis lapsia 'yhdistämässä' teitä, ei siihen ole veljelläsi tai hänen uudellaan naisellaan mitään sanomista asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielipiteitä kaipaan;28126328:
...lapsemme saisivat tavata toisiaan ainoastaan silloin kun ovat isällään. Myös kouluikäisiä lapsia jotka ovat keskenään kavereita pitäisi kieltää tapailemasta muulloin. Asutaan lähekkäin ja lapset on samassa koulussa.

Toiminko mielestänne väärin veljen nykyistä vaimoa kohtaan, miten itse tuossa toimisitte?

Siis täh ? Sanot siis lapsillesi että sorppa et saa enää leikkiä "Kertun ja Pekan" kanssa koska uusi täti ei tykkää siitä.. ?? Just.

Taidat tietää itsekin vastauksen kysymykseesi.

Vaikka tässä on nyt vain yhden ihmisen versio, kuten joku huomautti. Niin siltikin eihän aikuinen ihminen voi määrätä kenen kanssa saa olla ystäviä. Tottakai kun veljen edellinen suhde on noin kauan kestänyt niin tämä eksä on luonut suhteita myös veljen sukulaisiin.

Joten jatkat ystävyyttä, mutta tottakai pidät hienotunteisuutta mukana kun olet veljen uuden vaimon kanssa tekemisissä. Ei siinä oikeen muuta neuvoa voi antaa.

Samoilla linjoilla kuin muutkin vastaajat. Et toimi ollenkaan väärin. Veljesi nykyisen on vaan käsiteltävä omat ongelmansa ja tultava sinuiksi asian kanssa, että elämää ennen häntäkin on ollut.

Sinuna jatkaisin avoimesti ystävyyttä "lauran" kanssa, kun et tee siitä mitään numeroa, niin hänkin ymmärtää, että kyse ei ole mistään ystävyyttä kummemmasta salaliitosta häntä vastaan. Kyllä hän ajan myötä sopeutuu tilanteeseen.

Jos hän alkaa jotain vaatimuksia esittämään asian suhteen, niin minä ainakin sanoisin rauhallisesti, että "laura" on ystäväni ja pysyy sellaisena. Eikä "lauran" ja minun välinen ystävyys millään lailla vahingoita muita perhesuhteita tai ole uhka missään muodossa. Korostaisin ehkä myös hänelle, että haluaisin olla myös hänen (eli tämän uuden vaimon) kanssa ystävä ja hyvissä väleissä, enkä riidellä.

Jatkat ystävyyttä Lauran kanssa kuten ennenkin. Teillä on pitkä historia, olette ystäviä ja lapsenne ovat serkkuja. Ei ole mitään syytä katkaista välejä, vaikka veljen uusi puoliso sitä vaatiikin. Kunhan on mustasukkainen.

Yhteistyössä