Onko väärin, jos ei kerro miesystävälleen säästötilillä olevasta 5000 euron jemmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Ajattelen nyt vain tulevaa :)

jos siis alan seurustelemaan ja minulla on 5000e jemmassa, onko väärin olla kertomatta miehelle siitä? Sitä varten olen säästänyt, kun kahdesti mies on jo jättänyt ihan tyhjän päälle, jos joskus käy jotain, niin mulla on tuo summa säästössä, enkä käytä sitä kuin aivan hätätapauksessa (asunto menee alta tms)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no entäs jos muutetaan yhteen yms??

Vaikka muutatte yhteen niin jokaisella on oikeus pitää omat raha-asiat omana tietonaan. Hyvä keino on jakaa maksut puoliksi ja tällöin ei tarvitse raha-asioita sotkea ja miettiä kellä on varaa maksaa enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no entäs jos muutetaan yhteen yms??

Minusta asialla alkaa olla merkitystä vasta siinä vaiheessa, kun on yhteiset asuntolainat, hoitovapaat ja muut. Jos tietoisesti jättää kertomatta esim. omistavansa vaikkapa kymppitonneja ja hoitovapaan aikana maksattavansa esim. miehellä lainat kokonaan, niin sitten ei ehkä enää tunnu reilulta.

Minulla on aina ollut omat säästöt ja mies tietää, että niitä on. Samoin kuin miehellä omansa. Tarkoista summista ei ole tarpeen tietää.

Ei meillä tilejä vertailla. Aviomies tietää, että olen suhteellisen varakas häneen verrattuna, mutta ei se häneltä ole pois. Kulut jaetaan oikeudenmukaisesti, isot ostokset puoliksi, aviomies lainaa rahat ja minä otan säästöistä.

ei ole väärin

Kuten greippi sanoo, "Jos tietoisesti jättää kertomatta esim. omistavansa vaikkapa kymppitonneja ja hoitovapaan aikana maksattavansa esim. miehellä lainat kokonaan, niin sitten ei ehkä enää tunnu reilulta.

Minulla on aina ollut omat säästöt ja mies tietää, että niitä on. Samoin kuin miehellä omansa. Tarkoista summista ei ole tarpeen tietää. "

Mun mielestä tätä pitää ajatella ihan siltä kantilta, että kun suhde on siinä pisteessä, jotta odottaisi miehen kertovan vastaavasta asiasta, pitää itsekin kertoa. Niin kauan kun hyväksyisi mieheltä sen salaamisen saa itsekin pitää omana tyietonaan. Valehgtelua se ei niin kauan ole, kun asiasta ei kysytä.

Kuule, mä olen naimisissa ja mulla on säästössä 6000 euroa joista ukko ei tiedä. Enkä noista rahoista sille kerro, ellei käy muuten ilmi. Olen sen verran skeptinen, että ajattelen että mitä vaan voi tapahtua ja silloin ei jää ihan pulaan jos on vähän pesämunaa.

Jos muutatte yhteen, voithan kerran todeta sulla olevan pahanpäivänsäästöjä, joita ei käytetä ekaan eikä tokaan tekis-mieli-asiaan. Ei siinä kai summia taritse sanoa, vaikka toteaa että hätävaran tai jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja mia:
Kuule, mä olen naimisissa ja mulla on säästössä 6000 euroa joista ukko ei tiedä. Enkä noista rahoista sille kerro, ellei käy muuten ilmi. Olen sen verran skeptinen, että ajattelen että mitä vaan voi tapahtua ja silloin ei jää ihan pulaan jos on vähän pesämunaa.

Ja teillä on avioehto?

No minusta seurustelun vaiheessa ei tarvi kertoa raha-asioistaan vielä, mutta kun suhde vakiintuu pitemmälle niin silloin ainakin itse ajattelen, että pääsee helpommalla kun sanoo raha-asiat suoraan toiselle. Mutta olen aina ollut "yhteisen" pussin kannalla, joten säästöt menivät siinä samalla "puoliksi".

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn:
Alkuperäinen kirjoittaja mia:

Ja teillä on avioehto?

Totta puhut, aivan turhaa salaaminen jollei ole avioehtoa.

Meillä miehellä on säästöjä, mulla ei, molemmilla on hek.koht tilit sekä lisäksi yhteinen lainatili. Sieltä menee laina 50-50, mies maksaa laskut ja mä ruuat kun käyn kaupassa muutenkin. Omaisuus karttuu tasan jos joskus tulee ero. Mulle jää nyt vähemmän käyttörahaa kun miehelle, mutta mies kustantaa oma-aloitteisesti mm lomia ym. Meille sopii tämä, joillekin ei sopisi.

Tuli mieleen, että enpä minäkään tiennyt miehen säästöistä mitään, kun yhteen mentiin. Meillä oli kaksi lasta ja oltiin naimisissa oltu neljä vuotta, kun oikeastan tarkemmin tiesin säästöistä. Tuolloin mietittiin oman asunnon ostoa, joten siinä tuli ilmi. Tuon jälkeen sitten olen muutamaan otteeseen ollut täysin tiedoton miehen varoista. Nykyään tosin sitten taas tiedän, kun mies jatkuvasti jankuttaa rahan vähyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Tuli mieleen, että enpä minäkään tiennyt miehen säästöistä mitään, kun yhteen mentiin. Meillä oli kaksi lasta ja oltiin naimisissa oltu neljä vuotta, kun oikeastan tarkemmin tiesin säästöistä. Tuolloin mietittiin oman asunnon ostoa, joten siinä tuli ilmi. Tuon jälkeen sitten olen muutamaan otteeseen ollut täysin tiedoton miehen varoista. Nykyään tosin sitten taas tiedän, kun mies jatkuvasti jankuttaa rahan vähyydestä.

Tarinan opetus: ei kannata ottaa naista, rahat menee.

Ei seurustelukumppanin tarvitse tietää tuollaisista.

Jos (menette naimisiin ja) muutatte yhteen, ja alatte käyttää muuten yhteisiä rahoja mutta sinulla on piilotili, niin ei kuulosta reilulta.

Yhteistyössä