Onko väärin valehdella, jotta pääsee lapsettomuustutkimuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koko ketjua lukematta : kukaan täysjärkinen ei mene lapsettomuushoitoihin huvikseen... Ensin pitää tosissaan yrittää luomusti. Miksi ihmeessä mennä sinne, jos ei olisikaan oikeasti tarve ? Lapsettomuushoidot läpi käyneenä voin sanoa, että kannattaa oikeasti ihan yrittää muutama kuukausi. Se ei ole mikään helppo tie raskaaksi.

En ole menossa sinne huvikseen. Epäilen lapsen saantia vaikeuttavia asioita omassa terveydessäni.

Erään lähteen mukaan pitäisi tärpätä keskimäärin kolmessa kuukaudessa, tai muutoin on luultavasti jotain vikaa jossakin. Meillä on siis mennyt paljon kauemmin aikaa.

Minulla ei ole enää aikaa hukattavana, koska ikä tulee vastaan nopeasti. Nytkin on jo mennyt 1,5 vuotta, eikä mitään ole tapahtunut!

[QUOTE="vieras";26316194]Ilman ehkäisyä oltu 1,5 vuotta. Yritystä ei ole kuitenkaan ollut koko ajan, ja seksiä välillä liian vähän raskauden alulle saamiseen.

Minulla on alavatsassa tärähtelykipuja tietyssä vaiheessa kiertoa, muuten kaikki pitäisi olla OK.

Olen menossa ensi kuussa yksityiselle gynekologille. Onko väärin pyytää häneltä lähetettä lapsettomuustukimuksiin?[/QUOTE]

Silloin kun munasolu irtoaa on alavatsalla jommalla kummalla puolella tärähtelykipua. Juuri näihin aikoihin siis ovuloit ja seksiä pitää harrastaa silloin!

Kyllä itsensä kannattaa tutkituttaa, itse sain lapsen vasta neljän vuoden yrittämisen jälkeen (hoidoilla). Ja seksiä ei kuulu harrastaa joka päivä ovulaation aikaan, jos lapsen haluaa, vaan joka toinen päivä. Tällöin siittiöt parempia ja tämä oli ihan lääkärin ohje meille.

Ei todellakaan ole kolme kiertoa mikään "keskiarvo" vaan yksi vuosi. Eli jos vuoden aktiiviyrityksellä ei tärppää niin SITTEN pitää alkaa epäillä jotain ongelmaa. Eikä kaikilla siltikään mitään vikaa ole, sattuvat vain sijoittumaan sinne keskihajonnan toiseen ääripäähän.

Ja kannattaa huomioida että yhtä lailla hedelmöityshoidoissa pitää kytätä niitä otollisia päiviä ja miehen pitäisi olla lyhyellä varoajalla valmis singahtamaan klinikalle suorittamaan oma osuutensa. Eli jos ette edes samalla paikkakunnalla asu niin melkoisen mahdotonta on noita hoitojakaan toteuttaa.

[QUOTE="vieras";26327165]Silloin kun munasolu irtoaa on alavatsalla jommalla kummalla puolella tärähtelykipua. Juuri näihin aikoihin siis ovuloit ja seksiä pitää harrastaa silloin![/QUOTE]

Niin olemme tehneetkin. Yhdynnät on nimenomaan ajoitetuu ovulaation tienoille. Tunnistan ovulaation hyvin limoista, himoista ja kivuista :)

Mutta esimerkiksi nyt tässä meneillään olevassa kierrossa minulla on ollut outoja oireita.

Nännit ja rinnat tuli aroiksi n. viikko ovulaation jälkeen, ja sitten kp 18 alkoi alavatsan tärähtelykipu, joka jatkui n. kp 25-26 asti. Kp 25-26 oli ruskeaa tuhruvuotoa, joka niukkeni sellaiseksi vaaleanruskeaksi mikä ei näy kuin aavistus wc-paperissa.

Nyt on kp 30/28. Tein tänään raskaustestin, mutta se oli negatiivinen.
Voisiko minulla olla jokin hormonipuutos. Sen toivoisin selviävä, jos otetaan esim. verikokeet.

Ei taida olla enää normaalia?

Minulle on opetettu, että vuotohäiriöiden ilmetessä kannattaa joka tapauksessa ottaa yhteyttä lääkäriin. Tiputteluvuoto voi olla merkki esimerkiksi klamydiasta, joka on yksi yleisimmistä naisen hedelmättömyyden aiheuttajista.

Mä menin yksityiselle 7 kk yrittämisen jälkeen. Ikää oli alle 30v, mutta kuukautiskierto oli aina 40-50 vrk mittainen. Selvisi ovulaatio-ongelma, josta sitten alkoivatkin heti hoidot. Tuloksena kahden vuoden hoitojen jälkeen kaksoset :) Onneksi en jäänyt odottelemaan sitä maagista vuotta... Jos epäilet gynelologista ongelmaa, niin heti vain tutkimuksiin!

Edelleenkään ei ole menkat alkaneet....??
Koskaan eivät ole olleet näin paljon myöhässä (paitsi silloin kun olin raskaana), eikä stressit ym. muut ole koskaan vaikuttaneet kiertoon minulla.
Se tuhruvuotokin loppui, mutta vatsaa nipistelee välillä.

No, olinkin sitten raskaana.

Nyt on rv. 5+4, mutta taitaa olla jälleen keskenmeno tulossa... Jälleen ihan sama ajankohta, kuin viimeksikin rv. 5+4.

Tuli vasemmanpuoleinen alavatsakipu, kuten edellisessäkin keskenmenossa, ja alkoi tulla verta. Kipu hellitänyt, (otin kyllä buranan ja panacodin) ja odotan vain, että koska alkaa kunnon vuoto.

Miks meille aina kyä näin? :( Alkaa aika ja usko loppua.
Kunhan tästä tokenen, niin menen itseni gynekologille tutkituttamaan.

Ap

[QUOTE="hmh";26392813]Oletko sä provo vai oikea????

Ei raskaana syödä buranaa eikä panacodia.[/QUOTE]

Ihan tosissani kirjoitan.

Saa syödä molempia. Buranaa ei vsaa syödä viimeisen kolmanneksen aikana.

Minullahan on tässä nyt menossa keskenmeno, joten en ole enää raskaana :(

Ap

Tokkopa kyseessä on valehtelu jos ehkäsyttä ootte ollu 1,5vuotta ja raskaus on toiveissa. Ei ne tutkimuksissakaan voi vaatia että seksiä on joka kierrossa "tarpeeksi". Onhan sitä flunssat ja työmatkat jotka voi osua ovulaation kohdille.

Minä siis sanoisin ihan suoraan gynelle että kuin asiat on; ehkäsy ollu poissa 1,5vuotta, ja raskautta ei ole tapahtunut. Mitä tehdä?

[QUOTE="alkup.";26392929]Ihan tosissani kirjoitan.

Saa syödä molempia. Buranaa ei vsaa syödä viimeisen kolmanneksen aikana.

Minullahan on tässä nyt menossa keskenmeno, joten en ole enää raskaana :(

Ap[/QUOTE]

Buranaa ei saa ottaa ensimmäisen eikä viimeisen kolmanneksen aikana. Aiheuttaa mm. kohdun supistelua (1.kolmanneksella siis nimenomaan edesauttaa keskenmenoa). Keskimmäisellä kolmanneksella ei yhtä suuri riski mutta silloinkaan ei suositella (käytännössä siis vain lääkärin erikseen jostakin syystä määrätessä).

Panacod vältettävä koko raskauden aikana, vain lääkärin erikseen määrätessä (on melko äärimmäisiä tapauksia jolloin määrätään).

Parasetamoli sallittu (esim. Panadol, Paratabs, jne). Nimestään huolimatta Panacod ei ole parasetamolia.

Tämän on pakko olla trolli / provo. En pysty uskomaan että kukaan uhkaavan keskenmenon kohdalla (vuoto alkanut mutta varmuutta ei vielä) napsisi buranaa.

Buranaa ei saa ottaa ensimmäisen eikä viimeisen kolmanneksen aikana. Aiheuttaa mm. kohdun supistelua (1.kolmanneksella siis nimenomaan edesauttaa keskenmenoa). Keskimmäisellä kolmanneksella ei yhtä suuri riski mutta silloinkaan ei suositella (käytännössä siis vain lääkärin erikseen jostakin syystä määrätessä).

Panacod vältettävä koko raskauden aikana, vain lääkärin erikseen määrätessä (on melko äärimmäisiä tapauksia jolloin määrätään).

Parasetamoli sallittu (esim. Panadol, Paratabs, jne). Nimestään huolimatta Panacod ei ole parasetamolia.

Tämän on pakko olla trolli / provo. En pysty uskomaan että kukaan uhkaavan keskenmenon kohdalla (vuoto alkanut mutta varmuutta ei vielä) napsisi buranaa.

Samaa mieltä. Tai sitten kyseinen alkuperäinen on syystäkin lapseton... eihän tuo tajua elämän suojelusta yhtään mitään.

Mitenköhän te sen lapsen hoitaisitte kun ette oo ikinä yhdessä? Ja sitten raskausajan vinkuisit täällä kun oot ihan yksin ja mies vaan töissä.

Kyllä se onnistuu, mutta tuo asenne meitä reissumiesten puolisoja kohtaan on säälittävä. Yleensä ne vinkuu, joiden puolisot on tavallisesti kotona, mutta voi kauhistus kun mies joutuukin viikon kestävälle työmatkalle... Siinä haetaan kaikki sukulaisetapuun, kun mies ei ole kotona.

Molempia saa käyttää, mutta ei suositella pitempää käyttöä. Tuskin kerrasta on mitään haittaa.

Panacod = Parasetamoli, kodeiinifosfaattihemihydraatti

Parasetamolin käytössä raskauden aikana ei tunneta riskejä. Panacodin pitkäaikaista käyttöä raskauden aikana ei suositella. Neuvottele Panacodin käytöstä lääkärin kanssa.

Burana. Älä käytä Buranaa, jos olet viimeisellä raskauskolmanneksella.

Lääkeinfo.fi - Valmisteen mukaan

No itse olen lääkäri, enkä kyllä käyttäisi kumpaakaan jos toivotusta raskaudesta olisi kyse. Pelkkää parasetamolia.

Lähdetät lapsesi noilla lääkkeillä ihan vuorenvarmasti. Kai kumosit vielä drinksun perään?

No itse olen lääkäri, enkä kyllä käyttäisi kumpaakaan jos toivotusta raskaudesta olisi kyse. Pelkkää parasetamolia.

Lähdetät lapsesi noilla lääkkeillä ihan vuorenvarmasti. Kai kumosit vielä drinksun perään?

En ole kumonnut, en todellakaan joisi alkoholia raskausaikana.
Tämä raskaus oli hyvin toivottu, mutta nyt valitettavasti taas kävi näin.

En ole trolli. Mielestäni keskenmenoissa, ja lapsettomuudessa ei ole mitään hauskaa.

Voimakaskin alavatsan kipu ja runsaskin vuoto raskaudessa voivat olla vaarattomia, joten ehkä kannattaa elää niinkuin olisi alkio vielä elossa niin kauan kunnes ultrassa toisin todistetaan?

Lapsettomuusongelmiin erikoistuneella lääkärillä käynti taitaa olla tapauksessasi perusteltu juttu huomioiden että a) takana on kaksi varhaista keskenmenoa (ei vielä hälyyttävä määrä, mutta kuitenkin tällöin olette sekundaarilapsettomuuden "piirissä", niin hassu termi kuin se onkin lapsettomalle), b) aikaa ilman ehkäisyä on jo takana ja c) lääkäri opastaa sinua asioissa, jotka ovat varsinaisia hoitoja kevyempiä mutta joilla on merkitystä hedelmöittymisen ja varhaisten keskenmenojen kannalta (mm. ibuprofeenin ja kodeiinijohdannaisten käyttö).

Komppaan aiempia vastaajia: mm. tuo Burana on aikalailla ensimmäisiä asioita joita "kielletään" neuvolassa / varhaisultrassa / hoitokierroissa dpo 14 jälkeen (yhtä rutiinisti kuin vakuumikalat yms).

Jos lukisit sen koko _valmisteyhteenvedon_ etkä vain sitä pakkausselostetta (jossa muuten todetaan myös että kaikista lääkkeistä tulisi raskauden aikana konsultoida ensin lekuria). Kun kerran haluat itse leikkiä lääkäriä etkä usko ketään niin kannattaa perehtyä sitten ihan kunnolla.

Buranasta:

"4.6 Raskaus ja imetys
Prostaglandiinisynteesin inhibitiolla voi olla haitallisia vaikutuksia raskauteen ja/tai sikiön
kehitykseen. Epidemiologisten tutkimusten perusteella on viitettä siitä, että prostaglandiinisynteesiinhibiittorin käyttö alkuraskauden aikana lisää keskenmenon, sikiön sydämen epämuodostumien sekä gastroskiisin riskiä.- - -"

Jos keskenmenosta ei ole varmuutta (pieni vuoto ja vatsan kipuilu ei vielä keskenmenoa tarkoita), jätä Burana syömättä. Samoin kuin muut tulehduskipulääkkeet.

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/72455.pdf

Yhteistyössä