Onko vierastaminen jotenkin harvinaista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun meillä tyttö reilu 8 kk ja on vierastanut jo 4-5 kk iästä lähtien. Koko ajan on vierastanut, joskus enemmän joskus vähemmän, mutta aina kuitenkin on vierastanut. Ainut jota ei itke on toinen mummo, sitäkin kyllä pitkään katselee, mutta sitten voi jo alkaa "jutella" kun on saanut rauhassa katsella. Välillä kun on minun tai isin sylissä kun vieraita tulee, ei itkua tule ja voi sitten olla vaikka jopa vieraan sylissäkin jos hyvin käy.

Vierastaminen käy ilmi itkemisestä. Itkee kovasti jos joku tulee liian lähelle liian nopeasti, joskus itkee siis vaikka on sylissäkin. Esim. jos on rattaissa istumassa ja näkee minutkin, mutta joku vieras tulee pällistelemään lähelle niin itkuhan siinä tulee.

Tätä jotkut kovasti ihmettelevät kun vierastaa niin kovin. Onko vierastaminen sitten jotenkin harvinaista eikä ns. normaalia??

Missähän vaiheessa saattaa alkaa hellittämään.

Vierastaako teidän vauvat? Jos, niin miten se käy ilmi?

Itse olen miettinyt, että ollaanko oltu liikaa kotosalla. Ollaan meinaan aika paljon kotona, kun itsekin olen ns. "erakkoluonne". Joka viikko nyt sentään kuitenkin näkee muitakin kasvoja kuin minun tai isän.

Meidän 8kk vierastaa vaan tietyn tyyppisiä ihmisiä, kovaäänisiä räpätätejä ja -setiä ja alkoi vierastamaan 7kk. Eli vierastaa juuri sellaisia ihmisiä mitä mä itsekin :xmas: Kuulemma ihan normaalia vaikka monet meilläkin sitä ihmettelevät.

Molemmat on vierastanu. Appiukko meinas, et lasten kanssa ei käydä missään kun vierastavat..Mut se mies onkin tyhmä.. :xmas:

Vierastaminen on normaalia. Osottaa et vauva tunnistaa "omansa" ja arastelee muita.

Ja niinhän sen kuuluukin olla ettei ihan kaikkien kanssa olla heti syliin menossa, niin sen kuuluukin olla. Ihan hyvä jos vähän vieraampiin suhtautuu epäilevästi. Meilläkin poika näkee kummeja ehkä n.3-4 vkon välein ja vierastaa kamalasti.

Käykö teilläkin vierastaminen ilmi kovalla itkulla vai miten?

Joo se on vaan jotenkin ärsyttävää, tai jopa koomista kun alkaa aina se, että "ei meillä vaan pikku-Jesse vierastanut ollenkaan", mutta se nyt onkin niin kovin sosiaalinen jne... blaah

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:

Joo se on vaan jotenkin ärsyttävää, tai jopa koomista kun alkaa aina se, että "ei meillä vaan pikku-Jesse vierastanut ollenkaan", mutta se nyt onkin niin kovin sosiaalinen jne... blaah

Veit kirjaimet näppikseltäni!

Ihan normaalia tuo on! Lapset on yksilöllisiä, jotkut vierastavat enemmän kuin toiset.
Oma poikani vierasti ihan kauheasti vauvana 4kk-1,5v oli oikeastaan ihan mahdotonta. Oma anoppini haukkui minut surkeaksi äidiksi, kun lapseni vierasti ja hänen mukaansa emme käyneet missään tarpeeksi kun kerran lapsi vierastaa! Anoppi kävi 3krt/viikko ja silti lapsi vierasti häntä, siskoni kävi 1-2krt/kuukaudessa ja häntä ei vierastanut olenkaan! JOten on lapsesta ja vieraasta kiinni, miten tilanne menee.

Älä syylistä itseäsi, lapsesi on ehkä herkempi ja hyvä niin. Vierastaminen kertoo vain, että lapsesi on turvallisesti kiintynyt sinuun ja sehän on aina vain hyvä! Menee varmasti aikanaan ohi, mutta pakottamalla siitä tulee vain entistä pahempi juttu.

Toinen on vasta 5kk ja kyllä hänkin osoittaa hyvin selvästi jo vierastavan, jopa omaa isänsä kun tämä tulee töistä! Eikä meilläkään ole siitä kiinni etteikö missään ihmisten ilmoilla oltaisi koskaan. MInä ainakin olen vain tyytyväinen kun lapsi vierastaa eikä ole kaikkien ventovieraiden kanssa heti touhuamassa!

Meillä poika alkoi vierastaa jo hyvin pienenä. Kohta täyttää 7 ja pikkuhiljaa vierastus vähenee =) . Poika on siis aina ollut varautunut aikuisia kohtaan, lapsien kanssa tulee hyvin toimeen. Tästä olenkin päätellyt että kovasti vierastava lapsi voi olla myös ujo perusluonteeltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:

Meillä molemmat huusivat ihan hysteerisinä jos edes mentiin liian lähelle jotain vähänkin vieraampaa.

Esikoinen ei tosiaan vierasta enää ja on erittäin sosiaalinen. :) Sitäpaitti, meijän nla täti sanoo, et se on myös merkki älykkyydestä et just se, ettei päätä pahkaa ole menossa vieraitten tykö.

Lapset yksilöitä:)

On ihan normaalia, jos vierastaa:)! Tuntemattomien seurassa vierastaminen osoittaa, että vauva erottaa vanhempansa muista ja että vauvan ja vanhemman välille on syntynyt kiintymyssuhde. Kiintymys muodostaa perustan, jolle rakentuu vauvan perusluottamus muita ihmisiä kohtaan. Lapsi on saavuttanut uuden kehitysvaiheen, oppinut erottamaan tutun ja vieraan.

Juu voihan se olla että meitinkin typystä tulee ujo ihminen, mutta ei se haittaa vaikka näin olisikin. Hänen isänsä on ollut pienenä tosi ujo ja nytkin aika hiljainen, mutta ihan hyvin on elämässään silti pärjännyt.

Jotenkin vaan on kaikkien tuttavien ja ystävienkin kommenteista tullut tunne, että onkohan tämä sitten enää normaalia. Enemmän meilläkin toki voisi olla harrastuksia missä näkisi enempi ihmisiä, mutta asumme tuppukylässä jossa ei kauheammin mitään ole. Perhakahvilassa joskus on käyty ja siellä katseleekin ihan tohkeissaan muita, eikä itke ainakaan kun lapsia on paljon ympärillä =)

Muuten aika vähän tulee nähtyä muita kun mummoja tai meidän vanhempien sisaruksia.

Yhteistyössä