Onkohan lapseni kovin ylipainoinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aa

Vieras
Eli tyttö 3v7kk ja paino 23.1kg, pituus 101.5cm.. Onkohan painoa kovasti liikaa? Edellisellä neuvolakäynnillä painoa oli 19.9kg ja pituutta 97.4cm.. Ei tyttö lihavalta näytä, minun eikä monen muunkaan mielestä, mutta mietityttää vaan kun painoa on tullut noin paljon lisää. (3v neuvolassa mitattu) meillä syödään normaaliruokaa, lapselle maistuu hyvin ruoka mutta liikkuukin sitten kovin paljon..

Ihmisten ruumiinrakenne on niin erilainen, myös lasten. Aika paljolta tuo paino kyllä kuulostaa. Meidän 8v. painoi suunnilleen tuon verran vuosi sitten kouluun mennessä, pituutta oli silloin 124cm. Ei me kaikki aikuisetkaan olla samankokoisia keskenämme, joten miksi lapsetkaan olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
No entäs meidän poika? 5.5v 123cm, 28kg. Vartaloltaan mun mielestä normaali, vatsa pömppö.

meillä on sama juttu, vartalo normaali mutta masu vähän pömppö.. pitää alkaa tarkemmin seuraamaan ruokailuja.. liikkuu todella paljon (oikeastaan kokoajan:D) eli liikunnasta ei voi olla puutetta.

Alkuperäinen kirjoittaja aa:
Eli tyttö 3v7kk ja paino 23.1kg, pituus 101.5cm.. Onkohan painoa kovasti liikaa? Edellisellä neuvolakäynnillä painoa oli 19.9kg ja pituutta 97.4cm.. Ei tyttö lihavalta näytä, minun eikä monen muunkaan mielestä, mutta mietityttää vaan kun painoa on tullut noin paljon lisää. (3v neuvolassa mitattu) meillä syödään normaaliruokaa, lapselle maistuu hyvin ruoka mutta liikkuukin sitten kovin paljon..

Mun tokaluokkalainen taitaa painaa 21 tai 22kg. Ja pituutta on n 130cm
Eli taitaa olla aika hyvä aika puuttua tyttösi ruokatottumuksiin.

No huh huh. Mul on saman mittainen 4v. Painoa hällä 17 kg ja menee +10 eli himpan verran liikaa painoa hänelläkin. Aika paljon myös painoa tullut lyhyessä ajassa, meilläkin ruoka+herkut maistuu ja painoa tulee yleensä 1-1,5kg vuodessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Painaa suunnilleen saman verran kuin minun normaalivartaloinen 122 cm pitkä ekaluokkalaiseni....eli juu, taitaapi olla ylipainoinen lapsi - ja sen varmaan jo tiesitkin?

Meillä painaa myös 7v suunnilleen tuon ja pituutta 123cm. Sopusuhtainen tyttö meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja painoa on:
No huh huh. Mul on saman mittainen 4v. Painoa hällä 17 kg ja menee +10 eli himpan verran liikaa painoa hänelläkin. Aika paljon myös painoa tullut lyhyessä ajassa, meilläkin ruoka+herkut maistuu ja painoa tulee yleensä 1-1,5kg vuodessa...

Viimeksi neuvolassa sanottiin, että yläkäyrillä menee, muttei ylipainosta vielä ole kyse. silloin oli tosiaan 97.4/19.9

Alkuperäinen kirjoittaja aa:

Jaa-a. Meillä täsmälleen samanikäinen tyttö on pidempi ja painaa 15 kg. Hän on ihan normaalipainoisen näköinen, ei siis todellakaan aliravittu. Mutta onhan ihmisten rakenteissa kai isojakin eroja??

mun ekaluokkalainen tyttö painaa 30 kg, on noin 125 cm pitkä.
ja tiedättekö, hän ei edes näytä pullevalta, vaan normaalilta.

5-vuotias kossi taas on 111 cm, 20 kg, näyttää ihan yhtä normaalilta.

Kohtahan tuolle tytöllekin tullee kasvupyrähdys, kylläse siittä ohenee. Hän muutenon varsin pieniruokainen, herkut maistuisi, mutta niitä saa todella rajoitetusti. Olen tässä itse laihduttanut, joten olen katselleut aika tarkasti lastenkin ruokamääriä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://kidshealth.org/parent/food/weight/bmi_charts.html

Tuon mukaan ei edes ylipainoinen (overweight) vaan sairaalloisen ylipainoinen (obese).

Tämän mukaan olisi ollut sairaalloisen ylipainoinen viime neuvolakäynnillä, jolloin sanottiin, ettei ole ylipainoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja painoa on:

Viimeksi neuvolassa sanottiin, että yläkäyrillä menee, muttei ylipainosta vielä ole kyse. silloin oli tosiaan 97.4/19.9

Mä oon ymmärtänyt että +20 käyrä merkkaa lapsella ylipainoa. Mut en nyt löydä noita käyriä mistään...

Melko isohan hän on ollut jo edellisellä kerralla.
Kait se paino jossain vaiheessa tasaantuu,niin ainakain "kuuluisi" käydä.
Ja luulisi et niin käy kun lapsi kertta liikkuu ja syö normaalia ruokaa,normi annoksilla.

No lapsen pituuteen suhteutettu paino kulkee noilla mitoilla +40% eli kyllä on reilusti liikaa painoa pituuteen nähden.
Edellisillä mitoillakin pituuteen suhteutettu paino on ollut +24%, eli en ymmärrä miksi neuvoletäti on väittänyt ettei olisi ylipainoinen? Ehkä ei vain maininnut asiasta?
Mutta tosi hyvä että alat kiinnittämään huomiota tytön ruokavalioon :hug: