Onkos mun mies sitten narsisti?Tässä piirteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Tässä siis tuolta http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html ja nämä piirteet täsmää, mutta ei kaikki:

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

# Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

# Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

# Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

# Omatunto vajavainen tai olematon.

# Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

# Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

# Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

# Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

# Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

# Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

# Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

# Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

# Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua

#rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

# Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

# Hyvin ristiriitainen.

# Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

# Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

# Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

# Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

# Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

# Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

# Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

# Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

# Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

# Ei kuuntele koska ei välitä.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

---

MUTTA aivan kaikki ei täsmää. Musta tuntuu vaan välillä, että mun kumppani on kykenemätön tuntemaan empatiaa. On mm. pettänyt, valehdellut pienistä ja isoista asioista mutta tuntuu ettei omatunto paina häntä oikeasti. Kuittailee mulle milloin mistäkin.. ja tuntuu että jotenkin nauttii kun "matelen" hänen edessään. Ja omista tunteistaan hän ei avoimesti kerro, eikä asioistaan... Yhdessä oltu 3 vuotta. Tuntuu ettei häntä kiinnosta vaikka olen pahoittanut mieleni... tavallaan alistaa mua välillä puheellaan, milloin olen vähän plösähtänyt, milloin en osaa toimia ihmisten kanssa jne.. töksäyttelee asioita miten sattuu.

MUTTA hän osaa olla ihanakin ja hurmaava. Ja hauska. Mutta suurimman osan ajasta tuntuu että kaikki pitää vääntää rautalangasta... ei siis tajua että jotkut sanat, teot tai asenne loukkaa.

oma isäni on narsisti ja kaikki täsmää. tosta seksistä en tosin tiedä, mutta muut. toi oli kamalaa että särki tosiaan sydämen että olisin ollut riippuvainen hänestä. ihminen sai itsensä toisinaan näyttämään itsensä empaattiselta, kun se oli tarpeellista, tuskin omatuntoa laisinkaan. huoh, vaikea ihminen... :ashamed:

Ei mikään käytöshäiriö ole sellainen, että KAIKEN pitää täsmätä. Se riittää, että tietty määrä täsmää.

Ja tuo ihana ja hurmaavana oleminen on nimenomaan sitä julkisivua. Sellainen on melkein kaikilla, eihän narsistit muuten koskaan pääsisi pariutumaan jne. Kovin tavallinen tarina on, että häihin tai vast. asti kaikki on ollut täydellistä mutta sitten pikkuhiljaa alkaa alamäki mikä johtaa helvettiin.

Minä olen joskus miettinyt voisinko itse olla narsisti... Olen sellainen, että mitä sitten teen tai puhunkin, jossain takaraivossa on kuin jonkinlainen ohjaamo mistä seuraan itseäni ja muiden reaktioita. Suunnittelen etukäteen miten saan muista esille toivomani reaktion, eli manipuloin. Mietin aina ennen kuin puhun, jopa läheisten seurassa, ja 99% ajasta pystyn kontrolloimaan itseäni niin että en möläytä mitään salaisuuksia tai esim. itke/suutu jos joku loukkaa. Humalassakin kontrolloin itseäni yllättävän hyvin. Usein olen myös oudon tunteeton, ja itsekin ihmettelen miksi en järkyty vaikka jostain tsunamista tai koulusurmista. Toisaalta en ole kenellekään ilkeä, enkä halua pahaa ihmisille. Usein olen liiankin tunteellinen tai myötätuntoinen, ja rakastan aidosti perhettäni. Kuitenkin elämäni tuntuu menevän aina samaa kaavaa, saan tahtoni läpi, otan ympärilläni olevista ihmisistä maksimaalisen hyödyn irti eikä kukaan tunnu edes valittavan, elän omien sääntöjeni mukaan enemmän kuin yhteiskunnan, en juuri koskaan tee mitään hyvää läheisilleni vaan olen aina se ottava osapuoli, olen juurikin sellainen hirvittävä äiti jonka lapset rakastavat häntä ehdoitta ja tekevät hänen puolestaan mitä tahansa (vaikka ei todellakaan ansaitse sitä), jne jne... Huom, en pahoinpitele enkä kohtele ketään kaltoin, harvemmin edes korotan ääntäni. Käyttäytymiseni on paljon hienovaraisempaa.

Tuosta listasta minuun sopivat osaksi ainakin seuraavat kohdat:

- Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
- Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
- Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
- Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. (Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.)
- Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
- Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
- Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
- Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua
- Hyvin ristiriitainen.
- Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
(?) Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Onhan siinä kyllä tosi paljon myös mitkä ei pidä paikkaansa. En sitten tiedä.