Onkos palstalla semmoisia jotka ovat suunnitelleet oman keittiönsä? Tai kodinhoitohuoneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
A-P-U-A!! Mun pitäis koittaa miettiä minne haluan mitäkin sijoitettavaksi keittiöön. Siis minkälaisia kaapistoja, minne tiskiallas, liesi jne. jne.

Mä en pysty käyttämään mitään suunnitteluohjelmaa netistä koska mun liittymä on niin hidas. Enkä pääse ihan heti mihinkään keittiöliikkeeseenkään kun ei ole autoa käytettävissä.

Eli mulla on te, armaat palstalaiset (:D) ja oma päänuppi tässä käytettävissä. Ja pitäis kohtalaisen pian vielä keksiä järjestys, sillä sähkösuunnittelija odottelee jo tietoja ja lvi-suunnittelija tulee torstaina |O

Sen tiedän että lieden haluaisin kulmaan. Ja että ikkunan alle tulee tasoa jonka alle laatikoita (siis niitä isoja vedettäviä). Siinä ne sit olikin, mun tiedot :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä olen käynyt opiskeluiden yhteydessä keittiösuunnittelukurssin. Mitä haluat kysyä?

No lähinnä mua hirvittää keksiä itse kaikki sijoittelusta lähtien. Ja että mitkä on sitten niitä erittäin tärkeitä juttuja mitkä on huomioitava just tuossa sijoittelussa. Että miten mä osaan suunnitella käytännöllisen ja toimivan keittiön.

Jos mä saan joskus suunnitella keittiön, tiskipöydän/työtason takana on ikkuna.

Mä muistaisin jostain lukeneeni ettei tiskipöydän takana sais olla ikkunaa, mutta en kyllä ole lainkaan varma.

Monista keittiön myyntiliikeistä ne käy ilmatteeksi kotona mittailemassa ja tekemässä suunnitelmat sun kanssas :) Näin me aiotaan suunnitelmat tehdä, sitten ku saadaan remppalaina ajankohtaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
en enää ottais isoja laatikoita vaan perinteiset kaapit...

Miksi? Mulla ei ole kokemusta kuin kaapeista, mutta oletin että tuommoiset laatikot olis paljon käytännöllisemmät kun saa koko sisällön heti esille jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
No minä olen käynyt opiskeluiden yhteydessä keittiösuunnittelukurssin. Mitä haluat kysyä?

No lähinnä mua hirvittää keksiä itse kaikki sijoittelusta lähtien. Ja että mitkä on sitten niitä erittäin tärkeitä juttuja mitkä on huomioitava just tuossa sijoittelussa. Että miten mä osaan suunnitella käytännöllisen ja toimivan keittiön.

No joo, aika kauan niitä saa suunnitella ennekuin kaikki mokat karsiutuu pois, mikset ota ammatti-ihmistä suunnittelemaan? Mutta periaatteessa kolmion muotoon tiskiallas, hella ja jääkaappi eli liki toisiaan, mutta laskutilaa pitää olla tarpeeksi ja tiskikoneen paikka myös nykyään lähelle ja haluatko keskelle esim. vaikka saareketta ja mitä siihen....

Vaikka niin yleensä suositellaan, että vesipiste olisi samalla seinällä hellan kanssa, meillä ei ole. Ei ole ollut ongelma. Lähinnä kun perunankeitinvettä lähtee kaatamaan altaaseen, pitää huutaa, että nyt kaikki pois alta, täältä tulee kuuma kattila! Eli, jos koet ohgelmaksi tuon, niin laita tiskiallas hellan kanssa samalle seinälle, ettei tarvii lattian poikkin kuljettaa kuumia vesiä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:
Monista keittiön myyntiliikeistä ne käy ilmatteeksi kotona mittailemassa ja tekemässä suunnitelmat sun kanssas :) Näin me aiotaan suunnitelmat tehdä, sitten ku saadaan remppalaina ajankohtaiseksi.

Me ollaan siis rakentamassa tai oikeastaan vasta kaatamassa tontilta puita :D. Mutta kun nyt tarvii olla jo kaikki suunnitelmat valmiina, jo ennen kuin edes ollaan alettu tekemään perustuksia.

Paha pyytää siis myyjää paikan päälle mittailemaan :D

Jos mä saan joskus suunnitella keittiön, tiskipöydän/työtason takana on ikkuna.

Mä muistaisin jostain lukeneeni ettei tiskipöydän takana sais olla ikkunaa, mutta en kyllä ole lainkaan varma.

Nykyään kaikki pesee asitat koneessa ettei näitä perinteisiä kuivatuskaappeja niin tarvita että ihan hyvin voi olla ikkunan edessä.

Me suunniteltiin yhdessä miehen kanssa ja siinä meni aikaa diskuteeratessa. Ostettiin halpista, joten kaappien vetimetkin piti ruuvata itse. Toinen halusi pystyyn ja toinen vaakaan, joten ne on nyt 45 asteen kulmassa, ja molemmat on tyytyväisiä (oikeesti) :p Terveisiä tutuille.

Jos asennat itse, niin katso nyt ainakin, että putket/viemäröinti ei tule just siitä kaapin reunakohdasta kuten eräillä.

Miksi? Mulla ei ole kokemusta kuin kaapeista, mutta oletin että tuommoiset laatikot olis paljon käytännöllisemmät kun saa koko sisällön heti esille jne.

Ja on myös paljon lalliimpia nuo laatikot kuin kaapit. Mutta jos ei ole rahasta kiinni....

Mitäs tuohon vois enää lisätä?! Mahdatko oikeasti olla mitään rakentamassa kun noin huonolla mallilla on suunnittelu? Mene hyvä ihminen sinne keittiösuunnittelijalle ja sassiin, vaikka taksilla! Säästät varmasti ne rahat kun ei tartte tehdä hommia kahteen tai usampaan kertaan huonoja ratkaisuja korjaillessa.

Nimim. kaksi ok-taloa rakennuttanut

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:

Ja on myös paljon lalliimpia nuo laatikot kuin kaapit. Mutta jos ei ole rahasta kiinni....
siis kalliimpia piti sanomani

meidän laatikoitten reunat on tosi matalat, yläreunassa on "putki" mikä pitää sen etuosan siinä kiinni. siinä on siis väli missä ei oo mitään reunaa. sit ne tavarat aina levii sieltä reunoilta ettei laatikot mee kiinni. hirveen tarkasti pitää pakata tavarat niihin. mut mun keittiö on halpismalli, voihan olla et kalliimmissa on kunnon reunat;)

Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:

Me ollaan siis rakentamassa tai oikeastaan vasta kaatamassa tontilta puita :D. Mutta kun nyt tarvii olla jo kaikki suunnitelmat valmiina, jo ennen kuin edes ollaan alettu tekemään perustuksia.

Paha pyytää siis myyjää paikan päälle mittailemaan :D

:laugh: Joo voisivat olla vähän ihmeissään, jos paikan päälle tulisivat mittailemaan. Mikä estää sua käymästä liikkeessä? Kyl ne auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Me suunniteltiin yhdessä miehen kanssa ja siinä meni aikaa diskuteeratessa. Ostettiin halpista, joten kaappien vetimetkin piti ruuvata itse. Toinen halusi pystyyn ja toinen vaakaan, joten ne on nyt 45 asteen kulmassa, ja molemmat on tyytyväisiä (oikeesti) :p Terveisiä tutuille.

Jos asennat itse, niin katso nyt ainakin, että putket/viemäröinti ei tule just siitä kaapin reunakohdasta kuten eräillä.

Että sellanen sovinto vetimistä! Puoli tiehen vastaan.. :D

Jaa-a, mä uskon (yhtään keittiötä en ole suunnitellut :D ), että itse tiedät parhaiten, mikä on keittiössäsi kätevintä ja mitä sinne tarvitset. Miten toimit keittiössä, miten tykkäät liikkua, mitä siellä teet. Suunnittelijaa kannattaa mun mielestä käyttää siinä, että ne kaappien koot, ovien leveydet yms. ja kaappien/laatikoiden yms. systeemit ovat heillä parhaiten tiedossa. Ja onhan noita netissä kuvia... mä googletin eräänä päivän 'french kitchen' ja rakastuin oitis niihin kuviin :heart:

Siis pakkohan mun on mennä liikkeessä käymään, ei tästä tuu muuten mitään. Mutta hyvä olis jos itsellä olis edes joku mielikuva mitä haluaa ja minne.

Samoin kodinhoitohuoneen kanssa...

Laitan linkin tänne vielä tuosta pohjakuvasta. Tuleeko jotain oleellista mieleen kun katselee tuota? Valitettavasti mulla ei itsellä taaskaan tuo linkki aukea, mutta muistaakseni ainakin siellä oli pohjakuva :D

http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/kartano/Uuskartano+110-162

Ja juu, ihan oikeesti ollaan rakentamassa, mutta tyylillemme uskollisena: hetken mielijohteesta ja siksi tää suunnitteluvaihe on jäänyt vähän vähiin...

Mie varmaan laittaisin kaapistot tohon ikkunan alle/eteisen vastaselle seinälle L-malliin (hella ja tiskit eteisen vast. seinälle ja työtasoa ikkunan alle).
Takka tuohon keittiön ja olkkarin väliin tilanjakajaksi ja pöytä siihen takan viereen...jotenki :D

Tuli vaan visio =)

Yhteistyössä