Onkos palstalla semmoisia jotka ovat suunnitelleet oman keittiönsä? Tai kodinhoitohuoneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika "rikkonainen" keittiö, kun ei ole enempää ehjiä seiniä. Vaikea keksiä muuta järjestystä kuin tuossa kuvassa. Varmaan ammattilainen suunnittelija osaisikin keksiä.

Hei nyt sain linkin auki ja huomasin että mun piirustuksissa (siis näissä virallisissa) on tuossa ikkunan alla tasoa koko matkalta ja sitten nurkassa jääkaappi ja pakastin.

Eli takan takana on kaapistoa. Sitten on oviaukko. Sitten alkaa pitkä ikkunaseinä, jossa pakastin, jääkaappi, tasoa, kulmaliesi, tiskiallas ja lopulta viimeisenä astianpesukone (eli tuossa mistä tullaan olohuoneeseen).

Mitäs sanotte? Voisko olla ihan tuossa järjestyksessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hei nyt sain linkin auki ja huomasin että mun piirustuksissa (siis näissä virallisissa) on tuossa ikkunan alla tasoa koko matkalta ja sitten nurkassa jääkaappi ja pakastin.

Eli takan takana on kaapistoa. Sitten on oviaukko. Sitten alkaa pitkä ikkunaseinä, jossa pakastin, jääkaappi, tasoa, kulmaliesi, tiskiallas ja lopulta viimeisenä astianpesukone (eli tuossa mistä tullaan olohuoneeseen).

Älä laita sitä kulmaliettä, epäkäytännöllisyyden huipentuma!

Alkuperäinen kirjoittaja jaakko:

Miksi? Ku mä niin tykkäisin :D. Ja jotenkin tuntuu että kulmaliedellä sais tuon tilankin optimoiduksi. Muutenhan tuonne jää reunaan hukkatilaa, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie varmaan laittaisin kaapistot tohon ikkunan alle/eteisen vastaselle seinälle L-malliin (hella ja tiskit eteisen vast. seinälle ja työtasoa ikkunan alle).
Takka tuohon keittiön ja olkkarin väliin tilanjakajaksi ja pöytä siihen takan viereen...jotenki :D

Tuli vaan visio =)

Tämmöisen vision mäkin näkisin. Takan takaa kaapisto pois, ja siinähän olisi ihana paikka jollekin kauniille senkille tai astiakaapille =) Pöydän mä sijoittaisin keskelle lattiaa.

mä haluisin (itselläni) että ruokapöytä on ikkunan edessä. mä voisin pidentää tota takkaseinää ja laittaa siihen kaappeja. mut sitte tietty avaruus kärsis vähän

Miksi? Ku mä niin tykkäisin :D. Ja jotenkin tuntuu että kulmaliedellä sais tuon tilankin optimoiduksi. Muutenhan tuonne jää reunaan hukkatilaa, vai?

Sinne kulmalieden taakse vasta hukkatilaa jääkin. Ja vähänkin kun jotain käristät liedellä niin rasvat roiskuu sinne syvennykseen. Ja kulmalieden sivuillekin jää tolkuttomasti hukkatilaa. Pohjapiirustuksen mukaan keittiö ei kovin kummoisen kokoinen ole niin en tuhlaisi potentiaalista säilytystilaa 80-lukumaiseen kulmalieteen.

Ei tosiaankaan kannata laittaa liettä kulmaan. Vie hirmuisesti turhaan tilaa. Haluaisitko korotetun uunin tai tiskikoneen?

Minä asuin aikoinani juuri tuon mallisessa talossa. Keittiö oli vastaava, paitsi että ikkunaseinälläkin oli pöytätaso ja kaappeja. Ruokailuryhmä oli sitten keskellä keittiötä. Vasemmalla olevan väliseinän kohdalla meillä oli tulikiviuuni, jolla leivinuuni ja puilla lämpiävä 'hella'. Leivinuunia tuli käytettyä paljon ja varaava takka lämmitti koko talon mukavasti talvisin. 'Hella'- taso oli turha. Tahdon siis sanoa, että tuon talomallin keittiö on todella toimiva. Laitteet ja kaapistot hyvin sijoiteltu. Oikeaan kulmaan vain kulmakaapit. Niiden ja jääkaapin väliin mahtuu joku alakaappi ja pöytätaso, jonka alle pari jakkaraa. Työskentelutasoja ei ole koskaan liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mie varmaan laittaisin kaapistot tohon ikkunan alle/eteisen vastaselle seinälle L-malliin (hella ja tiskit eteisen vast. seinälle ja työtasoa ikkunan alle).
Takka tuohon keittiön ja olkkarin väliin tilanjakajaksi ja pöytä siihen takan viereen...jotenki :D

Tuli vaan visio =)

Tämmöisen vision mäkin näkisin. Takan takaa kaapisto pois, ja siinähän olisi ihana paikka jollekin kauniille senkille tai astiakaapille =) Pöydän mä sijoittaisin keskelle lattiaa.

Tää taitaa vastata aika hyvin myös mun visiota :D. Paitsi että mä taidan edelleen haluta kulmalieden. Jotenkin mun silmääni se olis edelleen se paras ratkaisu :).

Mietin just, että jos tuon L-muodon sais tarpeeks täyteen kaappeja, niin meidän ihana vitriinikaappi sais mennä tuohon takan takana olevaan tilaan. Hokasin sen jo ennen kuin luin tämän viestin ja nyt se visio vaan vahvistui :D.

Ruokapöydän ajattelin myös sijoittaa keskelle, ei tuossa oikein edes muuta järkevää paikkaa ole.

Hmmm.... täähän alkaa hahmottua :D :flower:

A-P-U-A!! Mun pitäis koittaa miettiä minne haluan mitäkin sijoitettavaksi keittiöön. Siis minkälaisia kaapistoja, minne tiskiallas, liesi jne. jne.

Mä en pysty käyttämään mitään suunnitteluohjelmaa netistä koska mun liittymä on niin hidas. Enkä pääse ihan heti mihinkään keittiöliikkeeseenkään kun ei ole autoa käytettävissä.

Eli mulla on te, armaat palstalaiset (:D) ja oma päänuppi tässä käytettävissä. Ja pitäis kohtalaisen pian vielä keksiä järjestys, sillä sähkösuunnittelija odottelee jo tietoja ja lvi-suunnittelija tulee torstaina |O

Sen tiedän että lieden haluaisin kulmaan. Ja että ikkunan alle tulee tasoa jonka alle laatikoita (siis niitä isoja vedettäviä). Siinä ne sit olikin, mun tiedot :D
Hyvä vinkki on että jos haluat hellan kulmaan niin jätä noin 10-15cm väliä hellan ja seinän väliin, koska muuten isot pannut esim wok-pannut ei mahdu kunnolla liedelle kun osuvat seinään!!!
Me saatiin onneksi tämmönen vinkki kun oltiin keittiösuunnittelussa, ei olisi tullut mieleenkään :)

Niin ja mahdollisimman paljon laatikoita!!!!!!!! ja mahd vähän kaappeja alas!!!!!

Sinne kulmalieden taakse vasta hukkatilaa jääkin. Ja vähänkin kun jotain käristät liedellä niin rasvat roiskuu sinne syvennykseen. Ja kulmalieden sivuillekin jää tolkuttomasti hukkatilaa. Pohjapiirustuksen mukaan keittiö ei kovin kummoisen kokoinen ole niin en tuhlaisi potentiaalista säilytystilaa 80-lukumaiseen kulmalieteen.

Mä olisin halunnut semmoisen korotetun tilan sinne lieden taakse ja sinne sitten kaikkia ihania öljypulloja ja muita :heart: . Ja ylle semmoinen ihana vanhanaikainen kupu tuuletuslieden suojaksi :p

Keittiön neliöt on tasan 19 ja olohuone siinä yhteydessä 19,9 neliötä. Ei siis missään nimessä mitään varsinaisia teollisuushalleja.

Pakastimen voisi laittaa kodinhoitohuoneen puolelle, jolloin kaappitilaa tulisi enemmän ikkunan alle. Mielestäni tuo pieni väliseinä kannattaisi jättää pois ja takka suunnata yhteisesti keittiöön ja olohuoneeseen. Meillä oli eteisestä tultaessa olkkarin ja keittiön välillä baarikaapisto, joka oli ihan huippu tilanjakaja. Samassa oli säilytystilaa, työtasoa ja toimi mainiona tarjoilutasona. Tosin vessa oli oikealla makkarien välissä. Teidän mallissa ei taida olla tilaa baarikaapistolle.

Ja vielä kerran. Hylkää se kulmaliesi-idea. Tulet katumaan sitä varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Ei tosiaankaan kannata laittaa liettä kulmaan. Vie hirmuisesti turhaan tilaa. Haluaisitko korotetun uunin tai tiskikoneen?

Minä asuin aikoinani juuri tuon mallisessa talossa. Keittiö oli vastaava, paitsi että ikkunaseinälläkin oli pöytätaso ja kaappeja. Ruokailuryhmä oli sitten keskellä keittiötä. Vasemmalla olevan väliseinän kohdalla meillä oli tulikiviuuni, jolla leivinuuni ja puilla lämpiävä 'hella'. Leivinuunia tuli käytettyä paljon ja varaava takka lämmitti koko talon mukavasti talvisin. 'Hella'- taso oli turha. Tahdon siis sanoa, että tuon talomallin keittiö on todella toimiva. Laitteet ja kaapistot hyvin sijoiteltu. Oikeaan kulmaan vain kulmakaapit. Niiden ja jääkaapin väliin mahtuu joku alakaappi ja pöytätaso, jonka alle pari jakkaraa. Työskentelutasoja ei ole koskaan liikaa.

Juu, ikkunan alle on tosiaan tulossa sekä työtasoa että sen alle laatikoita.

Hmm... mä just hokasin että eikös niitä ole semmoisia saranaovia olemassa? Jos jätän laittamatta lieden kulmaan ja teenkin siihen semmoisen ison ja syvän, L-mallisen kaapin? Sehän olis oiva isojen tavaroiden säilytystila!!

Silloin liesi olis seinustalla tiskialtaan vieressä ja siitä alkais kulmamallisesti työtaso.

Pitäisköhän mun vaan luopua tuosta kulmaliesi-himostani ja sijoittaa ne öljypullot siihen hellan viereen :D

Meillä on sellanen kulmamallinen yläkaappi ja voi jessus etten tykkää yhtään :ashamed: Jotenkin hankalan mallinen säilyttää mitään..
Alhaalla kattilakaruselli toimii kyllä hyvin...

Tämäntyyppisen liesisysteemin mä tahtoisin, jos joskus pääsen suunnittelemaan keittiöni alusta alkaen:

2009322132922754319604_2.JPG

Meillä on sellanen kulmamallinen yläkaappi ja voi jessus etten tykkää yhtään :ashamed: Jotenkin hankalan mallinen säilyttää mitään..

Mutta mitä jos ei jatkais yläkaapistoa L-mallisesti? Alhaalta vaan? Ylhäältä antais mennä suoraan seinään päin ja sen jälkeen avointa tilaa ikkunaseinällä?

Mutta mitä jos ei jatkais yläkaapistoa L-mallisesti? Alhaalta vaan? Ylhäältä antais mennä suoraan seinään päin ja sen jälkeen avointa tilaa ikkunaseinällä?

Saattas jäädä se viimeinen kaappi vähän "kauas" :/

Voi Tallu, tuo on ihana keittiö :heart: :heart:

Juu, niin on =) Tosin tuo oli pikaisesti Innon sivuilta bongattu ihan tuon liesiesimerkin vuoksi, mutta googlaapa joskus ehtiessäsi ne ranskalaiset keittiöt :heart:

Liila: Mä luulen että meille saa luvan riittää jääkaappi-pakastin. Eli selvitään yhdellä kaapilla kyllä. Silloin tuohon tuleekin lisää tilaa. Ja mietin just että haluaisin ehkä tuohon ikkunan ja sen jääkaapin väliin seinustalle avohyllyjä.

Mä luulen että tuo väliseinä täytyy olla tuossa takan takana. Oletan että se on joku paloturvallisuusjuttu. Pitää kuitenkin kysäistä asiaa meidän vastaavalta mestarilta.

Saattas jäädä se viimeinen kaappi vähän "kauas" :/

Me ollaan aika pitkiä kaikki. Ja voishan se reunimmainen kaappi olla se pakollinen krääsäkaappi johon on asiaa sangen harvoin :D

Hmm... mä just hokasin että eikös niitä ole semmoisia saranaovia olemassa? Jos jätän laittamatta lieden kulmaan ja teenkin siihen semmoisen ison ja syvän, L-mallisen kaapin? Sehän olis oiva isojen tavaroiden säilytystila!!

Kaikista tehokkain tilankäytön kannalta taitaa olla sellainen kulmakaappi, joka on tosiaan L-mallinen ja saranaovinen. Sisällä hyllyt menevät 'ristikkäin' eli vuoronperään kummastakin sakarasta. En kyllä tiedä, mistä näitä nykyään saa. Sisälle voi myös laittaa kulmakarusellin, mutta tässä kulmat jäävät hyödyntämättä. On silti varmasti helppokäyttöisempi.

Käytännöllisin taitaa kuitenkin olla sellainen kulmaratkaisu, että ovi alkaa kulmasta. Kaapin sisältö tulee kokonaan ulos kaapista, joten sinne ei tarvitse kurkotella. Näitä systeemejä on erilaisia. Mm. Ikeassa sellainen yhtenäinen aaltoileva hyllymalli. Tällaisen kulmakaapin viereen voi ällän toiseen sakaraan laittaa vaikkapa vetolaatikoita.

Itse taidan päätyä tulevassa keittiöremontissa tuohon Ikean aaltomaiseen kulmakaappiin, kun edullinen keittiö olisi tarkoitus hankkia.

Yhteistyössä