Onnettomuuksia kiipeilytelineillä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voisko olla, että ongelma on vaan harjaantumisen puutteesta? Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että lapset ei nykyään oikein itse osaa tai saa leikkiä ja koko anan täytyy äidin olla vieressä auttamassa, viihdyttämässä ja/vahtimassa, siis ihan tollasilla 4-5 vuotiaillakin, ei vaan just kävelemään oppineilla.
Jos lapset eivät saa/osaa harjoitella ja eivät ole tottuneita kiipeilijöitä, niin vahinkoja sattuu enemmän.
Ennen muinoin ei meillä ainakaan puistossa vanhemmat juosseet perässä pitämässä kädestä kiinni, vaan lapset juoksivat ja kiipeilivät ja välillä sattui ja sitten osattiin taas varoa paremmin...
 
Jaa, itse kiipeilin puissa ja paljon korkeammalla nuo kiipeilytelineet. Alla oli kiviä tai metsämaata. Liukumäkenä oli kivet ja kalliot. Joskus kolahti kovemmin, mutta opin kiipeilemään. Vielä tänä päivänä kiipeilen paremmin kuin moni lapsi. Omani saavat kiipeillä niin paljon kuin uskaltavat.
 
[QUOTE="krista";28932337]Periateessa kaikki telineet ovat vaarallisia. Eli kaikki vaan maan tasalle. Paitsi silloinkin sattuu vahinkoja ja tapaturmia.
Ja jos halua olla suojelevainen, teippaa lasta niin ettei pääsisi mihinkään, ai niin silloin voi sattua lapseen kun hän yrittää päästää irti.
Nykyään lapsi ei saa olla lapsi kun kielletään kaikki kivaa. Iät ja ajat lapset kiipeilivät, juoksentelivät, pomppivat jne. Vahinkoja sattuu silloinkin kun vaan kävelet.[/QUOTE]

Njoo...hirveästi ei tohi aatellakaan millasia kiipeilysuorituksia sitä itse teki...aivan hirvittää. Todellakaan antas tuon tehä samaa ja ihme että olen edelleen tässä. Vaikka saa kiipeillä niin jotain rajaa silti.
 
En nyt itse pidä kiipeilytelineitä erityisen vaarallisena. Omalla muksulla on kerran mennyt kiipeillessä solisluu, kun tipahti kesken hypyn. Tiedän toisenkin lapsen, jolla on taas käsi murtunut, kun on tipahtanut. Sellaista se on, ei nyt kuitenkaan murtumaa vakavampaa.
 
Minusta tuollaiset ehjät hyvinhodietut ja kunnolla hiekka- tai matokentällä oevat telineet on hyviä lapselle
Kiipeää vain siihen mihin pääsee, auttaa ei esim. akveri saa, jolloin mittasuhteet / korkeus on lapselle ok.

motoriikka kehittyy kiipeilyn myötä ja kehonhallinta paranee koko ajan. Toki vahinkoja voi sattua
mutta sattuu niitä muuallakin. Meilläkin on yksi lapsista kipsattu kun jalkapäydän luu murtui metsässä , liukui liukasta
pitkosta, ja jalka osio puun juureen..ja muljahti ympäri. Eli tässä ei enää paljon matalampaa telinettä maailmasta löydy ja silti murtuma..

Pahempaa on kuitenkin se ainainen pelottelu ja varottelu, että älä tee sitä ja tätä ettei satu.. terveen järjen kasvattaminen
(teet , menet ja kiipeät , vain jos itsestä tuntuu varmalta ) on parempi.
Tässä anoppi on kyllä huippuesimerkki, lapset ei saisi juosta ettei ne "lankia ", aina papatamassa että pitäs kävellä :)
 
[QUOTE="vieras";28932479]Minusta tuollaiset ehjät hyvinhodietut ja kunnolla hiekka- tai matokentällä oevat telineet on hyviä lapselle
Kiipeää vain siihen mihin pääsee, auttaa ei esim. akveri saa, jolloin mittasuhteet / korkeus on lapselle ok.

motoriikka kehittyy kiipeilyn myötä ja kehonhallinta paranee koko ajan. Toki vahinkoja voi sattua
mutta sattuu niitä muuallakin. Meilläkin on yksi lapsista kipsattu kun jalkapäydän luu murtui metsässä , liukui liukasta
pitkosta, ja jalka osio puun juureen..ja muljahti ympäri. Eli tässä ei enää paljon matalampaa telinettä maailmasta löydy ja silti murtuma..

Pahempaa on kuitenkin se ainainen pelottelu ja varottelu, että älä tee sitä ja tätä ettei satu.. terveen järjen kasvattaminen
(teet , menet ja kiipeät , vain jos itsestä tuntuu varmalta ) on parempi.
Tässä anoppi on kyllä huippuesimerkki, lapset ei saisi juosta ettei ne "lankia ", aina papatamassa että pitäs kävellä :)[/QUOTE]

Entä kun pääsee vaan vaikka miten korkealle? Ei se vaarallinen korkeus sillon oo ok mittasuhteiltaan. Ite oon käyny kattomassa aikuisena sellasta puuta jossa tykkäsin olla kakarana ja kauhuissani mietin että mitä jos oisin pudonnut...Järjettömän korkealla. Todellakaan anna omani kiivetä sentään minne vain vaikka se pääsee.
 
Entä kun pääsee vaan vaikka miten korkealle? Ei se vaarallinen korkeus sillon oo ok mittasuhteiltaan. Ite oon käyny kattomassa aikuisena sellasta puuta jossa tykkäsin olla kakarana ja kauhuissani mietin että mitä jos oisin pudonnut...Järjettömän korkealla. Todellakaan anna omani kiivetä sentään minne vain vaikka se pääsee.

No mut eihän ne telineet nyt mitään metsän vanhin puu korkeita olekaan.
Totta on se, että uusimmat alkaa olla enemmän teinien mitoitukselle, ne muakin jo hirvittää, mutta toisaalta, pitää vaan luottaa että ne menee vaan siihen mihin rahkeet riittää.
 
[QUOTE="vieras";28932546]No mut eihän ne telineet nyt mitään metsän vanhin puu korkeita olekaan.
Totta on se, että uusimmat alkaa olla enemmän teinien mitoitukselle, ne muakin jo hirvittää, mutta toisaalta, pitää vaan luottaa että ne menee vaan siihen mihin rahkeet riittää.[/QUOTE]

Niihin teinien mitoituksella oleviin laitteisiin ei kyllä taaperot yleensä ylipäätään yllä kiivetä. Vanhemmat asuvat koulun vieressä ja siellä on iso kiipeilyjuttu lapsille. Pieninä taaperoina eivät vaan yksinkertaisesti yltäneet sinne kiipeämään, sen verran korkealle on esimmäiset tukijutut.
 
[QUOTE="vieras";28932546]No mut eihän ne telineet nyt mitään metsän vanhin puu korkeita olekaan.
Totta on se, että uusimmat alkaa olla enemmän teinien mitoitukselle, ne muakin jo hirvittää, mutta toisaalta, pitää vaan luottaa että ne menee vaan siihen mihin rahkeet riittää.[/QUOTE]

Sitä mainitsemaani telinettä tosiaan ihmettelen. Mieheni joka on lähes 190cm pitkä, ei ulotu lapseen kiipeämättä sinne. Jos lapsi on siellä ylhäällä. Eli se on todella korkea. Ja suora pudotus maahan jos sieltä alas on tullakseen. Teineillekin se on aika täräys tulla alas ja ne oei oo edes leikkipuisto ikäsiä enää. Voi sanoa että mittasuhteiltaa ei todellakaan vastaa turvallisuutta.
 
Minusta nykyiset kiipeilytornit on minusta huomattavasti turvallisempia kuin vanhat kaaritelineet, vaikka korkeutta ovatkin saaneet. Enemmän siellä on vain vaihtoehtoisia polkuja, joita on kuljettava. Vanhoissa rautakaarissa piti totta kai mennä yli kävellen, ei roikkua. Se oli sellainen jännitysmomentti, jos sattuukin jalka lipeämään puolalta.

Mietin tuossa juuri yhtenä päivänä, että vaikka onnettomuuksia sattuikin välillä kavereille, olen oikeastaan ollut siinä onnekkaassa sukupolvessa kasvanut, että sain kiipeillä korkeissa puissa, kiipeillä liiterin seinillä, loikkia kivikkoissa (sellaisilla siirtolohkareilla joissa on välissä pudotus), juosta kalliolta niin, että tartuttiin nuorien puiden latvoihin ja sen mukana taipuiltiin sitten maahan asti.

Ehkä sitä tosiaan on joskus liian ylisuojelevainen. Joten kun nuorin poika ensimmäiseksi kiipesi hiekkakentän laidassa olevaan puuhun, en ensimmäiseksi huikannutkaan että "varovasti". En siitä huolimatta, että tuli pää edellä alas kiipeilyverkosta yhtenä päivänä. :| Enkä kieltänyt keskimmäistä kiipeilemästä puuliiterin seinillä tai juoksemasta navetan vintillä, vaikka ei itseä karmistuttaa kun miten korkeista paikoista on kyse. Yritän ottaa vähän rennompaa asennetta tai ainakin olla näyttämättä miten minua karmistuttaa. Saakohan tästä nyt vuoden kakkamutsi palkinnon?
 
[QUOTE="vieras";28932556]Niihin teinien mitoituksella oleviin laitteisiin ei kyllä taaperot yleensä ylipäätään yllä kiivetä. Vanhemmat asuvat koulun vieressä ja siellä on iso kiipeilyjuttu lapsille. Pieninä taaperoina eivät vaan yksinkertaisesti yltäneet sinne kiipeämään, sen verran korkealle on esimmäiset tukijutut.[/QUOTE]

Tossa telineessä alimmat nuorat on ihan alhaalla joten pääsee pienikin. Että menossa ollaan vaikkei rahkeet riittäskään. Korkea kun mikä ja pääseminen helppoa.
 
[QUOTE="Vieras";28932169]Kuinka monella on tiedossa tilanteita joissa lapsille on tapahtunut onnettomuus kiipeilyteilineellä, esi. käsi murtunut tms? Olen kauhulla katsellut nykyajan telineitä ja näyttää siltä että ne ovat yhä korkeampia ja vaarallisempia. Itsellä ei ollut kuin kaareva rautateline aikoinaan 80-luvulla ja siitä tipahtaminen ei tuntunut juuri missään. Mulle on nyt viikon sisällä tullut tietoon kaksi murtumaa eri lapsille (noin 5-6vuotiaat) samassa kaupungissa ja haluaisin tietää kuinka yleistä tämä on, ja kirjataanko näitä minnekään? Saako valmistaja edes tietoa laitteidensa vaarallisuudesta?[/QUOTE]

Laitteet eivät ole vaarallisia !!! Jos niistä on odotettavissa putoaminen, niin silloin ei pidä kiivetä niihin. Jos kyvyt eivät riitä, on pysyttävä matalammalla tai maassa.
Tuolla perusteella pitäisi kieltää puut, kalliot, tikkaat jne, joissa lapset ovat kiipeileet maailman sivu. Opettakaa lapsillenne motoriikkaa, antakaa juosta ja kiipeillä, niin oppivat. Jos eivät osaa/saa kiipeillä lapsena, niin kaatuilevat kynnyksiin aikuisina ja katkovat kätensä ja murtavat ranteensa.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä