Onnettomuuksia kiipeilytelineillä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Kuinka monella on tiedossa tilanteita joissa lapsille on tapahtunut onnettomuus kiipeilyteilineellä, esi. käsi murtunut tms? Olen kauhulla katsellut nykyajan telineitä ja näyttää siltä että ne ovat yhä korkeampia ja vaarallisempia. Itsellä ei ollut kuin kaareva rautateline aikoinaan 80-luvulla ja siitä tipahtaminen ei tuntunut juuri missään. Mulle on nyt viikon sisällä tullut tietoon kaksi murtumaa eri lapsille (noin 5-6vuotiaat) samassa kaupungissa ja haluaisin tietää kuinka yleistä tämä on, ja kirjataanko näitä minnekään? Saako valmistaja edes tietoa laitteidensa vaarallisuudesta?
 
Mun lapsi 2v9kk on alkanut kiipeillä, yleensä notkuu siellä parin metrin korkeudella leikkipuistossa. Ensin yritin kieltää menemästä, mutta on uskomattoman taitava ja varovainen liikkeissään niin oon antanu mennä. Onhan siinä alla pehmeää hiekkasoraa, jos muksahtaa enkä ehdi alle.
 
[QUOTE="niin";28932176]En ole kuullut murtumista, eikä telineet ainakaan täälläpäin näytä liian korkeilta tai vaarallisilta. Ettei aika kultaa muistot?[/QUOTE]

Miettii samaa. Ainoan jonka varmasti tiedän murtaneen kätensä oli sisko sillo kakarana. Ei minusta nuo telineet oo sen pahempia nytkään. Matalastakin pudotessa voi ittensä rikkoa jos väärin tulee alas. Ja korkeammalta selvitä jos tulee sopivasti alas. Oma 5v on kerran tipahtanut hyvin matalasta kohellettuaan ja siitä selvis pelästyksellä ja mustelmalla.
 
[QUOTE="vieras";28932181]Mun lapsi 2v9kk on alkanut kiipeillä, yleensä notkuu siellä parin metrin korkeudella leikkipuistossa. Ensin yritin kieltää menemästä, mutta on uskomattoman taitava ja varovainen liikkeissään niin oon antanu mennä. Onhan siinä alla pehmeää hiekkasoraa, jos muksahtaa enkä ehdi alle.[/QUOTE]

Tuo on se paras keino suojella. Antaa lapsen harjoitella ja vahvistaa kehonhallintaa. Useinmiten ne putoaa jotka ei oo saaneet opetella riittävästi. Mun muksu keksi 1v3kk iässä että hän menee telineeseen. Yritti kunnes pääsi ja sitä ilmettä...toki se ei ollut mikää 2m korkea ja oltiin siinä nappaamisvalmiina kokoajan. Mutta että koska on saanut harjoitella ja hakea rajojaan, on varma kiipeilijä ja aikamoinen apina.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Lähinnä tuntuu päinvastoin, siis että nykyään kaikki "vaarallisempi" kielletään jossain säännöksissä. Päiväkodin piha tehtiin uusiksi pari vuotta sitten mutta nyt lyötiin liukumäki & siihen liittyvä kiipeilyosuus kiinni kun se nähtiin tarkastajien toimesta liian vaaralliseksi pienille... Suomesta en sitten tiedä.

Meillä tuo nyt 2v9kk on ensimmäinen lapsi jolla motoriikka on kehittynyt normaalisti ja vähän hurjalle se alkuun tuntui katsella miten korkealle tuo leikkipuiston telineissä kesällä pääsi. Toisaalta siinähän harjoittelee ja pehmeä hiekka noissa on alla putoamisten varalta. Jos jotain sattuu niin sitten sattuu, onnettomuuksia voi kohdata muutenkin.
 
Tuo on se paras keino suojella. Antaa lapsen harjoitella ja vahvistaa kehonhallintaa. Useinmiten ne putoaa jotka ei oo saaneet opetella riittävästi. Mun muksu keksi 1v3kk iässä että hän menee telineeseen. Yritti kunnes pääsi ja sitä ilmettä...toki se ei ollut mikää 2m korkea ja oltiin siinä nappaamisvalmiina kokoajan. Mutta että koska on saanut harjoitella ja hakea rajojaan, on varma kiipeilijä ja aikamoinen apina.

Jotkut vanhemmista on kyllä munkin mielestä puistossa vähän liian suojelevia. Olin ihan ihmeissäni kun 1,5v. lapseni laski itse tulemaan liukumäestä ja hänen jälkeensä tuli äiti puolta isomman lapsen kanssa lapsi sylissä :D en vaan ymmärrä, miksi. Ja ihan normaali lapsi sekin oli, juoksi mäenlaskun jälkeen uudestaan kiipeämään portaita ja äiti juoksi perässä :D
 
Taitaa nykyään olla EUn myötä paljon tarkempia ne leikkipuistojen telineiden turvallisuusmääräykset ja niiden valvonta. Ei voi rakentaa mitä kiipeilytelinettä nyt mieleen juolahtaa. Ja ilmeisesti myös ne alustat pitää olla sellaiset, ettei pudotessa tömähdä kiveen, asfalttiin, tms.
 
[QUOTE="Alkup";28932209]Nämä ovat kyllä kiipeilleet paljon, mutta nyt sitten vahinko tapahtui.[/QUOTE]

No tokihan se voi tapahtua. Mutta että matalastakin pudotessa voi sattua pahemmin. Tarvi olla kun väärä asento. Töissä yksi katkas ranteensa kun tippui aidalta. Ei tosiaan korkea mutta huono säkä.
 
[QUOTE="vieras";28932221]Jotkut vanhemmista on kyllä munkin mielestä puistossa vähän liian suojelevia. Olin ihan ihmeissäni kun 1,5v. lapseni laski itse tulemaan liukumäestä ja hänen jälkeensä tuli äiti puolta isomman lapsen kanssa lapsi sylissä :D en vaan ymmärrä, miksi. Ja ihan normaali lapsi sekin oli, juoksi mäenlaskun jälkeen uudestaan kiipeämään portaita ja äiti juoksi perässä :D[/QUOTE]

Noista liukumäistä sanoisin, että siinä vanhemmat voisivat hieman olla suojelivampia välillä. Saisivat vahtia niitä muksujaan siellä mäen alapäässä ja estää niitä kullanmurujaan juoksemasta suoraan sinne laskijan eteen. Minä olen aina opettanut lapsille, että ensimmäiseksi laskun jälkeen siirrytään syrjään sieltä mäen alta, muuten joku laskee päälle. On meidän lapset laskeneet muutaman kerran jossain pallomeren liukumäessä toisten päälle, kun idiootti kakarat ovat hypänneet suoraan eteen. Sitä vauhtia on paha saada pysäytettyä, kun joku hyppää yllättäen suoraan eteen. Kyseisten lasten vanhempia ei kyllä missään lähettyvillä näe, voivat sitten jostain vääntäytyä paikalle, kun surkea parku kuuluu.
 
[QUOTE="vieras";28932221]Jotkut vanhemmista on kyllä munkin mielestä puistossa vähän liian suojelevia. Olin ihan ihmeissäni kun 1,5v. lapseni laski itse tulemaan liukumäestä ja hänen jälkeensä tuli äiti puolta isomman lapsen kanssa lapsi sylissä :D en vaan ymmärrä, miksi. Ja ihan normaali lapsi sekin oli, juoksi mäenlaskun jälkeen uudestaan kiipeämään portaita ja äiti juoksi perässä :D[/QUOTE]

Meillä meni mettään se sääntö että sitten saa kun itte pääsee...kyllähän se pitkänä yletti jo pikkutaaperona ja kova hinku...Viimeksi eilen näin kauhistunutta ilmettä jonkun hyysääjämummun naamalla puistossa kun eskarini kiipeili. Oiskohan mun pitäny käskeä lapsi sinne pikkulasten telineeseen sen mielestä...Semmoseen about metrin korkuseen jossa minimäki.
 
[QUOTE="vieras";28932276]Noista liukumäistä sanoisin, että siinä vanhemmat voisivat hieman olla suojelivampia välillä. Saisivat vahtia niitä muksujaan siellä mäen alapäässä ja estää niitä kullanmurujaan juoksemasta suoraan sinne laskijan eteen. Minä olen aina opettanut lapsille, että ensimmäiseksi laskun jälkeen siirrytään syrjään sieltä mäen alta, muuten joku laskee päälle. On meidän lapset laskeneet muutaman kerran jossain pallomeren liukumäessä toisten päälle, kun idiootti kakarat ovat hypänneet suoraan eteen. Sitä vauhtia on paha saada pysäytettyä, kun joku hyppää yllättäen suoraan eteen. Kyseisten lasten vanhempia ei kyllä missään lähettyvillä näe, voivat sitten jostain vääntäytyä paikalle, kun surkea parku kuuluu.[/QUOTE]

Toki vahtia täytyy ja kattoa ettei satu. Mut eihän isoa lasta tarvi sylissä pitää enää. Aika pienetkin osaa itse laskea kun joku katsoo vieressä ja tarvittaessa tukee.
 
[QUOTE="vieras";28932276]Noista liukumäistä sanoisin, että siinä vanhemmat voisivat hieman olla suojelivampia välillä. Saisivat vahtia niitä muksujaan siellä mäen alapäässä ja estää niitä kullanmurujaan juoksemasta suoraan sinne laskijan eteen. Minä olen aina opettanut lapsille, että ensimmäiseksi laskun jälkeen siirrytään syrjään sieltä mäen alta, muuten joku laskee päälle. On meidän lapset laskeneet muutaman kerran jossain pallomeren liukumäessä toisten päälle, kun idiootti kakarat ovat hypänneet suoraan eteen. Sitä vauhtia on paha saada pysäytettyä, kun joku hyppää yllättäen suoraan eteen. Kyseisten lasten vanhempia ei kyllä missään lähettyvillä näe, voivat sitten jostain vääntäytyä paikalle, kun surkea parku kuuluu.[/QUOTE]

Jos tarkoitat minua, niin aina olen ollut siellä alapäässä vastassa kun se 1,5v lapsonen sieltä laski :) ja ensimmäisenä osaa kyllä mennä sivuun laskun jälkeen. Puistoetiketti on hänellä hallussa kyllä, olis vaan kaikilla muillakin. :)
 
[QUOTE="vieras";28932221]Jotkut vanhemmista on kyllä munkin mielestä puistossa vähän liian suojelevia. Olin ihan ihmeissäni kun 1,5v. lapseni laski itse tulemaan liukumäestä ja hänen jälkeensä tuli äiti puolta isomman lapsen kanssa lapsi sylissä :D en vaan ymmärrä, miksi. Ja ihan normaali lapsi sekin oli, juoksi mäenlaskun jälkeen uudestaan kiipeämään portaita ja äiti juoksi perässä :D[/QUOTE]

Ettei nyt olisi vain sinulla omaa tulkintaa? Ehkä se oli osa leikkiä, että lasketaan äidin kanssa? Meillä ainakin, vaikka lapsi osaa kyllä itsekin oikein hyvin. Yhdessä se on vain tuplasti hauskempaa! Kannattaa kokeilla!
 
Meillä on ollut sääntönä että saa mennä sinne mihin ylettää. Mutta tuo puistoetiketti on kieltämättä joillakin hakusessa. Esim Espoossa avetussa Angry Birds puistossa on ollut niin järkyttävää olla kesällä ettei sinne omien lasten kanssa tee mieli mennä. Vanhemmat istuu ja juoruaa nurtsilla ja lapset käyttäytyy miten sattuu. Tönivät toisia edestään yms. Omat odottavat vuoroaan ja itkevät että muut ohittelee. No, ollaan opetettu että jokainen vuorollaan, mutta näissä tilanteissa tekee mieli sanoa että kyynärpäätä kehiin ja pitäkää puolianne. Elämä on.
 
[QUOTE="Lettu";28932295]Ettei nyt olisi vain sinulla omaa tulkintaa? Ehkä se oli osa leikkiä, että lasketaan äidin kanssa? Meillä ainakin, vaikka lapsi osaa kyllä itsekin oikein hyvin. Yhdessä se on vain tuplasti hauskempaa! Kannattaa kokeilla![/QUOTE]

Kun meillä pidetään hauskaa niin yleensä hymyillään. :) Siinä ei ollut mistään hauskanpidosta kyse vaan pelkästään ylisuojelemisesta.
 
Itseasiassa kun tarkemmin miettii niin on tuossa yhessä puistossa sellanen teline johon tuo ei saa mennä ylös asti. Alla on kyllä hiekka mutta pudotus on kova jos lipsahtaa. Ylhäällä ei oo kun paksua ja liukasta putkea mistä pitää kiinni. Oonki miettiny miksi moinen on laitettu lasten leikkipuistoon.
 
Periateessa kaikki telineet ovat vaarallisia. Eli kaikki vaan maan tasalle. Paitsi silloinkin sattuu vahinkoja ja tapaturmia.
Ja jos halua olla suojelevainen, teippaa lasta niin ettei pääsisi mihinkään, ai niin silloin voi sattua lapseen kun hän yrittää päästää irti.
Nykyään lapsi ei saa olla lapsi kun kielletään kaikki kivaa. Iät ja ajat lapset kiipeilivät, juoksentelivät, pomppivat jne. Vahinkoja sattuu silloinkin kun vaan kävelet.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä