Onnistuuko vaihto isompaan ja kalliimpaan asuntoon näissä puitteissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Näpsä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Näpsä"

Vieras
Perheenlisäystä tulossa, periaatteessa mahdutaan nykyiseenkin taloon, mutta bongasin läheltä ihanan, isomman ja monilta osin itseäni miellyttävän talon - joka palvelisi meitä tulevaisuudessa vielä paremmin kuin nykyinen. Olenkin tässä miettinyt miten suopeasti pankki mahtaisi tällaiseen haaveeseen suhtautua, lähtisikö rahoittamaan.. Omasta saisimme tänä aikana 245 t- siis vähemmällä emme myy. ( kiinteistönvälittäjä arvioi puoli vuotta sitten 360t, mutta pidän sitä itse liian optimistisena tänä aikana- ja kun tarkoitus olisi saada kaupat tehtyä eikä vain pitää myynnissä) ja haaveilemani talosta maksaisin 314t.. Oman myynnistä jäisi 75000, joka käytettäisiin tietysti uuteen lainaan , tähän summaan jo huomioitu verot ja muut kulut.. Riittääkö? Kustannukset muuten tässä uudessa talossa olisivat samaa luokkaa kuin mitä nykyisessäkin talossa - ja uuden lainan takaisinmaksu 20 vuoden laina-ajalla ja suht korkealla korollakin samaa luokkaa kuin mitä nyt olemme maksaneet..toki laina on nyt lyhentynyt nopeammin.
Muita lainoja ei ole.

[QUOTE="Näpsä";30808007] ( kiinteistönvälittäjä arvioi puoli vuotta sitten 360t, mutta pidän sitä itse liian optimistisena tänä aikana- ja kun tarkoitus on tehdä kaupat eikä vain pitää myynnissä.[/QUOTE]

Tarkoitin tietysti siis 260t - eikä 360 :D

Miksei onnistuisi? En näe tossa nyt mitään ongelmaa. Todennäköisesti vakuudet riittäisi ja varmaan maksukykysin. Se että jää äitiyslomalle ei haittaa, ainakaan jos sulla on vakipaikka.
Me ostettiin kesämökki (lisälainaa 160 000) kun olin hoitovapaalla mutta kunhan tulot ja vakuudet riittää (ja luottotiedot on ok) niin mitään ongelmia ei pitäisi olla.

Pankki saattaisi suostua, mutta itse en lähtisi tuohon, jos nykyinen asunto täyttää tarpeet. Lainaa on reilusti nytkin, joten lainamäärän kasvattaminen olisi minulle este. Tulevaisuudesta ei voi olla varma. Voi tulla työttömyyttä sairautta, avioero, jolloin lainan lisäys voi tehdä tilanteen ylivoimaiseksi. Mieluummin rento elämä ilman suuria paineita.

[QUOTE="Näpsä";30808007] Omasta saisimme tänä aikana 245 t- siis vähemmällä emme myy. ( kiinteistönvälittäjä arvioi puoli vuotta sitten 360t, mutta pidän sitä itse liian optimistisena tänä aikana- ja kun tarkoitus olisi saada kaupat tehtyä eikä vain pitää myynnissä) ja haaveilemani talosta maksaisin 314t.. Oman myynnistä jäisi 75000, joka käytettäisiin tietysti uuteen lainaan , tähän summaan jo huomioitu verot ja muut kulut.. Riittääkö? Kustannukset muuten tässä uudessa talossa olisivat samaa luokkaa kuin mitä nykyisessäkin talossa - ja uuden lainan takaisinmaksu 20 vuoden laina-ajalla ja suht korkealla korollakin samaa luokkaa kuin mitä nyt olemme maksaneet..toki laina on nyt lyhentynyt nopeammin.
[/QUOTE]

En osaa sanoa, lähteekö pankki tuohon, koska en tiedä tulojenne.
Mutta tuosta asunnon myynnistä: jos välittäjä on arvioinut, että lähtee pyytämään talosta 260t, niin se ei todellakaan tarkoita, että asunto myydään tuohon hintaa, vaan nykyaikana kun on ostajan markkinat, se tarkoittaa noin -15%-20%.

Milloin välittäjä teki arvioinnin, oliko edes tänä vuonna?

Luultavasti, jos haluatte asunnosta 245t, pitää siitä pyytää tuo 260t tai ylikin. Jos tämä jo tuntuu mielestäsi liialliselta, se vain tarkoittaa että ehkä talo ei todellakaan käy kaupaksi seuraavaan vuoteen.

Yhteistyössä