"Onpa tosi oikein taas, että sinkku opiskelija saa enemmän rahaa kuin mä!"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermo menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermo menee

Vieras
Näin totesi mulle eräs kaveri toissapäivänä. Olemme molemmat 26-vuotiaita ja opiskelemme. Kaverilla tosin 1-vuotias lapsi ja opinnot nyt toistaiseksi tauolla. En tiedä, mitä pahaa olen hänelle tehnyt, kun tuntuu, että kaikki, mitä teen on väärin. Mulla ei myöskään ole vissiin oikeutta elää miten haluan.

He asuvat lähiössä normaalissa kaksiossa miehensä kanssa, mä asun yksiössä kaupungin keskustassa, ns. hyvällä alueella. Heidän vuokransa on yhteensä melkein yhtä paljon kuin mun yksin maksettava osuus, mut jaksaa aina valittaa, miten heillä ei olis ikinä varaa ja mun luona käydessään nyplää kaikki tavarat läpi ja kauhistelee, että taasko mä olen ostanut jotain uutta.

Mulla on auto, hänellä ei. Tämä siis tarkoittaa, että mun pitäisi olla valmis kuskaamaan häntä ostoksille, yliopistolta kotiin jne. Saattaa soittaa aamulla, että tarttis kyytiä ja kun kieltäydyn (olen nukkumassa, lähdössä töihin tai sitten en vaan halua käyttää päivääni toisen kuskaamiseen ilmaiseksi, lämmittää autoa..), hän suutahtaa. Joskus tulen luennoille autolla, ja sitten kaveri tulee kysymään kyytiä. Noh, joskus en kehtaa kieltäytyä, mutta jos niin teen, suuttuu. Hän siis asuu ihan toisella puolen kaupunkia.

Ja sitten rahaan. Mä saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 490 euroa kuussa, lisäksi käyn töissä. Mun tulot ovat yleensä siis yhteensä noin 1200 euroa kuussa. Lisäksi mulla on säästöjä riittävästi, joista otan jos haluan jotain spesiaalia. Toukouusta syyskuuhun olen kokopäivätöissä ja silloin saan 2700e/kk.

En tiedä heidän tulojaan, mutta ainakin hän saa reippaasti vähemmän kuin minä. Siitä jaksaa aina muistuttaa. Ihmeellistä syyllistämistä ja vertailua koko ajan.

Onko se nyt mun vika, että saan rahaa, kun teen töitä? Ja että valmistun nopeammin ja olen jo kesiksi saanut tulevaan alaan liittyviä töitä, koska olen opiskellut ahkerasti eikä mulla ole lasta hidastamassa opintoja. Raivostuttavaa.

Mielestäni jokainen tekee itse valintansa ja elää niiden mukaan. Jos päättää tehdä lapsen kesken hektisimpien opintojen, ei voi valittaa, kun ei pääse tietyille läsnäoloa vaativille labrakursseille ja opinnot ja valmistuminen venyvät, kaiken joutuu sovittelemaan ja aina ei onnistu. Jos ei käy töissä, ei voi vaatia, että rahaa olisi yhtä paljon kuin työssäkäyvällä. Jos itse päättää asua lähiössä, niin miten voi kaivella toisen keskusta-asuminen.

Ja se, että mä voin käyttäää kaiken ylijäävän raha itseeni, ei pitäisi olla kaverilta pois. Mun elämä on kuulemma liian helppoa ja kultalusikka törröttää takapuolesta. Niin, onhan se epäreilua nostaa opintotukeaopiskellessa ja saada töistä palkkaa.

Elämä on. Sen ajan, kun hän on ollut raskaana tai hoitaanut vauvaa, mä olen opiskellut ja verkostoitunut, nyt mulla on töitä ja opinnot hyvällä mallilla. HÄn ei vaan tajua, että kaikki on kiinni omista valinnoista.

Sori, ei ehkä mitään järkeä vuodatuksessa, mutta oli vaan tarve avautua.

Asiasi ovat hyvin, uskalla nauttia ja olla onnellinen! Kaikki tekevät omia ratkaisujaan, mutta harvat osaavat iloita toisten onnesta. Älä anna toisten syyllistää.

Alkuperäinen kirjoittaja käsi sydämelle;22697425:
Oletko mitä kautta päässyt oman alan töihin käsiksi?

Ihan yliopiston kautta. Kun on tarpeeksi opintoja suoritettu, voi hakea yliopiston tukemia harjoittelupaikkoja. Sitä kautta sitten pääsin oikeisiin töihin.

Sulla on kiva tilanne, onnea siitä. Mä taas en ole ollenkaan katkera siitä, että mulla on kolme lasta ja opiskelen tässä samalla suht vaativaan alaa yliopistossa. Tarkemmin sanottuna mulla on alanvaihto menossa, tähän asti olen tehnyt vanhan alani töitä kesäisin ja osin lukuvuoden aikanakin. Ensi kesäksi pitäisi jostain hommata uuden alan töitä.

Onhan tää välillä tosi rankkaa (lapset 10v, 7v ja 3v), mutta oma valinta ja voiton puolella ollaan jo. Jäljellä enää joku 1,5 vuotta (kuopus siis syntynyt kesken opintojen). Kaiken kaikkiaan mulla menee opintoihin 5,5 vuotta (1,5 vuotta olin "vauvalomalla"). Mä olen tyytyväinen. Lapset tehty ja loppuelämä aikaa tehdä töitä. :D

Kaverisi kieltämättä kuulostaa hyvin kateelliselta ja katkeralta. Mutta onhan varma, ettet sinä provosoi tätä leuhkimalla, jatkuvasti hehkuttamalla tms? Tarkastele siis myös omaa käytöstäsi, mutta jos syy ei tosiaankaan löydy siitä ota etäisyyttä kateelliseen kaveriin.

Pieni empatia ei ole yleisesti ottaen pahasta. Itsekään en jaksa tiukassa rahatilanteessa olevana innostua muiden hehkutuksesta hakintoihin ym. liittyen. Silti ei ole kuitenkaan oikein purkaa omaa surkeuttaan muihin.

Mä oon ihan samaa mieltä että jokainen tekee omat valintansa. Jotkut ei ymmärrä että toiset ovat voineen tehdä kovasti töitä saavuttaakseen jonkun ja sitten vaativat itselleen samaa ilmaiseksi, vaikka ovat aina menneet sieltä missä aita on matalin.

Sulla on kiva tilanne, onnea siitä. Mä taas en ole ollenkaan katkera siitä, että mulla on kolme lasta ja opiskelen tässä samalla suht vaativaan alaa yliopistossa. Tarkemmin sanottuna mulla on alanvaihto menossa, tähän asti olen tehnyt vanhan alani töitä kesäisin ja osin lukuvuoden aikanakin. Ensi kesäksi pitäisi jostain hommata uuden alan töitä.

Onhan tää välillä tosi rankkaa (lapset 10v, 7v ja 3v), mutta oma valinta ja voiton puolella ollaan jo. Jäljellä enää joku 1,5 vuotta (kuopus siis syntynyt kesken opintojen). Kaiken kaikkiaan mulla menee opintoihin 5,5 vuotta (1,5 vuotta olin "vauvalomalla"). Mä olen tyytyväinen. Lapset tehty ja loppuelämä aikaa tehdä töitä. :D

Toivoisin, että kaverinikin osaisi asennoitua näin. Jos on päättänyt tehdä lapsen kesken opintojen, niin sitten pitäisi hyväksyä mahdolliset viivästymiset ja se, että joku kurssi tai harjoittelupaikka voi jäädä saamatta. Ne kuitenkin ehtii tehdä myöhemmin.

sinulla on oikeus elämääsi, harkitsisin ystävyyssuhteen uudestaan tuollaiseen kaveriin. keskustelisin kerran, samaan tapaan mitä tuossa aloitusiviestissä kirjoitit ja sanoisin, että on kurjaa, että hän syyllistää sinua siitä, että sinulla menee hyvin ja sen takia olettaa, että toimit autokuskina jne.

nauti elämästäsi. ongelma on kaverillasi ja hän ei toimi reilusti sinua kohtaa.

Kyllä mun mielestäkin se on väärin, että lapseton opiskelija saa enemmän rahaa kuin lapsellinen, MUTTA turha sun kaverin on SUA siitä syyllistää - et sä siellä eduskunnassa ole kahtasataa nappulaa painamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja käsi sydämelle;22697468:
Sitten en ymmärrä kaverisi logiikkaa. Eli nauti elämästäsi äläkä välitä kateellisten panetteluista! :) <3

No, mun mielestä sillä ei ole väliä, vaikka olisin saanut paikan jotain muutakin kautta. Kysehän on omasta aktiivisuudesta ja siitä, kuinka paljon on opintoja takana eli onko pätevä tehtävään. Monethan saavat esim. suhteilla, se vain on sellaista. Jos on aikaa/kiinnostusta osallistua tapahtumiin, niin sekin voi edesauttaa paikan saamista.

[QUOTE="vieras";22697621]Kyllä mun mielestäkin se on väärin, että lapseton opiskelija saa enemmän rahaa kuin lapsellinen, MUTTA turha sun kaverin on SUA siitä syyllistää - et sä siellä eduskunnassa ole kahtasataa nappulaa painamassa.[/QUOTE]

Mutta hyvä ihminen, ap:han käy nyt töissä, joten totta kai hän saa enemmän rahaa. Siihen ei voi kansanedustajatkaan vaikuttaa. Jos ap elelisi pelkillä tuilla ja ehkä lainalla, niin tilanne olisi toinen. Lapsellinenkin opiskelija saa tukea ja lainaa. Töissäkäynti on ihan oma valinta ja sillä voi mukavasti kohentaa tulotasoa.

Mutta hyvä ihminen, ap:han käy nyt töissä, joten totta kai hän saa enemmän rahaa. Siihen ei voi kansanedustajatkaan vaikuttaa. Jos ap elelisi pelkillä tuilla ja ehkä lainalla, niin tilanne olisi toinen. Lapsellinenkin opiskelija saa tukea ja lainaa. Töissäkäynti on ihan oma valinta ja sillä voi mukavasti kohentaa tulotasoa.

Enhän mä mistään palkoista puhunutkaan, vaan opintotuesta. Tai siis lähinnä siitä asumislisästä, jota lapsellisen opiskelijan ei ole mahdollista saada.

[QUOTE="vieras";22697665]Enhän mä mistään palkoista puhunutkaan, vaan opintotuesta. Tai siis lähinnä siitä asumislisästä, jota lapsellisen opiskelijan ei ole mahdollista saada.[/QUOTE]

Mutta lapsellinen opiskelija saa sitten muita tukia ainakin saman verran kuin lapseton.

[QUOTE="vieras";22697665]Enhän mä mistään palkoista puhunutkaan, vaan opintotuesta. Tai siis lähinnä siitä asumislisästä, jota lapsellisen opiskelijan ei ole mahdollista saada.[/QUOTE]

No minä saan yleistä asumistukea kun olen "lapsellinen" AMK-opiskelija.

mutta kaverihan saa tavallista asumistukea..paitsi jos meihen tulot ovat suuret.
periaatteessahan "lapsellisen" tuet on suuremmat un lapsettoman.onhan siinä esim lapsilisäkin jota tää lapseton ei saa..

[QUOTE="vieras1";22697761]mutta kaverihan saa tavallista asumistukea..paitsi jos meihen tulot ovat suuret.
periaatteessahan "lapsellisen" tuet on suuremmat un lapsettoman.onhan siinä esim lapsilisäkin jota tää lapseton ei saa..[/QUOTE]

Näinpä. Lapsellinen saa joka tapauksessa enemmän rahaa ja jos hänellä on vielä mieskin jakamassa kuluja. Minusta on ihan naurettavaa naputtaa lapsettomien, opiskelevien nuorten ihmisten opintotuista. He kuitenkin opiskelevat.

Yhteistyössä