Onpas kinkkinen tilanne. Työasioista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Voihan kökkö, nyt en tiedä mitä tehdä :(. Mä olen hoitovapaalle heinäkuun loppuun saakka. Kuopus on silloin 2-vuotias. Alkuperäinen suunnitelma oli, että aloittelisin pientä yritystoimintaa ja saisin sitä kautta lisäansiota. Ja jatkaisin kotona olemista pojan kanssa.

Miehen työpaikka on tällä hetkellä erittäin epävarma. Viikosta toiseen ollaan jännätty että tuleeko irtisanominen vai ei. Nyt PITÄIS saada asiasta tieto ens viikolla, mutta toisaalta näin on sanottu jo monta viikkoa.

JOS mies jää työttömäksi, niin mun on irtisanouduttava vanhasta työpaikasta (josta olen siis hoitovapaalla) ja haettava töitä. JOS taas mies saa jatkaa, tai saa uuden työpaikan, niin mun pitäis pystyä olemaan vielä kotona.

Tänään näin pitkästä aikaa lehdessä sellaisen työpaikkailmoituksen että innostuin heti. Työ olis todella mieluisa ja just kuin mulle tehty. Uskoisin että mulla olis jopa hyvät mahdollisuudet saada paikka ja palkkakin tulis olemaan melko hyvä (näin oletan).

Mutta sitten en vois olla pojan kanssa kotona ja poitsu joutuis hoitoon :(. Siis siinä tapauksessa että saisin työpaikan ja myös mies saisi pitää paikkansa.

Mitäs ihmettä mä nyt teen :/

No tällasessa taloustilanteessa, ja varsinkin jos miehesi on irtisanomisuhan alla, niin kannattais tarttua tilaisuuteen... Eipä siinä loppujen lopuksi ole paljoa eroa että meneekö lapsi nyt keväällä hoitoon vai heinäkuussa.

Hae ihmeessä paikkaa!! Ei niitä työpaikkoja niin vaan oo tarjolla, eli silloin ku kohdalle passeli sopis niin on haettava. Jos työpaikka irtoaa, poika menee hoitoon.

Mä hakisin ainakin ja kun kaikki palkat, työajat sun muut selviää ja lisäksi jos pääsisin niin sitten katsoisin mikä tilanne onko miehen tilanne selvinnyt siihen mennessä.

Laitat hakemuksen menemään. Jos tilanne muuttuu, et ota uutta työtä vastaan. Ainahan nuo työnhakutilanteet on molemminpuolista pohdintaa. Saat ainakin muutaman viikon aikaa miettiä.

Mutta sitten taas JOS mies sais pitää työpaikkansa, niin me pärjättäis hyvin vaikka mä olisinkin kotona vielä siihen asti että poika täyttää kolme. Se yritystoimintakin olis meinaan mieluisaa ja todennäköisesti siitä liikenisi tarpeeksi rahaa.

Tuntuu vaan pahalta ajatus että noin pieni poika menis hoitoon :/

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mutta sitten taas JOS mies sais pitää työpaikkansa, niin me pärjättäis hyvin vaikka mä olisinkin kotona vielä siihen asti että poika täyttää kolme. Se yritystoimintakin olis meinaan mieluisaa ja todennäköisesti siitä liikenisi tarpeeksi rahaa.

Tuntuu vaan pahalta ajatus että noin pieni poika menis hoitoon :/

No kuinka kauan tuo miehen JOS/EHKÄ tilanne jatkuu. Taitaa olla epävarmaa pitkään.
Kyllä mä hakisin. Menee ne muidenkin pienet hoitoon ja selviää siitä hyvin.

Mulla oli kanssa tilanne, jossa piti tehdä nopeesti päätös.. Olin lapsen kanssa kotona, ja tarkoitus oli olla kotona vielä reilu 6kk.. sitten mulle tarjottiin töitä, paikasta jossa olin ollut keikalla ja tykkäsin paikasta tosi paljon.. Päätin ottaa työn vastaan ja lapsi meni päiväkotiin.. Kuten joku sanoi, niin samapa tuo melkein on, et meneekö jo nyt keväällä vai sitten heinäkuussa päiväkotiin =). Tsemppiä, mitä ikinä päätät tehdäkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli kanssa tilanne, jossa piti tehdä nopeesti päätös.. Olin lapsen kanssa kotona, ja tarkoitus oli olla kotona vielä reilu 6kk.. sitten mulle tarjottiin töitä, paikasta jossa olin ollut keikalla ja tykkäsin paikasta tosi paljon.. Päätin ottaa työn vastaan ja lapsi meni päiväkotiin.. Kuten joku sanoi, niin samapa tuo melkein on, et meneekö jo nyt keväällä vai sitten heinäkuussa päiväkotiin =). Tsemppiä, mitä ikinä päätät tehdäkin =)

Mä kirjoitin tuohon aloitukseen vähän epäselvästi kun ajatukset pyörii päässä miljoonaa. Eli siis JOS tuo mun pienimuotoinen yritystoimintani (jonka aloittaisin kunhan talo on valmistunut) toisi pennosia kylliksi (paljon ei edes tarvis tuottaa), niin mä jatkaisin kotona olemista tuon heinäkuun jälkeenkin ainakin sen vuoden verran lisää.

Meidän esikoinen meni hoitoon päiväkotiin 1v5kk ikäisenä ja se oli yhtä helvettiä. Poika itki JOKA AINOA päivä ekat puoli vuotta ja senkin jälkeen aina esim. viikonlopun jälkeen tai pidemmän vapaan jälkeen. Se oli tosi rankkaa aikaa sekä hänelle että minulle. Tuntui NIIN pahalta jättää pieni poika itkemään :'( . Silloin tuo hoitoonvieminen oli vaan aivan pakko, miehen palkka kun vaan ei yksinkertaisesti riittänyt.

Nyt pelkään että tuon kuopuksen kanssa olis samanlaista, enkä usko kestäväni sitä :(. Toisaalta kuopus on luonteeltaan aivan erilainen kuin herkkä ja arka isoveljensä. Eihän sitä voi tietää miten pikkumies sopeutuisi hoitoon.

Mulla oli vähän sama tilanne. Tosin oli nuorempi lapsi silloin 1v3kk kun tarjottiin mielenkiintoista työtä. Kävin haastattelussa ja olisin sen saanut mutta sanoin ei. En raaskinut viedä hoitoon niin pientä. Itse myös aloitin sitten yritystoimintaa. Tulee lisäansiota ja saan vielä hoitaa lapset kotona.

Nuo on aina niin hankalia juttua....ainahan sitä työtä voi hakea ja miettiä sitten mitä tekee jos työn saa todella...

Miksi sun pitäisi irtisanoutua vanhasta työpaikasta? Jos oikein muistan, niin yksi syy, miksi hoitovapaalta voi palata aiemmin töihin on se, että puoliso jää työttömäksi. Kannattaa tarkistaan nykyiseltä työnantajalta, miten he suhtautuvat, jos palaat aikaisemmin.

Tietysti, jos haluat vaihtaa työpaikkaa, niin siitä vaan. Jos sen saisit, etkä sitten haluaiskaan mennä sinne, niin sitten vaan kieltäytyisit kunniasta.

Mulla oli vähän sama tilanne. Tosin oli nuorempi lapsi silloin 1v3kk kun tarjottiin mielenkiintoista työtä. Kävin haastattelussa ja olisin sen saanut mutta sanoin ei. En raaskinut viedä hoitoon niin pientä. Itse myös aloitin sitten yritystoimintaa. Tulee lisäansiota ja saan vielä hoitaa lapset kotona.

Nuo on aina niin hankalia juttua....ainahan sitä työtä voi hakea ja miettiä sitten mitä tekee jos työn saa todella...

Olette ilmeisesti lottovoittajia, kun sinä täällä kyselet aivan käsittämättömiä.

ensinnäkin jos mieheni olisi työttömysuhan alla, en ensimmäiseksi alkaisi miettiä itseni irtisanomista. toisen työpaikan voi saada vaikka toisesta on hoitovapaalla.

aivan käsittämätöntä juttua. Kiva että teillä on rikkaat anopit jotka elättävät tai sitten olette lottovoittajia.

nimittäin tuollaisessa tilanteessa olisin jo kiireesti ollut töissä jo kauan. Meitä ei kukaan auttaisi lainanmaksussa jos kumpikin kotona makaisimme.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Olette ilmeisesti lottovoittajia, kun sinä täällä kyselet aivan käsittämättömiä.

ensinnäkin jos mieheni olisi työttömysuhan alla, en ensimmäiseksi alkaisi miettiä itseni irtisanomista. toisen työpaikan voi saada vaikka toisesta on hoitovapaalla.

aivan käsittämätöntä juttua. Kiva että teillä on rikkaat anopit jotka elättävät tai sitten olette lottovoittajia.

nimittäin tuollaisessa tilanteessa olisin jo kiireesti ollut töissä jo kauan. Meitä ei kukaan auttaisi lainanmaksussa jos kumpikin kotona makaisimme.

Ei olla lottovoittajia, mutta totuttu tulemaan toimeen pienellä kuitenkin :). Ja elättäjiä aikuiset ihmiset tuskin tarvitsee, tai me ei ainakaan.

Mä luulin että hoitovapaalta ei saa mennä sovittua aiemmin takaisin töihin. Jos se kuitenkin on mahdollista, niin toki menisin ensin vanhaan työpaikkaan ja etsisin sieltä käsin uutta työtä.

Ja voi olla että olen vallan naivi ja vaikka mitä, mutta oletin että uusi työpaikka olis aika helposti saatavissa. Tähän asti ainakin on ollut.

Ehdottomasti haet sitä työpaikkaa, koska näinä aikoina on paikat tiukassa. Ja tuosta töihin palaamisesta aikaisemmin hoitovapaalta en tiedä...koska mä en ainakaan voinut sitä peruttaa kun oisin muuttanut sen opintovapaaks...mut voi olla sit jos toinen jää työttömäks tai jonku muun syyn takii voi tul takas töihin. Helpompi ois mennä takas vanhaan duuniin ja sit sieltä käsin etsiä uutta paikkaa jos haluu :)

Onpa tosiaan kinkkinen tilanne. Itse on kuitenkin päätös tehtävä. Tuli mieleen, että voihan olla, ettei tämä sinun kuopus ole niin pahoillaan päiväkotiin menemisestä. lapset on niin erilaisia. Oma lapseni menee sinne mielellään, kun siellä on muita lapsia ja kavereita.

Pienemäpänä ei ollut moksiskaan. Meni jo yhden vuoden ikäisenä ja tuntui viihtyvän hyvin. Onhan se tietenkin ikävvä, kun lapset on vielä pieniä, viedä päiväkotiin, mutta kakkua on vaikeaa säästää ja syödä yhtä aikaa.

Helppo sanoa sivusta, taustoja tuntematta. Itse kuitenkin hakisin paikkaa ja jos saisin, menisin. Saispa sen talolainan sitten maksettua hieman nopsempaa takaisin.

Yhtä työpaikkaa kohti on ainakin täällä päin ollut satoja hakijoita. Isännällä on uuden työpaikan haku koko ajan päällä ja monta hakemusta on laitettu, yhdessä haastattelussa kävi. Kun noista paikoista tulee tieto, jossa kiittävät mielenkiinnosta ja ilmoittavat ehkä jotain muutakin samassa postissa, niin siinä usein on myös hakijoiden määrä, joka tosiaan liikkuu sadoissa. Joten tässä valossa laita ihmeessä hakemus, jos paikka sua kiinnostaa, ja toivo, että pääset haastatteluun asti =) Jos et edes hae, niin eiväthän he voi tietää sua olevan olemassakaan.

Haet tietenkin sitä työpaikkaa. Siitä syystä, että ensinnäkään ei todellakaan ole varmaa että juuri sinä sen saisit ja toiseksi, eipähän jää kaivelemaan jos haet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkälaista yritystoimintaa olet ajatellut?

Vaikea selittää kun olis niin montaa monessa :). Mutta siis ainaskin siivouspalvelua täällä meilläpäin asuville raharikkaille ja tietty muillekin :D. Lisäksi pienimuotoista ruokapalvelua läheiseen mökkikylään ja sitä myös muillekin. Ja paljon muutakin olen kyllä miettinyt, mahdollisuudet tuntuu täällä olevan lähes rajattomat :)

Yhteistyössä