Oon niin kypsä kiukutteluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti on lopen uupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti on lopen uupunut

Vieras
JOKA asiasta kiukutellaan ja vingutaan. Minä halusin tehdä sen ja tämän, kun äiti on sen jo tehny. Kun antaa jonku kupin, niin hän halusi just toisen kupin. Ilmottais edes etukäteen mutta ei kun jälkeen ja äiti tekee kaikki tietenki väärin. Koskaan ei mee mikään mieliksi. Mulla on niin pää täynnä tuota kiukuttelua...Ja jos ei saa periksi sitä märistään sitte pitkääään.... Ja ikää tällä kiukkupussilla on kolme vuotta ja risat. Niin nirsokin on, ettei tahdo keksiä mitä sille antaa syötäväksi kun mikään ei klepaa. Aina ei voi syödä tiettyä sämpylää tai nakkeja tai lihapullia.

Millon tuo kauheus loppuu? Ei jaksa tuommosta vänkääjää.

annat kaksi vaihtoehtoa, josta lapsi saa valita. jos ei valitse, niin sinä päätät. sinähän se aikuinen olet ja teet päätökset. lapset eivät päätä kaikesta ja heille annetaan ikänsä mukaisia päätöksiä, esim 4 vee saa päättää laittaako punaisen vai sinisen paidan.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
annat kaksi vaihtoehtoa, josta lapsi saa valita. jos ei valitse, niin sinä päätät. sinähän se aikuinen olet ja teet päätökset. lapset eivät päätä kaikesta ja heille annetaan ikänsä mukaisia päätöksiä, esim 4 vee saa päättää laittaako punaisen vai sinisen paidan.

Tuo vois tosiaan helpottaa, että antais vain kaksi vaihtoehtoa, kaikkien niiden kymmenen sijaan. Siis kymmenen kupin, jotka on laatikossa. Oon yrittäny sitäki että hakee itse, koska yltää ottamaan, mutta ei se tietenkään halua aina hakea itse.

juu ei liikaa vaihtoehtoja, kahdesta saa valita ja jos ei kelpaa nii sinä päätät.
Älä osta karkkeja ja sipsejä kaappiin ollenkaan nii ei tule sitte lapsen "hiljentämiseksi" annettua herkkuja. Ei se lapsi nälkään kuole, syö kun nälkä tulee.
Huutokohtausten ajaksi laita itelles korvatulpat -ite oon huomannu että ne vaimentaa IHANASTI sitä aivoja raastavaa huutoa!! ;)

Meillä aika hyvin toimii jo tuon 1v9kk kanssa tuo valinta siinä missä sen voi tehdä. Jätkä hyvinkin jo heittää raivarille jos ei oo just mieleinen lusikka tms. Vaatteista se osaa jo kiukuta ja usein annan esim kaksi takkia joista itse valitsee toisen, minä päätän että takki laitetaan päälle.

Niin siis eihän se ongelma oikeastaan olekaan se etteikö lapsi osais päättää niistä "kymmenestäkin" mutta useinkin haluaa just erin minkä annan. Mutta tuo vois silti auttaa että ne on vaihtoehdot, jotka minä tuon, eli kaksi vaihtoehtoa.

Oisko kellään viisasta ehdotusta tuohon, kun haluaa tehdä asioita jotka minä oon jo tehnyt? En kait mä voi joka asiasta alkaa etukäteen kysymään, että haluaako hän sen tehdä.

Joo ei meillä anneta herkkuja, että olis hiljaa. En halua, että lapsista tulee sellaisia, että syövät, kiukkuun, suruun, iloon ja nälkään...

Rasittavaa mutta niin tuttua.. Meillä 2.v tyttö ottaa pultit monta kertaa päivässä ihme asioista. Joku päivä menee hyvinkin, ja toisena olen iltaan mennessä niin kypsä kiukutteluun että katsoo vaan kelloa milloin sen äkäpussin saa laittaa nukkumaan. Se toimii usein että antaa valita parista vaihtoehdosta, ottaako leivän päälle kinkun vai juustoa, laittaako lenkkarit vai sandaalit..Mutta olen sitä mieltä että loputtomasti ei meillä 2.v lapsi vielä pomota ja määrää. Välillä on niin että tehdään niin kuin aikuinen sanoo, ja mukula on hiljaa ja tottelee.

Juu, minä oon myös sitä mieltä, että aikuinen on se joka määrää mutta joskus, monesti, annan periksi sen takia kun en jaksa sitä huutoa joka siitä seuraa ku ei anna periksi. Ja toisaalta, haluan antaa lapsen päättää joistakin pienistä asioista, jos haluaa ja osaa. En halua, että lapsi kokee, että meillä ei lasten mielipiteitä kuunneltu, kun äiti sanoi miten kaikki tehdään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, minä oon myös sitä mieltä, että aikuinen on se joka määrää mutta joskus, monesti, annan periksi sen takia kun en jaksa sitä huutoa joka siitä seuraa ku ei anna periksi. Ja toisaalta, haluan antaa lapsen päättää joistakin pienistä asioista, jos haluaa ja osaa. En halua, että lapsi kokee, että meillä ei lasten mielipiteitä kuunneltu, kun äiti sanoi miten kaikki tehdään.

Sepä. voi antaa päättää siinä missä voi ja kaikessa kun ei voi niin kestettävä vaan se huuto. Minäkin olen joskus käyttäny tulppia. Sitähän se on mukuloiden kanssa, jatkuvaa luovimista ja vääntöä. Ja kun ei kaikessa mennä luovimallakaan niin törmäyksiä tulee.

Tässä mietin, että tästä lähtien teen niin, että jos oon jonku asian jo tehnyt niin oon tehnyt ja poika ei voi sillon sitä enää tehdä. Siitä seuraa huuto mutta se on niin yksinkertaisinta ja ehkä se jonain päivänä oppii että se huuto ei auta. Nuo tulpat vois tosiaan hankkia.

Kiitos teille vastauksista!

Kyllä se huuto joskus loppuu. Aluksi varmasti pahenee jos on tottunut saamaan periksi ja kokeilee auttaisko isompi huuto mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottaa. Johdonmukaisuutta ja voimia :)

Yhteistyössä