Oon varmaa tosi outo!! Tunnen, etten ansaitse siksi kumppania!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oon 18v poika ja oon aina ollut outo. Lapsena leikin outoja roolileikkejä enkä ollut kiinnostunut toisista lapsista.
Mulla onkin todettu lievä asperger. Jos alettaisiin tutkia niin varmaa löytyisi jotain muutakin.

Olen sisältäni täysin tyhjä, mulla ei ole oikein minkäänlaista elämää, olen niin tylsä ja tyhjä, kuin vain voi olla ellei lasketa outouksiani mukaan.
Mun elämä on käytönnässä koulussa käynti, yksinään ulkona pyöräily ja oleilu, vaikutan varmaan ihan mielipuolelta, kun en tavallaan ole menossa mihinkään. Yritän vain ulkoilla, tehdä, vaikka pyörälenkin tms.
Mulla ei ole yhtään kaveria, paitsi koulusss yksi kaveri jonka kanssa tulee oleiltua siellä. Sukulaisia ei kiinnosta tavata. Näen ainoastaan yhtä mummoani ja vanhempiani säännöllisesti. He eivät myöskään vaikuta kovin kiinnostuneilta elämästäni.
Tässä oli lähes koko elämäni tälla hetkellä.
Ellei nyt lukuun oteta sotkuisessa kämpässäni oleilua, dvd katselua ja vanhojen pelejen pelailua. En vain jaksa välittää sotkusta. Jotenkaan ei ole motivaatiota tällaista elämä eläessä siivoamiseen.
Olen muutenkin todella outo. Elän melkein aina jossain mielikuvitus maailmassa. Mulla on siis mielessä hahmoja joita leikin jne..
Näillä hahmoilla on jännittävämpi elämä ja menee muutenkin paremmin, kuin mulla. Tuo tuo minulle sisältöä elämään. Olen elänyt ihan pienestä pitäen tuollaisessa maailmassa ja tiedän, että tää kuullostaa tosi hullulta ja oudolta. Mistähän tuo voi johtua?? Siitä ettei ole sisältöä elämässä ??

Viihdyn myös yksinään aika paljon omissa oloissani, mutta toivoisin myös enemmän ihmisiä ympärilleni.

Minusta kuitenkin tuntuu, että en ansaitse ketään. Olisi kiva saada, vaikka seurustelu kumppani, mutta tuntuu, että kuka tahansa ansaitsisi parempaa kuin tällaisen ihme sekopään joka elää jossain omassa maailmassaan kaiken aikaa. Olen aina kokenut itseni erittäin tylsäksi. Siksi varmaan leikin kaiken aikaa jotain muuta.
Mulla on muutenkin vaikeuksia sosiaallisissa tilanteissa. On siis vaikea katsoa silmiin ja olo tuntuu vaivaantuneelta.
En keksi mitään puhuttavaa oikein kenenkään kanssa.
Tuntuu, että olen muita tyhmempi ja hullumpi kaikin tavoin. Näättehän te tästä kirjoituksestakin. Vaikuttaa varmaan jonkun ala-aste ikäisen kirjottamalta. Okei pystyn kyllä parempaakin, mutta nyt en oikein jaksaisi.

Ja riittäisihän näitä outouksia vielä lisääkin, mutta kerron tästä nyt ainakin yhden vielä.

Mulla on ollut aina jotain päiviä joita ikävöin ja haluaisin elää uudelleen. Niissä ei aina edes tapahtunut mitään niin erityistä. Tämäkin on todella outo. Muitan, kun olin n. 14 vuotiaana mahataudissa ja se alkoi yöllä. En saannut sitten nukuttua sen takia ja valvoin katsellen elokuvaa jne... seuraavan päivänä olikin sitten sairaslomapäivä. Muista, kun pitkään muistelin haikeena, kuin mukava päivä tuo oli taudista huolimatta ja mietin, että olisi hauskaa elää samanlainen aika uudelleen. Tuollaisia mulla ollut aina. Jotain outoja juttuja, että haluan elää uudelleen joitain päiviä. Usein aika vielä sai tuntumaan ne vielä ihanammilta ajoilta. Jossain kohtaa aina siirryin nykyaikasempaa niin kuin tuo mahatauti juttukin muuttui vähemmän tärkeäksi ja tuli jokin uudempi tilalle. Nää on just näitä mitään kukaan muu ei varmaan ymmärrä. En edes osaa oikein selittää näitä.

Välillä saatan katsoa yksinään ollessa kotona samaa tv sarja jaksoa levyltä joka ilta. Se tuo jonkinlaista turvaa ja on minusta niin hyvä.

Tällaisia outouksia olen täynnä. En koe, että ansaitsen ketään. Tuskin kukaa täysjärkinen ihminen minun kanssani pitkään viihtyisikään. Kaikki ikäiseni tytöt ovat juuri sellaisia, että halutaa hillua yötä myöten kaupungilla porukoissa jne .. minä en vain viihdy niissä ja taas jos mulla sitten olisi tyttöystävä ja viettäisi tuon sijasta iltaa kanssani niin se varmaan tylsistyisi kuoliaaksi.
Minusta tuntuu, että jos joku seurustelisi kanssani niin hän vain heittäisi omaa elämäänsä hukkaan ja ansaitsisi parempaa.

Haluaisin minä tehdä kaikenlaista. Kierellä suomea ja maailmaakin jos olisi rahaa ja joku jonka kanssa sitä tehdä. Ei vain yksinään huvita.

Harvemmin kohtaan kaltaisiani ihmisiä. Etenkään kaltaistani tyttöä.

Haaveni ovat myöskin sellaisia mitä moni ikäiseni ei halua. Haluaisin elää maalla, samalla välillä kierellä juuri suomea ja matkustaa muutenkin, mutta toisaaltan ei oikein rahat riittäisi.

Viihdyn myös luonnossa.

Olen varmaan todella outo ikäisekseni.

Et sinä mielestäni noiden asioiden perusteella mitenkään erityisen oudolta (ainakaan huonolla tavalla) kuulosta. Nuo eivät onneksi ole mitenkään haitallisia asioita tai pakkomielteitä. Kaikilla meillä on omia outoja ajatuksia. En sinuna huolehtisi tuollaisista turhaan.

Oletko koskaan käynyt juttelemassa psykologilla? Olisi ihan hyvä käväistä juttelemassa ainakin kerran tai pari. Onko sinulla ylipäätään ketään kenelle puhua? Koulun tai terveyskeskuksen kautta pääset eteenpäin.

no esim oman itsetunno harjoittelun voi aloittaa sillä et meet vaikka johkin nettiryhmään keksutelemaan jos esim kiinität huomiota mielikuvitusmaailmaan ja sensllaisiin niin ootko koittanut mennä vaikka sellaseen ryhmään missä puhutaan noista asioista? tai ihan mikä vana kiinnsotaa avat suus vaan eläkä meiti sillä hetkellä mitä mutu funailee susta ku aina anna mennä harjotus parantaa sitä vuorovaikutust taitoo juuri sulel sopivaksi ehekä?
sitten ei kananta vertailal itseään kuivaksi muihin nähden jokaisella on omat juttunsa ja harvoin kukaan on viimeinen mohikaani eli samanlaisii löytyy kyllä?. siis kun toi jatkvua vertaaminen tekee elämän tyhjäksi siis sen omansa ja alkaa elää muiden tyylillä ja kopioda mut se ei vaan koskaan toimi ku nse ei ole ominta itseä koskaan. eikä siksi täytä elämää. mitä unelmia sulla on tai halauiasit tehdä joutilas aikaa kannattaa käyttä näidenkin kysymysten ääressä.
juu ei oo helppoa lähteä jos on ollu aina enempi yksi nihmsiten ilmoille mut sik tota nettiä ehtoninkin treenin ja ainakin vuorovaituksen harjoitusvälineenä.

jokainen määrittelee oman elämänsä sisällö se ei ole mikää normi jonka joku muu on määritellyt mtien pitä äelää ne jotka ei sovi muottiin voivat yleensä huonosti jso erilaisuutta ei huomioda. ei oel yhtä normia elää tätä elämää.
noista roolihahmoista mitä sulle tulee pääsisälle on kuitenkin hyvä pitä äse balnssi mielikuvituksen ja arjen kanssa. välillä siellä tunteessa keikkuen tietty mielikuvtuksesta voi löytää kyl paljonkin kaikkee voi treenaa vaikee nyt yöll äselittää nukkumaan täytyy mennä :)..

Tiätkö mitä, toi oli tosi pitkä viesti, mut kirjoitit mun mielestä hyvin ja pituudesta huolimatta tulin lukeneeksi jutun kiinnostuksella loppuun asti. Ja viestisi sai jopa vastaamaan. Et vaikuta lapselliselta mun mielestä, vaikutit itse asiassa oikein mielenkiintoiselta ja älykkäältä, sellaiselta, joka ajattelee paljon asioita ja jonka kanssa voisi keskustella syvällisemmin eri asioista, vaikeistakin jutuista. Okei, yksinäisen ja jonkin verran masentuneen kuvan viestisi välitti myös, mutta se on ihan normaalia, olosuhteista johtuvaa, ei varsinaisesti susta. Lukioaikaan olin vähän samanlainen. Yks kaveri eri ryhmästä oli, jonka kans välitunneilla juttelin joskus jotain koulujuttuja, mut eipä oikein muuta. Vapaa-ajalla olin yksin ja lenkitin koiraani ja tein läksyjä. Lukion vika vuonna tapahtui ikäviä juttuja ja sain kimmokkeen lähteä ulkomaille "pakoon". Se oli ehkä parasta, mitä saattoi sattua, vaikka toisaalta sanotaan, että ei kannata paeta kotimaan vaikeuksia ulkomaille -vaikeata siellä oli toki myös. Siellä jotenkin osasin kuitenkin "puhjeta" oikeaksi minäksi pikkuhiljaa. Vuosien koulukiusaus ja tukahduttava kotielämä sekä tahtomattaan lannistavat vanhemmat oli aikaansaaneet sen, että kotona Suomessa en vain osannut olla. Voisiko sulla olla vähän vastaavasti asiat?

Aikoinani luulin myös, että kuka musta olisi kiinnostunut (ja edelleen välillä ihmettelen, että miten tuo yksi jaksaa minua :-D). Minkään pintaliitomiesten kanssa mulla ei varmasti olisikaan mitään yhteistä enkä sellaista haluaisikaan. Mutta ei kaikkia olekaan tarkoitettu kaikille. Varmasti sullekin löytyy vielä joku päivä tyttö, joka kuvittelee olevansa samanlailla muka outo ja joka ei muka ansaitse ketään ja huomaattekin, että te ootte yhtä ainutlaatuisia ja ansaitsette just toisenne. Jos olisit kirjoittanut 18 vuotta sit enkä olisi naimisissa, niin olisin saattanut jopa kirjoittaa sulle toisenlaisen vastauksen. :-)

Suurin ongelmasi on järkevän tekemisen puute, jolloin jää liikaa aikaa pyöritellä samoja juttuja oman päänsä sisällä. Liity johonkin harrastusjuttuun vaikka aluksi. Vaikka joku luontojuttu ja pyöräilykerho. Sitä kautta tutustut uusiin ihmisiin ja saat uutta ajateltavaa.

Ei mun mielestä kuulosta yhtään oudolta vaan ihan normijutuilta. Tai sit mäkin oon yhtä outo jos noi on outoja juttuja. Ja mulla on mies ja useempi lapsi, eli ei tommonen ainakaan parisuhteelle oo mikään este.

Oletko kokeillut esim. geokätköilyä? No okei, se ei ole kauhean sosiaalista harrastusta, mutta siinä tulee sille ulkoilulle isompi tarkoitus.
Sitten voit liittyä vaikka johonkin elokuvakerhoon tmv. mistä saattaisit löytää samanhenkistä porukkaa. :)

Moi, yritä päästä vaikka jonnekin töihin tai opiskelemaan. Itse huomasin, että työelämässä tutustuin väkisinkin paljon uusiin ihmisiin. Sitten pääset myös matkustelemaan kun alkaa rahaakin tulemaan. Ja monet tytöt ja naiset kyllä tykkää matkustelusta niin varmasti mielellään lähtee reissuun kokeneen matkakumppanin kanssa.

Miksi ihmeessä haluaisit jonkun nalkuttavan akan vaivoiksesi? Joka ei kuitenkaan tee muuta kuin roikkuu palstalla ja panettelee ukkoaan muiden mammojen kanssa. Seksiäkään niiltä ei heru, koska "se mies joka vonkaa on sika" eivätkä naiset myöskään ole samalla lailla seksuaalisia olentoja kuin miehet.

Et vaikuta ollenkaan oudolta, vaan ihmiseltä jolla on hyvin rikas ja voimakas sisäinen maailma, joka väistämättä vie energiaa ja aikaa muilta asioilta. Jos käyt jo koulussa, voi olla että se loppuaika päivästä menee niiden omien asioiden ja ajatusten ajatteluun ja niihin eläytymiseen, sun elimistö suorastaan vaatii sitä.

Sinun kohdallani pitäisin tärkeänä sitä, että saat koulun sujumaan ja elämän sujumaan jotenkuten. Asperger ja huono itsetunto yhdessä johtavat joskus eristäytymiseen, ristiriitoihin toisten ihmisten kanssa ja sitä kautta ihminen ei yllä kaikkeen siihen mihin kuitenkin on kykyä ja lahjoja. Ahdistus ja pelko omasta epäonnistumisesta ulkomaailmassa voi saada välttelemään opiskelu - ja työtilanteita.

Tiesitkin varmaan, että monissa kaupungeissa on tuettuja tukiasuntoja nuorille, joilla on esimerkiksi aspergerin tai muun neurologisen lievän poikkeavuuden vuoksi tavallista vaikeampi tavallaan päästä sen oman elämänsä alkuun. Näissä asunnoissa saa avoimesti ja vapaasti olla sellainen kuin on, ja samalla kuitenkin saa jatkuvasti ohjausta ja palautetta omasta käytöksestään, siis siltä omalta vertaisryhmältä. Monelle tällainen tukiasuminen on tajuntaa räjäyttävä kokemus, kun toiset ymmärtävät eivätkä tuomitse tai pilkkaa, ja asioita opitaan yhdessä. Usein näissä yksiköissä nuoria ohjaa neuropsykologinen valmentaja tai psykiatrinen sairaanhoitaja, jonka kanssa rakennetaan se elämä omannäköiseksi. Siitä sitten lähdetään oman elämän alkuun ja omaan asuntoon.

Jos sulla alkaa mennä elämä vinksalleen, et pysty pitämään kiinni päivärytmistä, tulee ahdistusta, itsetuhoisia ajatuksia, päihteiden käyttöä tai muuta hankaluutta, hakeudu koulukuraattorin ja lääkärin vastaanotolle, että saat sen tuen minkä elämässä ansaitset. Niitä on monenlaisia, koska niin monella ihmisellä on jonkinlaisia hankaluuksia elämässään. Yksin ei kukaan täällä selviä eikä yksin ole kenenkään tarkoitus selvitä. Tsemppiä. :)

Tuli oma nuoruus mieleen, kun luin tekstisi. Kehittelin omassa mielessäni kaikenlaisia tarinoita. Luulin, että olen jotenkin epänormaali ja poikkeava, kun teen niin. Myöhemmin olen kokenut, että tarinoiden kehittely on mukavaa ajankulua, jolla saa ajatukset pois arkipäivän ikävyyksistä. Esimerkikisi nukkumaan mennessä mielen tarinointi auttaa kivasti rauhoittumaan ja antaa levolliset unet. Kehittelen edelleen omia tarinoitani, vaikka ikää on jo yli 50. Ainoa harmi on, ettei tarinoinnille jää riittävästi aikaa, kun on työ ja perhettä ja unikin tulee iltaisin nopeasti. Moni tuttu kärsii univaikeuksista. Ehkäpä heillä puuttuu oman mielikuvituksen sadut, joilla pääsee mukavaan mielialaan ja saa mielen rauhoittumaan.

Jos nyt olisin nuori, niin tietäisin, että mielikuvituksen käyttäminen ja omien seikkailujen kehittely pään sisällä on ok. Osaisin nauttia siitä ilman, että ajattelin, että se on jotenkin outoa tai poikkeavaa.

Yhteistyössä