Oonko mä ainoa, joka ei halua antaa vauvaansa muille hoitoon tai edes syliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ainut varmaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ainut varmaan

Vieras
Musta ei tunnu yhtään kivalta, kun meille tulee vieraita kattomaan vauvaa ja kysymättä mitään, ottavat vauvan syliinsä. Vauva ei selvästikään edes halua vieraitten syliin, koska alkaa itkemään ja katsoo minua loukkaantuneena. Miksi häntä pitäisi sitten kiusata noin.? Sitten kun vauva itse haluaa olla vieraitten sylissä, niin se on ok. Enkä innostu siitäkään, että mulle ehdotellaan, että voivat ottaa vauvan hoitoon, että pääseen tuulettumaan. Ei mun tarvii päästä mihinkään ilman vauvaani. Oon alkanu välttelemään sellaisia kyläilypaikkoja, joista tiedän, että siellä vauva viedään sylistä tai laitetaan mut tekemään kotitöitä ja he haluavat hoitaa vauvaani. Kyllä mä haluan hoitaa itse vauvani, kotitöitä en oo innokas tekemään ja jos joku nyt haluaa auttaa minua, niin voivat tehdä niitä kotitöitä puolestani.

Olenko mä ainoa, kun en tunne ketään muuta, joka ei halua antaa vauvaansa muiden hoidettavaksi. En kyllä itsekään ole kaappaamassa toisen vauvoja syliini, olkoot miten söpöjä tahansa. Mä en vaan halua.

Noinhan se menee.
Vauva-aika on lyhyt.
Sitten kun lastenhoito on oikeasti rankkaa (kun lapset isompia, 5 kertaa päivä sapuskaa pöytään siivoa jäljet) ja MIELeLÄÄN antaisi lapset hoitoon, ottajia ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mä oon niin päinvastanen ollu aina. Jos joku vaan huolii ni eiku pois vaan vauva ja nautin yksinolosta.

Mulla ihan sama!!! Nyt likka reilu 1 vuotias eikä vierasta yhtään ketään ..paremminki on itse tunkimassa aina jonku syliin :D

Voi kun kiva kuulla, etten ole ainoa. On ollut jo vähän huono-omatuntokin asiasta, kun jotkut osaavat niin taitavasti syyllistää. Ei ole tarkoitus pistää välejä poikki ihmisten kanssa, olisi vaan hienoa, jos he ymmärtäisivät, että hoidan mielelläni itse oman vauvani ja edes kysyisivät, voiko ottaa vauvan hetkeksi syliin.

En minäkään hoitoon anna kenellekään, vaikka anoppi jaksaa aina siitäkin valittaa. Syliin saatan antaa, mutta lapsi alkaa usein itkemään, koska vierastaa, joten silloin otan heti pois.

Helppo lapsi vissiin?

Sitte ku siunautuu sellanen, joka huutaa aamusta iltaan ja illasta aamuun, ottaa sitä kyllä kaiken avun kyllä riemusta kiljuen vastaan. ;)

Mä heti ku tulee vieraita oon aina lykänny lapsen niille ja ite alkanu tekemään kotihommia. Meillä tosin ei käy "vieraita" vaan ihan tuttuja, mun tai miehen kavereita ja siis sellasia, jotka ei tätä pistä pahakseen.

Myös jos jonnekki mennään, tuuppaan muksun siks aikaa jonkun muun syliin jotta edes silloin saan lukea esim päivän lehden rauhassa tai juoda kupposen sumppia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi kun kiva kuulla, etten ole ainoa. On ollut jo vähän huono-omatuntokin asiasta, kun jotkut osaavat niin taitavasti syyllistää. Ei ole tarkoitus pistää välejä poikki ihmisten kanssa, olisi vaan hienoa, jos he ymmärtäisivät, että hoidan mielelläni itse oman vauvani ja edes kysyisivät, voiko ottaa vauvan hetkeksi syliin.

Meillä ei ole välit menneet poikki mihinkään suuntaan sentakia etten vauvaa syliin antanut. Älä moista kuuntele. Kyllä jokainen aikuinen tajuaa, että äiti toimii tunteella tässä asiassa.

Mä kyllä annoin tyttöä suht mielelläni toisten syliin kunhan ite olin vieressä ja valmiina ottamaan sen takasin. Pari kertaa sai suutahtaa jos joku ei antanu lasta takasin vaikka tyttö ärsyyntyi ja selkeästi halusi mun luokse taas, rupesi vääntämään itkua tms.

Eikä tyttö ole vieläkään oikeastaan ollu hoidossa. Pisin aika mitä olen ollu erossa hänestä on n tunti, ja niin on käynyt kaksi kertaa. Tyttö on nyt 9 kk. Olen ajatellut, että ehkä yli vuoden ikäisenä voisi olla äitini hoidossa illan...? Ehkä. Kattellaan. Sekä äiti että isä pyytävät tyttöä hoitoonsa :p Me ei vaa olla vielä valmiita.

Yksinhuoltajana tietysti on joskus aikoja jolloin on vaikeampaa eikä lasta voi edes hetkeksi laittaa toisen syliin, mutta ei se koskaan niin vaikeata ole ollut, että olisin vakavissani harkinnut vapaailtaa tai -päivää.

Joo en mäkään siitä tykännyt, et tuosta vaan vietiin sylistä kysymättä. Muuten kyllä annoin syliin. Hoitoon en olis halunnut antaa, mutta eipä tuota kukaan kysellytkään... Nyt kun neiti on 1 v 8 kk sitä hoito-apua joskus jo arvostaisi. :D

kummityttöä ei saanut muut pitää sylissä,kuin äitinsä ja isänsä,ennen kuin täytti 2 v :/ ja silloinkin ulkopuolinen hyvän päivän tuttu ( monta lasta kasvattaneena ) kertoi kummitytön äidille suoraan mitä mieltä asiasta..voitte arvata,että on nyt 3,5 v:nä erittäin ujo ja hiljainen lapsi..joka kätkeytyy äidin helmoihin/selän taakse..

enkä tarkoita,että vauva/lapsi pitää väkisin raastaa vanhempien sylistä..toisilla vaan tuo suojeluvaisto menee pikkasen yli..

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
kummityttöä ei saanut muut pitää sylissä,kuin äitinsä ja isänsä,ennen kuin täytti 2 v :/ ja silloinkin ulkopuolinen hyvän päivän tuttu ( monta lasta kasvattaneena ) kertoi kummitytön äidille suoraan mitä mieltä asiasta..voitte arvata,että on nyt 3,5 v:nä erittäin ujo ja hiljainen lapsi..joka kätkeytyy äidin helmoihin/selän taakse..

enkä tarkoita,että vauva/lapsi pitää väkisin raastaa vanhempien sylistä..toisilla vaan tuo suojeluvaisto menee pikkasen yli..

Meidän likasta tuli sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut ja sillä on paljon kavereita. Vaikka olin "ylisuojelevainen".

Eiköhän se ole yksilön ominaisuus tuo ujous ja arkuus eikä opitttua tai kasvatuksen tulos. Mun tuttavapiirissä nämä sosiaalisimmat ja rohkeimmat lapset ovat juuri näitä "suojeltuja" lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meidän likasta tuli sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut ja sillä on paljon kavereita. Vaikka olin "ylisuojelevainen".

Jotenkin tuntuu, että kun lasta tai vauvaa ei pakoteta vieraitten hoiviin vasten tahtoaa, heidän luottamus aikuisiin vahvistuu ja isompana he pystyvät paremmin luomaan kontakteja muihinkin ihmisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja sissi:
Kamalaa kun on noin omistushaluinen lapsensa suhteen :/ Kyseessä on kuitenkin ihminen, oma persoonansa, ei mikään nukke..

Jonka kehitystä halutaan tukea ihmisenä ja persoonana terveeksi ja tasapainoiseksi aikuiseksi.

ihan samanlainen olen, neljä lasta mulla. en tykkää että ilman lupaa ja kysymättä vauva vaan napataan ja ei meidän vieraat sellaista teekään yleensä.
jos vauva vierastaa otan hänet heti syliini toiselta enkä lainkaan ajattele enkä välitä kehtaako joku siitä loukkaantua.

Alkuperäinen kirjoittaja ei niin musta-valkoista:

Eiköhän se ole yksilön ominaisuus tuo ujous ja arkuus eikä opitttua tai kasvatuksen tulos. Mun tuttavapiirissä nämä sosiaalisimmat ja rohkeimmat lapset ovat juuri näitä "suojeltuja" lapsia.

no,voihan se niinkin olla..oli vaan jotenkin sääli,että omaa kummilasta ei saanut sylissä pitää kuin ristiäispvänä..ja sen jälkeen vasta kun hän oli 2 v.. :| halusin kyllä,mutta äitinsä perusteli sitä sillä,että saa niin kauheat itkukohtaukset muiden sylissä..jopa mummonsa,jonka kanssa näkivät päivittäin..

On tuo kyllä vähä outoa :o ainakaan en oo kuullu että kukaan ei halua antaa vauvaansa toisten syliin. Oletan että tämä on esikoisesi, odotas kun sulla 2-3 lasta niin muuttuu ääni kellossa.
Ite olen tottunut että kaikki hoitaa toisten vauvoja jne. Mulla ollut kaverin vauva jokusen kerran yökylässä jo 2kk ikäsestä ku hän kävi joskus töitä tekemässä. Ja muuten oon hoidellut hirveesti muiden vauvoja ja he puolestaan mun..En oikeen ymmärrä tällasta, tuntuu niin ihmeelliseltä ku on tottunut tällasee toisenlaiseen meininkiin :whistle:

Toivottavasti edes isä saa vauvaan koskea?

Ehkä omani ei vierastanut, vaan päinvastoin nautti erittäin paljon isovanhempiensa seurasta jo vauvasta alkaen. Erityisesti suhde vaariin syntyi ihan muutaman kuukauden ikäisenä, koska se oli juuri vaari, joka kuljetti poikaa joka paikkaan puhui, leikki ja nautti aidosti lapsesta.

Jos olisin napannut vauvan heti ekasta vinkasusta pois, niin lapsi olisi saanut ensinkin viestin, että on vaarassa isovanhempien luona ja toiseksi isovanhemmat eivät olisi oppineet lohduttamaan oikein lasta. Katsos kun eihän se ihan ajatusta lukemalla onnistu ensimmäisellä kerralla.

Eihän oikeasti vauva edes vielä vierastakaan... Isompi vauva, joka osaa vierastaa osaa jo karata sieltä sylistä pois.

Yhteistyössä