oonko mä nyt oikeesti paska äiti?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja expertus dico:
no kai mä mielipiteeni saan sanoo vaik se ei kiinnostais ketää? ihme kommentti :D

Mä kyllä käsitin että se oli kysymys mulle: miks isän täytyis olla erossa lapsestaan? Ja siksi vastasin etten tiedä, ei edes kiinnosta, en jaksa ottaa kantaa paitsi omien lasteni kohdalla korkeintaan. En tosin ole eronnut :D

totta, tarkoitin sen yleisesti kaikille, mut kieltämättä se näyttää siltä et se on osoitettu sulle :D
mut se siitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Fefe:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Et sä voi kieltää miljoonien vuosien evoluutiota sen takia ettei sua huvita olla äiti.

Muistakaa nyt tämä, kun seuraavan kerran tulee taas puhe siitä hyväksyykö ninaTT toisin tekeviä. Turhaan ninaTT sitten yrität kieltää tätä lausetta.

Kyse oli kuitenkin siitä, että joissakin perheissä isä on samanveroinen äidin kanssa ja lapsen voi todellakin jättää isänsäkin hoiviin. Mutta ehkä sitä on vaikea ymmärtää, kun ei ole lapsella sitä rakastavaa ja huolehtivaa isää ja pitää itse leikkiä molempia.

Mut eihän Nina leiki :( (siis mitään)

Millä oikeudella sä ninaTT päätät kenellä on oikeus sanoa itseään äidiksi. Sä et päätä, että joku on nyt vanhempi eikä mikään äiti.

HYVÄKSY SE, ETTÄ KAIKKI EIVÄT TEE KUTEN SINÄ.

Kyse oli kuitenkin siitä, että joissakin perheissä isä on samanveroinen äidin kanssa ja lapsen voi todellakin jättää isänsäkin hoiviin.

Mä kyllä käsitin, että kyse olisi yhden vanhemman perheestä. Eroperheestä, missä isä asuu muualla, eikä ole lapselle yhtä läheinen kuin äiti. Ei joistakin perheistä, missä isä on samanveroinen äidin kanssa...puurot ja vellit, taas kerran :flower:

Et sä voi kieltää miljoonien vuosien evoluutiota sen takia ettei sua huvita olla äiti.

Muistakaa nyt tämä, kun seuraavan kerran tulee taas puhe siitä hyväksyykö ninaTT toisin tekeviä. Turhaan ninaTT sitten yrität kieltää tätä lausetta.

Kyse oli kuitenkin siitä, että joissakin perheissä isä on samanveroinen äidin kanssa ja lapsen voi todellakin jättää isänsäkin hoiviin. Mutta ehkä sitä on vaikea ymmärtää, kun ei ole lapsella sitä rakastavaa ja huolehtivaa isää ja pitää itse leikkiä molempia.

Kyllä muut saa tehdä ihan mitä huvittaa mutta miksi kutsua itseään äidiksi jos ei halua olla äiti?

En leiki olevani lapselle isä :) Tytölläni on onneksi kunnollisiakin miehiä elämässänsä. Jos meillä olisi kahden vanhemman perhe niin varmasti voisin jättää tytön joskus isänsä hoiviin, mutta ero ensisijaisesta hoitajasta useaksi vuorokaudeksi on ap:n lapsen ikäiselle liian pitkä aika. Oli ensisijainen hoitaja isä, äiti tai joku muu.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mulle ei tulisi mieleenkään antaa vauvaikäistä viikonlopuksi pois kotoa. Olkoonkin sitten lapsen isä kyseessä. Eihän etäisä voi olla yhtä läheinen lapselle kuin äiti, jos lapsi on siellä suht harvoin käynyt.

Peesi. Noin pieni lapsi kaipaa vielä sitä jonka kanssa on 24/7. Kyllä ehtii pikkuhiljaa lisätä aikoja. Hyvä kommentti oli aiemmin ketjussa isältä, joka kertoi miten pieni vielä ikävöi takaisin sen lähivanhemman luo.

Alkuperäinen kirjoittaja psykiatri:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen psykologi ja lastenpsykoterapeutti ja työskennellyt alalla kohta 15v. Et ole paska äiti. Olet oikeassa siinä, että 11kk:n ikäiselle viikonloput ovat liian pitkä aika tässä vaiheessa. Sen sijaan tuntimääriä voisi kokeilla isän kanssa hyvässä yhteistyössä pidentää. Yökyläilyjäkään en kiirehtisi. Tämä ei todella tarkoita isän merkityksen vähentämistä. Isän kiinnostus on todella hieno asia. Tämän ikäiselle lapselle tapaamisten säännöllisyys on tärkeää ei se pituus. Tosiasia on, että näin pieni ei ymmärrä vielä eroa lähivanhemmastaan niin pitkäksi ajaksi kuin viikonloppu. Jos isälle luonasi lapsen tapaaminen on hankalaa, hän voisi ehkä ulkoilla lapsen kanssa parin pidemmän tapaamisen välillä tms. Nämä asiat ovat tietenkin viitteellisiä, mutta tähän minusta lisäperusteluna on kyllä se, etät eronne tapahtui lapsen ollessa 3kk. Sen sijaan on äärimmäisen tärkeää tuoda isälle esiin, että arvostat häntä isänä ja itsekin pidät tapaamisia tosi tärkeänä. Voit myös näyttää lapselle isän kuvia ja ehkä hänen vanhempiensa kuvia ym. Olen suuri tasa-arvon kannattaja, mutta lasten etua ei kannata tasa-arvoasiaan väärällä tavalla sekoittaa. Sanoisin samoin, jos lähivanhempi olisi isä. Lapsen iän lisääntyessä tapaamisia voi ja kannattaa vähitellen pidentää lapsen ehdoilla. Missään nimessä älkää tehkö rakkaasta pikkuisestanne kiistakapulaa :).

Ahh, jos olisin yhtä kaunopuheinen niin sanoisin näin :flower:

Mulle ilmeisesti diplomatian lahjoja ei ole suotu :D Mutta tämmöstä yritin ekassa viestissäni sanoa.

Susta en kyllä todellakaan ihmettelisi jos itseäsi väittäisit psykologiksi ja ties miksikä, kun et sellainen ole. Lisäksi et tainnut ennen pitää tuosta psykologisesta hömpämpömpästä.

ps. kaikki ei ole netissä sitä miltä näyttää

Psykiatri, saanko pyytää tarkennusta näihin sun kommentteihis? Mä en yhtään ymmärrä mitä ajat takaa :D Enkö saa olla samaa mieltä ku joku muu? :o Onko mut nyt tuomittu vastarannankiiskeksi?

Kyllä muut saa tehdä ihan mitä huvittaa mutta miksi kutsua itseään äidiksi jos ei halua olla äiti?

Milllä oikeudella sä kirjotat tällästä?? Etkö sä tajua loukkaavasi monia äitejä tuolla? Miksi sä luulet olevasi niin muiden yläpuolella, että sulla on jotenkin oikeus heittää tuollaisia kommentteja?

MIKÄ HELVETTI SÄ LUULET OLEVASI?????

100% Fefelle !!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

100% Fefelle !!!!!

Siis PEESI

Milllä oikeudella sä kirjotat tällästä?? Etkö sä tajua loukkaavasi monia äitejä tuolla? Miksi sä luulet olevasi niin muiden yläpuolella, että sulla on jotenkin oikeus heittää tuollaisia kommentteja?

No siis jos ei halua millään tavalla erota isästä... En mä tällä nyt tarkoittanu mitään NOIN pahaa ainakaan, ottaa nyt ihan rauhassa siellä langan toisessa päässä.

Yritin vissiin vaa tuoda esille sellasta pointtia, että nimitykset äiti ja isä liittyvät sukupuoleen ja äiti ja isä tarkoittavat eri asioita. Äiti ja isä voivat olla tasavertaisia vanhempina, äitinä ja isänä, vaikkei hoitovastuu yms lankeaisi tasan 50/50. Jos taas ei halua mitenkään erottua, jos haluaa olla tasan samanlainen kun toinen, niin mihin tarvitsee sanoja "äiti" ja "isä" jotka erollansa antavat ymmärtää, että kyseessä on kaksi eri roolia, kaksi erilaista vanhempaa? Miksei sitten voi neutraalisti ilmaista olevansa vanhempi?

Itse en tiedä mitä tilanteessa tekisin. Ihanaa, että isä on noin kiinnostunut, mutta toisaalta erossa olo lähivanhemmasta voi olla lapselle ikävää ja stressaavaa :/ Kysyisin varmaan neuvoa esim. perheneuvolasta.

NinaTT:llä oli ihan kelpo ajatus tekstissään, harmi että se hautautui toisia halveksivaan kirjoitteluun. Äitiyden arvostelu on kyllä todellai loukkaavaa :|

Alkuperäinen kirjoittaja katariina00:
mä oon sitä mieltä et myös isällä on oikeus olla lapsensa kanssa yhtä paljon ku äidilläkin. ei joka toinen ilta edes takas, mutta tasavertaisia on äiti ja isä joka tapauksessa..

Höpö höpö

Mitäs erosi äidistä?

Kärsiköön nyt nahoissaan.

No siis jos ei halua millään tavalla erota isästä... En mä tällä nyt tarkoittanu mitään NOIN pahaa ainakaan, ottaa nyt ihan rauhassa siellä langan toisessa päässä.

Yritin vissiin vaa tuoda esille sellasta pointtia, että nimitykset äiti ja isä liittyvät sukupuoleen ja äiti ja isä tarkoittavat eri asioita. Äiti ja isä voivat olla tasavertaisia vanhempina, äitinä ja isänä, vaikkei hoitovastuu yms lankeaisi tasan 50/50. Jos taas ei halua mitenkään erottua, jos haluaa olla tasan samanlainen kun toinen, niin mihin tarvitsee sanoja "äiti" ja "isä" jotka erollansa antavat ymmärtää, että kyseessä on kaksi eri roolia, kaksi erilaista vanhempaa? Miksei sitten voi neutraalisti ilmaista olevansa vanhempi?

Mitä sä sekoilet? Siitä tasavertaisuudesta mä ainakin olen puhunut enkä mistään tuosta soopasta mitä sä selität.

NinaTT:lle taitaisi tehdä taas loma hyvää, mutta kun ei. Hän saa aina haukkua muita mennen tullen ja myöhemmin hän sitten kieltää ikinä kirjoittaneensa mitään sellaista. Arvon neiti, sen minkä taakseen jättää niin edestään sen löytää. Pätee varmaan sun lapsesi kasvatukseenkin tämä.

Mitä siihen Äidin rooliin sit kuuluu?

Ainakin nämä ilmeisesti:
-tupakointi raskausaikana
-1v lapsen jättäminen yksin pihalle
-nettailu ja 1v lapsen jättäminen yksin leikkimään siksi aikaa
-muiden äitien rankkasanainen arvostelu

Mun mielestä on ihan turha jauhaa siitä, että joissain perheissä isä ja äiti ovat tasavertaisia vanhempia, yhtä tärkeitä lapselle, kumpikaan ei ole lapsen ensisijainen hoitaja vaan ollaan tasavertaisia....kun kyse on nyt perheestä, minkä muodostavat vauva ja äiti, ja se isä asuu ihan toisaalla.

Siis nehän on kaksi eri asiaa, toisiinsa liittymättömiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:

Mitä siihen Äidin rooliin sit kuuluu?

Ainakin nämä ilmeisesti:
-tupakointi raskausaikana
-1v lapsen jättäminen yksin pihalle
-nettailu ja 1v lapsen jättäminen yksin leikkimään siksi aikaa
-muiden äitien rankkasanainen arvostelu

Niinpä.

järkyttävä manipuloimaan ja haukkumaan olet ninatt. ja aina selittelet jälkeenpäin kaiken sulle parhain päin.
varmaan joo se exäs halus lasta kovasti? (ehkä unissasi) ettet vaan ajatellut että on rahasampo se mies (onko rikas tausta) ja lapsen turvin loisit päivät pölisemässä veronmaksajain rahalla peetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Itse en tiedä mitä tilanteessa tekisin. Ihanaa, että isä on noin kiinnostunut, mutta toisaalta erossa olo lähivanhemmasta voi olla lapselle ikävää ja stressaavaa :/ Kysyisin varmaan neuvoa esim. perheneuvolasta.

NinaTT:llä oli ihan kelpo ajatus tekstissään, harmi että se hautautui toisia halveksivaan kirjoitteluun. Äitiyden arvostelu on kyllä todellai loukkaavaa :|

Niin. Itse asiassa ap:n alkuperäinen asia ja siihen liittyvät asialliset perustelut ovat jääneet ei-rakentavan väittelyn varjoon ja jopa oma vastaukseni (jonka vain ap:lle ystävälliseen, asialliseen sävyyn) leimattiin "psykiatri"-nimikettä käyttäen psykologiseksi "hömpänpömpäksi". Kukaan tuntemistani oikeista psykiatreista ei kirjoittaisi tuohon sävyyn. Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja - kannattaa kysyä neuvoa perheneuvolasta tai terveyskeskuspsykologilta tms., koska silloin vastaukset ovat ammatillisesti perusteltuja ja kokemukseen ja asiatietoon perustuvia :). Ja ihan lisäkommenttina itse edustan juuri sitä, minä esiinnyinkin. Psykiatri- ja psykologi-nimikkeet ovat lailla suojattuja ja niiden käyttö on laissa suojattua samoin kuten psykoterapeuttinimikekin, joten ihan kevyesti en suosittele kenenkään valheellisesti näillä nimikkeillä esiintymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Aiempi psykologi/psykoterapeutti:

Niin. Itse asiassa ap:n alkuperäinen asia ja siihen liittyvät asialliset perustelut ovat jääneet ei-rakentavan väittelyn varjoon ja jopa oma vastaukseni (jonka vain ap:lle ystävälliseen, asialliseen sävyyn) leimattiin "psykiatri"-nimikettä käyttäen psykologiseksi "hömpänpömpäksi". Kukaan tuntemistani oikeista psykiatreista ei kirjoittaisi tuohon sävyyn. Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja - kannattaa kysyä neuvoa perheneuvolasta tai terveyskeskuspsykologilta tms., koska silloin vastaukset ovat ammatillisesti perusteltuja ja kokemukseen ja asiatietoon perustuvia :). Ja ihan lisäkommenttina itse edustan juuri sitä, minä esiinnyinkin. Psykiatri- ja psykologi-nimikkeet ovat lailla suojattuja ja niiden käyttö on laissa suojattua samoin kuten psykoterapeuttinimikekin, joten ihan kevyesti en suosittele kenenkään valheellisesti näillä nimikkeillä esiintymään.

jaa no kuule eiköhän täällä netissä saajokainen olla mitä haluaa, vaikkasuomen presidentti. että näin.
lässyttää saa jos haluaa.

Kyllä vauvan täytyy olla äidin kanssa. Ihanaa, jos isä haluaa nähdä lasta paljon, mutta noin pienenä äidin luona. Ei voi tuon ikäistä jatkuvasti kuljetella.
3 kk ikäinen on vielä imeväisiässäkin. Sitten muutaman kuukauden päästä pikku hiljaa hoitoon..

Ja aika törkeää herjausta täällä muutama aukoo. Se koira älähtää, mihin kalikka kolahtaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Aiempi psykologi/psykoterapeutti:

jaa no kuule eiköhän täällä netissä saajokainen olla mitä haluaa, vaikkasuomen presidentti. että näin.
lässyttää saa jos haluaa.

Ok. Olen sanonut asiallisen mielipiteeni. Se riittäköön. Loppu jääköön moderaattoreiden arvioitavaksi.

Yhteistyössä