Oonko nuono iskä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä vauvaa ei jätetä yksin autoon kauppareissun ajaksi (edes lyhyen) ja piste.

Se, että sun pitää kysyä, olitko huono iskä, osoittaa, ettei se jättäminen sustakaan ollut hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Hyvin harva ikinä tahallaan aiheuttaa vahinkoja mutta silti niitä (ihan uskomattomiakin) välillä sattuu. Siksi jokaisen vänhemman velvollisuus on kaikin mahdollisin keinoin välttää niitä. IKINÄ ei pidä ajatella että sitä ei voi sattua meille..

Mitä todennäköistä vältettävää tässä mielestäsi on? Auton varastamisen mahdollisuus on sama kuin että jäisin auton alle vauvan kanssa matkalla autosta kauppaan.

Hei nyt oikeesti ne ketkä on sitä mieltä että tein väärin niin perusteluita.

Auto olisi voinut lähteä valumaan jonnekin, auto olisi voinut syttyä palamaan, kännikuski olisi voinut törmätä autoon, varas olisi voinut tulla kauppaan ryöstämään kassaa ja et olisikaan päässyt vauvan luo, joku muu odottamaton viivästys kaupassa... Onhan näitä. Epätodennäköisiä mutta kaikki on jollekin joskus tapahtunut. Lapsia on kuollut autoon yksin!!

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Vauva on kaukalossa köytettynä eikä pääse liikkumaan. Jos esim. puklaa päälleen niin vetää selälle kallellaan ollessaan puklut henkeen. Ja ennen kun alat kritisoida niin kyllä, näin on tapahtunut, myös Suomessa.

Mä nyt en yleensäkään jätä lasta yksin lukittuun tilaan ja lähde muualle. Sä et koskaan voi tietää kuinka paha ruuhka kassajonossa on, vartissa ehtii tapahtua ihmeitä siellä autossa.

Tää oli hyvä pointti. Näistä kaikista syistä tähän mennessä todennäköisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Iskä:
Jätin vauvan 4kk autoon yksin nukkumaan kun hain kaupasta kurkun. Oonko huono iskä kun en viitsinyt herättää pikkusta nopean kauppareissun takia?

Miksi lapsi pitää herättää jos ottaa mukaan kauppaan?

Niin, jos turvakaukalossa, eikö se lähde mukaan kivuttomasti?

Kun ei vaan viittinyt ottaa, mainitsi jo aiemmin sen...

Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Mä oon kerran jättänyt yli 2 vuotiaan autoon siks aikaa kun kävin hakemassa vesipullon minikokoisesta siwasta. Oli meinaan reippaasti yli 20 astetta pakkasta ulkona... Mut noin pientä vauvaa en ikinä uskaltais jättää...

Tästä tulikin mieleen, että mitä eroa on jättää 4kk vauva tai esim yllä mainittu 2 v lapsi tai vaikka 6v lapsi autoon?

Se että 2 v ymmärtää kun sille sanoo että "tulen ihan kohta, ei mitään hätää". 2v on muutenkin kropaltaan valmiimpi joten ei tule samanlaisia riskejä kuin vauvan kanssa, esim jo edellä mainittu tapaus jossa vauva tukehtui pukluun...

Mä oon kerran jättänyt yli 2 vuotiaan autoon siks aikaa kun kävin hakemassa vesipullon minikokoisesta siwasta. Oli meinaan reippaasti yli 20 astetta pakkasta ulkona... Mut noin pientä vauvaa en ikinä uskaltais jättää...

Tästä tulikin mieleen, että mitä eroa on jättää 4kk vauva tai esim yllä mainittu 2 v lapsi tai vaikka 6v lapsi autoon?

Se että 2 v ymmärtää kun sille sanoo että "tulen ihan kohta, ei mitään hätää". 2v on muutenkin kropaltaan valmiimpi joten ei tule samanlaisia riskejä kuin vauvan kanssa, esim jo edellä mainittu tapaus jossa vauva tukehtui pukluun...

No, just tuota kahden vanhaa en kyllä jättäisi yksin autoon, voisi saada päähänsä ihan mitä vaan siellä autossa yksin ollessaan...

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

No, just tuota kahden vanhaa en kyllä jättäisi yksin autoon, voisi saada päähänsä ihan mitä vaan siellä autossa yksin ollessaan...

Peesi. Ja mun 2-vuotaista ei ainakaan hereillä voisi sinne jättää, tulisi huuto välittömästi kun laittaisin auton oven kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

No mä en muiden muksuista tiedä, mutta omastani tiesin kyllä silloin ettei pääse turvaistuimestaan eikä muutenkaan saisi typötyhjässä autossa mitään aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Mun mielestä oli täysin ok.
Nää "auto syttyy palamaan" on tosiaan ihan yhtä suuria todennäköisyyksiä kun että joku ajaa teidän päälle parkkipaikalla.

Se on hyvä, että onnettomuuden kohdatessa teitä ilahduttavat nämä todennäköisyydet. Itse muistuttaisin, että lotossakin aina joku voittaa.

Nää "auto syttyy palamaan" on tosiaan ihan yhtä suuria todennäköisyyksiä kun että joku ajaa teidän päälle parkkipaikalla.

Se on hyvä, että onnettomuuden kohdatessa teitä ilahduttavat nämä todennäköisyydet. Itse muistuttaisin, että lotossakin aina joku voittaa.

No mutta miten sä uskallat kävellä sen vauvan kanssa parkkipaikalla? Jollekkin aina se yliajo siinäkin sattuu. Siihen on itseasiassa varmaan suurempikin todennäköisyys kun että auto itsestään lehahtaa palamaan.

Juuri näin. Ei vanhemmat ole odottaneet että lapsi jää traktorin renkaan alle omassa pihassa tai jää junan alle tai huku pihan lampeen tai tukehdu leipään tai kuole kodin tulipalossa tai jää auton alle parkkipaikalla tai... En luota todennäköisyyslaskuihin, ja vaikka kuinka yritän minimoida riskit niin siltikin voi vahinko sattua. Mutta olen ainakin tehnyt kaikkeni välttääkseni sen enkä luottanut todennäköisyyteen.

Juuri näin. Ei vanhemmat ole odottaneet että lapsi jää traktorin renkaan alle omassa pihassa tai jää junan alle tai huku pihan lampeen tai tukehdu leipään tai kuole kodin tulipalossa tai jää auton alle parkkipaikalla tai... En luota todennäköisyyslaskuihin, ja vaikka kuinka yritän minimoida riskit niin siltikin voi vahinko sattua. Mutta olen ainakin tehnyt kaikkeni välttääkseni sen enkä luottanut todennäköisyyteen.

Huoh. Koska mä en yksinkertaisesti näe siinä riskiä. Itsekin listasit tuon auton alle jäämisen parkkipaikalla?

Ja kyllä, muuten olen kaikessa hysteerisenkin tarkka. Tukehtumisessa, vesien läheisyydessä jne.

Siksi ei saa jättää, kun niin ei vaan kuulu tehdä. Aikuinen huolehtii lapsista. Sen ikäinen on niin avuton vielä, että tunkee vaikka tumpun kurkkuunsa ja tukehtuu siihen.

Ja siksi, ettet anna ikinä itsellesi anteeksi, jos jotain sattuu sillä aikaa kun olet poissa. Parempi ottaa vauva mukaan, kun katua.

Hyviä pointteja tullut.

Avasin tosiaan ketjun sen takia, koska mulla oli hieman huono omatunto, että olin jättänyt sen vauvan autoon ja mietin että miksi kun enhän ollut pois kun pari minsaa. Eihän tossa nyt oikeesti mitään olisi käynyt vaikka sen tekisi tuhat kertaa, mutta jos palataan näihin todennäköisyyksiin. jos jotain sen kerran tapahtuisi niin minun ollessa vauvan luona pystyn suurimmalla todennäköisyydellä asialle jotain tekemään. Tapaturmia voi sattua oli se vauva autossa yksin tai kaupassa kanssani. Nyt jätin vauvan yksin autoon enkä sitä todennäköisesti tee toiste.

Ei se mielestäni väärin ole että sen jättää niinkuin tässä tapauksessa tein, mutta itsestäni tuntuu paremmalta kun jatkossa otan pienoiseni mukaan. Eipähän tarvitse ainakaan tulla toiste avaamaan ketjua ja nostattamaan ihmisten verenpaineita :)

Tämä oli osaltani tässä, kiitos ja anteeksi.

Hyvin harva ikinä tahallaan aiheuttaa vahinkoja mutta silti niitä (ihan uskomattomiakin) välillä sattuu. Siksi jokaisen vänhemman velvollisuus on kaikin mahdollisin keinoin välttää niitä. IKINÄ ei pidä ajatella että sitä ei voi sattua meille..

Mitä todennäköistä vältettävää tässä mielestäsi on? Auton varastamisen mahdollisuus on sama kuin että jäisin auton alle vauvan kanssa matkalla autosta kauppaan.

Hei nyt oikeesti ne ketkä on sitä mieltä että tein väärin niin perusteluita.

- - Lapsia on kuollut autoon yksin!!

Onko Suomessa? Millaisia tapauksia ovat olleet? Itselle ei siis tule mieleen... Pistäkääs linkkiä?

Yhteistyössä