Oonko outo, kun vierastan ihmisiä joilla on luottotiedot menny..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taidan olla outo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omat luottotietoni ovat kunnossa (ihme ja kumma), mutta aina on mahdollista, että sattuu jokin asia, joka johtaa noidankehään ja vie kaikki (raha-)asiat huonolle mallille, ellei alunperin suorastaan miljonääri satu olemaan. Ei voi välttämättä etukäteen tietää kenelle sellaista sattuu.

Ap, mistä sä tiedät että kyseisellä ihmisellä luottotiedot mennyt, jos ootte vaan lasten kanssa leikkimässä?

Ei se ihmistä pahenna, jos joskus elämässä on tullut söhlittyä. Eikä munkaan mielestä lasten leikki ja luottotiedot oo mitenkään yhteyksissä toisiinsa. :laugh: :D

Mun asia ei ole miten mun tutut tai tutun tutut käyttää rahojaan. Jos jollain on luottotiedot mennyt ei se vaikuta mun suhtautumiseen ihmistä kohtaan jos hän muuten on 'mun tyyppinen' ja mukava persoona. Tunnen myös läheisiä ihmisiä joilla on luottotiedot menneet mutta ovat ne saaneet takaisin, ottaneet opiksi ja oppineet hoitamaan asiansa. Eikä se ole heidän ihmisarvoaan mitenkään päin vähentänyt mun silmissä. Se on jokaisen ihmisen hek.koht asia miten elämänsä elää.

Ja juu vielä siitä että en kyllä ymmärrä miksi tollasen asian kuin luottotiedot pitäis vaikuttaa lasten väleihin, eivät ne niistä mitään ymmärrä, tuskimpa myöskään luottotiedottoman vanhemmat kertovat kotonaan vieraille lapsille miksi ja miten heillä on mennyt raha-asiat persiilleen... :D

Mitäs jos sinut ja lapsesi sysättäs vastaavan takia? Joku ei vain tykkäisi siitä miten hoidat omat asiasi ja saa muutkin teitä vastaan sen takia. Varmana pahoittaisit mielesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllähän se jotain ihmisestä kertoo, mut niin kertoo moni muukin asia. Itse en vois luottaa ihmiseen joka esim pettää puolisoaan tai on väkivaltainen, enkä haluis varmaan olla kovin läheisissä väleissäkään. Myös runsas alkoholinkäyttö ei anna kovin positiivista kuvaa, eikä tupakointi, oikeesti miten voi huolehtia muistakaan asioista, jos ei edes omasta terveydestään! se on vähän mitkä asiat kellekin on niitä tärkeitä!

Eli: "etsitään ystävää: Ethän tupakoi, käytä alkoholia tai herkuttele rasvaisilla ruuilla. Tavattessa tuo mukanasi luottotietosi, sekä todistus TV-luvan maksamisesta. "

Oikeasti ymmärrän just esimerkiksi tuon väkivaltaisuuden; mutta mielestäni se liittyykin jo minuunkin, sekä lapsiini, jos he vierailevat ko. ihmisen luona.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Omat luottotietoni ovat kunnossa (ihme ja kumma), mutta aina on mahdollista, että sattuu jokin asia, joka johtaa noidankehään ja vie kaikki (raha-)asiat huonolle mallille, ellei alunperin suorastaan miljonääri satu olemaan. Ei voi välttämättä etukäteen tietää kenelle sellaista sattuu.

En kysele ystäviltäni luottotietoja tutustumisvaiheessa, mutta kyllä ihmisen elämänhallinassa on pahasti vikaa, jos luottotiedot on menneet jonkun noidankehän takia.
Niitä menoja on oikeesti osattava karsia ja järjestellä ajoissa. Itse en ole mikään miljonääri, mutta mieluummin oon ollu syömättä ku jättäny jonkun laskun maksamatta. Ruokaa saa seuraavana tilipäivänä, luottotietojen menetys on vuosien riesa!

Takaajaksi ryhtyminen taas on omaa tyhmyyttä, jos ei varmista, että tyyppi ostaa rahoilla mitä on luvattu ja on muutenkin luotettava.

En pistä välejä poikki luottotiedottomien (:D) kanssa, mutta vaikea olla ystävä ihmisen kanssa, jolle ei uskalla ikinä lainata rahaa, maksaa shoppailureissulla sen puolesta jotain paitaa, tarjota kahveja, kun ei oo varma tarjooko takas...

Joo, oon itsekäs, mutta yks tällänen ystävyyssuhde makso miulle sata euroa ja korvaamattoman määrän pahaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja mintsu:
En pistä välejä poikki luottotiedottomien (:D) kanssa, mutta vaikea olla ystävä ihmisen kanssa, jolle ei uskalla ikinä lainata rahaa, maksaa shoppailureissulla sen puolesta jotain paitaa, tarjota kahveja, kun ei oo varma tarjooko takas...

Joo, oon itsekäs, mutta yks tällänen ystävyyssuhde makso miulle sata euroa ja korvaamattoman määrän pahaa mieltä.

Jos mä kutsuisin jotakuta ystäväkseni [ja sen lisäksi tekisin säännöllistä palkkatyötä], niin tuskin edes alkaisin yhden satasen perään itkemään, vaikka se menisikin pysyvästi. Eri asia sitten, jos ihminen kiristäisi minulta erilaisiin kulutushyödykkeisiin, kuten vaatteisiin, rahaa - sitten ei tosin olisi enää ystävä muutenkaan!

Opiskelen tällä hetkellä, joten juuri nyt en lainaisi satasta edes luotettavalle takaisinmaksajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja asiat kunnossa:
eäilyttää toisten rahoilla elävät.

Ai ne joilla luottotiedot menneet, elävät toisten rahoilla? miten niin? Itsellä mennyt luottotiedot ja kohta kolma vuotta olen ollut kahdessa työssä maksaakseni velkani ja hurjat korot. Milloinkaan en ole työttömänä tai millään tuella ollut! Mua epäilyttää työttömät, ihan sama onko luottotietoja tai ei.

En vierasta eikä luottotiedot tietenkään vaikuta ystävyys- tai kaverisuhteisiin. Eikä varsinkaan lasten leikkikavereihin.

Mutta kieltämättä joskus ihmettelen joidenkin luottotietonsa menettäneiden asennetta elämään ja rahaan. (Enkä siis minäkään puhu tässä mistään konkursseista tai lainojen takaamisista tms) Siis sellaisten ihmisten ketkä suurinpiirtein mainostavat että jätetään nyt sitten tuokin lasku maksamatta kun ei sillä niin väliä enää. Ja samaan aikaan kun ei ole varaa maksaa laskua voidaan kuitenkin hetken päähänpistosta ostaa itselle jotain kivaa ja tarpeetonta.

Eikä oikein hirveästi tee silloin mieli lainata rahaakaan, varsinkaan kun ympäriltä kuulee että on muilla ollut vaikeuksia saada lainatut rahansa takaisin. Tietenkään en nyt enempää menisi kenellekään lainaamaan mitä olisi varaa menettää, mutta silti. Mielummin sitä kuitenkin lainaa ihmiselle joka tulee heti sovittuna päivänä maksamaan takaisin, kuin sellaiselle jonka perään saa sitten kesellä ja takaisinmaksu voikin venyä seuraavaan kuuhun. Ja toisaalta tulee myös tyhmä olo kieltäytyä lainaamasta joten sekin voi kyllä osaltaan vaikuttaa kaverisuhteeseen. :/

:o
Joskus elämäntilanne voi olla sellainen, että lasku jää maksamatta. Luottotietorekisterissä maksamaton puhelinlasku näkyy ties kuinka kauan. Mitenkä tällainen asia tekisi ihmisestä kelvottoman - saatika sen lapsesta huonon kaverin sun lapsellesi?

No, ap:n kannattaa valita seuransa, sekä omansa että lapsensa, tarkasti. Voi sitten vuosien kuluttua seurata jälkikasvunsa käytöstä, onko malli tarttunut vai mennyt kapinassa ihan päinvastaiseen suuntaan. ;)

Itse menetin luottotiedot avioeron jälkeen.Erossa minulle jäi tuhansien eurojen laskut,ne oli minun nimissäni vaikka avioliitossa kaiken piäisi olla puoliksi.Samoin osituksessa menee kaikki puoliksi.Veimme asianajajan kanssa oikeuteen.Minä hävisin.Outoa kyllä.Vaikka oikeastaan kaikki kuuluisi mennä puoliksi.Oli joukossa ex laskuja ,mutta kun oli nimissäni.Tätä virhettä en toista.Tuttuni kun ovat eronneet erossa laskutkin menneet puoliksi.Minä vain en saanut oikeutta.4 vuotta häiriötä.Maksanut olen velat.Mutta vituttaa tämä ja kauan.

No kyllä olen sitä mieltä, että olisi syytä kyetä huolehtimaan pääsääntöisesti raha-asioistaan ja suhteuttaa siis tulot ja menot. Mutta on tilanteita, jolloin jokin odottamaton asia keikuttaa venettä tai jopa kaataa sen. Tällöinkin on useimmiten vielä mahdollista ottaa yhteyttä velkojiin tai velkoviin perintätoimistoihin asikoiden sopimiseksi. En tiedä yhtäkään saataviaan perivää instanssia, joka ei suostu ottamaan velkaansa vaikka kahdessa tai kolmessa ennalta sovitussa erässä vastaan jos vaihtoehtona on se, että velkaa ei makseta lainkaan. Vaikein kohta tässä on aina se nöyrtyminen, puhelimen kampeen tarttuminen ja asioiden selvittäminen.

Kuitenkin monesti talouden pohjamutiin syöksevä tilanne saattaa vaikuttaa myös mielenterveyteen ja jaksamiseen, ja siksi voi olla mahdotonta hoitaa raha-asioitaan. Tällaista ihmistä en hylkäisi, enkä ajattelisi, että hän on outo tai huono. Niin voi käydä sinullekin; Ajattelepa, jos saisit puhelinsoiton, että puolisosi ja lapsesi ovat ajaneet kuolonkolarin ja olet yksin tässä maailmassa tästä hetkestä eteenpäin. Kiinnostaisiko sähkölaskuin maksaminen? Luulen, että itse en siinä tilanteessa edes muistaisi, miten pitäisi hengittää.

Mikähän täydellisyys se ap. kuvittelee olevansa, varmaan hän ei itse joudu koskaan vaikeaan elämäntilanteeseen, täytyy vain toivoa, että toiset äidit sitten potkii aptä päähän eikä anna lastensa leikkiä ap:n lasten kanssa.

Luottotiedot voi mennä monellakin tavalla, eikä vain siksi, että jättää peruslaskunsa maksamatta tai ostelee miten sattuu maksamatta. Minulla ne menivät yritysvelkojen vuoksi.

Jatkan vielä tuohon edelliseen, että itse menetin 19-vuotiaana luottotietoni täysin vahingossa. Olin lainannut kirjastosta Suuren Toivelaulukirjan numero 2. Silloin ei ollut kännykkää eikä sähköpostia, ja n. kuukaisi kirjan lainaamisen jälkeen muutin uuteen osoitteeseen. Kirjan muutin luullakseni mukanani, mutta en huomannut palauttaa sitä. Palautuskehotukset menivät edelleen entiseen osoitteeseeni, eikä siellä asunut kundi viitsinyt vaivautua niitä toimittamaan paperinkeräyslaatikkoa pidemmälle. No, kun vihdoin posti kääntyi, tuli sieltä perintätoimiston kirje palauttamattomasta kirjasta. En sitten enää löytänyt koko kirjaa, ja kysyin perintätoimistosta mitä pitäisi tehdä. Vastaus oli, että asiasta on tullut jo luottohäiriömerkintä. Hitto vieköön, ei käy, ajattelin. Menin kirjastoon, ja selvitin tilanteen. Sain pankkisiirron, jolla maksoin kaupunginkirjastolle hukkaamani kirjan. Kun raha näkyi heillä, he olivat valmiita poistamaan vetämään vaatimuksensa pois, ja perintätoimiston kauttaa ilmeisesti tieto meni sinne Suomen Asiakastietoon (vai kuka niitä rekistereitä silloin ylläpiti) ja nimeni siellä puhdistettiin. Tosin häiriömerkintä ei muistaakseni lähtenyt ihan samana päivänä, mutta mitä se byrokratia nyt ottaa rullatakseen, joka tapauksessa puhuttiin viikoista eikä vuosista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mikähän täydellisyys se ap. kuvittelee olevansa, varmaan hän ei itse joudu koskaan vaikeaan elämäntilanteeseen, täytyy vain toivoa, että toiset äidit sitten potkii aptä päähän eikä anna lastensa leikkiä ap:n lasten kanssa.

Luottotiedot voi mennä monellakin tavalla, eikä vain siksi, että jättää peruslaskunsa maksamatta tai ostelee miten sattuu maksamatta. Minulla ne menivät yritysvelkojen vuoksi.

Tuota, näin lainauksena aloituksesta:

"Siis ymmärrän, jos on tullu joku konkurssi tai avioero, mutta siis on vaan jättäny laskun maksamatta ja siks menny luottotiedot."

Käsitin siis että ap puhui tässä juuri sellaisista tapauksista jotka ovat vain jättäneet laskut maksamatta.

Mä en usko tuohon, että aikuinen normaali ihminen ei vaan jaksa maksaa sitä laskua... eikä ekaa huomautusta... eikä tokaa... eikä perintätoimistouhkausta... ja havahtuu vasta kun luottotiedot menneet! Kyllä siinä täytyy jotain masennusta tai muuta olla taustalla jos näin on.

Sen sijaan uskon, että jotkut sortuu tuhlailemaan yli varojensa -> luottotiedot menee. Vastuutonta ja hutilointia, mutta en ketään vieroksu tälläisen takia. Nyky-yhteiskunnassa noin voi kyllä tapahtua kun on sellainen kulutushysteria nykyään. En ala kyllä tuossakaan tapauksessa ketään vieroksumaan. Itse ovat sitten oman elämänsä hankaloittaneet ja samalla estäneet jatkossa toistuvat tuhlailut. Ei vaikuttaisi kaveri/sukulais/tms suhteisiimme.

Yhteistyössä