Opetatteko muidenkin lapsille, että TOISEN KÄDESTÄ EI SAA OTTAA??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokematon mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokematon mamma

Vieras
...vai onko se jokaisen vanhemman tehtävä opettaa omalle lapselleen..?

Tuli vaan mieleen tässä yksi päivä perhekerhossa, kun toinen lapsi nappasi minun lapseltani lelun... Jotenkin siitä häkellyin enkä osannut vaatia lelua takaisin, kun ei lapsenikaan ollut moksiskaan tapahtuneesta. Taisin sanoa vaan "oho" tms... Mutta toisen lapsen äiti hyökkäsi heti kauempaa paikalle ja kaappasi lelun lapseltaan ja antoi takaisin minun lapselleni ja sanoi, ettei saa ottaa toiselta kädestä. Kaikki vanhemmat katsoivat minua vähän oudosti ja ajattelin, että olisiko ollut MINUN velvollisuuteni komentaa vierasta lasta ja kaapata lelu takaisin omalleni? Ja ajattelivatkohan, että tuo ei osaa puolustaa lastaan... :( Tilanne vain jotenkin häkellytti...

Ihan oikein teit :flower: Jos toinen äiti ei olisi asiaan puuttunut ja tilanne olisi toistunut, vasta sitten olisi ollut aihetta neuvoa toisen lapselle miten käyttäydytään.

Muistaakseni olen sanonut, mutta toisaalta kyseessä taisi olla kaverin lapset.
Häkeltyneenä on tietysti paha mennä sanomaan ja voi miettiä etukäteen mutta jos joku ojentaisi mun lapsia vastaavassa tilanteessa en pitäisi sitä mitenkään pahana.

Jos oma vanhempi ei puutu tai ei ole paikalla, sanon ystävällisesti, mutta jämäkästi tarvittaessa myös toisen henkilön lapsille, ettei kädestä saa lelua ottaa - kuten omallenikin tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Miksei vieraalle lapselle saa asiasta sanoa?

No en sanonutkaan, ettei saisi... mutta minä en siinä tilanteessa osannut ja sitten vasta kun lapsen oma äiti asiaan puuttui, tuli mieleen, että olisiko se sittenkin ollut minun tehtäväni komentaa -ja toisaalta puolustaa lastani...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No en sanonutkaan, ettei saisi... mutta minä en siinä tilanteessa osannut ja sitten vasta kun lapsen oma äiti asiaan puuttui, tuli mieleen, että olisiko se sittenkin ollut minun tehtäväni komentaa -ja toisaalta puolustaa lastani...

En sitä tarkoittanutkaan, vaan joskus tätä palstaa lukiessa jään miettimään mitä pahaa siinä on jos vierasta lasta kieltää tekemästä jotain kiellettyä? Tulee aina mieleen miten esim. keski-euroopassa lapset kasvatetaan koko kylän voimin, mutta täällä ei saa sanoa asiastakaan kun se on muka toisten asioihin puuttumista.

En sitä tarkoittanutkaan, vaan joskus tätä palstaa lukiessa jään miettimään mitä pahaa siinä on jos vierasta lasta kieltää tekemästä jotain kiellettyä? Tulee aina mieleen miten esim. keski-euroopassa lapset kasvatetaan koko kylän voimin, mutta täällä ei saa sanoa asiastakaan kun se on muka toisten asioihin puuttumista.

Juu, minunkin mielestäni siis saa toisetkin esim. meidän lapselle sanoa... Mutta ajattelin vaan itseäni, kun olin tuossa tilanteessa niin "avuton", että teenkö nyt sitten ihan väärin, kun en komennakaan... Kun kaikki kerta katsoivat minua niin... syyttävästi :(

Kyllä pyydän toista antamaan lelun lapselle (vaikka molemmat osapuolet olisivatkin vieraita) , jos huomaan jotain kohdeltavan kaltoin eikä äidit puutu. Tietty pieniin en puutu itsekään, mut jos selvästi esim pienempää muiluutetaan tai jatkuvasti.

Juu, minunkin mielestäni siis saa toisetkin esim. meidän lapselle sanoa... Mutta ajattelin vaan itseäni, kun olin tuossa tilanteessa niin "avuton", että teenkö nyt sitten ihan väärin, kun en komennakaan... Kun kaikki kerta katsoivat minua niin... syyttävästi :(

Mitenhän ne olis katsoneet jos olisit komentanut? Älä niistä muista välitä! :hug: Se on kyllä inhottavaa itselle kun häkeltyy jostain eikä siinä heti osaakaan sanoa mitään.

Mitenhän ne olis katsoneet jos olisit komentanut? Älä niistä muista välitä! :hug: Se on kyllä inhottavaa itselle kun häkeltyy jostain eikä siinä heti osaakaan sanoa mitään.

Mulle käy vieläpä useinkin niin, että häkellyn enkä saa sanaa suustani tai sitten sanon jotain tilanteeseen sopimatonta... :( Ja aika vähän olen tuollaisissa äiti-lapsi-jutuissa vielä ehtinyt kulkea, enkä oikein tiedä miten siellä on tapana toimia, esim. juuri toisten lasten komentamisen suhteen...

OOn sanonut sekä omille , että vieraille , että ei saa otta toisen kädestä.
Ja vastaavasti mulla tuttu, joka ei sano omalle lapselleen mitään, jos ottaa toiselta jotain, jos sanookin, niin ei vaadi lelun palauttamista. Huomauttaa kyllä muiden lapsille heti, jos on ottanut hänen lapsen kädestä, että anna heti takaisin.

Mä ainaki oikein aina toivon et tulis tilanteita, jossa toinen komentaa mun muksua, koska tommosen 2,4v:n pojan saa havahtumaan paremmin joku äitiä vieraampi. Mut siis tottakai itse komennan omaani jos olen vieressä, mut aina ei nää mitä oma poika touhaa.

Ja joo, kyllä vastaavasti komennan muitakin lapsia. Jopa meidän mäen teinit saa kuulla puistosääntöjä jos tarve niin vaatii. (en taida olla kaikkien mielestä se kiva täti)

Minä kyllä sanon vieraalle lapselle ettei saa ottaa lelua kädestä tai ei saa heittää hiekkaa tms. kun sanon niin myös omilleni jos niin tekevät. Yhden kerran olen minäkin kyllä häkeltynyt kun noin 6v poika löi leikkipuistossa mun silloin 5v poikaa. Sanoin pojalle ettei ketään saa lyödä, kun se tekee kipeää. No eikös se lyöny uudelleen. Mä toistamiseen kieltämään, ja ei kun käsi nousee. Onneksi sen pojan äiti tuli ja vei poikansa pois. Sano vaan kun on niin vilkas ja eläväinen lapsi... Itse en oikein tienny mitä tehdä kun käskyt/pyynnöt ei menny perille...? Olisko pitänyt viedä oma lapsi pois tilanteesta vaikkei hän lyönytkään vai tarttua sitä lyövää poikaa käteen ja sanoa et nyt loppu tommonen! Mitä te tekisitte jos joku tulis lyömää teidän lasta ja ei lopettais vaikka pyydettäisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Saraste ei jaksa kirjautua:
Minä kyllä sanon vieraalle lapselle ettei saa ottaa lelua kädestä tai ei saa heittää hiekkaa tms. kun sanon niin myös omilleni jos niin tekevät. Yhden kerran olen minäkin kyllä häkeltynyt kun noin 6v poika löi leikkipuistossa mun silloin 5v poikaa. Sanoin pojalle ettei ketään saa lyödä, kun se tekee kipeää. No eikös se lyöny uudelleen. Mä toistamiseen kieltämään, ja ei kun käsi nousee. Onneksi sen pojan äiti tuli ja vei poikansa pois. Sano vaan kun on niin vilkas ja eläväinen lapsi... Itse en oikein tienny mitä tehdä kun käskyt/pyynnöt ei menny perille...? Olisko pitänyt viedä oma lapsi pois tilanteesta vaikkei hän lyönytkään vai tarttua sitä lyövää poikaa käteen ja sanoa et nyt loppu tommonen! Mitä te tekisitte jos joku tulis lyömää teidän lasta ja ei lopettais vaikka pyydettäisiin?

No vosin kuvitella häkeltyväni juuri tuollaisessa tilanteessa, jossa joku lyö lastani... Varmaan vaan lähtisin pois tilanteesta, vaikka oma lapsi olisikin syytön.. En osaisi "käydä käsiksi" vieraaseen lapseen, jos käskyt ei mene perille..

Jos lyöminen ei loppuis käskemällä eikä äiti tekis mitään tai huomais, niin kyllä mä estäisin. Kyllä nyt omaa lasta puolustaisin. Ja en pahottais mieltä jos joku estäis mun lasta lyömästä jotakuta jos en nää mitä oma lapsi tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraste ei jaksa kirjautua:

No vosin kuvitella häkeltyväni juuri tuollaisessa tilanteessa, jossa joku lyö lastani... Varmaan vaan lähtisin pois tilanteesta, vaikka oma lapsi olisikin syytön.. En osaisi "käydä käsiksi" vieraaseen lapseen, jos käskyt ei mene perille..

No näin just. En mäkään voisi vieraaseen lapseen käydä käsiksi kun en omiinikaan koske. Mutta toisaalta onko oikein että tollasessa tilanteessa se syytön osapuoli vaan perääntyy? Täytyyhän sen vieraankin mukulan tajuta ettei kehenkään saa kajota. Tässä kyllä korostuu se äidin vastuu. Mä olisin silloin halunnut että se äiti olisi koittanut saada lapsensa pyytämään anteeksi lyömistään(näin olisin itse tehnyt), eikä vaan häipynyt tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja AleXAN:
Jos lyöminen ei loppuis käskemällä eikä äiti tekis mitään tai huomais, niin kyllä mä estäisin. Kyllä nyt omaa lasta puolustaisin. Ja en pahottais mieltä jos joku estäis mun lasta lyömästä jotakuta jos en nää mitä oma lapsi tekee.

Kyllä mäkin olisin varmasti puolustanut omaani jos tilanne olisi vielä jatkunut. Mutta niinkuin ap, mäkin siinä jotenkin hämmennyin kun en moiseen käytökseen ollut aikaisemmin törmännyt. Kyllä yleensä lapset ainankin vieraiden aikuisten käskyjä tottelevat.

Meillä on käynyt niin että meidän tytölle ja toiselle lapselle tuli jotain riitaa ja tää toinen alko huitoo mun lasta nyrkeillä. Tän lapsen äiti ei tullu siihen väliin vaan koitti vaan sanoo ettei saa lyödä. Mä sit menin siihen väliin ettei ainakaan tyttöön lyönnit osunu. Kyllä näin punaista tätä äitiä kohtaan kun ei sitten vaatinu lastansa edes pyytää anteeksi :kieh: ärsyttää tuollaset äidit jotka ei sit vedä rajaa mihinkään |O

Yhteistyössä