Saa ottaa kädestä, se on vaan yksi vaihe.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cathryn

Aktiivinen jäsen
17.12.2004
1 621
0
36
Näin sano mulle mun yks tuttu äiti eilen! :o
Sano, että olivat äiti-lapsi piirissä eilen aamupv:llä ja hänen 4-vuotiaansa otti leluja pienten lasten (vauvojakin monta) käsistä.

Hän sanoi, että "häntä ihan nauratti" niiden pienten lasten äitien ilmeet ja ärsytti se, että näiden lasten äidit komensi hänen lastaan tai siis käytännössä kielsi, ettei saa ottaa kädestä leluja.

Nämä äidit ei kuulemma tiedä mikä vaihe heidänkin lapsille tulee, eli toi, että otetaan kädestä. Puolusteli, että "toi nyt on vaan yks vaihe xxxx:llä ja menee aikanaan ohi, ei sitä kauaa kestä, se kuuluu kehitykseen".

Olin ihan hiljaa puhelimessa, että "joo-o". Olin siis ihan järkyttyny, että ei sen vertaa voi komentaa kakaraansa, ettei toisten käsistä oteta mitään. Se pitää vaan opettaa ja joka siunattu kerta, kun näkee lapsensa niin tekevän, kieltää ja komentaa eli EI ota, ei oteta kädestä ja sitten antaa toisen lelun.

Kyllä mää huomasin meilläkin, kun ne kävi tossa pihassa, että niiden xxxx sai ottaa meidän saman ikäseltä kärryt ja lapiot että viuhh vaan ja sitten puolusteli, että meidän xxxx vaan lainaa sitä sun lelua.

Ei ihme, ettei meidän tyttö halunnu synttäreilleen tätä tyttöä kutsua. Ihan hyvä, jos ei osaa alkeellisiakaan käyttäytymis-sääntöjä.
Tuli sitten 5 muuta lasta ja oli kivat kekkerit (viime la).
:D

Jaa kummallista. Kyllä meilläki tuo vaihe oli esikoisella ja meni kyllä ohi kun kiellettiin. Nyt lähes 4v ja kysyy antaisitko/saisinko ottaa. Onhan noita vaiheita juu... ;) Esim. kiskotaan-vaatteet-kaapista-lattialle, revitään-kissaa-hännästä, heitetään-kaikki-käsissä-olevat-lelut-seinille, sotketaan-kuulakärkikynällä-seinät jne. Oisit kysynyt että kai se sallii sellaisetkin vaiheet.

Onhan se vaihe. Mutta ei se kyllä ohi mene jos ei kiellä. Päinvastoin, pahenee vaan. :/
Mua sitten ärsyttää tuollaiset äidit joita ei yhtään kiinnosta opettaa lapsilleen miten muiden lasten kanssa käyttäydytään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Onhan se vaihe. Mutta ei se kyllä ohi mene jos ei kiellä. Päinvastoin, pahenee vaan. :/
Mua sitten ärsyttää tuollaiset äidit joita ei yhtään kiinnosta opettaa lapsilleen miten muiden lasten kanssa käyttäydytään.

Juu, antoikohan ko. äiti lapsensa lyödä/purra muita kun sehän on yksi vaihe siinä 1,5-2-vuotiailla. :/

Joo, heh. Sama tuli mieleen, että antaako tehdä kaiken muunkin, kun se on vaan yksi "vaihe". :headwall: :laugh:

Siis meidän nuorin on 1v2kk ja häntä yritän nyt opettaa, huom. yritän, että kädestä ei saa ottaa. Kiskoo ihan väkisin sikoilta kaiken käsistä ja kerhoissa. Pitää vaan kieltää ja ei voi mitään, kun lapsi suuttuu ja pettyy. Se kuuluu siihen kehitykseen/kasvatukseen. Näin on.

Joo, arvakkaa hirvittääkö jo etukäteen pitää meillä se äiti-lapsi piiri, kun ei voi olla rennosti, kun pitää kytätä, mitä se tyttö keksii ja äiti ei välitä/komenna. :/

Joo onhan noita vaiheita: kädestä ottaminen, hiekanheitto, pureminen, läpsiminen, nimittely, kiusaaminen jne...aina on joku vihe päällä.
Lapsen kieltäminen ja ohjaaminen näissä vaiheissa on sitä kasvatusta, mun mielestä.

Yhteistyössä