Opetatteko muidenkin lapsille, että TOISEN KÄDESTÄ EI SAA OTTAA??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokematon mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen puuttunut. poikani 5v leikki stokcmannilla lapsille tehdyllä junaradalla. siinä oli poika ehkä vaille viisi myös. hänelllä oli 3 vaunua ja pojallani 2. eiköhän poika ala repiä tuosta vaan itselle lisää. puutuin ja pysäytin käden pojalta jolla jo kerkesi raapia varoittamatta poikaani kasvoihin.
äitinsä ei sanonut mitää koska oli hyllujen välissä ostoksilla.
annoin kyllä vihaiset kommentit koska jättää lapsen yksin ja eritoten jos tietää tooisen yrittävän raapia silmiä päästä saadakseen tahtonsa. vaadin nimeä yms jotta voin laskuttaa jos haavat tulehtuu tms.

toinenn mitä en ymmärrä että jos 1,5v leikkii lelulla ja puottaa sen hakien jonkun muun niin toinen saman ikäinen ei voi ottaa puotettua lelua koska pitäisi sen ikäisen tietää että toinen jatkaa leikkiä kohta? jos lelun jättää ja hakkee jo muuta miksi vanhemmat opettaaa että ittkulla saa takaisin jo hylkäämänsä jonka jo joku otti? varsinki perhekerhoissa. "siis meidän jessellä oli leikki kesken vaikka nyt leikkii muuta"tuossa iässähän halutaan aina toiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja AleXAN:
Meillä on käynyt niin että meidän tytölle ja toiselle lapselle tuli jotain riitaa ja tää toinen alko huitoo mun lasta nyrkeillä. Tän lapsen äiti ei tullu siihen väliin vaan koitti vaan sanoo ettei saa lyödä. Mä sit menin siihen väliin ettei ainakaan tyttöön lyönnit osunu. Kyllä näin punaista tätä äitiä kohtaan kun ei sitten vaatinu lastansa edes pyytää anteeksi :kieh: ärsyttää tuollaset äidit jotka ei sit vedä rajaa mihinkään |O

Jos se on sitä kuuluisaa vapaata kasvatusta?
Mulle tulee aina siitä eräs vitsi mieleen joka menee jotenkin näin.

Nainen menee bussilla kotiinsa. Hänen takanansa istuvat äiti ja lapsi. Lapsi potkii koko matkan edessä istuvan naisen istuinta jaloillaan. Kun nainen yrittää sanoa lapsen äidille että pitäiskö jotakin tehdä, tämä vaan vastaa"lapseni saa vapaan kasvatuksen", eikä tee mitään. Viereisellä penkkirivillä istuu nuori mies joka nousee ylös, ja aikoo poistua bussista. Mennessään hän sylkäisee potkivan lapsen äitiä kasvoihin ja tokaisee poistuessaan "mä oon saanut vapaan kasvatuksen"

Et silleen...

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
olen puuttunut. poikani 5v leikki stokcmannilla lapsille tehdyllä junaradalla. siinä oli poika ehkä vaille viisi myös. hänelllä oli 3 vaunua ja pojallani 2. eiköhän poika ala repiä tuosta vaan itselle lisää. puutuin ja pysäytin käden pojalta jolla jo kerkesi raapia varoittamatta poikaani kasvoihin.
äitinsä ei sanonut mitää koska oli hyllujen välissä ostoksilla.
annoin kyllä vihaiset kommentit koska jättää lapsen yksin ja eritoten jos tietää tooisen yrittävän raapia silmiä päästä saadakseen tahtonsa. vaadin nimeä yms jotta voin laskuttaa jos haavat tulehtuu tms.

toinenn mitä en ymmärrä että jos 1,5v leikkii lelulla ja puottaa sen hakien jonkun muun niin toinen saman ikäinen ei voi ottaa puotettua lelua koska pitäisi sen ikäisen tietää että toinen jatkaa leikkiä kohta? jos lelun jättää ja hakkee jo muuta miksi vanhemmat opettaaa että ittkulla saa takaisin jo hylkäämänsä jonka jo joku otti? varsinki perhekerhoissa. "siis meidän jessellä oli leikki kesken vaikka nyt leikkii muuta"tuossa iässähän halutaan aina toiselta.

Mä oon sanonut omilleni että jos vapaana on lelu, sen saa ottaa. Onneksi meidän leikkipuistossa myös muut äidit tuntuu olevan samaa mieltä.

Kyllä mä nätisti hymyillen oon sanonu vieraalle lapselle, että eihän viedä lelua toisen kädestä. Lapset yleensä antaa lelun takaisin, jotku jatkaa leikkejään, toisen menee äidin syliin.

Joo, tuntuu että näillä on sitä vapaata kasvatusta. Tää äiti on tuttu, joten en oo kehannu ihan suoraan sanoo mitä ajattelen, vaikka joskus tunne kuohuissani tulee möläyteltyä vähä liianki ankarasti :whistle:

No minäpä kerran otin ja puolustin lastani. Siis, se toinen lapsi otti ohimennen kärryt meidän tytöltä. Kun huomasin sen, tartuin kärryihin ja otin takaisin. Siitäpä tämä toinen tyttö suuttui ja alkoi kamala itku. Se itku taisi jatkua koko perhekahvilan aukiolo ajan. Tuli vähän sellainen olo, että oliko nyt äiti tuhma :ashamed: mutta toisaalta, kyllä lastani puolustan. =)

Mä oon yrittänyt opettaa tytölle että siitä lelusta ei tarvitse luopua et pitää lujasti kiinni tai menee ITSE hakemaan takaisin lelun jos joku sen pöllii.Yleensä menee hakemaan jos kiinnostaa ja jos ei omin avuin saa takaisin niin sit mä meen itse kyllä tyttöni apuun

Pienimmältä on varmaan kenenkään turha yrittää ottaakkaan tai saa het hampaat käteensä! :snotty:

Mun mielestä kenenkään muun ei ole pakko komentaa lapsiani vaan minä yritän parhaani siinä hommassa. Kuitenkaan en kiellä ketään komentamasta. Toiset voivat komentaa lapsiani jos on jokin syy ja jaksavat vaivautua sen verran.

Mua ärsyttää kaikkein eniten ne vilkkaiden/tuhmien lasten vanhemmat, jotka jättävät sen mukulan muiden paimennettavaksi eli toisten on pakko heidän lastaan kieltää ja komentaa, jotta ei satuttaisi omia lapsiaan.

Kuitenkin sellaisissa tilanteissa joissa lapsi joko satuttaa toista tai tekee muuten ilkivaltaa, on mielestäni jokaisen aikuisen velvollisuus puuttua asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä kenenkään muun ei ole pakko komentaa lapsiani vaan minä yritän parhaani siinä hommassa. Kuitenkaan en kiellä ketään komentamasta. Toiset voivat komentaa lapsiani jos on jokin syy ja jaksavat vaivautua sen verran.

Mua ärsyttää kaikkein eniten ne vilkkaiden/tuhmien lasten vanhemmat, jotka jättävät sen mukulan muiden paimennettavaksi eli toisten on pakko heidän lastaan kieltää ja komentaa, jotta ei satuttaisi omia lapsiaan.

Kuitenkin sellaisissa tilanteissa joissa lapsi joko satuttaa toista tai tekee muuten ilkivaltaa, on mielestäni jokaisen aikuisen velvollisuus puuttua asiaan.

Tässähä se tuli. Näin sen pitäisi mennä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Mä oon yrittänyt opettaa tytölle että siitä lelusta ei tarvitse luopua et pitää lujasti kiinni tai menee ITSE hakemaan takaisin lelun jos joku sen pöllii.Yleensä menee hakemaan jos kiinnostaa ja jos ei omin avuin saa takaisin niin sit mä meen itse kyllä tyttöni apuun

Pienimmältä on varmaan kenenkään turha yrittää ottaakkaan tai saa het hampaat käteensä! :snotty:

On varmasti hyvä opettaa lasta pitämään puoliaan. Mietin vaan sitä ymmärtääkö lapsi rajan milloin saa ottaa sen lelun takas ( siis ottaako jonkun viemän, tai vaan jonkun kädessä olevan lelun). Ja itsensä puolustamisesta.. Omalle pojalle (aloitti just koulun) olen sanonut; Jos joku lyö yritä selvitä tilanteesta puhumalla, Jos ei auta mene sanomaan opettajalle. Jos vaan joku lyö, eikä kukaan auta, puolusta itseäsi. Mutta mieluiten niin että et lyö sitä kaveria vaan painat vaan maahan ja sanot että älä lyö minua.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraste:
Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:

On varmasti hyvä opettaa lasta pitämään puoliaan. Mietin vaan sitä ymmärtääkö lapsi rajan milloin saa ottaa sen lelun takas ( siis ottaako jonkun viemän, tai vaan jonkun kädessä olevan lelun). Ja itsensä puolustamisesta.. Omalle pojalle (aloitti just koulun) olen sanonut; Jos joku lyö yritä selvitä tilanteesta puhumalla, Jos ei auta mene sanomaan opettajalle. Jos vaan joku lyö, eikä kukaan auta, puolusta itseäsi. Mutta mieluiten niin että et lyö sitä kaveria vaan painat vaan maahan ja sanot että älä lyö minua.

tää on siis 4v kelle oon opettanut sitä koska on vähän ujo ja arka.pienin on nyt 1v6kk ja tottunut sisarusten kanssa pitämään puolet joten luulen,että minun tarvii hänen kanssa olla seuraamassa juuri sitä ettei vie muilta!

Meillä kävi niin,et toinen lapsi tuli ja nappasi pojan lelun ja piti kuin omanaan.Poikani itkien vaati tietysti takaisin..ei äiti eikä lapsi mitenkään reagoinut,eikä lelua takaisin saanut...minä jo rynnistään apuun kun huomaan,et poika aivan hikeentyi ja enpä ehtinyt väliin kun tinttasi tätä toista lasta...silloinpa lähti ääntä sekä äidistä,että lapsesta...JA mehän anteeksi pyydeltiin siinä vielä pitkän tovin,mutta EI anteeksi pyyntö kelvannut. Tällaiset äidit vasta pöyristyttääkin!!

Yhteistyössä