Opettaja eristi Kaapon koppiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sari";28542337]Kyllä se sermi on hyväksi muille luokassa olijoille. Miksi sen hyvin käyttäytyvän enemmistön pitäisi kärsiä yhdestä, joka ei osaa käyttäytyä? Älyttömäksi menee tämä häiriköiden päähänsilittely. Sääntöjä noudattavilla ihmisillä ei ole kohta enää mitään oikeuksia ja häirkiöt saavat terrorisoida kaikessa rauhassa miten huvittaa.[/QUOTE]

Enemmistön tyranniako sitten on hyvä asia? Jos tavisopettajat eivät osaa huomioida tällaisia lapsia niin opekoulutusta pitäisi kehittää ja paljon.

hetkonen tuossa jutussa mättää nyt myös se että psykologi on todennut pojan normaaliksi, kun on matemaattisesti taitava jne.

ensinnäkin psykologi ei tee esimerkiksi adhd diagnoosia vaan sen saa tehdä vain lasten neurologi tai psykiatri! joista kumpikaan ei vissiin ole poikaa tutkinut!

meilläkin eka psykologi oli sitä mieltä että normaalin rajoissa mennään,ei oo tarpeeksi paha lähetettäväksi eteenpäin! eskarissa onneksi tuli koulupsykologi kuvioihin ja hän otti todesta lapsen ongelmat.. hän teki persupsykologinn tutkimukset ja minun pyynnöstäni suositteli ehdottomasti että lapsi lähetetään lastenneurologille

haettiin lähete erikoissairaanhoitoon tk lääkäriltä.. -> saatiin lähete-> siitä 5kk päästä saatiin aika lastenneurologille täytetiin kaavakkeita,hoitaja haastatteli meitä tunnin-> neurologi tutki sillä aikaa lasta(kaavakkeet oli lukenu aiemmin)... hoitaja toimitti neurologille oman arvionsa... ja tadaa adhd diagnoosi pärähti ja lääkitys siihen! lääkitys auttoi välittömästi! sillä lapsi leikki ekaa kertaa elämässään yksin 30min yhtämittaan! ja ekaa kertaa myös aloitti leikin itse!

me istuttiin miehen kanssa sohvalla ja tuijotettiin lasta ja toisiamme,ei osattu mutua ku todeta että sehän osaa leikkiä!

-aiemmin kiipeili juoksi riehui AINA.

Onneksi meidän lapsista kukaan ei käy tuota koulua enää ensi syksynä. Kun vanhin tyttäreni oli ekalla, niin lapset jaettiin tasoryhmiin aineissa, joissa vaihtelu oli suurta. Ne, jotka osasivat jo lukea, saivat sitten omana pienenä ryhmänään hyödyntää taitoaan edemmäs ja ne, joille lukeminen tuotti suuria hankaluuksia, saivat yksilöllistä opetusta muutaman oppilaan ryhmissä.

Mikään ei ole niin ÄLYTÖNTÄ kuin ottaa lahjakas lapsi ja tappaa hänen motivaationsa heti alkuunsa ja kun häiriökäyttäytymistä esiintyy, tehdä vielä vähän lisää vahinkoa.

Peesi tälle!!

[QUOTE="Naffi";28542304]Niin olisiko sitten parempi, että tämän "jo kaiken osaavan" pojan sallittaisiin häiritä muiden opiskelua? Jos minun lapseni luokalla olisi tällainen häiriökäyttäytyjä, niin olisi vain iloinen että hänen mahdollisuuksia häiritä opetustyötä rajoitettaisiin vaikkapa tuollaisella sermiratkaisulla.[/QUOTE]

Entä jos se häiriökäyttäytyjä olisi SINUN lapsesi?

Minun silmääni särähti tuo 'vanhempien kanssa yhteistyössä suunnittelu' Jos vanhemmille on sanottu, että kokeillaan sermiä, ja lopputulos oli tuo.
Itse ymmärtäisin sermin irtoseinäkkeeksi joka laitetaan häiriitsevän käytöksen aikana lapsen viereen.

Tuossakin tilanteessa toimiva ratkaisu olisi voinut olla seuraava. Lapsi eturiviin, seinän viereen, kun meno menee liian villiksi niin lapsen taakse ja luokan puoleiselle sivulle siirrettavä IRTOseinäke, niin että ope näkyy kuitenkin koko ajan.

• Tykkää
Reactions: Porho
ps. niin mun pojalla on adhd,mutta normaalit oppimiskyvyt ja koko ajan on ollut sekä matemaattisesti että kielellisesti luokkansa parhain!

siltikin yksinkertaisten sääntöjen noudattaminen voi olal vaikeaa,eikä hän tee sitä tahallaan.

kaikkien niitte ihmisten jotka ei ymmärrä sitä miten adhd lapsen olotila poikkeaa normista,olisi hyvä kokeilla adhd lääkettä! nimittäin normi ihmiselle tuo lääke tekee yhtä levottoman olon kuin mitä adhd lapsella on ilman lääkettään.

harmi että tätä ei voi kokeilla, vois alkaa löytyy ymmärrystä kun ite kokisi sitä levottomuuden tunnetta :D

[QUOTE="Muuan";28542359]Entä jos se häiriökäyttäytyjä olisi SINUN lapsesi?

Minun silmääni särähti tuo 'vanhempien kanssa yhteistyössä suunnittelu' Jos vanhemmille on sanottu, että kokeillaan sermiä, ja lopputulos oli tuo.
Itse ymmärtäisin sermin irtoseinäkkeeksi joka laitetaan häiriitsevän käytöksen aikana lapsen viereen.

Tuossakin tilanteessa toimiva ratkaisu olisi voinut olla seuraava. Lapsi eturiviin, seinän viereen, kun meno menee liian villiksi niin lapsen taakse ja luokan puoleiselle sivulle siirrettavä IRTOseinäke, niin että ope näkyy kuitenkin koko ajan.[/QUOTE]

Ei, vaan lapselle tasoisiaan tehtäviä, ettei aikaa jää tunnilla häiriköintiin.

Enemmistön tyranniako sitten on hyvä asia? Jos tavisopettajat eivät osaa huomioida tällaisia lapsia niin opekoulutusta pitäisi kehittää ja paljon.

Näin juuri! Vaikuttaa siltä, että osa opettajista työskentelee edeleen siinä 70-luvun alussa DDR:stä apinoidussa peruskoulussa, jossa ääripäät molempiin suuntiin koetaan vain järjestelmän häiriöiksi tasapäistämisen alttarilla.

ps. niin mun pojalla on adhd,mutta normaalit oppimiskyvyt ja koko ajan on ollut sekä matemaattisesti että kielellisesti luokkansa parhain!

siltikin yksinkertaisten sääntöjen noudattaminen voi olal vaikeaa,eikä hän tee sitä tahallaan.

kaikkien niitte ihmisten jotka ei ymmärrä sitä miten adhd lapsen olotila poikkeaa normista,olisi hyvä kokeilla adhd lääkettä! nimittäin normi ihmiselle tuo lääke tekee yhtä levottoman olon kuin mitä adhd lapsella on ilman lääkettään.

harmi että tätä ei voi kokeilla, vois alkaa löytyy ymmärrystä kun ite kokisi sitä levottomuuden tunnetta :D

Hänellä taitaa olla avustaja luokassa, eikä pääse häiriköimään tunnilla muita?

[QUOTE="Sari";28542367]Ei kyse ole tyranniasta, vaan yksinkertaisesta sääntöjen noudattamisesta.[/QUOTE]

Lahjakkaiden lapsien eristäminen ja motivaation tappaminen on vain laiskuutta ja luovuuden puutetta. Gaussin käyrän saisi jo unohtaa toimintaa ohjaavana jumalan sanana.

Eihän kukaan teistä tiedä onko poika saanut lisätehtäviä ja minkä verran, onko se sermi ollut niin että opettajalla kuitenkin on sinne näköyhteys jne. Te ette tiedä kuinka paljon poika on häiriköinyt. Tuskin ihan pienestä opettaja tuollaiseen ryhtyy. Tuossa on vain vanhempien epämääräinen näkökulma.

Vanhemmista nyt ei oikeen selvää ees saa, ensin on hyväksytty ja sit järkytytty jnejnejne. Toki mukavaa uutisarvoa lisää että annetaan kuva niinkuin lapsi olisi huippuälykäs sorsittu raukka, vaikka kyse ehkä oli vain siitä että osaa jo lukea ja kirjoittaa, ja on huonotapainen ja häiriköi jatkuvasti opiskelua. Ei jatkuvaa häiriköintiä voi katsoa läpi sormien vain siksi että osaa lukea paremmin kuin muut.

• Tykkää
Reactions: Porho
Jaahas, taitaa olla meidän pojan kavereita tämä Kaapo =) mukava poika, toisaalta hiljainen mutta toisaalta sanavalmis, hyvinkäyttäytyvä (kiitokset ja tervehdykset tulee joka kerta kuin automaatista), ei todellakaan mikään vilkas riehuja tai häirikkö. En millään voi uskoa että hän häiriköisi luokassa :o nyt on ollut opettajassa tai luokkatilanteessa jotain vikaa!

Onneksi meidän lapsista kukaan ei käy tuota koulua enää ensi syksynä. Kun vanhin tyttäreni oli ekalla, niin lapset jaettiin tasoryhmiin aineissa, joissa vaihtelu oli suurta. Ne, jotka osasivat jo lukea, saivat sitten omana pienenä ryhmänään hyödyntää taitoaan edemmäs ja ne, joille lukeminen tuotti suuria hankaluuksia, saivat yksilöllistä opetusta muutaman oppilaan ryhmissä.

Mikään ei ole niin ÄLYTÖNTÄ kuin ottaa lahjakas lapsi ja tappaa hänen motivaationsa heti alkuunsa ja kun häiriökäyttäytymistä esiintyy, tehdä vielä vähän lisää vahinkoa.

Haluaisin vain sanoa että jos olen oikessa näin tapahtuu suurimmissa osassa kouluissa (ainakin pääkaupunki seudulla kouluissa missä on paljon opiskelijoita)
Tämä tapahtuu ala-asteella ja ylä asteella. Näin oppilaat jotka tavoittelevat lukioon ja sitä kautta jatko opintoihin voivat keskittyä opiskeluun paremmin, kun oppilaat joita ei pahemmin opiskelu kiinnosta ole häiritsemässä.

[QUOTE="vieras";28542416]Jaahas, taitaa olla meidän pojan kavereita tämä Kaapo =) mukava poika, toisaalta hiljainen mutta toisaalta sanavalmis, hyvinkäyttäytyvä (kiitokset ja tervehdykset tulee joka kerta kuin automaatista), ei todellakaan mikään vilkas riehuja tai häirikkö. En millään voi uskoa että hän häiriköisi luokassa :o nyt on ollut opettajassa tai luokkatilanteessa jotain vikaa![/QUOTE]

Kyllähän noista opettajan vastauksista näkee, ettei opettaja ole ollut ajan tasalla. Kaikissa meissähän on oma pimeä puolemme ja halu projisoida omaa osaamattomuutta toiseen, monet kuitenkin pystyvät hillitsemään sitä. Opettajan pitäisi olla ammattilainen ja kyetä tarkastelemaan omaa toimintaansa, näin ei nyt kuitenkaan mitä ilmeisimmin ole ollut. Kaameaa jälkeä voi tulla, kun vallanhaluinen aikuinen ryhtyy tällaiseen suhteessa lapseen.:(

[QUOTE="vieras";28542384]Eihän kukaan teistä tiedä onko poika saanut lisätehtäviä ja minkä verran, onko se sermi ollut niin että opettajalla kuitenkin on sinne näköyhteys jne. Te ette tiedä kuinka paljon poika on häiriköinyt. Tuskin ihan pienestä opettaja tuollaiseen ryhtyy. Tuossa on vain vanhempien epämääräinen näkökulma.

Vanhemmista nyt ei oikeen selvää ees saa, ensin on hyväksytty ja sit järkytytty jnejnejne. Toki mukavaa uutisarvoa lisää että annetaan kuva niinkuin lapsi olisi huippuälykäs sorsittu raukka, vaikka kyse ehkä oli vain siitä että osaa jo lukea ja kirjoittaa, ja on huonotapainen ja häiriköi jatkuvasti opiskelua. Ei jatkuvaa häiriköintiä voi katsoa läpi sormien vain siksi että osaa lukea paremmin kuin muut.[/QUOTE]

Vanhemmilla on varmaankin ollut aivan erilainen käsitys tuosta sermistä kuin mitä todellisuudessa sermi oli.
Ei me tiedetä tästä jutusta kaikkea, tietenkään, mutta tosiasia on, että Suomen kouluissa on lahjakkaita lapsia. On erityisenkin lahjakkaita lapsia ja heitä täytyy kannustaa ja motivoida. Heidän innokkuuttaan ei saa latistaa "sermein" tai muun tasapäsitämisen nimissä. Ei ole ammattitaitoiselleopettajalle vaikeaa keksiä hyviä ratkaisuja miten lahjakas oppilas saa haastavampia tehtäviä eteensä...
Häiriköidä ei saa. Tietenkään. Mutta kuten Kaapokin sanoi, niin luokan tytötkin juttelivat tunnilla. Ja vaikka se ei opettajaa häirinnyt niin se saattaa häiritä Kaapoa tai jotain toista oppilasta. Uskon, että sermi oli kokeilemisen arvoinen juttu. Mutta ei siten, että on käytössä jatkuvasti. Oppilaan eristäminen muusta luokasta ja luokan toiminnasta -oppimisesta ! On aina vahingollista.
Onneksi mulla oli aikaa käydä säännöllisesti koululla silloin kun omalla pojalla oli siellä vaikeuksia. Ei ne opettajat edes ole aina puolueettomia. Ikävä kyllä. Itse jäin täysin vaille opettajan tukea vaikeassa tilanteessa. Ja mikä pahinta niin jäi lapsenikin! Ja ennen kuin kukaan ehtii kommentoimaan voin sanoa, että tämän asian myönsi koulun rehtori, ja toinen opettaja. Oma opettaja ei vielä tänä päivänäkään varmasti näe omantoimintansa huonoja puolia.
Kaapon vanhempien tilanteessa hakisin koulupaikkaa muualta. Näin mekin jouduimme loputa tekemään.

Miksi äiti vielä antoi tuon jatkua? Minä olisin ottanut pojan pois koulusta ja nostanut aikamoisen metakan asiasta!
Uskomatonta touhua! Asiasta tienneet varmaan kaikki opettajat rehtoria myöten ja silti tuo saanut jatkua:O

[QUOTE="vieras";28542378]Hänellä taitaa olla avustaja luokassa, eikä pääse häiriköimään tunnilla muita?[/QUOTE]

on toki ja tarvittaessa eriytetään opiskelemaan avustajan kanssa kahdestaan.

mutta jos tuolla kaapolla onkin adhd tms ja avustaja puuttuu niin syytön tuo lapsi siihen on jos ei aikuset osaa!

se on koulun homma järkkää se avustaja resurssi,tarkemmin sanottuna avustaja resurssista on vastuussa rehtori!

[QUOTE="vieras";28542591]Miksi äiti vielä antoi tuon jatkua? Minä olisin ottanut pojan pois koulusta ja nostanut aikamoisen metakan asiasta!
Uskomatonta touhua! Asiasta tienneet varmaan kaikki opettajat rehtoria myöten ja silti tuo saanut jatkua:O[/QUOTE]

On niinhelppo sanoa ulkopuolisen amien pitää toimia .... Mutta kun on ns. tilanne päällä ja itse siinä mukana kaikkien tunteidensa kanssa... ei olekaan niin helppoa tehdä oikeita päätöksiä.
Mä olen kerran elämässäni päätynyt siihen ratkaisuun, että mun lapsi otetaan nyt koulusta pois ja kotiopetukseen. Eikä sekään päätös ollut helppo. Onneksi silloin asita järjestyivät kuitenkin siten, että lapsi sai koulusta todistuksen ja seuraavana syksynä aloittikin uudessa koulussa. Jälkikäteen katsottuna, lapsi olsii pitänyt ottaa koulusta pois aikaisemmin. Näin jälkikäteen on niin helppo järkeillä.

opetuksessa. Sermi siis estää muiden oppilaiden näkemisen, mutta on avoin opeen päin. Näin hillitään muut virikkeet ja impulssit ja yleensä tunnit rauhoittuvat. Kuntien resurssit kun ovat sellaiset, ettei ylimääräisiä avustajia tai pienrymiä saada.

ps.sermihän on sellainen siirrettävä näkö este...eikä tollanen kiintee koppi!

jos mulle olis sanottu että pojalla on väliaikaisesti sermi..olettaisin väliaikaisesti tarkoittavan tunnin kaks silloin kun se on aivan välttämätöntä ja että sermi todellakin on sellainen siirrettävä näköeste!

tuolle kaapolle on aiheutettu tuolla toiminnalla vakavaa haittaa hänen kehitykselle.. sitten kun kaapo oireilee sitä..niin sitte tietysti syytetään vanhempia!

meillä oli tässä just tilanne että opettaja oli kauheen huolissaan lapsen arvaamattomasta käytöksestä(ope ollut vuoden lapsella) ja syyllisti selkeesti että kotitoloissa on tapahtunut jotain,vaikka joka kevät lapsi väsähtää siihen jatkuvaan tsemppaamiseen ja on siksi levottomampi.. eipä mennyt opettajan kaaliin että näin on käynyt tähän asti joka kevät!

puhuin asiasta lasta hoitavan psykiatrin kanssa ja hän ymmärsi ihan loistavasti..

mutta ope ei ottanu kuuleviin korviin psykiatrin viestiä,vasta kun psykiatrinen sairaanhoitaja soitti koulupsykologille asiasta vasta sitten opettaja rauhoittui!

mä jo sanoin opettajalle että voisiko hän joskus ottaa huomioon sen että hänkin voi olla väärässä ja joku muu oikeessa että miksi hän ei ota kuuleviin korviin edes hoitavan tahon viestiä. :headwall: vänkäs vielä oppilashuollon kokouksen aikaseksi pari pv ennen koulun loppumista.. kumma kyllä kun psykiatriselta oltiin oltu yhteydessä koulupsykologiin,niin opettajalla ei enään ollutkaan muuta sanottavaa kuin joo,juu,juu,tottakai. :D

siis tässähän on taustalla selkeesti se että opettaja on väsähtänyt vilkkaiden poikien kanssa.. niin hermo kireellä hän on tuntunu olevan.. äksyilee vanhemmille ja lapsille ihan turhistakin asioista..siis oikeesti on puhunut epäasiallisesti,koetti jopa komentaa mua samalla vihaisella äänensävyllä kuin mitä lapsia. johon totesin että anteeksi nyt hyvä opettaja minä en ole sinun lapsesi enkä oppilaasi..sen jälkeen opettaja hiljeni.

viime vuonna oli loppuvuoden mukava ope,harmi että hän siirtyi muihin työtehtäviin..

opetuksessa. Sermi siis estää muiden oppilaiden näkemisen, mutta on avoin opeen päin. Näin hillitään muut virikkeet ja impulssit ja yleensä tunnit rauhoittuvat. Kuntien resurssit kun ovat sellaiset, ettei ylimääräisiä avustajia tai pienrymiä saada.

Mutta em. tapauksessahan kyseessä ei ollut sermi, vaan koppi. Kai katsoit kuvan? Tuo ei ollut avoin opettajaan päin, lapsi ei nähnyt opettajaa mitenkään tuon takaa.