opettaja ongelmia taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Niin";23048937]No mitä veikkaat, haluaako ne muut vanhemmat että kuvaat heidän lapsiaan saadakses selville onko vika heissä sinun mielestäsi?

Ei ole luvallista. Paitsi tietty jos kaikkien vanhempien lupa on.[/QUOTE]

Lähinnä ajattelin, että silloin näkisi millainen tyttö on oppitunneilla ja miten opetteja siihen reakoi. Eli näiden kahden ihmisen välistä kemiaa ajattelin, että seurattaisiin. Siksi varmasti olisikin hyvä, että mukana olisi vielä yksi ulkopuolinen ihminen. Joka voisi katsoa nauhan ja tehdä siitä yhteenvedon, jolloin nauhaa ei tarvitsisi muiden katsoa. Nauhanhan voi hävittää, kun se on analysoitu.

Toki olisi kohteliasta ilmoittaa muille oppilaiden vanhemmille, että oppitunti aiotaan nauhoittaa. Mutta jos opettajan ja oppilaan välinen kemia haittaa jo muidenkin opiskelua, en usko monenkaan vastustavan. (Tai mistäs minä tiedän aikuiset on joskus kummalisia...)

Kaikille osapuolille olisi parasta, että ADHD lapset pääsisivät omille pienluokilleen, jossa saisivat henkilökohtaista ohjausta. Ymmärrän senkin, että opettajan pinna palaa täysin holtittomien oppilaiden kanssa ja muut kärsivät, koska yksi oppilas varastaa kaiken ajan ja huomion. Se on epäreilua myös muita kohtaan. Sillä, että muut pistetään kärsimään yhden oppilaan toilailuista ,ei ole mielestäni mitään perustaa. Emmehän me aikuisetkaan saa sakkoja naapurimme väärästä pysäköinnistä. Muut oppilaat ja heidän vanhempansa tuntevat jo muutenkin valmiiksi ärsyyntymistä luokan huligaaneja kohtaan, vaikka siitä usein vain hiljaa vaikenevat. Itse ainakin näin äitinä tunnen ja olen vanhempainvarteissa myös asiani ja kantani opettajalle selväksi tehnyt, mitä ajattelen häiritsevistä oppilaista.

Minusta pitää myös selvittää se, miten tyttö tunneilla käyttäytyy. Miten hänen vilkkautensa ilmenee: häiritseekö hän, sinkoileeko paikaltaan, puliseeko kesken tunnin, tms? Onko hänelle paras paikka normaaliopetuksen luokassa? Jne. Lähestyvä teini-ikä tuo muutoksia monella tavalla, myös ajatusmaailman ja käytöksen suhteen.

Niin tai näin, koulun tulisi kyetä tekemään yhteistyötä vanhempien kanssa, oppilaan hyväksi.

[QUOTE="vieras";23049111]Kaikille osapuolille olisi parasta, että ADHD lapset pääsisivät omille pienluokilleen, jossa saisivat henkilökohtaista ohjausta. Ymmärrän senkin, että opettajan pinna palaa täysin holtittomien oppilaiden kanssa ja muut kärsivät, koska yksi oppilas varastaa kaiken ajan ja huomion. Se on epäreilua myös muita kohtaan. Sillä, että muut pistetään kärsimään yhden oppilaan toilailuista ,ei ole mielestäni mitään perustaa. Emmehän me aikuisetkaan saa sakkoja naapurimme väärästä pysäköinnistä. Muut oppilaat ja heidän vanhempansa tuntevat jo muutenkin valmiiksi ärsyyntymistä luokan huligaaneja kohtaan, vaikka siitä usein vain hiljaa vaikenevat. Itse ainakin näin äitinä tunnen ja olen vanhempainvarteissa myös asiani ja kantani opettajalle selväksi tehnyt, mitä ajattelen häiritsevistä oppilaista.[/QUOTE]

siis se että matematiikassa on eri kirja kuin muilla tekee ilman muuta myös häiriköksi ?
Tyttö olisi jo erityisluokassa jos sellaista tarvitsisi, mutta on tähän mennessä pärjännyt normaaliluokassa, ja koulumenestys ollut vähintäänkin tyydyttävää, nyt yllättäen muuttunut tämän yhden opettajan (luokanvalvoja) aikana täysin mahdottomaksi, mutta aineopettajilta ei kuitenkaan tule negatiivista palautetta.

Minusta pitää myös selvittää se, miten tyttö tunneilla käyttäytyy. Miten hänen vilkkautensa ilmenee: häiritseekö hän, sinkoileeko paikaltaan, puliseeko kesken tunnin, tms? Onko hänelle paras paikka normaaliopetuksen luokassa? Jne. Lähestyvä teini-ikä tuo muutoksia monella tavalla, myös ajatusmaailman ja käytöksen suhteen.

Niin tai näin, koulun tulisi kyetä tekemään yhteistyötä vanhempien kanssa, oppilaan hyväksi.

no eipä tuo yhteistyö onnistu, toisaalta en ihmettele, joku aika sitten kuulin että ko koulu on Helsingin toiseksi huonomaineisin koulu, ja sinne on vaikeata saada opettajia, eli ilmeisesti kuka vaan hyväksytään sinne töihin, on kuulemma opettajien ongelmajätelaitos...olisinpa tiennyt tuon muutamia vuosia aikaisemmin.

[QUOTE="pop";23048706]Onko muuten oppitunnin kuvaaminen, jotta vanhempi voisi yhdessä opettajan ja ammatti-ihmisten kanssa katsoa tunnin tapahtumia, luvallista?
[/QUOTE]
On, jos siihen on kaikilta suostumus. Noita suostumuspapereitahan kysytään heti koulun alkaessa. Todennäköisesti luokassa on kuitenkin noita, joiden kohdalla kuvaus on kielletty.

Mutta mikä takaa, ettei kuvattavien käytös muutu kuvatessa siitä normaalista. Salakuvaus kun ei ole luvallista.

Näihin asioihin puuttuisin itse, jos kysymys olisi omasta lapsestani. Hyvässä hengessä, jos vain mahdollista.

Periaatteessa on niin, että alakouluikäistä lasta ei saa jättää ilman valvontaa. Toisin sanoen opettaja ei saa lähettää häntä käytävään yksin opiskelemaan.

Lapsi on oikeutettu saamaan matematiikan opetusta. Jos hän ei pärjää tavallisessa luokassa tai opettajan resurssit eivät riitä, on hänellä oikeus pienryhmäopetukseen näillä tunneilla. Opettajahan on kertomasi mukaan itse suositellut lapsellesi helpotettua matikkaa. Ilmeisesti hän on siis erityisoppilas? Ja opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) on tehty? Ilman näitä hän ei voikaan saada mukautettua matikan opetusta. Koulu saa kunnalta myös lisäresursseja sen mukaan kuinka paljon HOJKS-oppilaita on. Siksikin lapsellasi ja opettajalla on oikeus lisätukeen matikan opettamisen järjestämistä varten.

Sinulle pitää ilmoittaa jokaisen jälki-istunnon syy etukäteen. Kokoa lista saaduista jälki-istunnoista ja leiki tyhmää - pyydä uudelleen perustelut siitä miksi jälki-istunnot annettu. Jos kaikki on annettu siksi, että lapsi häiritsee muita, pyydä tarkka kuvaus miten hän häiritsee. Opettajalla on aikamoinen haaste tyttäressäsi, jos tämä vilkkautensa vuoksi aiheuttaa melua tai muuta rauhattomuutta luokassa. Sitä et voi kiistää ja siihen sinun kannattaa suhtautua empaattisesti opettajaa tukien. Olisi hyvä jos voisitte jotenkin yhdessä miettiä keinoja, jolla tukea tytärtäsi olemaan aloillaan ja häiritsemättä muita.

Viimeksi mainitsemasi tapaus, jossa opettaja syyttää tytärtäsi koko luokan edessä ja antaa kaikille oppilaille rangaistuksen tyttäresi käytöksestä, on täysin väärin lastasi kohtaan. Se on myös asia, joka saattaa aiheuttaa syrjimistä ja kiusaamista. Tämä kannattaa ottaa varovasti mutta vakavasti puheeksi.

Rehtori ei enää voi kieltäytyä tapaamasta sinua siinä vaiheessa kun epäilet opettajan kykyä selviytyä opetus- ja kasvatustyöstä. Hän on opettajan esimies, joten hän on vastuussa opettajan kompetenssista, johon sisältyy myös kyky käsitellä temperamentiltaan erilaisia lapsia. Rehtori on myös loppupeleissä vastuussa luokan ja koulun ilmapiiristä. Johon liittyy myös se, jos joku oppilas kokee tulevansa jatkuvasti syrjityksi - olipa syrjijä sitten toinen oppilas tai opettaja.

Rehtorin toiminnasta tai hänen haluttomuudestaan yhteistoimintaan, voit ottaa yhteyttä rehtorin esimieheen.

Rehtorin esimies löytyy soittamalla koulutoimen/kaupungin vaihteeseen. Kysy kuka on tämän koulun rehtorin esimies; pyydä suora numero ja sähköpostiosoite. Yleensä nimike on esim. hallintopäällikkö, koulutoimen johtaja tms – riippuu kunnan koosta. Jos rehtorin esimies ei vastaa puhelimeen, kirjoita sähköposti. Lyhyt, jossa kerrot että rehtori ei vastaa yhteydenottopyyntöihisi, etkä näin ollen saa lapsesi asiaa eteenpäin. Pyydä vastausta esim viiden arkipäivän sisällä. Jos vastausta ei tule, ota yhteys aluehallintovirastoon. Se valvoo kuntien virkamiesten toimintaa.

Parasta teitenkin olisi, jos asia hoituisi koulun sisäisenä asiana. Ja sinun täytyy yrittää puhua tyttärellesi järkeä - kauniisti. Hänen on käyttäydyttävä oppitunneilla niin, että hän ei saa häiritä muita oppilaita. Hänen on opittava olemaan hiljaa, viitattava ennen kuin kysyy jotakin. Jos matikka on vaikeaa, on hänen opittava myös tekemään tunnilla ne tehtävät jotka osaa ja pyydettävä kotona apua niihin tehtäviin, joita ei osaa. Äiti tai isä voi sitten tarvittaessa pyytää tukiopetusta lapselleen.

siis se että matematiikassa on eri kirja kuin muilla tekee ilman muuta myös häiriköksi ?
Tyttö olisi jo erityisluokassa jos sellaista tarvitsisi, mutta on tähän mennessä pärjännyt normaaliluokassa, ja koulumenestys ollut vähintäänkin tyydyttävää, nyt yllättäen muuttunut tämän yhden opettajan (luokanvalvoja) aikana täysin mahdottomaksi, mutta aineopettajilta ei kuitenkaan tule negatiivista palautetta.

Ensimmäisessä viestissä mainittiin ADHD :n tapaiset tulokset, jälki-istunnot, opettajalle vastaansanominen jne. minusta nämä ovat selviä häiriköinnin merkkejä. Aineenopettajat, jollainen itsekin olen(lukiossa) eivät kohtaa oppilasta viikossa kuin kahden tunnin ajan, joten heidän kontaktinsa lapseen on usein ohut. Kognitiivisesti lapsi voi selvitä mainiosti tehtävistä, mutta psykososiaalinen kehitys ei ole samalla tasolla esim. tarkkaavaisuushäiriöstä johtuen. Sen takia kannattaa yrittää kuunnella kaikkia osapuolia, eikä tehdä liian hätäisiä päätöksiä. Kouluissa on eroja, mutta pääkaupunkiseudulla kyllä riittää hyviä opettajia joka kouluun.

Oppitunnin nauhoittaminen ei ole kiellettyä. Jos tytöllä nauhuri aina mukana, eikä jätä sitä nauhoittamaan tilannetta, jossa ei itse ole paikalla. Saisi jonkun käsityksen edes itselle, että onko täysin asiatonta käytöstä opettajan taholta ja miten tyttö luokassa toimii.

vastaukseni on kappaleiden välissä :)

[QUOTE="äiti";23049232]Näihin asioihin puuttuisin itse, jos kysymys olisi omasta lapsestani. Hyvässä hengessä, jos vain mahdollista.

Periaatteessa on niin, että alakouluikäistä lasta ei saa jättää ilman valvontaa. Toisin sanoen opettaja ei saa lähettää häntä käytävään yksin opiskelemaan.

Lapsi on oikeutettu saamaan matematiikan opetusta. Jos hän ei pärjää tavallisessa luokassa tai opettajan resurssit eivät riitä, on hänellä oikeus pienryhmäopetukseen näillä tunneilla. Opettajahan on kertomasi mukaan itse suositellut lapsellesi helpotettua matikkaa. Ilmeisesti hän on siis erityisoppilas? Ja opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) on tehty? Ilman näitä hän ei voikaan saada mukautettua matikan opetusta. Koulu saa kunnalta myös lisäresursseja sen mukaan kuinka paljon HOJKS-oppilaita on. Siksikin lapsellasi ja opettajalla on oikeus lisätukeen matikan opettamisen järjestämistä varten.

tyttäreni ei ole erityisoppilas, mutta tarkoitus on että koulupsykologi testaa hänet uudestaan maaliskuussa

Sinulle pitää ilmoittaa jokaisen jälki-istunnon syy etukäteen. Kokoa lista saaduista jälki-istunnoista ja leiki tyhmää - pyydä uudelleen perustelut siitä miksi jälki-istunnot annettu. Jos kaikki on annettu siksi, että lapsi häiritsee muita, pyydä tarkka kuvaus miten hän häiritsee. Opettajalla on aikamoinen haaste tyttäressäsi, jos tämä vilkkautensa vuoksi aiheuttaa melua tai muuta rauhattomuutta luokassa. Sitä et voi kiistää ja siihen sinun kannattaa suhtautua empaattisesti opettajaa tukien. Olisi hyvä jos voisitte jotenkin yhdessä miettiä keinoja, jolla tukea tytärtäsi olemaan aloillaan ja häiritsemättä muita.

Jälki-istunnoista tulee ilmoitus etu-käteen, mutta ei perusteita sille

Viimeksi mainitsemasi tapaus, jossa opettaja syyttää tytärtäsi koko luokan edessä ja antaa kaikille oppilaille rangaistuksen tyttäresi käytöksestä, on täysin väärin lastasi kohtaan. Se on myös asia, joka saattaa aiheuttaa syrjimistä ja kiusaamista. Tämä kannattaa ottaa varovasti mutta vakavasti puheeksi.

Tähän opettajaan ei mitkään varovaiset puheet tepsi, vaikuttaa nimenomaan siltä että hänen pyrkimyksensä on juuri aiheuttaa syrjimistä ja kiusaamista.

Rehtori ei enää voi kieltäytyä tapaamasta sinua siinä vaiheessa kun epäilet opettajan kykyä selviytyä opetus- ja kasvatustyöstä. Hän on opettajan esimies, joten hän on vastuussa opettajan kompetenssista, johon sisältyy myös kyky käsitellä temperamentiltaan erilaisia lapsia. Rehtori on myös loppupeleissä vastuussa luokan ja koulun ilmapiiristä. Johon liittyy myös se, jos joku oppilas kokee tulevansa jatkuvasti syrjityksi - olipa syrjijä sitten toinen oppilas tai opettaja.

Rehtorilla ei ole koskaan aikaa (halua?) tavata

Rehtorin toiminnasta tai hänen haluttomuudestaan yhteistoimintaan, voit ottaa yhteyttä rehtorin esimieheen.

Rehtorin esimies löytyy soittamalla koulutoimen/kaupungin vaihteeseen. Kysy kuka on tämän koulun rehtorin esimies; pyydä suora numero ja sähköpostiosoite. Yleensä nimike on esim. hallintopäällikkö, koulutoimen johtaja tms – riippuu kunnan koosta. Jos rehtorin esimies ei vastaa puhelimeen, kirjoita sähköposti. Lyhyt, jossa kerrot että rehtori ei vastaa yhteydenottopyyntöihisi, etkä näin ollen saa lapsesi asiaa eteenpäin. Pyydä vastausta esim viiden arkipäivän sisällä. Jos vastausta ei tule, ota yhteys aluehallintovirastoon. Se valvoo kuntien virkamiesten toimintaa.

Kiitos neuvoista !

Parasta teitenkin olisi, jos asia hoituisi koulun sisäisenä asiana. Ja sinun täytyy yrittää puhua tyttärellesi järkeä - kauniisti. Hänen on käyttäydyttävä oppitunneilla niin, että hän ei saa häiritä muita oppilaita. Hänen on opittava olemaan hiljaa, viitattava ennen kuin kysyy jotakin. Jos matikka on vaikeaa, on hänen opittava myös tekemään tunnilla ne tehtävät jotka osaa ja pyydettävä kotona apua niihin tehtäviin, joita ei osaa. Äiti tai isä voi sitten tarvittaessa pyytää tukiopetusta lapselleen.[/QUOTE]

Erikoista on se ettei hän kuitenkaan häiritse muilla tunneilla, kaikki ongelmat, mitä ne nyt todellisuudessa ovatkaan, syntyvät vain ja ainoastaan tämän yhden opettajan tunneilla

Nimimerkki "äiti" esittikin jo hyviä ajatuksia. Eli rauhallisesti pitäisi pyrkiä selvittämään mikä se todellinen tilanne on ja millaista tytön käytös on siellä luokassa ollut. Ei teini-ikäinen itse välttämättä tajua missä määrin hänen käytöksensä häiritsee muita ja paljon kuulee purnausta kuinka se ope on mukamas ihan kohtuuton kun ei anna esim. puhua oppitunnin aikana kännykkään (!). Ehkä tällä opettajalla ei ole paljoa kokemusta keskittymisvaikeuksista kärsivistä oppilaista ja hän tarvitsisi siinä lisäohjausta, tai ehkä tyttö tosiaan tarvitsisi siirron pienempään ryhmään tai keskittymistä auttavia apuvälineitä (stressipallo, aktiivityyny tms.). Rehtorin pitäisi toki olla tavoitettavissa ja siitä "äiti" jo antoikin hyviä ohjeita.

[QUOTE="vieras";23049111]Kaikille osapuolille olisi parasta, että ADHD lapset pääsisivät omille pienluokilleen, jossa saisivat henkilökohtaista ohjausta. Ymmärrän senkin, että opettajan pinna palaa täysin holtittomien oppilaiden kanssa ja muut kärsivät, koska yksi oppilas varastaa kaiken ajan ja huomion. Se on epäreilua myös muita kohtaan. Sillä, että muut pistetään kärsimään yhden oppilaan toilailuista ,ei ole mielestäni mitään perustaa. Emmehän me aikuisetkaan saa sakkoja naapurimme väärästä pysäköinnistä. Muut oppilaat ja heidän vanhempansa tuntevat jo muutenkin valmiiksi ärsyyntymistä luokan huligaaneja kohtaan, vaikka siitä usein vain hiljaa vaikenevat. Itse ainakin näin äitinä tunnen ja olen vanhempainvarteissa myös asiani ja kantani opettajalle selväksi tehnyt, mitä ajattelen häiritsevistä oppilaista.[/QUOTE]

tämän ketjun aloittaja ei kertonut onko lapsella ADHD-diagnoosi. Koulupsykologi vain on sanonut, että hänellä on sellaisia piirteitä. Ensinnäkään koulupsykologilla ei ole kompetenssia diagnosoida ADHD:ta, vaan sen tekee neurologian erikoislääkäri yhdessä neuropsykologin kanssa. Toisekseen, moni muu syy voi aiheuttaa samantyyppistä käytöstä: murrosikä, kiusaaminen, lapsen muu pahoinvointi (vaikka henkilökemiaongelma opettajan kanssa)…

On hyvin ikävää, että muut vanhemmat vauhkoontuvat, jos epäilevät jonkun oppilaan häiritsevän muita tai olevan jotenkin erilainen.

Tärkeää kumminkin on että asiat hoidetaan rauhallisesti eikä opettajaa mollata ainakaan tytön itsensä kuullen koska muuten ollaan hetken päästä tilanteessa jossa lapsi katsoo voivansa tehdä siellä luokassa mitä vain eikä opettaja mahda hänelle mitään. Tytölle voi myös selittää että aina ei kaikkien ihmisten kanssa voi tulla toimeen ja silloin pitäisi pyrkiä pitämään ns. matalaa profiilia ja välttämään lisäkonflikteja sen sijaan että kärjistää tilannetta entisestään. Jos jokin asia on ihan selvästi hoidettu väärin niin se on sitten vanhemman asia selvittää ja tarvittaessa oikaista.

Minä aikoinani tein matikan ja äidinkielen osalta ekaluokalla ylimääräsiä harjotuksia ja kakkosluokan kirjoja. Tämä johtu siitä että menin eskariin jo vuotta aiemmin kun muut ja kävin sen sitten kahtena vuotena (5 ja 6 vuotiaana, johtui siitä että halusin pysyä samassa ryhmässä). Joten ekan luokan harjotuksia olin sitten tehny jo tokan vuoden eskarissa. :D

Minä tein omia tehtäviäni nimenomaan käytävässä, sinne opettaja nosti mulle aina pulpetin kun alko sellanen tunti. Ja tämä ei siksi että minä oisin häirinny muita, vaan siksi että minä en häiriintyisi muista ja opetuksesta joka ei yhtään koske niitä tehtäviä joita minä teen. Ja musta se oli ihan ok, opettaja kävi aina muutaman kerran tunnissa poikkeamassa ja katsomassa miten etenen ja neuvomassa. Sain rauhassa tehdä tehtäviä.

Mutta en tiedä, tietysti herää kysymys kuinka monta kertaa sun tyttösi pitää kysyä syytä, onko se hälle kerrottu, eikö asiasta vois keskustella vanhempi ja opettaja eikä tyttö ja opettaja. Meinaan jos syy ois vaikka samantapanen kun mulla, niin opettaja saattais kokea vähän huonona käytöksenä jos oisin joka ainoa tunti alottanu sen russutuksen että miiiiiiks, mitä varten, en mä haluuuuuuu, en mä meeeeee, mä halun olla luokan takaosassa, hei miiiiiiks.

En sano että näin on, mutta näinkin vois olla. Eli kannattaa ihan rakentavassa hengessä olla yhteydessä opettajaan eikä hyökätä.

Sydän löi ylimääräistä kun luin viestisi:O! Hyviä neuvoja olet saanut, itselläni ei nyt työkiireiden vuoksi ole aikaa sen enempää kommentoida, mutta halusin kuitenkin ilmaista tukeni.

vastaukseni on kappaleiden välissä :)

Erikoista on se ettei hän kuitenkaan häiritse muilla tunneilla, kaikki ongelmat, mitä ne nyt todellisuudessa ovatkaan, syntyvät vain ja ainoastaan tämän yhden opettajan tunneilla

Mun mielestä sä olet jo aika vahvasti päättänyt että vika on opettajassa, yksin opettajassa ja täysin opettajassa. Onko se sitten paras lähetymistapa, en tiedä.

Onkos tyttösi käytös tätä yhtä opettajaa kohtaan täysin samanlaista kuin muita, enemmän mieluisia opettajia kohtaan?

Tosi kurja tilanne! En kyllä osaa auttaa mitenkään, tiedän kyllä, mitä itse tekisin..
Koululle marssisin rehtorin puheille ja vaatisin tilanteeseen muutosta. Jos ei auttaisi, niin sitten menisin istumaan joka tunnille (kotiäitinä kun olen) mitä tuollainen opettaja pitää.

Toki en varmaan ehtisi, koska meillä miehellä menisi pinna poikki tasan tuollaisesta ja se olisi opettajan jo seinälle nostanut...

Itselläni oli vähän aikaa sitten vastaava tilanne, jossa opettaja sorsi tiettyä pientä ryhmää luokassaan, ja yksi näistä sorsituista oli ala-kouluikäinen lapseni. Vaimoni oli useaan otteeseen yhteydessä opettajaan, koulun kuraattoriin sekä rehtoriin, tuloksetta. Meille jopa ehdotettiin koulun vaihtoa, mikä itselleni ei tullut mieleenikään. Tilanne jatkui ja kärjistyi kuitenkin pahasti jonka jälkeen menin henkilökohtaisesti kouluun, ja nätisti kysyin rehtorilta että mitä tämä pelleily on kun pienet lapset joutuvat vanhempien ihmisten kiusaamaksi jo koulussa. Rehtori osoitti kuitenkin seisovansa täysin opettajan takana tässä tilanteessa ja rupesi latelemaan henkilökohtauksia solvauksia myös minua kohtaan, itsekin hämmästyin tilanteesta hieman, mutta päädyin tarttumaan rehtoria riveleistä kiinni ja antamaan muutaman korvapuustin ja totesin että tältä se todennäköisesti lapsistakin tuntuu kun te henkisesti piinaatte niitä.

Lasten kohdalla kiusaus loppui opettajan toimesta, ja minä sain pahoinpitely syytteen. Pääasia että lapseni voi paremmin nyt koulussaan.

Henkilökohtaisesti koin tapaukseni niin että lapsi tunsi turvattomuutta, koska vastoin mitä ollaan kotona opetettu, aikuiset eivät aina tiedä parhaiten, ja ole se mihin voi turvautua. (En nyt tarkoita kaikki aikuisia ylipäätään, vaan lähipiirissä olevat auktoriteettiasemassa olevat vanhemmat, isovanhemmat, opettajat jne).
Päätinkin tämän vuoksi tässä tilanteessa seistä lapseni takana täysin ja viedä asian jopa hieman liiallisuuksiin, jotta lapseni ymmärtää että suojelen häntä myös vaikka hän olisi väärässä, mitä hän ei tässä tapauksessa ollut. Muistan itse lapsuudessani kun olin aiheuttanut koulussa ongelmia ja opettaja rankaisia minua jälkiistunnolla, rehtori ilmoitti olevansa pettynyt jne, kotona odotti selkäsauna, isovanhemmat puhuivat että kuinka sinä nyt noin toimit.
Aina vaan se vanhempien ihmisten alaspainaminen sekä pelko siitä että nyt seuraa rangaistus, johti väistämättä tietynlaiseen epärehellisyyteen sekä luottamuspulaan vanhempia kohtaan. Alko asioiden salailu, valehtelu jne.

[QUOTE="moi";23049890]Henkilökohtaisesti koin tapaukseni niin että lapsi tunsi turvattomuutta, koska vastoin mitä ollaan kotona opetettu, aikuiset eivät aina tiedä parhaiten, ja ole se mihin voi turvautua. (En nyt tarkoita kaikki aikuisia ylipäätään, vaan lähipiirissä olevat auktoriteettiasemassa olevat vanhemmat, isovanhemmat, opettajat jne).
Päätinkin tämän vuoksi tässä tilanteessa seistä lapseni takana täysin ja viedä asian jopa hieman liiallisuuksiin, jotta lapseni ymmärtää että suojelen häntä myös vaikka hän olisi väärässä, mitä hän ei tässä tapauksessa ollut. Muistan itse lapsuudessani kun olin aiheuttanut koulussa ongelmia ja opettaja rankaisia minua jälkiistunnolla, rehtori ilmoitti olevansa pettynyt jne, kotona odotti selkäsauna, isovanhemmat puhuivat että kuinka sinä nyt noin toimit.
Aina vaan se vanhempien ihmisten alaspainaminen sekä pelko siitä että nyt seuraa rangaistus, johti väistämättä tietynlaiseen epärehellisyyteen sekä luottamuspulaan vanhempia kohtaan. Alko asioiden salailu, valehtelu jne.[/QUOTE]
Hyvä näkökulma.Itse ajattelen myös niin, että on lapsi sitten käyttäytynyt miten hyvänsä, niin siihen reagointi on joka tapauksessa ollut asiatonta ja epäammatillistajoukkorangaistuksineen. Ja jos vanhempi haluaa selvittää asiaa, niin silloin ei ole mitään patevää syytä siihen, ettei sitä hänelle suoda.

Yhteistyössä