Opettajan irtisanominen oli ainoa oikea päätös!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riia_t
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, kyllä sanoa täytyy, että onnekas olen, kun aikkarin puolelle olen "ylennyt" open urallani. Monestakin syystä, tämän ketjun perusteella. Ei tarvitse ihmetellä, mistä niitä hankalia nuoria tulee. Peruskoulun kai on tarkoitus tarjota opetus, ja tätä kautta mahdollisuudet hankkia jatko-opinnot ja sitä myötä mahdollisuudet elättää itsensä, ja myöhemmin perheensä. Kasvatusvastuu on kodeilla.

Oliko tämä tuotu jo tähän keskusteluun..

EN lukenut tätä kokonaan läpi. Vaikkei sinänsä ko. tapaukseen liitykään, mutta kaikkiko pitäisi koulussa sallia
8-vuotias pieksi neljä opettajaa | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Hyvänen aika, kai tuon 8-vuotiaan vanhemmat ovat haastaneet kaikki opettajat oikeuteen, nehän rajoittivat lapsen pyöräilyä ja OTTIVAT KIINNI lapsesta!!! Ei siis mikään laki kiellä koulun pihalla pyöräilyä, saahan lapsi silloin mäiskiä noita "opettajia". Vai mitä?

[QUOTE="vieras";28309947]Miksi kirjoitat lapsi sanan hipsuihin? Eikö 15-vuotias olekaan lapsi? Jos opettaja olisi puristanut 15-vuotiasta tyttöä perseestä, täällä huudettaisiin pedofiilia.

Saanko tulla eiväkivaltaisesti tönimään lapsiasi, vaikkapa kaupassa? Pikku vittuilun takia? Muuttuisi ääni kellossa.[/QUOTE]

Normaalit lapset eivät auo päätänsä ja vittuile auktoriteeteille tai vieraille ihmisille. Jos sinun kultamussukkasi tekee niin, niin jotain on pahasti vialla.

• Tykkää
Reactions: moniqui
[QUOTE="vieras";28309947]Miksi kirjoitat lapsi sanan hipsuihin? Eikö 15-vuotias olekaan lapsi? Jos opettaja olisi puristanut 15-vuotiasta tyttöä perseestä, täällä huudettaisiin pedofiilia.

Saanko tulla eiväkivaltaisesti tönimään lapsiasi, vaikkapa kaupassa? Pikku vittuilun takia? Muuttuisi ääni kellossa.[/QUOTE]

15-vuotias ei ole lapsi, vaan nuori. Odotan, että 15-vuotias on jo oppinut yhteiskunnan käyttäytymissäännöt. Oletan, että 15-vuotiaana pitäisi osata kunnioittaa muita ja osata käyttäytyä koulussa.

Jos minun lapseni käyttäytyisivät epäkunnioittavasti, häiritsevästi tai ns. vittuilisivat aikuisille, saisit minun puolestani tönäistä jos se olisi tarpeen. Tai vaikka tukistaa (kauhistus!). Saisit jopa puolestani tehdä kansalaispidätyksen ja käskeä soittamaan vanhempi paikalle jos käytös olisi todella sopimatonta. Kyllä kakaroilla pitää rajat ja käytöstavat olla. Aikuisten silmille ei hypitä.

• Tykkää
Reactions: moniqui
[QUOTE="vieras";28309917]Tarkoitatko, että jos joku ei kiitä sinua tai avaa ovea sinulle, niin saat käyttäytyä väkivaltaisesti?[/QUOTE]

En, vaan tarkoitan sitä, että maailma on menossa aivan naurettavaksi, jos normaalin kanssakäymisen ja kohteliaan käyttäytymisen tapoja täytyy lain pykälistä etsiä.

Esim. nuori menee yökylään kaverinsa perheen luokse. Perheen vanhemmat sanoo, että meillä on tapana sulkea televisio jo kahdeksalta ja rauhoittaa ilta. Hyvin kasvatettu nuori sulkee television ja touhuaa kaverinsa kanssa jotain muuta perheen tapojen mukaan. EI kiroile päin naama ja sano että "Te ette mua määrää! Minähän katson telkkuu, niin kauan kun minua huvittaa, koska laissa ei ole kielletty telkun kattomista kaheksan jälkeen!"

Get the point?

Teille, joiden mielestä töniminen (tai mitä se opettaja nyt ikinä menikään tekemään) ei ole väkivaltaa: olisiko se väkivaltaa, jos oppilas raahaisi opettajaa vaatteista tai "työntäisi" tuossa videolla nähdyllä tavalla?

Jos järjestyksenvalvoja poistaa ravintolan tiloista huonosti käyttäytyvän asiakkaan, onko se väkivaltaa? Jos asiakas tekee saman järjestyksenvalvojalle, onko se väkivaltaa?

Teille, joiden mielestä töniminen (tai mitä se opettaja nyt ikinä menikään tekemään) ei ole väkivaltaa: olisiko se väkivaltaa, jos oppilas raahaisi opettajaa vaatteista tai "työntäisi" tuossa videolla nähdyllä tavalla?

Perusopetuslaki antaa opettajalle oikeuden poistaa oppilas käyttämällä voimakeinoja. Perusopetuslaki ei anna oppilaalle oikeutta käydä opettajan kimppuun.

36 b § (13.6.2003/477)
Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Laki antaa opettajalle mahdollisuuden voimankäyttöön, jos se ei ole suhteetonta. Tuo ei mielestäni ollut. Varoituksen siitä olisi voinut antaa, ei potkuja.

Ja oman uhmaikäisen lapseni hoidan noissa tilanteissa nappaamalla kainaloon ja kantamalla pois tilanteesta. Mitä tekisit teinin kohdalla, kun tuskinpa se kainaloon mahtuu?

Mielestäsi? Oletko päättämässä näistä asioista?

[QUOTE="vieras";28309995]Mielestäsi? Oletko päättämässä näistä asioista?[/QUOTE]

Olen keskustelemassa asiasta keskustelupalstalla. Mitä muutakaan täällä nämä kommentit ovat kuin mielipiteitä?

[QUOTE="vieras";28309927]Jos mun kakarat käyttäisi koulussa huonosti eivätkä kunnioittaisi muita, en pistäisi pahaksi vaikka opettaja tukistaisi tai antaisi luunapin. Nykyään monilta lapsilta ja nuorilta puuttuu rajat ja auktoriteettihahmot elämästä.

Nykyään monien lasten käytös on niin huonoa, että jos ne olisivat koiria, ne vietäisiin piikille. Kyseessä on sama ongelma: auktoriteetin ja selkeiden sääntöjen puute.[/QUOTE]

Et voi antaa opettajille lupaa laittomiin asioihin. Minun mielestäni, jos oppilas riehuu saisi opettaja minun puolestani antaa oppilaalle jointin.

[QUOTE="vieras";28309939]Kirjallinen varoitus oli jo mun kouluaikana yhtä tyhjän kanssa. Niille vain naurettiin. Samoin jälki-istunto. Häiriköt tiesivät, ettei kummastakaan oikeasti seuraa mitään.[/QUOTE]

Koulusta erotus.

[QUOTE="vieras";28309946]Niin, laissa ei ole määritelty, että hyviä käytöstapoja pitää noudattaa. Sinun mielestäsi siis niitä ei silloin saa myöskään vaatia? Laissa ei sanota, että kaverille ei saa olla ilkeä, luokassa pitää viitata ennen vastaamista, läksyt pitää tehdä, välitunnilla mennään ulos, tunneilla tehdään tehtiä jne. Oikeastiko olet sitä mieltä, että opettaja ei saa vaatia asioita, joita ei laissa ole määritelty?[/QUOTE]

Ehdottomasti olen. Muutenhan joka koulu ja opettaja voi keksiä mitä ihmeellisempiä sääntöjä.

[QUOTE="vieras";28310003]Erotetaan koulusta, ja velvoitetaan hankkimaan peruskoulun määräämän opetuksen muualta.[/QUOTE]

Ok, ja se opetuksen hankkiminen muualta (ja vielä sen sisäistäminen) varmaan onnistuu tosi hyvin tuollaiselta teinispedeltä ja sen spedevanhemmilta.

Siinä vaiheessa kun koulussa opettajan auktoriteetti on uhattuna, on uhattuna myös opiskelurauha. Ei opettajaa koulussa (tai upseeria armeijassa, tai pomoa töissä) pidä totella vain silloin jos hän käyttäytyy tavalla josta itse tykkäät, häntä totellaan siksi että hänellä on asemansa puolesta auktoriteettiasema sinuun verrattuna.

Tätä en ymmärrä näissä keskusteluissa: että opettajalla olisi auktoriteettia vain silloin kun hän "osaa käsitellä nuoria" tai on "hyvä tyyppi". Opettajalla tulee olla auktoriteettia siksi että hän on opettaja.

Koulu ei ole armeija, joku roti sentään.

Olen samaa mieltä siitä, että opettajan ei tarvi olla jatkuvasti "hyvä tyyppi" eikä "kaveri". Hänen tulee olla aikuinen joka käyttäytyy kuin aikuinen: ei provosoidu pennun louskutuksesta eikä jää keinottomaksikaan.

Ja kyllä mielestäni opettajan tulee myös ansaita auktoriteettiasemansa paitsi tuntemalla opettamansa aihealueen, myös olemalla esimerkkinä nuorille siitä, miten käyttäydytään ja ollaan tekemisissä toisten kanssa. On eri asia olla auktoriteetti kuin olla öykkäri, joka on mustasukkainen omasta "auktoriteetistaan" siihen pisteeseen saakka että menettää itsehillintänsä, kun teini aukoo päätään.

[QUOTE="vieras";28309957]Sen takia, että ei tottele koulun sääntöjä ja solvaa opettajia. Kenelle sitten valitat?[/QUOTE]

Ei koulu voi keksiä laissa olemattomia sääntöjä, kuten päähineen käyttökielto.

Valitat mistä?

Ja se, että osa oppilaista on todella kamalia oikeuttaa opettajan käyttäytymään samalla tavoin? Monta kertaahan minä olen tässä ketjussa sanonut, että USKON että tilanne on monella tapaa todella vaikea ja sympatiani ovat opettajien muassa siinä asiassa. He varmasti kokevaat oppilaiden taholta paljon sellaista, mille kenenkään ei pitäisi altistua. Mutta oliko tämän kyseenomaisen opettajan reaktio ylimitoitettu juuri tähän kyseenomaiseen tilanteeseen? Sen perusteella, mitä videolla näkyy ja mitä olen juttuja muuten lukenut (opettajan omat kommentit mukaan lukien) vaikuttaa siltä, että opettajan reaktioit TÄSSÄ NIMENOMAISESSA TILANTEESSA olivat liiallisia.

Peruskouluajat jäivät 17 vuotta sitten. Sen muistan, että oli sitä suun soittoa opettajille jo silloinkin, kuten oikeasti tarkkistapauksiakin. Melko vähän tosin suhteessa siihen, miltä tilanne näyttää tänä päivänä. Varmasti tilanne on paljon pahempi. Mutta muistan myös sen, että opettajatkin osasivat olla oikeasti kuspäitä: kiusasivat ja pitivät silmätikkuja. Silloin illuusiot siitä, että opettajat olisivat jotenkin aina oppilaita fiksumpia eivätkä koskaan ansaitsisi kyseenalaistamista, karisivat.

Montako kertaa olen sanonut, että tuossa videon pätkässä ei varmasti suinkaan näy kaikki se, mitä todellisuudessa tapahtui. Kuten kerroin, jotkut pikku nilkit osaavat todellakin tehdä ilkeyksiä.

Miksi luulet, että niin monet opettajat nykyään uupuvat ja vaihtavat ammattia? Veikkaan, että yksi syy on se, että heiltä on viety auktoriteetti. Onneksi lakiin ollaan nyt tekemässä muutoksia, kuten uutisissakin sanottiin. Miksi luulet, että OAJ ei paina villaisella tätä asiaa?

[QUOTE="vieras";28310016]Ei koulu voi keksiä laissa olemattomia sääntöjä, kuten päähineen käyttökielto.

Valitat mistä?[/QUOTE]

Tottakai koulu voi laatia omat sääntönsä. Niin kuin päiväkodit, kerhot, yhdistykset, työpaikat ja keskustleupalstatkin.

Jäikö sulta peruskoulu väliin?

Nykyään tämä lakiin vetoaminen on ihan kummallista. Ihan kuin ihmisen ei tarvitsisi tehdä mitään mitä ei ole laissa erikseen säädetty. Ja että kaikki, mikä ei ole laissa erikseen kiellettyä on ihan OK.

Nämä hattu- ja päähinekommentit alkaa olla sellaisia että käännyn kohta brittityylisten koulupukujen kannattajaksi. Ei varmaan Britanniassakaan ole erikseen laissa säädetty, millaisia vaatteita koulussa tulee pitää, mutta silti kouluilla on oikeus vaatia tietynlaisen koulupuvun pitämistä.

Olisiko meno toisenlaista jos kouluissa olisi lukukausimaksu?

Tottakai kaikki, mitä laissa ei ole kielletty on sallittua. Oletko ihan vajaa. Eikai laissa voi luetella kaikkia sallittuja asioita. Huhhuh!

Koulupukupakko on Britanniassa laissa. Tietääkseni.

Voisi olla meno erilaista. Tiedä häntä?

[QUOTE="vieras";28310009]Ehdottomasti olen. Muutenhan joka koulu ja opettaja voi keksiä mitä ihmeellisempiä sääntöjä.[/QUOTE]

No minun lapseni päiväkodissa on keksitty näitä ihmeellisiä sääntöjä: odotetaan omaa vuoroa, korjataan lelut pois leikin jälkeen, ei kiusata muita, pidetään kurahousuja sateella. Ei näitäkään ole mihinkään lakiin kirjattu, ja silti päiväkodin tädit odottavat lasten noudattavan näitä sääntöjä! Jopa kantoivat lapseni kainalosta leluvarastolle kun ei itse kerran suostunut menemään sinne! OMG ja horror of horrors!

Yhteistyössä