Ja se, että osa oppilaista on todella kamalia oikeuttaa opettajan käyttäytymään samalla tavoin? Monta kertaahan minä olen tässä ketjussa sanonut, että USKON että tilanne on monella tapaa todella vaikea ja sympatiani ovat opettajien muassa siinä asiassa. He varmasti kokevaat oppilaiden taholta paljon sellaista, mille kenenkään ei pitäisi altistua. Mutta oliko tämän kyseenomaisen opettajan reaktio ylimitoitettu juuri tähän kyseenomaiseen tilanteeseen? Sen perusteella, mitä videolla näkyy ja mitä olen juttuja muuten lukenut (opettajan omat kommentit mukaan lukien) vaikuttaa siltä, että opettajan reaktioit TÄSSÄ NIMENOMAISESSA TILANTEESSA olivat liiallisia.
Peruskouluajat jäivät 17 vuotta sitten. Sen muistan, että oli sitä suun soittoa opettajille jo silloinkin, kuten oikeasti tarkkistapauksiakin. Melko vähän tosin suhteessa siihen, miltä tilanne näyttää tänä päivänä. Varmasti tilanne on paljon pahempi. Mutta muistan myös sen, että opettajatkin osasivat olla oikeasti kuspäitä: kiusasivat ja pitivät silmätikkuja. Silloin illuusiot siitä, että opettajat olisivat jotenkin aina oppilaita fiksumpia eivätkä koskaan ansaitsisi kyseenalaistamista, karisivat.