Opetus vai rangaistus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuinka tekisitte?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuinka tekisitte?

Vieras
Lapsella ja hänen kaverillaan on monesti ollut kiistaa pleikkarilla pelaamisesta, koska kaveri ei anna lapsemme pelata heillä ja monesti lapsi on mielensä tästä pahoittanut. Asiasta on puhuttu kaverin äidinkin kanssa, mutta muutosta ei kaverin käytökseen ole tullut.

Tänään kaveri sitten tuli meille juuri kun lapsi oli pelaamassa. Lapsi sanoi, ettei kaveri saa pelata koska hänkään ei koskaan saa heillä pelata. Kaveri suuttui ja lähti kotiinsa.

Itse olen ihan kahden vaiheilla: toisaalta hyvä, jos kaveri nyt huomasi miltä tuollainen tuntuu, mutta toisaalta olisiko meidän lapsemme pitänyt olla fiksumpi ja antaa pelata vaikka 99% varmuudella hän ei kuitenkaan saa kaverin luona pelata??
Juteltiin lapsen kanssa asiasta, mutta en nyt oikein osannut edes rangaista, koska periaatteessa kaveri maistoi nyt omaa lääkettään...

Kyseessä 8-vuotiaat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no oikein teki, jos menis viesti perille, mutta eikös he vois tehdä muutakin?

Kyllä he tekevätkin, mutta jostain syystä tää pelaaminen on hankalaa... Tai siis monesti mukana on vielä kolmas kamu, joten kaksinpelissä lapsemme ei oikeasti mahdu mukaan ja vuorotella eivät nämä kaksi "osaa" :(

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
onko kummassakin kodissa munakello? siihen puolen tunnin pätkät kummallekin ja sen jälkeen ulos tai muihin leikkeihin.

Eipä siinä munakellot auta, kun lapset ovat kaverin luona keskenään ja kaveri määrää kaikesta... Kun äitinsä tulee töistä, juttu on toinen. Meillä taas jos joku on kotona, annamme tietyn aikaa pelata/kaksinpeliä, sitten vaihto tai ulos leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no oikein teki, jos menis viesti perille, mutta eikös he vois tehdä muutakin?

Kyllä he tekevätkin, mutta jostain syystä tää pelaaminen on hankalaa... Tai siis monesti mukana on vielä kolmas kamu, joten kaksinpelissä lapsemme ei oikeasti mahdu mukaan ja vuorotella eivät nämä kaksi "osaa" :(

no olisko mahdollista sopia, että silloin, kun ovat yhdessä niin eivät pelaisi ollenkaan, jos kerta tuo pelaaminen on sit sitä, että vaan toinen pelaa ja toinen joutuu istumaan vieressä. toivottavasti saatte jotenkin asian ratkaistua, kurjaahan tuo on.

onko kummassakin kodissa munakello? siihen puolen tunnin pätkät kummallekin ja sen jälkeen ulos tai muihin leikkeihin.

Eipä siinä munakellot auta, kun lapset ovat kaverin luona keskenään ja kaveri määrää kaikesta... Kun äitinsä tulee töistä, juttu on toinen. Meillä taas jos joku on kotona, annamme tietyn aikaa pelata/kaksinpeliä, sitten vaihto tai ulos leikkimään.

sitten sääntö, ettei saa pelata ilman aikuisten läsnäoloa. otat ohjaimen mukaasi. ja samat säännöt kaverille. jos eivät he suostu sääntöihin niin sitten ilmoitat lapsellesi, että meillä nämä säännöt, heillä erit. simple.

meillä ovat aikuisten asettamat säännöt ja määräajat päteneet ja lapset ovat olleet tyytyväisiä siihen, että aikuiset ovat luoneet raamit toiminnalle.

Mutta minä en voi vaikuttaa siihen, jos kaverin äiti ei saa kuria lapselleen :/
Meillä on aika tiukat säännöt ja rajat, mutta kun perheessä on myös 1 erityislapsi, näin on oltavakin sillä muuten elämämme olisi aika kaaosta :)

no olisko mahdollista sopia, että silloin, kun ovat yhdessä niin eivät pelaisi ollenkaan, jos kerta tuo pelaaminen on sit sitä, että vaan toinen pelaa ja toinen joutuu istumaan vieressä. toivottavasti saatte jotenkin asian ratkaistua, kurjaahan tuo on.

Mä olen tästä asiasta niin monesti kaverin äidin kanssa jutellut, mutta mitään muutosta ei ole tullut.

meillä ovat aikuisten asettamat säännöt ja määräajat päteneet ja lapset ovat olleet tyytyväisiä siihen, että aikuiset ovat luoneet raamit toiminnalle.

Mutta minä en voi vaikuttaa siihen, jos kaverin äiti ei saa kuria lapselleen :/
Meillä on aika tiukat säännöt ja rajat, mutta kun perheessä on myös 1 erityislapsi, näin on oltavakin sillä muuten elämämme olisi aika kaaosta :)

well, minä olen sanonut lapsille, että eri kodeissa on eri säännöt. onhan eri kouluissakin ja työpaikolla eri säännöt. niiden mukaan toimitaan. ei siinä mitään viakeaa ole, lapset sen kyllä tajuavat kun selittää ja sanoo, että hyväksymällä asian elämä helpottuu huomattavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja N:
Kannattaa puhua asiasta. Koston kierre ei hyödytä ketään.

Tästä on puhuttu niin monet kerrat lasten ja meidän äitien kesken, etten usko sen enää hyödyttävän vaikka toivoisin sen auttavan. Koston kannattaja en itsekään ole. Hankalaa...

Mutta eikö se nyt ole kuitenkin epäreilua, että kaverin pitäisi saada meillä pelata vaikka itse ei anna meidän lapsemme heillä pelata? Tämä pitäisi jotenkin saada tuon kamun kalloon ;)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Kyseessä on jo suht isot lapset, kahdeksanvuotiaat. Luulisi, että vastavuoroisuuden periaate olisi jo tuttu.

Meille on ainakin, sillä kyseinen lapsi ei ole ainokaisemme joten jakamista on opeteltu pienestä pitäen. Kaveri sen sijaan on ainoa lapsi perheessään...

Eikö niiden lasten voisi antaa selvitellä omia välejään? Näköjään sinun lapsesi osaa pitää puolensa. Ei olisi reilua lastasi kohtaan, jos ei saa pelata kaverin luona, ja nyt sinä pakottaisit antamaan kaverin pelata hänen pelejään. Itsekin tuon ikäisenä selviteltiin omat kinamme, ja ihan kunnon aikuisiksi kasevettiin. :)

Eikö niiden lasten voisi antaa selvitellä omia välejään? Näköjään sinun lapsesi osaa pitää puolensa. Ei olisi reilua lastasi kohtaan, jos ei saa pelata kaverin luona, ja nyt sinä pakottaisit antamaan kaverin pelata hänen pelejään. Itsekin tuon ikäisenä selviteltiin omat kinamme, ja ihan kunnon aikuisiksi kasevettiin. :)

Niin osaa :heart:
Pitäkööt vaan linjansa, en puutu :)

Yhteistyössä