Opintolainan korot maksuun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei ole rahhaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei ole rahhaa!

Vieras
Mitähän voisi tehdä, kun opintolainan korot tulevat maksuun nyt kesäkuun puolessa välissä ja olen kotohoidontuella?

En taida saada sitä korkoavustustakaan, kun olen ollut kht:lla vasta 2kk ja neljältä kuukaudelta tarkastellaan noita tuloja. Ai hitsi, kun ahdistaa. Mitä teen? Apua! Vinkkejä? Kiits! :D

soita pankkiinja pyydä että saat maksaa vaikka osissa. Minäkin maksan vanhoja opintolainojani yhteensä 100e/kk hitaasti mutta varamsti tuelee amksettua. Kananttaa sopia, yleensä onnistuu

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
soita pankkiinja pyydä että saat maksaa vaikka osissa. Minäkin maksan vanhoja opintolainojani yhteensä 100e/kk hitaasti mutta varamsti tuelee amksettua. Kananttaa sopia, yleensä onnistuu

Joo, yleensä ovat kai näissä joustavia. En vaan ole koskaan joutunut näitä vekslaamaan, mutta nyt ei ole rahaa yhtään ylimääräistä.

Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:
ite maksan 50e kuussa opintolainoja,sovin pankin kanssa aikoinaan,ja korot tulee 2x vuoteen kesä ja joulukuussa.silloin menee vaan korot.ei lyhennystä.

Ite kun en vielä edes lyhennä itse lainaa, vaan maksan korkoja. :( Viime joulukuussa maksoin vaan sen 1%:n korkoa, mutta nyt tulee koko korko maksuun. Ou nou! :(

Anteeksi nyt vaan, mutta miten et ole tiedostanut tätä aiemmin? Ja oletko ennen kht:a ollut vanhempainrahalla? Kyllä kai sekin hyväksytään tuohon korkotukeen. Ja jos sinulla on ennen tuota kht:a ollut kuitenkin niin hyvät tulot, ettet korkotukea saa, mikset ole säästänyt siitä. Juu, ei ole tarkoitus saarnata, mutta tuo ei nyt kovin yllättävä meno ole. Siis miten olet voinut unohtaa.

Juu, niin kuin muutkin ovat neuvoneet, niin pankkiin soittamallahan tuo selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi nyt vaan, mutta miten et ole tiedostanut tätä aiemmin? Ja oletko ennen kht:a ollut vanhempainrahalla? Kyllä kai sekin hyväksytään tuohon korkotukeen. Ja jos sinulla on ennen tuota kht:a ollut kuitenkin niin hyvät tulot, ettet korkotukea saa, mikset ole säästänyt siitä. Juu, ei ole tarkoitus saarnata, mutta tuo ei nyt kovin yllättävä meno ole. Siis miten olet voinut unohtaa.

Juu, niin kuin muutkin ovat neuvoneet, niin pankkiin soittamallahan tuo selviää.

Jep, en tiennyt, että joudunkin nyt maksamaan koko koron, kun vielä jouluna jouduin maksamaan vain 1%. Siitä 1%.sta olisin kyllä selvinnyt. Oletin, että sama summa tulee nytkin maksuun... Mutta kun en ole opintotukea saanut tiettyyn aikaan, niin tuleekin koko korko maksettavaksi. Siis kun olen opiskelija, joka maksanut tuota lakisääteistä 1%:n korkoa opintolainasta jo opiskeluajalta.

Minulla oli opintolaina niin että se meni kerran kuussa 75e ja ei sen lisäksi muita maksuja ja kannattaa heti valmistumisen jälkeen käydä pankissa sopimassa kun ensin on saanut vähän töitä.

miten tulee koko korko maksuun? paljon teillä se lasku oikein sit on?
mäkin olen kht, ja maksan lyhennystä vaan 30e kk, ja kesä ja joulukuussa korot, nyt kesäkuun erä näköjään 90e

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole rahhaa!:
Mitähän voisi tehdä, kun opintolainan korot tulevat maksuun nyt kesäkuun puolessa välissä ja olen kotohoidontuella?

En taida saada sitä korkoavustustakaan, kun olen ollut kht:lla vasta 2kk ja neljältä kuukaudelta tarkastellaan noita tuloja. Ai hitsi, kun ahdistaa. Mitä teen? Apua! Vinkkejä? Kiits! :D

jos et ole ollut töissä niin eiköhän se kela maksa ne korot..

Alkuperäinen kirjoittaja same:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Aletaanko näitä korkoja ja lyhennyksiä makselemaan valmistumisen jälkeen?
:ashamed:

:wave:

Kertokaa nyt tietämättömälle, pliis...!

-opintolainasta ei siis vielä ole kokemuksia mut syksyllä, ehkä, toivottavasti...

korkoja maksetaan jo opiskeluaikana. lyhennykset noin 2 v valmistumisen jälkeen.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110708143413JP?OpenDocument

tuossa vähän kelan sivuille asiasta..

"saamasi veronalaiset ansio- ja pääomatulot ovat koron maksua edeltävän neljän kuukauden tarkastelujakson aikana keskimäärin enintään 775 euroa kuukaudessa. Tulon maksupäivä ratkaisee, otetaanko tulot huomioon vai ei. Jos sinulla on puoliso, hänen tulonsa eivät vaikuta korkoavustuksen saamiseen."

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

-opintolainasta ei siis vielä ole kokemuksia mut syksyllä, ehkä, toivottavasti...

korkoja maksetaan jo opiskeluaikana. lyhennykset noin 2 v valmistumisen jälkeen.

Jaa jaa, en minä vaan maksellut noita korkoja vasta kun valmistuttuani. Sitä ennen laina vaan kasvoi kasvamistaan, kun korko sitä kasvatti.

Mutta päästääntöisesti asia menee niin, että alat maksamaan korkoja, jossain vaiheessa, mutta viimeistään sit kun olet valmistunut. Korot tulee maksuun kesä ja joulukuussa. Lyhennyksen sovit pankin kanssa erikseen. Itsellä menee esim. 150 euroa 3 kk välein. En halunnut maksua joka kuukaudelle, koska siitä olisi mennyt lainanhoitomaksu aina lyhennyskerralla eli 6 euroa per kerta. Eli nyt mulla menee vain 6 e x 4 = 24 euroa vuodessa. Jos olisin joka kk maksanut, niin olis mennyt lainanhoitomaksuja 6 e x 12 = 72 euroa. Näin siis osuuspankissa.

Alkuperäinen kirjoittaja laahkana:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Jaa jaa, en minä vaan maksellut noita korkoja vasta kun valmistuttuani. Sitä ennen laina vaan kasvoi kasvamistaan, kun korko sitä kasvatti.

Mutta päästääntöisesti asia menee niin, että alat maksamaan korkoja, jossain vaiheessa, mutta viimeistään sit kun olet valmistunut. Korot tulee maksuun kesä ja joulukuussa. Lyhennyksen sovit pankin kanssa erikseen. Itsellä menee esim. 150 euroa 3 kk välein. En halunnut maksua joka kuukaudelle, koska siitä olisi mennyt lainanhoitomaksu aina lyhennyskerralla eli 6 euroa per kerta. Eli nyt mulla menee vain 6 e x 4 = 24 euroa vuodessa. Jos olisin joka kk maksanut, niin olis mennyt lainanhoitomaksuja 6 e x 12 = 72 euroa. Näin siis osuuspankissa.

heti valmistumisen jälkeen maksettava korot, viimeistään 2v tästä pitää alkaa lyhentää velkaa.

Jo opiskeluaikana, korkoja siis...ainakin jotkut maksaa.

Lyhennystä vasta valmistumisen jälkeen.

Itse valmistuin 1999 enkä oo vieläkään lyhentänyt lainaa kuin parilla sadalla :whistle:, enkä ihan heti lyhennäkään kun opiskelen taas. Korkoja makselen.

Itse maksan Sampolle lyhennykset kuukausittain ja korot puolivuosittain. OP:lle maksan korot ja lyhennykset puolivuosittain. Kesäkuun potti on noin 850 euroa. Sen saa työtönkin maksettua kun suunnittelee raha-asiat kunnolla etukäteen.

Voiko noista muka saada jotain korkohelpotusta, että joku taho maksaa noi korot sun puolesta? Mitä siihen vaaditaan? Oltava kotihoidontuella? Opiskelija? Työtön? Rahaton? Palkaton?

mun lainan korkomaksu on reilut 10e :) 700 velkaa näkyy olevan, valmistunut kolme vuotta sitten.. sit sekalaisesti töissä koulussa ja koulutuksissa.. Miten paljon teiltä sitä velkaa löytyy jos ei pysty kahta kertaa vuodes korkoja makseleen :O