Opintolainasta kysysin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenkähä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenkähä

Vieras
Mulle myönnetttiin 1200e opintolaina.
Nostin ekan erän 300e
Ja toisella kertaa nostin loput 900e.

Kohta olen käyttänyt tuon kaiken 3kk aikana.
Pitääkö mun hakee nyt uusi opintolaina, ja kelelta uusi takaus?
Vai tuleeko se automaattisesti mun nostettavas mun tilile?

Siis sitä lainaa haetaan tietylle aikavälille, ja silloin se tule automaagisesti. Sitä siis saa vain tietyn määrän per vuosi, ja nostettuakin vain tietyin aikavälein. Riippuu siis siitä, kuinka paljon hait, ja kuinkapaljonn kela sitä on sinulle taannut, kuinkapaljon hait lainaa pankista, ja kuinkapaljon kela takasi?

Lainatakaus on helmikuusta elokuulle, ja 1200e. Ekalla kerralla sain nostaa tuon 300e, ja toisella 900e.
Eli mun pitää nyt marssia kelalle, ja hakea uutta takausta? Sitten pitää hakee pankista lisää lainaa?
Molemissa näissä lainoissa viimene nostopäivä olisi ollut heinäkuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkähä;26204241:
Lainatakaus on helmikuusta elokuulle, ja 1200e. Ekalla kerralla sain nostaa tuon 300e, ja toisella 900e.
Eli mun pitää nyt marssia kelalle, ja hakea uutta takausta? Sitten pitää hakee pankista lisää lainaa?
Molemissa näissä lainoissa viimene nostopäivä olisi ollut heinäkuussa.

Korjaan. Molemmissa erissä on merkitty viimeseks nostopäiväks heinäkuu.

Se 900e oli maalis-toukokuun erä. Opintolaina on se 300e/kk ja määrä on vakio, enempää et voi saada. Seuraavan kerran voit nostaa opintolainaa elokuussa (jos siis haet sitä lisää).

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkähä;26204592:
Ai ollenkaan? Mun pitää siis hakea kelalta uutta takausta, ja sitten hakea pankista lisää?

Nyt aloittaja et ole enää tosissas, etkö ymmärrä, kun tässä sulle yritetään selittää, että et saa enää!?

[QUOTE="Xtina";26204582]Se 900e oli maalis-toukokuun erä. Opintolaina on se 300e/kk ja määrä on vakio, enempää et voi saada. Seuraavan kerran voit nostaa opintolainaa elokuussa (jos siis haet sitä lisää).[/QUOTE]

Joo tiedän että opintolaina on 300/kk. Mulla on tuota opintolainaa enää 200e, ja se on mun ainut tulo tällä hetkellä, opintotuen lisäksi(joka menee aika pitkälti asumiseen).
Mietin vaan että millä ihmeellä mie kesäkuun elän, ku en mie kerkee saada mitään palkkaakaan niin nopeeta mahollisesta kesätyöstä. Mitään neuvoo tähän? Nyt välittömästi en mitään työtäkään saa.
Mulla ei nyt oo ketään muuta, keltä kysyä..

Eikös Kela nykyään myönnä lainantakauksen opintotuen yhteydessä automaattisesti? Ainakin korkea-asteen opinnoissa. Jos sun opinnot jatkuu syksyllä normaalisti ja sulla on opintotukikuukausia jäljellä ja oot hakenu opintotukea koko opiskeluajalle, niin Kela lähettää sulle automaattisesti tässä joskus alkukesästä ilmoituksen, että sulle on myönnetty ensi lukuvuodelle tuki ja lainantakaus. Sit haet pankista lisää lainaa syksyllä (uuden erän hakeminen onnistuu ainakin OP:lla ihan nettipankissa). Mutta tosiaan ennen syksyä et voi nostaa lisää lainaa koska oot jo tämän kevään lainan nostanut.

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkähä;26204612:
Joo tiedän että opintolaina on 300/kk. Mulla on tuota opintolainaa enää 200e, ja se on mun ainut tulo tällä hetkellä, opintotuen lisäksi(joka menee aika pitkälti asumiseen).
Mietin vaan että millä ihmeellä mie kesäkuun elän, ku en mie kerkee saada mitään palkkaakaan niin nopeeta mahollisesta kesätyöstä. Mitään neuvoo tähän? Nyt välittömästi en mitään työtäkään saa.
Mulla ei nyt oo ketään muuta, keltä kysyä..

Let me google it for you... Kela - Opiskelijan toimeentulo kesällä ja opintojen jälkeen

[QUOTE="kahvi";26204637]Eikös Kela nykyään myönnä lainantakauksen opintotuen yhteydessä automaattisesti? Ainakin korkea-asteen opinnoissa. Jos sun opinnot jatkuu syksyllä normaalisti ja sulla on opintotukikuukausia jäljellä ja oot hakenu opintotukea koko opiskeluajalle, niin Kela lähettää sulle automaattisesti tässä joskus alkukesästä ilmoituksen, että sulle on myönnetty ensi lukuvuodelle tuki ja lainantakaus. Sit haet pankista lisää lainaa syksyllä (uuden erän hakeminen onnistuu ainakin OP:lla ihan nettipankissa). Mutta tosiaan ennen syksyä et voi nostaa lisää lainaa koska oot jo tämän kevään lainan nostanut.[/QUOTE]

Kyllä se mun mielestä on siellä kelalla se takaus,että se on myönnetty. Pankki näki sen sieltä sitten automaattisesti ja myönsi tuon lainan. Sitä mie tossa mietinki, että pitääkö mun tehä tuo koko rumba uusiks. Opiskelen toisen asteen koulutusta. Mulla ei jatku kesällä opinnot, joten mitenkähän sitä sitten pärjäisi? Nytkin jo niin tiukkaa tän rahan kanssa.. Mahdollinen kesätyö tottakai, mutta ei siitä kerkä sitä palkkaa saamaan. Tuo tuli nyt selväksi, etten voi lisää lainaa nostaa. Kiitoksia.

Mulla oli niin että eka nostettava erä oli 600e ja nyt vielä nostamatta 900e, joka tulee nostaa heinäkuun loppuun mennessä. Mulle oli kyllä alunperinkin selvää se, etten kesältä saa mitään lainaa ja tukia ja siksi olen säästänyt tota 900e ja kituutellut kevään. Ekan palkan tulen saamaan kesäkuun lopussa, joten tuo on kiva raha kesäkuulle kun tuloja ei ole :)

Mulla ei varmaan itellä oo muuta vaihtoehtoo, kun hakea toimeentulotukea kesäkuulle.?
Jos, ja toivottavasti saan kesätyön, niin ei se palkkakaan kerkeä tulla kun sitä tarvitsee.
Satasen laskuski ois Kesäkuulle (vakuutus).

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkähä;26204927:
Mulla ei varmaan itellä oo muuta vaihtoehtoo, kun hakea toimeentulotukea kesäkuulle.?
Jos, ja toivottavasti saan kesätyön, niin ei se palkkakaan kerkeä tulla kun sitä tarvitsee.
Satasen laskuski ois Kesäkuulle (vakuutus).

Mutta jos olet kesäkuun töissä et saa soskusta.

[QUOTE="vieras";26204947]Mutta jos olet kesäkuun töissä et saa soskusta.[/QUOTE]

Mun pitää tää kuu pärjätä 200e, koka on jo tarpeeks hankalaa.
Ei mulla kesäkuun alussa ole yhtään rahaa. Kesätöihin jos pääsen, ni ei se auta jos palkan saa kuun viimenen päivä. Mitähän tässä nyt oikein tekis.

[QUOTE="vieras";26204947]Mutta jos olet kesäkuun töissä et saa soskusta.[/QUOTE]

Tietysti saa, kun kesäkuusta palkka tulee vasta heinäkuussa. Tämän vuoksi opiskelijoille on ihan omat käsittelijät toimeentulotessa kesän alussa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkähä;26204962:
Ei mulla kesäkuun alussa ole yhtään rahaa. Kesätöihin jos pääsen, ni ei se auta jos palkan saa kuun viimenen päivä. Mitähän tässä nyt oikein tekis.

Saman kokeena tiedän tunteen. Mutta jos saat kesäkuussa, vaikka viimeinen päivä palkan, et saa soskusta kesäkuulle tukea. Olisi pitänyt säästää opintorahoista kesäkuuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkähä;26204962:

Suurin osa paikoista on kait jo ilmoitettu. Haitko monesta paikasta silloin kun haut oli käynnissä?

Aijaa, huonompi juttu sitten. En mä ois voinu mitenkää ite tuosta säästää kesäkuullekki. Oon koittanu elää silleen, että 300e max käyttäs aina kuukaudessa. Oisko sulla mitään neuvoo, miten tästä selviis?

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkähä;26205007:
Aijaa, huonompi juttu sitten. En mä ois voinu mitenkää ite tuosta säästää kesäkuullekki. Oon koittanu elää silleen, että 300e max käyttäs aina kuukaudessa. Oisko sulla mitään neuvoo, miten tästä selviis?

Lainaa joltain tutulta muutama satanen, jonka maksat heti ensimmäisesta palkasta takaisin. Näin mä olen aina selvinnyt :)

[QUOTE="mä";26204979]Tietysti saa, kun kesäkuusta palkka tulee vasta heinäkuussa. Tämän vuoksi opiskelijoille on ihan omat käsittelijät toimeentulotessa kesän alussa.[/QUOTE]

Onkohan se mitenkä erilainen, kuin normaali hakemus?
Siinä taitaa olla sellanen perustelut osio, ni siihen kirjottaa tuon tilanteet?
Vai meneekö se niilläki sit jotenki niin, että neki vaan lainais sen rahan?

[QUOTE="mä";26204997]Suurin osa paikoista on kait jo ilmoitettu. Haitko monesta paikasta silloin kun haut oli käynnissä?[/QUOTE]

Olen hakenut. Kolmesta paikasta tuli tieto etteivät valinneet. Muutama vielä jälellä.
Aion vielä hakea muihin kesätöihin joihin voi hakea.

Yhteistyössä