opiskelija ja asuntolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saanko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saanko

Vieras
Olen 25-vuotias yliopisto-opiskelija ja opintoja on vielä ainakin 1,5-2 vuotta jäljellä. Käyn osa-aika töissä ja kuukausipalkka on bruttona 1700€. Suunnittelen oman asunnon ostoa niin, että laittaisin sen vuokralle. Mitä luulette onko minulla mitään mahdollisuutta saada enintään 70 000 € lainaa asuntoa varten? Säästöjä on kertynyt nyt noin 10 000 euroa.

Olen oppinut elämään hyvin pienin menoin, uskon että pystyn lainaa myös lyhentämään. Asunnon osto on vain niin iso asia ja suuri vastuuhan siitä tulee... Tällä avauksella haen vain ihmisten kommentteja koskien asunnonostoa ja muuta. Tietenkin pankkiin tulen piakkoin olemaan yhteydessä...

Pelottaa vaan ja jännittää!

Mä en ymmärrä miksi ostaisit asunnon jo nyt? Meinasitko maksattaa sen kalliina vuokrana muilla? Kuulostaa vähän epätodennäköiseltä että saisit lainaa. Muutenkin, opiskelet nyt, eikä sulla ole enää kuin tuonverran jäljellä, varsinkin jos sulla ei ole puolisoa jolla olisi esim. vakityöpaikka kaupungissasi, mistä voisit mitenkään tietää joudutko muuttamaan hyvien töiden perässä muualle kuin mistä olet asunnon ostanut. Tai minkäkokoisen ja minkälaisen asunnon edes tarvitset tulevaisuudessa perheellesi, vai aiotko vaan asua yksin?

[QUOTE="hmm";22987545]Mä en ymmärrä miksi ostaisit asunnon jo nyt? Meinasitko maksattaa sen kalliina vuokrana muilla? Kuulostaa vähän epätodennäköiseltä että saisit lainaa. Muutenkin, opiskelet nyt, eikä sulla ole enää kuin tuonverran jäljellä, varsinkin jos sulla ei ole puolisoa jolla olisi esim. vakityöpaikka kaupungissasi, mistä voisit mitenkään tietää joudutko muuttamaan hyvien töiden perässä muualle kuin mistä olet asunnon ostanut. Tai minkäkokoisen ja minkälaisen asunnon edes tarvitset tulevaisuudessa perheellesi, vai aiotko vaan asua yksin?[/QUOTE]

Ostaisin asunnon sen takia, että tulevaisuudessa olisi se asunto jo osittain valmiina. En tiedä edes tulisinko itse asumaan siinä asunnossa koskaan, eli käytännössä sijoitusasuntoa suunnittelen. Kuitenkin jos siinä itse asuisin, uskoisin, että parhaat alani työt löytyvät pääkaupunkiseudulta joka tapauksessa. Asunto olisi 60 neliön kaksio, eli iso kaksio. Ja itseasiassa vuokra olisi yksi keino maksaa lainaa takaisin. Eli tarkoitus olisi siis asunnosta periä vuokraa, jonka voisin käyttää lainanmaksuun takaisin (+ tietenkin oma palkka). Tällä hetkellä tutustunut alueen vuokratasoon ja tosta asunnosta voisin pyytää 620€ vuokraa, josta miinustettaisiin tietenkin yhtiövastike 160€.

Kuulostaako suunnitelmani siis oikeasti rehellisesti täysin epärealistiselta ja tyhmältä? Vaikka vielä opiskelija olenkin.

Menet pankkiin ja kysyt, myöntäisivätkö :) Jos ei ekasta pankista tärppää, niin kokeilet toista. Sillähän se selviää. Sinulla on noita säästöjä jo kertynyt ja käyt töissä, niin joku pankki voisi vaikka myöntääkin lainaa :)

Yhteistyössä