Opiskelijan tuet, argh!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milliliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perheellisen opiskelijan tilanne voi olla hyvin eriarvoinen perheettömiin verrattuna, koska tuissa ei huomioida elatusvelvollisuutta.

Laki muuttui muutama vuosi sitten niin, että opintotuen asumislisään ei enää vaikuta puolison tulot. Siskoni opiskelee, ja hän saa sen 200e opintotuen asumislisää, vaikka tekee itse töitä sen 11 000 euron verran kun saa tienata ja hänen miehensä bruttotulot ovat liki 40 000e.

Perheellisellä (siis alaikäisen lapsen kanssa asuvalla) ei ole oikeus opintotuen asumislisään, vaan yleiseen asumistukeen. Asumistukeen taas vaikuttaa kaikkien perheenjäsenten tulot. Me opiskelemme miehen kanssa. Olemme tienanneet tänä vuonna yhteensä bruttona 13 000e. Näillä tuloilla saisimme kumpikin opintotuen asumislisää sen 200e, eli yhteensä 400e. Yleistä asumistukea saamme kuitenkin vain 270e. Toki saamme yhdestä lapsesta lapsilisän, 104, mutta onhan se hassua että lapsen vuoksi saamme vähemmän rahaa kuin lapseton verrokkipariskunta. Kelasta saamme siis käteen n. 1020e. Ymmärrettävästi sillä ei elä, vaan töitäkin on tehtävä - sen verran, kuin opiskelulta ja lapsen hoidolta riittää.

[QUOTE="hmm";29109082]Miksi sitä opintolainaa ei sitten voisi ottaa? Kouluttaudut tulevaisuuttasi varten, SINÄ ITSE hyödyt koulutuksestasi. Valtio tarjoaa jo ilmaisen koulutuksen ja sen muutaman satasen opintotukea. Sekään ei sitten riitä? Miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi?[/QUOTE]

ei koulutus ole ilmaista jos kirjat , työvaatteet ym pitää maksaa.....ja on edelleenkin kouluja joissa opiskelukin maksaa. ei kaikki ole ilmaista.

Eivätkö vanhemmat tajua säästää lapsilisiä lasten opiskeluja varten (mahdollisuuksien mukaan tietenkin)? Omani säästivät molemmille lapsille, riittivät koko opiskeluajaksi opintotuen kanssa kun eli säästeliäästi. Ei lainat paina.

[QUOTE="vieras";29109102]Eivätkö vanhemmat tajua säästää lapsilisiä lasten opiskeluja varten (mahdollisuuksien mukaan tietenkin)? Omani säästivät molemmille lapsille, riittivät koko opiskeluajaksi opintotuen kanssa kun eli säästeliäästi. Ei lainat paina.[/QUOTE]

Niin, kaikkien vanhemmilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta/tahtoa toimia näin. Olisi kyllä minullekin kelvannut sellainen potti, kun lähdin opiskelemaan. Vaan eipä tullut sentin senttiä apua vanhemmilta sen jälkeen, kun 17 vuotta täytin. Yksin oli tultava toimeen opointotuella. Itselläni kävi siinä mielessä hyvä tuuri, että saimme mieheni kanssa hyvin edullisen opiskelija-asunnon opiskelujemme ajaksi (noin 500 e/kk kaksiosta, sisälsi sähkön, veden ja netin, toki vanha talo ja kaukana keskustasta, mutta olimme hyvin tyytyväisiä), ja tulimme kuin tulimmekin toimeen opintotuillamme, vaikka aika kituuttamista se oli.

Kaikilla ei kuitenkaan ole yhtä hyvä tuuri asuntojen kanssa, varsinkaan pääkaupunkiseudulla tuskin on mitenkään mahdollista saada kaksiota 500 eurolla kuukaudessa. Sitten tietty on myös se opiskelijaporukka, jonka on pakko saada asua keskustan lähellä, päästävä bilettämään viikonloppuisin, saatava käydä kahviloissa juomassa frappuccinot ja syömässä ciabatta-leivät, jne. Siinä tapauksessa ei ihmekään, etteivät tuet riitä elämiseen, kun mistään ei olla valmiita luopumaan/joustamaan.

No joo, nostan lainaa ja käyn töissä - mutta. Opintotuki on todella pieni verrattuna muihin tukiin, ja sisältää tulorajat ja opiskelijan pitäis elää puolisonsa tai vanhempiensa siivellä tai lainaa nostamalla, kyl se mun korvaan vaan särähtää!

Joo, mua ketuttaa että tippuu asumislisä pois ja niin poispäin mut seon oma valinta kun nää tiesi etukäteen. Eikö se silti saa suututtaa?

[QUOTE="äiree";29109673]Tässä onkin tärkeä pointti. Oma lapsi ei millään pärjäisi ellen maksaisi sen 500 euron vuokraa! Opintotukensa riittää just ruokiin. Lainalla kustantaa opintomaksut. Opistoissa ne ei ole ihan ilmaisia![/QUOTE]

Miten yhdellä opiskelijalla voi mennä ruokaan lähes 500 euroa kuukaudessa?

[QUOTE="Vieras";29109684]Miten yhdellä opiskelijalla voi mennä ruokaan lähes 500 euroa kuukaudessa?[/QUOTE]

Opintotukensa ei ole mitään 500 euroa kuussa. Vuokra, jonka maksan on 500 euroa.

[QUOTE="poikia3";29109686]Valittajille tiedoksi! Opiskelija saa tuen lisäksi myös ilmaisen koulutuksen. Loppujen lopuksi siis varmasti enemmän kuin työtön.[/QUOTE]

Ei saa kaikkialla. Opistot maksavat. Kuukausimaksut ovat aika kovia. Googleta.

[QUOTE="vieras";29109102]Eivätkö vanhemmat tajua säästää lapsilisiä lasten opiskeluja varten (mahdollisuuksien mukaan tietenkin)? Omani säästivät molemmille lapsille, riittivät koko opiskeluajaksi opintotuen kanssa kun eli säästeliäästi. Ei lainat paina.[/QUOTE]

Kuule, ne lapsilisät menee ihan lasten ruokaan. Jos kerran olet syntynyt tuossa määrin kultalusikka perseessä, niin kiva sulle. Todennäköisesti sait vielä halvan opiskelija-asunnon, jota kaikki eivät muuten onnistu saamaan koska hakijoita on esimerkiksi pääkaupunkiseudulla paljon eikä kämppiä riitä. Jos jokin tässä maailmassa on pahasti vialla niin se, miten ihan törkeän etuoikeutetut ja hyvin toimeentulevat ovat totaalisen kujalla siitä todellisuudesta missä vähemmän onnelliset elävät http://kaksplus.fi/images/icons/icon8.png

Pitäisi kyllä tehdä aloite siitä, että opiskelija-asunnot varataan vain niille opiskelijoille, joilla ei ole säästöjä tai kuukausituloja. Samoin lapsilisän voisi lopettaa niiltä, joilla selkeästi ei ole sille riittävää tarvetta. En ollenkaan tajua, miksi minunkin palkastani täytyy maksaa veroja ja siirtää niitä jollekin lapsia tehtailevalle hyvätuloiselle, jolla on aivan hyvin varaa elättää kakaransa itse. Saati sitten että siirretään pääomatuloja ulkomaille piiloon. Järjestelmä kaipaisi kyllä kunnon remonttia. Ehkä sitten alkaisi löytyä järkeä ja ymmärrystä näiltä todellisilta siivelläeläjiltäkin.

Eikä min mielestä oo kauheen hyvätuloinen jos tienaa pari tonnia kuussa, niin kuin mun mies ja sen takia multa viedään oikeus saada mitään muita tukia. Okei, yhäkin, okt ostaminen on oma valinta mut ylipäätään!

[QUOTE="äiree";29109706]Opintotukensa ei ole mitään 500 euroa kuussa. Vuokra, jonka maksan on 500 euroa.[/QUOTE]

Mistä johtuu, ettei saa opintotukea tuota perusmäärää?

Alkuperäinen kirjoittaja räyh;29109721:
Kuule, ne lapsilisät menee ihan lasten ruokaan. Jos kerran olet syntynyt tuossa määrin kultalusikka perseessä, niin kiva sulle. Todennäköisesti sait vielä halvan opiskelija-asunnon, jota kaikki eivät muuten onnistu saamaan koska hakijoita on esimerkiksi pääkaupunkiseudulla paljon eikä kämppiä riitä. Jos jokin tässä maailmassa on pahasti vialla niin se, miten ihan törkeän etuoikeutetut ja hyvin toimeentulevat ovat totaalisen kujalla siitä todellisuudesta missä vähemmän onnelliset elävät http://kaksplus.fi/images/icons/icon8.png

Sullakin jäi ilmeisesti lukematta tuo mahdollisuuksien mukaan kohta?

Missä määrin näet opiskelut väliaikaisena elämänvaiheena ja sijoituksena tulevaisuuteen? Ei kaikkea tarvi ilmaiseks saada.

Tavallaan epistä, jos työtön saa enemmän, mutta entäpä jos on työtön vastoin omaa tahtoaan, on opiskellut ja hakenut töitä?

Mutta helpompi olisi kieltämättä aikuisena lähteä vielä opiskelemaan, jos tuettaisiin paremmin. Kaikki kun eivät saa edes sitä aikuiskoulutustukeakaan. Minkäs teet...

[QUOTE="vieras";29109995]Missä määrin näet opiskelut väliaikaisena elämänvaiheena ja sijoituksena tulevaisuuteen? Ei kaikkea tarvi ilmaiseks saada.

Tavallaan epistä, jos työtön saa enemmän, mutta entäpä jos on työtön vastoin omaa tahtoaan, on opiskellut ja hakenut töitä?

Mutta helpompi olisi kieltämättä aikuisena lähteä vielä opiskelemaan, jos tuettaisiin paremmin. Kaikki kun eivät saa edes sitä aikuiskoulutustukeakaan. Minkäs teet...[/QUOTE]

no mites olisi iltakoulu koulu. AIkuisille suunnattu.
Niihin ei makseta kmitään, mutta usien kulutkin on pienemmät kuin päiväopiskelussa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joistakin kirjoituksista taas näkee että itse ei ole ainakaan yksin omilla rahoillaan joutunut pärjäämään,palstan lääke kaikkeen opiskeluun,työttömyyteen yms on vain että menkää töihin.. Kaikilla ei ole niitä suhteita millä päästään opiskelun ohella töihin eikä niitä rikkaita vanhempiakaan joiden taskulla käydä.
Voisin vaikka vannoa että nämä suurimmat töihin käskijät eivät ole reaalimaailmaa ikinä kohdanneetkaan.

[QUOTE="Vieras";29109747]Mistä johtuu, ettei saa opintotukea tuota perusmäärää?[/QUOTE]

En ole tuo, jolta kysyit, mutta luuletko siis, että opintorahan perusmäärä on 500 euroa? Opintoraha on maksimissaan 300 euroa. Asumistuki on enintään 200 euroa. Siitä maksat vuokran, niin eipä siinä jää kyllä ruokaan 500 euroa.

Miksi pitää asua niin leveesti? Eikö opiskelija-asunnot kelpaa? Itse opiskelin lainan turvin ja hyvin tiukalla budjetilla. Ei siinä elämästä nautittu, kun nykyään näyttää jokainen opiskelija rellestävän pitkin viikkoa.

[QUOTE="ihmettelen";29110804]Miksi pitää asua niin leveesti? Eikö opiskelija-asunnot kelpaa? Itse opiskelin lainan turvin ja hyvin tiukalla budjetilla. Ei siinä elämästä nautittu, kun nykyään näyttää jokainen opiskelija rellestävän pitkin viikkoa.[/QUOTE]

Ei joka paikkakunnalla oo opiskelija-asuntoja antaa kaikille niitä tarvitseville. Itte asuun toki edullisesti yksityysen omistamas solus ja yhden vuoden yksityysen omistamas halvas asunnos. Ei millään olisi riittäny asuntolan asuntoja kaikille.

[QUOTE="vieras";29109087]Perheellisen opiskelijan tilanne voi olla hyvin eriarvoinen perheettömiin verrattuna, koska tuissa ei huomioida elatusvelvollisuutta.

Laki muuttui muutama vuosi sitten niin, että opintotuen asumislisään ei enää vaikuta puolison tulot. Siskoni opiskelee, ja hän saa sen 200e opintotuen asumislisää, vaikka tekee itse töitä sen 11 000 euron verran kun saa tienata ja hänen miehensä bruttotulot ovat liki 40 000e.

Perheellisellä (siis alaikäisen lapsen kanssa asuvalla) ei ole oikeus opintotuen asumislisään, vaan yleiseen asumistukeen. Asumistukeen taas vaikuttaa kaikkien perheenjäsenten tulot. Me opiskelemme miehen kanssa. Olemme tienanneet tänä vuonna yhteensä bruttona 13 000e. Näillä tuloilla saisimme kumpikin opintotuen asumislisää sen 200e, eli yhteensä 400e. Yleistä asumistukea saamme kuitenkin vain 270e. Toki saamme yhdestä lapsesta lapsilisän, 104, mutta onhan se hassua että lapsen vuoksi saamme vähemmän rahaa kuin lapseton verrokkipariskunta. Kelasta saamme siis käteen n. 1020e. Ymmärrettävästi sillä ei elä, vaan töitäkin on tehtävä - sen verran, kuin opiskelulta ja lapsen hoidolta riittää.[/QUOTE]

Tää on mustakin outoa. Mies tienas saman verran ennen lasta ja lapsen synnyttyä. Kävin vielä itsekin osa-aikaisesti töissä ennen lasta. Mä sain ennen lasta asumislisää opintotuen lisäksi, lapsen synnyttyä en saanut asumislisää miehen tulojen takia.

Toi on just niin kuin sanoit lapseton opiskeleva voi tienata niin paljon kuin lystää ja asumislisää tulee, lapsellinen opiskelijan tulot voivat tippua taas yleisen asumistukeen siirtymisen takia.

Ois hauska tietää, mikä tässä on takana?

Juu mitenköhän sitä tässä jaksaisi vielä töitäkin tekemään? Koulussa viisi päivää viikossa, matkoineen menee väh se 8h joka päivä. Tän jälkeen onkin kiire kotiin lasta hoitamaan, jotta mies pääsee töihin. Niitä koulujuttujakin pitäisi jaksaa jossakin välissä vääntää ja tentteihin lukea. Voi vain haaveilla työn teosta. Paljon mielummin olisin töissä, kuin kitkuttelisin pienellä opintotuella. Ei asiat aina ole niin mustavalkoisia.

Kultalusikka suussa syntyneet tyypit taitavatkin olla ne, jotka odottavat yhteiskunnan maksavan kaiken. Mä oon opiskellut 535 markan opintorahalla. Vuokra-asunnosta oli 900 markkaa. Mies oli intissä ja saatiin yleistä asumistukea. Maksettavaa vuokrasta jäi 100 markkaa asumistuen ja opintotuen jälkeen. Vielä puuttui kirjat, ruoka ja matkakulut, sähkö ja puhelin. Itsestään selvää oli, että puuttuva osuus rahoitettiin käymällä töissä. Vanhemmilta ei tullut lanttiakaan ja joka ikinen työpaikka on hankittu ihan itse ilman suhteita.

Opisto voi joo maksaa, mutta mitähän opiskelu mahtaisi maksaa täysin ilman yhteiskunnan tukea.

Nuoreni opiskelee nyt lukiossa ja olen varautunut tukemaan häntä jollakin tavalla vuosia.

Eniten mä nurisin omista tulorajoista. Jos teen tarpeeksi opintopisteitä, olen ansainnut ne kelan opintorahat. Mutta jos kehtaan tehdä töitä sen päälle yli rajojen niin johan tulee kepistä. Ja lapsiperheen tuet on samalla viivalla kuin lapsettoman. Voisivat edes sallia työnteon opintojen ohella mutta ei.

Yhteistyössä