Opiskelijat lastentekoon!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuorena muksunsa tehnyt myös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuorena muksunsa tehnyt myös

Vieras
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/07/679468

Sosiaaliministeri Liisa Hyssälä (kesk.) patistaa opiskelijoita lasten tekoon. Ministeri olisi valmis tasoittamaan nuorten vanhempien tietä korottamalla opintososiaalisia etuja.

Väli-Suomen sanomalehtien ja Turun Sanomien haastattelema Hyssälä perustelee esitystään sillä, että nykyisin ensisynnyttäjät ovat jo keskimäärin 29-vuotiaita. Tutkimusten mukaan kolmas lapsi jää korkean aloitusiän takia tekemättä, vaikka lasta toivottaisiinkin.

- Lapsia syntyy nyt liian vähän. Huoltosuhde on liian heikko. Syntyvyys pitäisi saada suuremmaksi, jotta sosiaaliturva saataisiin tulevaisuudessa rahoitetuksi, Hyssälä toteaa.

Myös yhteiskunnan kannalta olisi sosiaaliministerin mukaan edullisempaa, että lapset synnytettäisiin jo opiskeluaikana.

- Synnytys haittaa vähemmän opiskelua kuin työssäoloa. Kun työaikana synnytetään, tulee pitkät äitiyslomat. Ehkä opiskelu, äitiys ja isyys olisivat paremmin yhteen sovitettavissa. Joskus käy myös niin, että kun lapsi syntyy, opiskelut nopeutuvat. Vastuu painaa, Hyssälä sanoo.

- Tämä on kova haaste, mutta nuorena jaksaa enemmän. Nuoren synnyttäjän riskitkin ovat pienemmät, hän jatkaa.

Hyssälä toteaa, että vaatimus nykyistä nopeammasta opiskelusta ja synnyttämisestä samaan aikaan voi tuntua ristiriitaiselta.

- Se ei kuitenkaan ole mahdotonta, jos kaikki palat loksahtavat hyvin kohdalleen, ministeri sanoo.

Hyssälä uskoo, että opiskelijoiden sosiaaliturvan parantamisen ohella myös yliopistot ja korkeakoulut voivat järjestellä opinto-ohjelmiaan nuorille äideille paremmin sopiviksi.

Siinä teille kitisijät, jotka kuvittelette ja vaahtoatte että nuoret äidit ovat taakka ja rahareikä yhteiskunnalle, heh.

joo no minä opiskelija tein lapsen ja nyt jatkan koulua ni saan just ja just lapsen pvä hoidon opintotuella maksettua...
Onneks mies on töissä ja mulla tiedossa työpaikka joten ei kauaa tartte kitkutella:)

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
joo no minä opiskelija tein lapsen ja nyt jatkan koulua ni saan just ja just lapsen pvä hoidon opintotuella maksettua...
Onneks mies on töissä ja mulla tiedossa työpaikka joten ei kauaa tartte kitkutella:)

:O :O :O Maksaako päivähoito opiskelijalle?

Itse tein esikoisen yksinhuoltajana -91 ja eskaria myöten hoito oli ilmaista.

Mutta rahat oli niin vähissä, että jokapäivä ei ollut ruokaa. Yritin töitäkin tehdä, mutta lapsi alkoi protestoida, kun joka viikonloppu joutui hoitoon. :(

Alkuperäinen kirjoittaja entinen opiskelija-yh:

:O :O :O Maksaako päivähoito opiskelijalle?

Itse tein esikoisen yksinhuoltajana -91 ja eskaria myöten hoito oli ilmaista.

Mutta rahat oli niin vähissä, että jokapäivä ei ollut ruokaa. Yritin töitäkin tehdä, mutta lapsi alkoi protestoida, kun joka viikonloppu joutui hoitoon. :(

Tottakait se maksaa, sehän tulee perheen tuloista ja röpöllä on mies joka käy töissä. Tai ainakin näin ymmärsin.

Juu mun mies on töissä tai nyt toistaiseksi käy koulua loppuun mutta menee takasin töihin tossa parin kk päästä...
(aikuispuolelta hakee lisää koulutusta raksa alalla)

Mutta on tuossa kyllä faktaakin, nuorena jaksaa paremmin, nuoren synnyttäjän riskit on pienemmät ja usein vanhempana lapsensa tehneet jäävät haaveilemaan niistä lapsista joita eivät voi enään iän vuoksi tehdä ja vaikka voisivatkin eivät välttämättä enään raskaudu..

Hoito ei maksa mitään jos tulot on niin pienet. Mä olen opiskeleva yh ja teen osa-aikaista työtä, hoitomaksua ei mene, koska tulot niin pienet.

Opintotuessa saisi olla samanlainen lapsikorotus kuin työttömyysetuudessa, koska aika monella opiskelijalla on lapsia nykyään. Opiskellaan myöhemmällä iällä ekaa ammattia (kuten mä ) tai sitten hankitaan toista koulutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja se yh-opiskelija:
juu no kyllä päiväkoti maksaa...

90-luvulla ei maksanut, kun opintotuki oli 0-tuloa. Tai olisi maksanut, jos olisi ollut mies perheessä elättämässä.

No siis onhan nytkin O-taso, mutta siis koko perheen tulothan otetaan huomioon, mutta jos on mies ja se on opiskelija tai työtön, niin silloinhan ei maksa mitään.

No just joo... Minkäköhän takia SINÄ maksat lapsen päivähoidon, kun miehen tulojen takia teille päivähoito maksaa jotakin...

no juu juu, opiskelen, saan kirittyä tohon 3 vuoteen opinnot (ainaki toivottavasti valmistun keväällä 09) + työpaikka on johon palaan lokakuussa :'( (vauva 1½v pitää hoitoon viedä) . Mut on tää vähän hullunhommaa... Tosin olen aika vanha, et nuorempana ois vissiin pitänyt aloittaa. Mut toinen ammatti kyseessä.

Jos ne oikesti maksais niin kyllä mä voisin muutamankin pyöräyttää. Tukis kotiin hoitajan niin vois opiskella koko äitiysloman ajan niin ei koulukaan pidentyis ja tietysti kouluista joustoa (tenttimis oikeus). Mä olen valmis mutta onko valtio oikeasti valmis maksamaan? Mä sain esikoisen 23v poika on nyt 1.7kk ja aloitan syksyllä Amk opinnot! Huomenna ilmoitan vaki työpaikassa että lopetan työt! Todennäköisesti toisen lapsen tulen saamaan 30v ikässä, kun koulu on käyty ja uus työpaikka hankittu!

no eiköhän se oo sama kumpi meistä sen maksaa,kun saman katon alla asutaan..
me nyt vaan ollaan sovittu,et mä maksan tosta opintotuesta joka kk lapsen hoidon ja mies hoitaa sit kaiken muun hetken..(niin kauan kun ku mulla alkaa työt)
"miehen takia maksaa hoito"
Pitäskö mun käskee miehen olee kotona,ettei maksais..ja sit olis taas yks perhe enempi sossun luukulla:D
voi voii :laugh: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
eikös kuitenkin olisi järkevämpää hoitaa ensin opinnot kohtuuajassa pois ja hankkia se ammatti? näin ainakin vanhin lapseni on tekemässä

Toisaalta opinnot joustaa enemmän kuin työelämä (yleensä ), ja joillekin voi olla aika iso juttu olla esim. 3 vuotta ( 2 lasta putkeen) pois työelämästä kun sitten pitää päivittää tiedot ym.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
eikös kuitenkin olisi järkevämpää hoitaa ensin opinnot kohtuuajassa pois ja hankkia se ammatti? näin ainakin vanhin lapseni on tekemässä

Ehkä. Mutta omalla kohdalla voin sanoa, että luojan kiitos halusin lapsen ja lopetin amk-opinnot kesken. Sen ammatin ehtii hankkia myöhemminkin.

no eiköhän se oo sama kumpi meistä sen maksaa,kun saman katon alla asutaan..
me nyt vaan ollaan sovittu,et mä maksan tosta opintotuesta joka kk lapsen hoidon ja mies hoitaa sit kaiken muun hetken..(niin kauan kun ku mulla alkaa työt)
"miehen takia maksaa hoito"
Pitäskö mun käskee miehen olee kotona,ettei maksais..ja sit olis taas yks perhe enempi sossun luukulla:D
voi voii :laugh: :headwall:

No kysyjö ehkä luuli että teillä talousjutut erikseen, että sä myös sitten maksat puolet vuokrasta jne. Kaikilla kun ei ole yhteinen talous vaikka jopa naimisissa ovat :o (minusta olisi aika hankalaa ja aikaavievää aina erotella kenen rahoilla maksetaan mitäkin) :saint:

Mä olen pienen pojan opiskelijaäiti ja on kyllä rahan kanssa niin tiukkaa, etten kenellekkään suosittele. Opintotuki on sen saman 230 euroa mikä kaikille muillekkin. Toimeentulotuella pärjäisi paremmin, kun vuokrat yms laskutkin maksettais. Meillä loppukuusta syö aina vain poika. Rahat ei riitä kertakaikkiaan mihinkään. Töissäkin on yksinhuoltajan opiskelujen ohessa vaikea käydä, kun ei ole sitä kuuluisaa sosiaalista turvaverkostoa.

Olen kuitenkin toisaalta onnellinen, että sain pojan opiskelujen aikana. Opinnot tosiaankin tehostuu kun ei ole aikaa roikkua baareissa. Opintojen loputtua olisin ollut jo myöskin sen verran vanha, että lapsentekoon olisin varmaankin ehtinyt vasta yli kolmekymppisenä.

Hyssälälle kuitenkin sellaisia terveisiä, että opiskelijavanhempien etuuksia on pakko parantaa. Näillä rahoilla ei monikaan selväjärkinen ala lapsia vääntämään.

Yhteistyössä