Opiskelijoilla ei ole aikaa siivota? Kenellä sitten on?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kirsikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kirsikka"

Vieras
Pisti vaan niin pahasti silmään Iltalehden katastrofikämppä-artikkelissa, että täyspäiväisellä opiskelijalla ei ole aikaa siivota. Miksi ei? Opiskelijaelämä on just sitä rentoa aikaa, kun luentoja on vain pari päivässä ja muun ajan voi tehdä mitä huvittaa (kun läksyt lukee jossakin välissä).

Silloin on just aikaa nauttia elämästä. Eri asia, kun käy vaikka töissä ja sen jälkeen pitää loppupäivä hakea asap lapset tarhasta, laittaa ruokaa, leikkiä yms. Ruuhkavuosina on myös kiirettä lasten lisäksi myös omien vanhempien kanssa.


Mut mä en tiennyt, ettei opiskelijalla ole aikaa siivota? Oikea syy taitaa olla vain laiskuus tuollaiseen sekasortoon. Ihan naurettavaa!

Katastrofikämppä: "En edes halua tulla kotiini yöksi" | Minun kotini | Iltalehti.fi
 
Ei se jokaisella opiskelijalla ole noin rentoa, että on vain pari luentoa päivässä. Kyllä monessa koulussa opiskellaan 8-16 ja joskus vielä pidempäänkin. Siihen päälle vielä läksyjen tekeminen. Mutta joo kyllä opiskelijana ehtii jossakin välissä siivota, laittoi vain ärsyttämään tuo oletus että jokaisella opiskelijalla on rentoa opiskelijaelämää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ota asioista selvää;29667024:
Ei se jokaisella opiskelijalla ole noin rentoa, että on vain pari luentoa päivässä. Kyllä monessa koulussa opiskellaan 8-16 ja joskus vielä pidempäänkin. Siihen päälle vielä läksyjen tekeminen. Mutta joo kyllä opiskelijana ehtii jossakin välissä siivota, laittoi vain ärsyttämään tuo oletus että jokaisella opiskelijalla on rentoa opiskelijaelämää.

No mä itse olen opiskellut TKK:lla, Kauppakorkeakoulussa ja yliopistolla. Ihan pari luoentoa päivässä oli. Missä koulussa tahti on kireämpi? Mainaatko oikeasti, että opiskelijat tekevät enemmän "työtä" kuin 8h päivässä?
 
Joo, missähän hikiperällä sä oot opiskellut, kun yleistät, että opiskelijoilla on vain pari luentoa päivässä? Kyllä mä opiskelin koululla lähes aina 8-16 ja välillä oli jopa viiteen. Sen jälkeen parhaimpina päivinä väänsin 3-4h läksyjä kotona pari viikkoa sillon kun niitä sattu olemaan reilusti. Ja muina aikoina tein läksyjä 0,5-1,5h per päivä.
 
Minä opiskelin, luin kuin hullu ja tein läksyt ja kävin töissä siinä sivussa vielä ja kämppä oli kyllä kuin hävityksen kauhistus kun vapaa-aikaa ja hauskanpitoakin piti olla että jaksoi. Mutta arvosanat olivatkin sitten hyviä. Tärkeysjärjestys pitää olla. Eipä siisti opiskelijaboksi olisi mua tähän tilanteeseen tuonut, vaan se koulutus.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Pullamössösukupolvi ei vain jaksa enää siivota. Tuollaiset Nikot nyt vielä ymmärrän, mutta että naisetkin ovat alkaneet elää samanlaisessa paskassa on jotain käsittämätöntä.
 
Pullamössösukupolvi ei vain jaksa enää siivota. Tuollaiset Nikot nyt vielä ymmärrän, mutta että naisetkin ovat alkaneet elää samanlaisessa paskassa on jotain käsittämätöntä.

Mikä velvollisuus naisella on olla siistimpi kuin miehellä? Miksi ymmärrät Nikoa, mutta et Niinaa? Mikä oikeus Nikolla on sotkea ja tehdä kaikkea muuta kuin siivota, mutta Niina ei saisi tehdä niin?
 
No mä itse olen opiskellut TKK:lla, Kauppakorkeakoulussa ja yliopistolla. Ihan pari luoentoa päivässä oli. Missä koulussa tahti on kireämpi? Mainaatko oikeasti, että opiskelijat tekevät enemmän "työtä" kuin 8h päivässä?

Minä opiskelen parhaillaan kauppakorkeassa, ja ihmettelen kyllä suuresti sinun ihan paria luentoa päivässä. Tänäänkin kävin eka aamulenkillä, sen jälkeen menin vartin yli kahdeksaksi ekalle luennolle (joka päättyi puoli yhdeltä), kävin nopeasti syömässä, jotta ehdin vartin yli yhdeltä alkavalle luennolle, jolta lähtin tunnin etuajassa, jotta ehtisin kolmelta alkavalle luennolle, joka päättyi puoli kuudelta ja raahauduin ruokakaupan kautta kotiin, jotta pääsin lukemaan maanantaiseen tenttiin, tekemään parin laskiksen kurssin harkat ja kielten läksyt huomiseksi. En mä sitä kiellä, etteikö opiskelijalla olisi aikaa siivota, kyllä kenellä vaan on oli sitten kotiäiti tai uraohjus, mutta kaikki eivät ole opiskelijoina yhtä laiskanpulskeita kuin sinä. Minulle riittää yksi hyvin suoritettu tutkinto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Käppers;29667085:
Mikä velvollisuus naisella on olla siistimpi kuin miehellä? Miksi ymmärrät Nikoa, mutta et Niinaa? Mikä oikeus Nikolla on sotkea ja tehdä kaikkea muuta kuin siivota, mutta Niina ei saisi tehdä niin?

Siinäpähän ovat vaikka kaikki paskassa, mulle ihan sama.
 
Itse opiskelen arkkitehtuuria (vasta ekaa vuotta eli tahti ainoastaan kiristyy tästä) ja välillä muutaman viikon ajan saattaa olla koulupäivät helposti tasasta 8-12h.
Lisäksi tuossa jutussa taitaa olla kysymys lähinnä tilanpuutteesta, itse asuin jonkun aikaa kahden hengen solussa jossa oma huoneeni oli 9neliötä ja tämän lisäksi kämpässä oli pikkiriikkinen parin neliön keittiö ja saman kokoinen pikkuvessa suihkulla. Sellaisessa tilanteessa voi olla että kämppä näyttää juurikin tuolta kun ei oikeasti ole paikkaa mihin tavarat laittaisi :)
 
No mä itse olen opiskellut TKK:lla, Kauppakorkeakoulussa ja yliopistolla. Ihan pari luoentoa päivässä oli. Missä koulussa tahti on kireämpi? Mainaatko oikeasti, että opiskelijat tekevät enemmän "työtä" kuin 8h päivässä?

Siis miten sä voit olla noin pihalla tästä asiasta. Ihan kuule ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa on opiskelua koko päivä viitenä päivänä viikossa. Mieti nyt jos mä sairaanhoitajaksi opiskellessa olisin käynyt vain parilla luennolla päivän aikana, olisiko kiva olla tuollaisen hoitajan käsissä... On monia käytännön aloja joilla on pakko opiskella työpäivän verran koska opintoihin kuuluu teoriaa kuin käytännön harjoituksia. Ei kaikkea käytäntöä opiskella työssäoppimassa vaan kyllä esim. hoitajilla pitää olla tietyt asiat hallussa ennen kuin koulu antaa lupaa työssäoppimiseen. Joitakin tunteja pidetään iltaisin joten silloin päivälle tulee enemmän pituutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Meilläkin oli ensimmäisenä ja toisena vuotena AMK:ssa luentoja klo 8-16 tai jopa 17.30. Lisäksi päälle "kotitehtävät" jotka suurin osa olivat RYHMÄTÖITÄ, eli oli oltava samaan aikaan samassa paikassa niitä tekemässä. Eikä joka viikko tehtävistä raporteist selvinnyt ihan parissa tunnissa. Pelkästään tiedon etsintään saattoi kulua tunteja jonka jälkeen aloitettiin tietojen yhdistäminen ja puhtaaksikirjoitus ENGLANNIKSI.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ota asioista selvää;29667190:
Siis miten sä voit olla noin pihalla tästä asiasta. Ihan kuule ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa on opiskelua koko päivä viitenä päivänä viikossa. Mieti nyt jos mä sairaanhoitajaksi opiskellessa olisin käynyt vain parilla luennolla päivän aikana, olisiko kiva olla tuollaisen hoitajan käsissä... On monia käytännön aloja joilla on pakko opiskella työpäivän verran koska opintoihin kuuluu teoriaa kuin käytännön harjoituksia. Ei kaikkea käytäntöä opiskella työssäoppimassa vaan kyllä esim. hoitajilla pitää olla tietyt asiat hallussa ennen kuin koulu antaa lupaa työssäoppimiseen. Joitakin tunteja pidetään iltaisin joten silloin päivälle tulee enemmän pituutta.

Pakko yhtyä tähän!
Ja mä opiskelen lähihoitajaksi, aikuispuolella tosin joten tahti on todellakin kovaa.
Koulussa käyty teori on niin nopea tempoista että sen kaiken oppiminen jää ihan oikeasti opiskelijan omalle vastuulle. Parhaimpina päivinä käytiin viisi sairautta kahteen tuntiin, siihen sisältyy lääkehoito ynnä muut. Jos jotain oikeasti halusi jäävän mieleen, muutakin kuin sairauden nimi niin lukea on saanut.
Mutta lopussa kiitos seisoo ja kiitettäviä olenkin tenteistä saanut kuin myös kurssi numeroiksi. Se millaista opiskelu on, riippuu varmasti pitkälti myös ihmisestä.
 
Niin niitä luentoja sun muita perselihaksia vahvistavia istuntoja on viikolla. Missä ne viikonloput hurahtaa? Ei näköjään ainakaan siivotessa. Laiskaa marisevaa sakkia.
 
Mun tuntemat opiskelijat kyllä kaikki käy opiskelun ohella vielä töissä, jotta rahat riittää.
Käytännössä useammankin ystäväni päivä menee näin: kouluun klo 8-16, sitten töihin iltavuoroon.
Kun tulee ilta jona töitä ei ole, se tarkoittaa että kaikki iltatöiden takia aiemmin rästiin jääneet tehtävät tulee tehdä yhtenä-kahtena vapaailtana.
Viikonloput menee pääsääntöisesti töissä, jos on rankka jakso koulussa niin kieltäytyvät joistain vuoroista.

Mutta en kyllä aidosti ihmettele, jos ei aikaa löydy siivota, mulla sentään on aina työpäivä se 8h.
 
[QUOTE="nuuh";29667226]Niin niitä luentoja sun muita perselihaksia vahvistavia istuntoja on viikolla. Missä ne viikonloput hurahtaa? Ei näköjään ainakaan siivotessa. Laiskaa marisevaa sakkia.[/QUOTE]

Lopeta tuo toisten aliarvioiminen ja haukkuminen! Mistä sinä tiedät mitä kukin käy elämässään läpi ja mitkä on senhetkiset voimavarat?! Onko sulla varaa arvostella, oletko kenties täydellinen työntekijä/äiti?
 
Taideteollisella alalla oli ekana vuonna päivät jopa 8-21 ja 80% tai 85% läsnäolopakko (prosenttimäärää en enää muista). Kämppä oli mulla silti aina siisti. Tai ei siellä kotona juuri ehtinyt kyllä kuin nukkua niin ei ehtinyt paljon sotkeakaan, mutta joka lauantai siivosin.
 
8-16 päiviä, 2h ajomatkat päälle. 80%läsnäolopakko plus ihan mukavasti kirjotettavaa ja muut kotitehtävät. Lisäksi harrastus 3x2h viikossa ja ihan perheellinenkin olen.
Ei ole ongelmaa siivoamisen kanssa, kyllä ne sikolätit on ihan ihmisestä itsestään kiinni, toisilla on tekosyitä ja toiset antaa kertyä ja havahtuu vasta kaaokseen..
 
Minä opiskelen parhaillaan kauppakorkeassa, ja ihmettelen kyllä suuresti sinun ihan paria luentoa päivässä. Tänäänkin kävin eka aamulenkillä, sen jälkeen menin vartin yli kahdeksaksi ekalle luennolle (joka päättyi puoli yhdeltä), kävin nopeasti syömässä, jotta ehdin vartin yli yhdeltä alkavalle luennolle, jolta lähtin tunnin etuajassa, jotta ehtisin kolmelta alkavalle luennolle, joka päättyi puoli kuudelta ja raahauduin ruokakaupan kautta kotiin, jotta pääsin lukemaan maanantaiseen tenttiin, tekemään parin laskiksen kurssin harkat ja kielten läksyt huomiseksi. En mä sitä kiellä, etteikö opiskelijalla olisi aikaa siivota, kyllä kenellä vaan on oli sitten kotiäiti tai uraohjus, mutta kaikki eivät ole opiskelijoina yhtä laiskanpulskeita kuin sinä. Minulle riittää yksi hyvin suoritettu tutkinto.

Minä suoritin amikseen tutkintoa, opiskelin lääkäriksi ja optikoksi sekä huilinsoiton opettajaksi samaan aikaan kun tein väitöskirjaa sekä kuvitin lastenkirjaa. Välitunneillä juoksin maratoneja ja luentojen väleillä uin meressä kesät talvet kilometrin vetoja. Samaan aikaan perustin kolme perhettä eri puolille eurooppaa ja kaksi etelä amerikkaan. Laitoin ruuat, tein lasten soseet ja siivosin omat ja naapurien asunnot. Pidin kolmea rakastajaa ja lomailin heidän kanssaan upeasti Oseaniassa joka viikko. Kahden sadan vuoden kuluttua kaikki lasketaan ja voittaja on voittaja!
 
Kauppakorkeakoulu on tarkalleen mikä? Kaverin eka vuosi tradenomiksi opiskelua sisälsi päivittäin koulussa oloa 8-16 tai 8-18. Sen jälkeen vähän helpotti.

Kauppakorkeakoulu on tarkalleen kauppakorkeakoulu, ruotsiksi handelshögskola eli hankken, ja sieltä valmistuu ekonomeja, joka on ylempi korkeakoulututkinto. Tradenomeilla ei juuri ole tämän kanssa mitään tekemistä.
 
Joo, missähän hikiperällä sä oot opiskellut, kun yleistät, että opiskelijoilla on vain pari luentoa päivässä? Kyllä mä opiskelin koululla lähes aina 8-16 ja välillä oli jopa viiteen. Sen jälkeen parhaimpina päivinä väänsin 3-4h läksyjä kotona pari viikkoa sillon kun niitä sattu olemaan reilusti. Ja muina aikoina tein läksyjä 0,5-1,5h per päivä.

Helsinki-nimisessä perähikiässä olen opiskellut ja myös Espoossa.

Millaisessa koulussa pitää noin paljon duunia tehdä?
 
No mä itse olen opiskellut TKK:lla, Kauppakorkeakoulussa ja yliopistolla. Ihan pari luoentoa päivässä oli. Missä koulussa tahti on kireämpi? Mainaatko oikeasti, että opiskelijat tekevät enemmän "työtä" kuin 8h päivässä?

Minä olen opiskellut AMK:ssa ja nyt yliopistolla ja minulla ainakin AMK vei enemmän aikaa. Siellä kun oli läsnäolopakko ja sen lisäksi älytön määrä tehtäviä ja projekteja. Yliopistossa riittää kun lukee ja käy tenteissä.
 

Yhteistyössä