Opiskelusta (sosiaali- ja terveysala)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Olen koulutukseltani nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja ja tehnyt niitä hommia yli 10 vuotta.

Nyt haluaisin "päivätöihin" vaikka ei kai tällä alalla niitä ole =) Siis kun työni on joka päivä iltatyötä kun olen nuorisotilalla ohjaajana. Olisi edes vuorotyö, ei jatkuva iltavuoro.

Mikä olisi järkevin vaihtoehto opiskelulle, jos haluaisin esim. päiväkotiin töihin? Ja jos ei päiväkotipaikkaa saisi, niin sellainen millä voisi hakea sitten muitakin paikkoja.

Esim. opiskelenko lähihoitajaksi, suuntautuen lapsiin ja nuoriin?

Tyttö varmaan herää kohta, että tulen illalla katsomaan vastauksia.

Sosionomi. Työnkuva on erittäin laaja ja suuntautumisvaihtoehtoja on aina varhaiskasvatuksesta mielenterveysongelmaisiin, unohtamatta tietenkään päihdetyötä, kriisityötä, kriminaalihuoltoa, vanhustyötä, maahanmuuttotyötä, lastensuojelua, vammaistyötä jne.

Vaihtoehtoja ainakin tuolta saralta löytyisi.

On myös ainakin hitusen parempi palkka kuin lähihoitajalla, kun on AMK-tutkinto.

Sosionomi olis varmaan hyvä vaihtoehto. Jos haluat lyhyemmät opinnot ja palkalla ei ole niin väliä, etkä ole kiinnostunut johtotehtävistä lähihoitaja on hyvä vaihtoehto ja opinnot ovat lyhyemmät.

Eli aikanaan olisi pitänyt opiskella enemmän :headwall:

Olen merkonomi 3-vuotinen linja ja nuoriso-ohjaaja on 2-vuotinen. Mä en edes tiedä mikä on 2. asteen tutkinto:ashamed:

Kyllä mun mielestä tonne koulutukseen pääsee muutenkin. Mielestäni oli vielä joku tuollainen, että olet ollut töissä vähintään pari vuotta alaan liittyvissä töissä.

No en tarkalleen valitettavasti muista tuota! Kannattaa googlettaa! Tai käydä lukemassa esim kirjastossa AMK-hakuopasta.

Kauppis mun mielestä vastas lukiota noissa hakujutuissa. Työkokemusta on kyllä alalta, että ehkä se riittäisi sisään.

Googletinkin jo meidän alueen oppilaitoksia, mutta löysin vain yhden ja en saanut tietenkään sitä koulutusvastaavaa kiinni, että olisin heti kysynyt kannattaako sitä enempää selvittää.

Onko sitten "ylikoulutettu", jos olet vaikka päiväkodissa sosionomin papereilla? Vai olisko sitten työpaikka jossain lastensuojelussa tms.

Lähihoitaja.

Sosionomina voisit toimia lastentarhanopettajana, lastenhoitajan ja lto:n palkkauksessa ei liene suurta eroa, mutta lto:n vastuu on suurempi ja lto joutuu uhraamaan myös esim. iltojaan suunnitteluun. Näin sanoo hyvä ystäväni, lto joka haaveilee lastenhoitajan työstä :)

Lisäksi lähihoitajan opinnot suorittaa paljon nopeammin ja helpommalla kuin sosionomin opinnot.

Joo, mä haluun sellaisen työn, jonka voi jättää työpaikalle :saint:

Mä olen yhdessä työpaikassa jo stressannut itseäni liikaa kun työaika ei riittänyt mihinkään ja vaatimukset oli palkkaan nähden tosi suuret.

[QUOTE="vieras";22136582]Ei ole ylikoulutettu. Sosionomina saat lastentarhanopettajan pätevyyden, jos opintosi sisältävät 60 op varhaiskasvatuksen ja pedagogiikan opintoja.[/QUOTE]

Eli ne pitää hoksata sitten tosi tarkkaan miettiä mitä opintoja ottaa.

Lähihoitaja.

Sosionomina voisit toimia lastentarhanopettajana, lastenhoitajan ja lto:n palkkauksessa ei liene suurta eroa, mutta lto:n vastuu on suurempi ja lto joutuu uhraamaan myös esim. iltojaan suunnitteluun. Näin sanoo hyvä ystäväni, lto joka haaveilee lastenhoitajan työstä :)

Lisäksi lähihoitajan opinnot suorittaa paljon nopeammin ja helpommalla kuin sosionomin opinnot.

Suunnittelu on ihan realistisesti mahdollista toteuttaa myös työaikana. Lto.n suuremmalla vastuulla tarkoitat kai pedagogista vastuuta. Hyvä työtiimi on tukena ja päivähoitajat ovat myös vahvoja ammattilaisia. Kannattaa luottaa työyhteisöönsä!

[QUOTE="vieras";22137324]Suunnittelu on ihan realistisesti mahdollista toteuttaa myös työaikana. Lto.n suuremmalla vastuulla tarkoitat kai pedagogista vastuuta. Hyvä työtiimi on tukena ja päivähoitajat ovat myös vahvoja ammattilaisia. Kannattaa luottaa työyhteisöönsä![/QUOTE]

Kiitos myös tästä näkökulmasta =)

[QUOTE="vieras";22137324]Suunnittelu on ihan realistisesti mahdollista toteuttaa myös työaikana. Lto.n suuremmalla vastuulla tarkoitat kai pedagogista vastuuta. Hyvä työtiimi on tukena ja päivähoitajat ovat myös vahvoja ammattilaisia. Kannattaa luottaa työyhteisöönsä![/QUOTE]

Tällä mun ystävällä ei ole mahdollisuutta tehdä kaikkea suunnittelua työaikana. Tekee myös mm. työvuorolistat.

Lto on hänen sanojensa mukaan se, joka ottaa kaiken kakan niskaan lasten vanhemmilta, kun homma ei toimi. Istuu palaveeraamassa vanhempien kanssa, juoksee yhteisneuvotteluissa lapsipsykologien ja -neurologien kanssa.

Lähihoitaja.

Kyllä sosionomi voi toimia päiväkodissa myös muuten kuin lastentarhanopettajana. Ei kaikilla sosionomeilla edes ole tuota lto:n pätevyyttä mutta silti voi olla päiväkodissa. Sosionomit usein myös voi olla johtavissa asemissa.

Tällä mun ystävällä ei ole mahdollisuutta tehdä kaikkea suunnittelua työaikana. Tekee myös mm. työvuorolistat.

Lto on hänen sanojensa mukaan se, joka ottaa kaiken kakan niskaan lasten vanhemmilta, kun homma ei toimi. Istuu palaveeraamassa vanhempien kanssa, juoksee yhteisneuvotteluissa lapsipsykologien ja -neurologien kanssa.

En ymmärrä, miten se on mahdollista. Kyllä työt pitäisi saada tehdä työaikana. Mitenkäs vastuun jakaminen ryhmässä? Myös päivähoitaja osaa aivan hyvin tehdä työvuorolistaa yms paperitöitä.

Omassa työyhteisössäni kaikki lasten kanssa työskentelevät ammattiryhmät keskustele vanhempien kanssa ainakin hakutilanteissa. Asioita käsitellään ja pohditaan yhdessä. Palavereja kyllä tulee. Sille ei mahda mitään. Ehkä ystäväsi kannattaisi puhua työ taakasta esim esimiehen kanssa. Toimimattomien käytäntöjen tilalle tulisi työyhteisössä luoda yhdessä uusia.

Lähihoitaja.

Ja on lto:n ja lastenhoitajan palkassakin eroa. Lto:n palkka lienee 2000e paremmalla puolella ja lastenhoitajan palkka kunnallisessa päiväkodissa pienimmillään noin 1700e.

Voikos sosionomi sitten olla esim. vanhainkodissa töissä? Jos olisin tehnyt tuon 60 op varhaiskasvatuksen opintoja.

Kun asutaan pienellä paikkakunnalla, niin ei välttämättä ura urkene päiväkodissa vaan pitäs sitten ainakin alkuun tehdä muita hommia ja kytätä sopivaa paikkaa.

Voikos sosionomi sitten olla esim. vanhainkodissa töissä? Jos olisin tehnyt tuon 60 op varhaiskasvatuksen opintoja.

Kun asutaan pienellä paikkakunnalla, niin ei välttämättä ura urkene päiväkodissa vaan pitäs sitten ainakin alkuun tehdä muita hommia ja kytätä sopivaa paikkaa.

Sosionomi voi olla töissä esim. vanhainkodissa (ei hoitotyötä, ehkä enemmänkin ohjaamista ja johtotyötä), mielenterveyspuolella esim päiväkeskuksissa, päihdehuollon eri työpaikoissa (asuntolat ym.), turvakodeissa, kelassa, sossussa (etuuskäsittelijänä tai sosiaaliohjaajana sosiaalityöntekijän työparina), vammaispuolella päiväkeskuksissa yms.. Kyllähän näitä riittää. Ja opintojen aikana voi suuntautua siihen mikä eniten kiinnostaa :)

Ja sillä ei ole väliä tulevaisuudessa (periaatteessa) mihin suuntaudut. Voit tehdä töitä joka paikassa, tietysti siitä on etua hakutilanteessa jos on sattunut suuntautumaan "oikein" :)

Uusimmat

Yhteistyössä