Oppisopimuksella koulunkäyntiavustajaksi opiskelleet ja muutkin!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva kka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva kka

Vieras
Aloitan elokuussa koulunkäyntiavustajan hommat ja samalla opiskelen ammatin oppisopimuksella. En ole vielä tavannut oppisopimustoimiston väkeä, joten ajattelin kysäistä jos täältä joku osais sanoa... Miten kertyykö lomat normaalisti? Entäs sitten oppilaiden loma-ajat, onko minullakin silloin töitä jossain muualla vai saanko pitää samalla lomia (jos päivät riittää)? Kesäkin pitää kuulemma työllistää, mutta onko mahdollisuutta pitää kesälomaa jossain vaiheessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva kka:
Aloitan elokuussa koulunkäyntiavustajan hommat ja samalla opiskelen ammatin oppisopimuksella. En ole vielä tavannut oppisopimustoimiston väkeä, joten ajattelin kysäistä jos täältä joku osais sanoa... Miten kertyykö lomat normaalisti? Entäs sitten oppilaiden loma-ajat, onko minullakin silloin töitä jossain muualla vai saanko pitää samalla lomia (jos päivät riittää)? Kesäkin pitää kuulemma työllistää, mutta onko mahdollisuutta pitää kesälomaa jossain vaiheessa?

jos et ole vakituinen, ei sua tarvi kesällä työllistää. muusta en tiedä. Ei-vakituiset on aina lomalla kun oppilaatkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asian vierestä:
mutta mitä kautta sait paikan? Suoraan jostain koulusta kysymällä?

Sanoin koulutoimenjohtajalle että haluaisin oppisopimuksella kouluttautua kka:ksi ja tämä lupasi ottaa yhteyttä kun tietää tilanteen eli tarvitaanko uusia avustajia. Soitti sitten ja sanoi, että paikka olis, laitetaanpa pyörät pyörimään.

Joten varmaankin koulutoimenjohtaja (vai mikä nimike se nyt onkaan) on eka paikka mistä kysyä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja AinaHarmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva kka:
Aloitan elokuussa koulunkäyntiavustajan hommat ja samalla opiskelen ammatin oppisopimuksella. En ole vielä tavannut oppisopimustoimiston väkeä, joten ajattelin kysäistä jos täältä joku osais sanoa... Miten kertyykö lomat normaalisti? Entäs sitten oppilaiden loma-ajat, onko minullakin silloin töitä jossain muualla vai saanko pitää samalla lomia (jos päivät riittää)? Kesäkin pitää kuulemma työllistää, mutta onko mahdollisuutta pitää kesälomaa jossain vaiheessa?

jos et ole vakituinen, ei sua tarvi kesällä työllistää. muusta en tiedä. Ei-vakituiset on aina lomalla kun oppilaatkin.

Minä ymmärsin, että johtuen tästä oppisopimuksesta pitää työllistää myös kesällä kun koulutus kestää 1½ vuotta. Näin tuo koulutoimenjohtaja sanoi, että myös kesälle on löydyttävä töitä esim. päiväkodeista.
 
ootko julkisella vai yksityisellä puolella? Mä opiskelin oppisopimuksella kka:ksi yksityisellä puolella. Lomapäiviä kertyi 1,5pvää kuukaudessa. Opiskelijoiden loma-ajat meni vaihdellen, joskus olin töissä tehden muuta hommaa ja joskus lomailin ne ajat. Tein hommaa 2,5vuotta. Puolisen vuotta siis oppisopimuksen loputtua vielä samassa paikassa..
Kesäloman ajaksi mun oppisopimus katkaistiin ja jatkettiin koulutusta syksyllä, eli kesäloman ajan olin ns. 'työttömänä'. En kuulunut varsinaisesti työttömien, enkä opiskelijoiden piiriin. Kinkkinen juttu ainakin työkkärin ja kelan kannalta.
 
En ole ap. mutta tuosta loma-asiasta, miten jos vakituinen haluaisi pitää lomaa silloin kun oppilaatkin jos itsellä esim. pieniä koululaisia, saako kesäksi ottaa palkatonta vapaata vai onko pakko mennä muihin töihin esim. päiväkotiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja AinaHarmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva kka:
Aloitan elokuussa koulunkäyntiavustajan hommat ja samalla opiskelen ammatin oppisopimuksella. En ole vielä tavannut oppisopimustoimiston väkeä, joten ajattelin kysäistä jos täältä joku osais sanoa... Miten kertyykö lomat normaalisti? Entäs sitten oppilaiden loma-ajat, onko minullakin silloin töitä jossain muualla vai saanko pitää samalla lomia (jos päivät riittää)? Kesäkin pitää kuulemma työllistää, mutta onko mahdollisuutta pitää kesälomaa jossain vaiheessa?

jos et ole vakituinen, ei sua tarvi kesällä työllistää. muusta en tiedä. Ei-vakituiset on aina lomalla kun oppilaatkin.

Minä ymmärsin, että johtuen tästä oppisopimuksesta pitää työllistää myös kesällä kun koulutus kestää 1½ vuotta. Näin tuo koulutoimenjohtaja sanoi, että myös kesälle on löydyttävä töitä esim. päiväkodeista.

Joo, mutta jos työnantajalla ei ole osoittaa hommia niin voi lomauttaa.
Ja työantaja voi osoittaa sinut vaikka siivoojan hommiin ja sinun on ne vastaanotettava tai sitten jäät nuolemaan näppejäsi
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole ap. mutta tuosta loma-asiasta, miten jos vakituinen haluaisi pitää lomaa silloin kun oppilaatkin jos itsellä esim. pieniä koululaisia, saako kesäksi ottaa palkatonta vapaata vai onko pakko mennä muihin töihin esim. päiväkotiin?

Palkattoman myöntäminen riippuu työnantajasta, mutta missään nimessä työantajan ei ole pakko sitä myöntää kun tietyistä syistä ja niitä ei ole oma halu.
Ja kun loma vuosi alkaa niin periaatteessa ensimmäiset lomathan on kesälomat niin ensin vuosilomat pois, ja sitten niille loppuvuoden lomille palkaton.
Näin meidän kunnassa ainakin mennään
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole ap. mutta tuosta loma-asiasta, miten jos vakituinen haluaisi pitää lomaa silloin kun oppilaatkin jos itsellä esim. pieniä koululaisia, saako kesäksi ottaa palkatonta vapaata vai onko pakko mennä muihin töihin esim. päiväkotiin?

Eikö sulla ole kertynyt lomapäiviä? Tottakai sä saat ottaa palkatonta jos haluat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole ap. mutta tuosta loma-asiasta, miten jos vakituinen haluaisi pitää lomaa silloin kun oppilaatkin jos itsellä esim. pieniä koululaisia, saako kesäksi ottaa palkatonta vapaata vai onko pakko mennä muihin töihin esim. päiväkotiin?

Palkattoman myöntäminen riippuu työnantajasta, mutta missään nimessä työantajan ei ole pakko sitä myöntää kun tietyistä syistä ja niitä ei ole oma halu.
Ja kun loma vuosi alkaa niin periaatteessa ensimmäiset lomathan on kesälomat niin ensin vuosilomat pois, ja sitten niille loppuvuoden lomille palkaton.
Näin meidän kunnassa ainakin mennään

Mitkä ovat syita joiden takia työnantajan on pakko myöntää palkatonta loma kesäksi jos työntekijä sitä pyytää?
Onko kuulolla vakituisia koulunkäyntiavustajia jotka olisivat palkatonta kesäksi ottaneet? Onnistuiko helposti?
 
Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
Palos sulle luvattiin palkaa tuosta virasta?

Itse asiassa en tiedä :ashamed: En käynyt kysymässä, mutta sanottiin että tää kka:n palkka - 10%. Tietty riippuu myös työajasta paljonko jää. En edes työaikojani tiedä vielä. Yksi tapaaminen näiden osalta on vielä edessä :)

 

Yhteistyössä