Oppisopimuskoulutus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jenni

Vieras
Onko ketään perheellistä joka olis oppisopimuksella kouluttautunu lähihoitajaksi? onko se käytännössä "helppo" järjestelmä...olen aatellu alan vaihtoa..kokista lähihoitajaksi ja suunataus mahdollisesti vanhukset (kesätöissä oon ollu dementiakodilla) ja jotenki se tuntuu "omalta" jutulta..mutta kokemuksia kaipailen siis....

Mun luokalla osa opiskelee oppisopimuksella lähihoitajaks.Koulua joka keskiviikko 16-20.kotiin tietty tulee melko paljon tehtäviä ja joskus itelläkin rankkaa hoitaa koti ja kouluhommat, saati sit että kävis vielä töissä.Mutta eihän se kestä kun 3v ja voi käydä 2 vuodessakin jos jaksaa vähän nipistää vauhtia ja käydä kahtena iltana koulussa.Suosittelen jos motivaatio riittää!!

hei !
Olen ite käynyt oppisopimus 2 vuoden koulutuksen.
yritys jolle menet oppisopimuksella saa 60-70 sun palkasta koulutuskeskukselta,eli yritys maksaa todella vähän ite.
joten palkka kannattaa saada kohalle jotta pärjää.. pomot yleensä maksaa oppisopimuslaisille aika alhaista palkaa joten siitä kannattaa tinkiä ku ne ei maksa palkasta ku murtoosan.

Oppisopimuksella saa palkkaa 80% sopimuspalkasta ekana vuonna ja toisena 90% mut otoi on vaan ohjeistus eli voi neuvotella työnantajan kanssa että saa ihan täyden palkan alusta alkaen.

niin tosiaan ekaksihan pitäs löytää se mahdollinen työpaikka jonne sitä oppisopimusta menis tekemään...varmaan olis viisainta käydä työkkärissä kyselemässä tosta lisää...mulla on kaks lasta ja nuorin vasta 4 kktta joten tässä on hyvin aikaa etsiskellä ja löytää itelle se parhain vaihtoehto..mut jotenki tuo lähihoitaja kiinnostaa...siinäkin mielessä että niille nyt varmasti nyt ja myöhemmin töitä löytyy

Sellanen tuli mieleen että kun on noi tk osastot, ni eikö niissä pääsääntösesti työskentele sairaanhoitajat eikä lähihoitajat...meinasin että ottaavatko ne opparisopparilla lähihoitajaksi kouluttautuvaa...mutta kuten totesin mua lähinnä kiinnostaa vanhustyö ja jokin palvelutalo muoto...

Minäkin oon ajatellu tuota lähihoitajan työtä varteenotettavana vaihtoehtona. Jos syksyllä alkais oppisopimuksella opiskeleen... :)

Mitenkä ap, ootko jo kyselly paikkoja? Tässä oon pähkäilly, että ottaiskohan ne tuohon vanhainkotiin, terveyskeskus ei sillain hirveästi kiinnosta... No, kysymällähän se selviää. :)

juu en oo kyselly vielä mitään ku tosiaan tio tyttö on vasta 4 kk:tta kohta, mut ihan aattelin et pitäs varmaa alkaa suunnitella ja kysellä että miten toi oppisopimus onnistuu...ja lähinnä että onko työkkärillä esimerkiksi tietoa oman alueen/kunnan/kaupungin vanhainkodeista/palvelutaloista että kuinka hanakoita ovat opparikoulutukseen suuntaavaalle paikkoja tarjolla...

Aloitin 7.1 opiskelemaan lähihoitajaksi Oppisopimuksella.
Työpaikka on kaupungilla, palkasta vähennettiin viisi% epäpätevyyslisää.

Koulua kaksi päivää viikossa. Valmistua pitäisi kolmen vuoden kuluttua, lisäaikaa saa vuoden.

Olen perheellinen, ja oppisopimus oli mulle ainut vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja PatalaiskaVätys:

Koulua kaksi päivää viikossa. Valmistua pitäisi kolmen vuoden kuluttua, lisäaikaa saa vuoden.

Miten sun työviikko käytännössä menee?

Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:

2 päivää koulua, ja kolme töitä. Töitä voi olla viikonloppuisin.
Peruspalkkaan tulee vielä mahdolliset lisät päälle.

2 päivää koulua, ja kolme töitä. Töitä voi olla viikonloppuisin.
Peruspalkkaan tulee vielä mahdolliset lisät päälle.

Saanko mää kysyä, että paljonko sää saat palkaa kuukaudessa noin suunnilleen?

Mites toi muuten et siis koulupäiviltäkin maksetaan palkka?jos aatellaan et on tuntipalkalla...niinku vissii yleensä ollaan jos on vuorotyössä...
opiskeletko ne 2 päivää ihan kokopäiväsesti koululla?tuolla kun daydreams kertoi että 16-20 joka keskiviikko niin se tuntuu aika vähäiseltä koululla opiskelulta.

1500 ja 2000 väliin.

Teet siis 3 päivää töitä/viikko. Sun tuntipalkka liene oppisopimuslaisena 9 e paikkeilla/tunti. Viikossa 24x9 e, tai pyöristetään jopa 10 e , niin 240 vk x 4=n. 1
000 /kk.

Oletko töissä kaikki sunnuntait, että saat palkan tuonne 1500 - 2000 välille vai saatko jotakin muutakin tukea???

Mä olen käynyt kyseleen näistä oppisopimusjutuista työkkäristä, kelalta ja oppisopimuskeskuksesta. Mulla on jo mahdollinen työpaikka tiedossa, mutta mulla se ero, että joudun vaihtamaan lähihoitajan ammatin terveydellisestä syystä toiseen.
Oppisopimustoimisto kuulema maksaa mun työnantajalle 15-17?/pvä. Mulle pitää maksaa normaali työehtosopimuksen mukainen palkka. Koulutus kestäisi 1,5 vuotta ja koulua kävisin joitakin päiviä kuukaudessa (en tiedä tarkkaan montako niitä tulisi).
Työnantajan on sitouduttava palkkaamaan minut/sinut myös kolmeksi vuodeksi töihin oppisopimuksen jälkeen, jotta tukea myönnetään.

Anteeksi kirjoitin väärin edelliseen viestiini. Työnantajalle maksetaan noin500? kuukaudessa ja tuo 15-17 ? maksetaan mulle koulupäiviltä plus sitten perheavustus 16? päivä. Matkakulut maksetaan, jos koulu eri paikkakunnalla ja majoitusrahaa 8? pvä.

Mä oon kanssa miettinyt tota vaihtoehtoa, Tampereella ilmeisesti kaupungilta ei saa paikkoja (tai näin työkkäriltä ymmärsin). Mutta voiko esim suuntautua lapsiin ja hakea siis tarhaan oppisopimuksella,kellään kokemusta? Ja olen myös ymmärtänyt että sitten kun on valmislähihoitaja, ja haluaisi suuntautua myös esim vanhuksiin, niin ei tarvisi käydä kuin se "perehdytys" koulutus, ei siis koko ruljanssia alusta..Tietääkö kukaan?

Eli sun tuntipalkka on?

Koulujaksoja heillä harvakseltaan, mutta ne taitaa kestää noin 6 vk yhtäjaksoisesti. Muutoin tekevät täyttä työviikkoa ja peruspalkka jossain 1300 -1400 välillä.

Mites toi muuten et siis koulupäiviltäkin maksetaan palkka?jos aatellaan et on tuntipalkalla...niinku vissii yleensä ollaan jos on vuorotyössä...
opiskeletko ne 2 päivää ihan kokopäiväsesti koululla?tuolla kun daydreams kertoi että 16-20 joka keskiviikko niin se tuntuu aika vähäiseltä koululla opiskelulta.

Koulupäivät arkisin on 8.30-15.45 (ma ja ti)
Olen kuukausipalkalla. Koulupäivistä maksetaan myös palkkaa.

Autsille: Paikallisen koulun oppitoimistosta voi käydä kysymässä oppisopimuskoulutusta, ja etsiä itse työpaikka, joka ottaa töihin oppisopimuksella.

Mä valitsin suuntaukseksi vanhustyön, mutta vaihtoehtoina oli myös päihdetyö, vammaiset ja lapset.

Yhteistyössä