Jos ajattelet, että seksi ei tunnu missään, niin silloin psyykkaat itseäsi väärin ja olet jo ennen ensimmäistäkään työntöä valmis luovuttamaan, jolloin et taatusti nauti seksistä lainkaan. Sen sijaan keskity tähän hetkeen. Älä mieti, saatko orkun vai ei tai nautitko vai et, vaan keskity tuntemuksiisi (tarvittaessa vaikka silmät kiinni). Yritä liikutella varovasti lantiotasi, jolloin mies työntyy sinuun eri kulmissa. Koskettele itseäsi yhdynnän aikana ja voit vaihdella asentoja. On myös tärkeää, että opettelet miettimään jonkun kiihottavan fantasian, jota miettimällä kiihotut. Fantasia voi olla jotakin sellaista, jota et halua koskaan toteuttaa tai et halua kertoa siitä miehellesi, vaan se on jotakin, jota miettimällä pääset toivottavasti jatkossa suht helposti oikeaan mielentilaan ja sitä kautta käsiksi orkkuun.
Kun siis opettelet nauttimaan tästä hetkestä, niin se on se avain koko touhussa. Älä mieti tekemättömiä kotitöitä, työasioita, pesemättömiä hiuksia, joululahjojen ostamista tms, vaan keskityt täysillä siihen, mitä tunnet. Jos miehesi laukeaa aina, niin älä mieti hänen nautintoa, vaan mieti, miltä sinusta tuntuu. Jos et pidä jostakin, niin sinulla on oikeus sanoa 'ei'. Kun keskityt tähän hetkeen ja opettelet tuntemaan erilaisia asentoja, koskettelutapoja jne, niin sitä kautta pystyt pääsemään seksissä nauttimisessa pidemmälle kuin aiemmin (vaikket vielä olisikaan kypsä orgasmiin).
Miehen pitäisi olla tosi taitava, jotta hän osaisi tietää, mitä sinä haluat. Sitä paitsi, jos itse asennoidut niin, että et nauti etkä kykene orgasmiin, niin tuskinpa kukaan mies saa sinulle annettua orgasmia, koska omat ajatuksesi ovat esteenä. Tiedän tämän, koska minulla vei yli 20 vuotta aikaa sisäistää se asia, että minun pitää rentoutua, keskittyä hetkeen ja keksiä oma fantasiani, jonka avulla kykenen kiihottumaan nopeammin. En siis jätä orgasmiani ja nautintoani miehen vastuulle, vaan otan itse vastuun omalta osaltani nautinnosta. Minä saan ja minun_pitää_kertoa miehelle, mitä haluan, että keholleni tehdään.
On tärkeää, että osaa itse masturboida. Jos osaa masturboida kädellään, silloin voi yhdynnän aikana auttaa orgasmin tuloa käyttämällä omaa kättä klitoriksen hyväilyyn. Monella orgasmi on rajumpi, kun kiihoketta tulee sekä klitoriksen että vaginan kautta.
Jos olet vaikeasti laukeavaa tyyppiä, niin kannattaa tutustua seksileluihin. Klitoriksen kiihottamiseen tarkoitetut välineet sopivat myös perinteiseen seksiin. Se voi olla sinulle apuväline, jolla saat rikottua sen kynnyksen, että seksi ei ole nautinnollista. Kun kiihottuminen ja se eka orkku löytyy klitoriskiihottimen avulla, niin voihan sitä sitten halutessaan jättää lelut pois ja opetella tyydyttämisen kädellä (myös mies voi sen opetella).
Ei kannata verrata itseä kaveriin tai edes keskivertonaiseen. Pitää verrata itseä omaan seksihistoriaan. Jos ei ole koskaan masturboinut tai ei ole koskaan saanut orgasmia yhdynnässä, niin ei pidä olettaa, että parin kerran yrittämisen jälkeen olisi heti mestari. Monelle naiselle oman kehon tunteminen ja seksitaidoissa kehittyminen vie aikaa. Onneksi taitoja voi opetella etkä vielä ole millään lailla menettänyt peliä!