osaako ekaluokkalainen lähteä aamulla yksin kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
mulla tilanne se et itsellä koulua nuorempi menee päiväkotiin tietenkin vien sinne ja mies myös töissä molemmilla lähtö aikasin siinä 7 aikaan ja ekaluokalle menevä lapsi joutuis lähtemään koulutaksille yksin kotoa mutta osaako sen ikäinen syödä aamupalan ja lähteä vahtimatta

kyllä se osaa. mut alkakaa harjoitella.

teillä sentään taksi..
kun meillä tulee eteen niin lapsen pitää vilä kävellä yksin pari kilsaa. tai ehkä naapurintytön kanssa.

mua kyllä pelottaa.
hienoa toi että on taksikyyyti.kuinka pitkä matka kouluun?

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
en uskaltaisi jättää...

tätä mä mietinkin mutta kun en tiedä muuta vaihtoehtoa kun itse on mentävä kouluun ja miehen töihin niistä ei itse voida olla pois, miten nää aamut voi järjestää niin et toisen ei tarttis olla yksin aamusin? iltapäiväkerhoon on paikka mutta se on vasta koulun jälkeen

Meillä ei ois onnistunut varmaan kenenkään kouluun menneen kohdalla, onneks on saatu kaikki puolipäivähoitoon, ellen ole ollut ite kotona. Meillä viel isommatkin unohtautuu lukemaan ja ties mitä... Mutta sehän riippuu tietty täysin lapsesta. Kyllähän tollanen koulukas on todella motivoitunut yleensä ja odottaa kouluun menoa, että ainoa pelko voi olla että lapsi menee aina liian aikasin sinne taksipysäkille odotteleen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
kyllä se osaa. mut alkakaa harjoitella.

teillä sentään taksi..
kun meillä tulee eteen niin lapsen pitää vilä kävellä yksin pari kilsaa. tai ehkä naapurintytön kanssa.

mua kyllä pelottaa.
hienoa toi että on taksikyyyti.kuinka pitkä matka kouluun?

kouluun on matkaa 3.5 kilometriä mutta lähempänä myös on kouluja mutta lapsi menee erityisluokalle nii siksi taksikyyti ja vähän pidempi koulumatka

Kun harjottelette niin osaa- mä laitoin omalleni viime vuonna vaatteet valmiiks sohvalle, aamupalaleivät jääkaappiin ja herätyskellon soittamaan kun piti nousta ja töistä vielä soitin kun piti lähteä. Hyvin se meni, poika oli viel sellanen, et se ei halunnut koskaan myöhästyä niin se kans toimi eikä jääny lorvailemaan, ei tarvinnut huolehtia, et se kahtoo lstenohjelmia eikä kerkiä lähtemään.

häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin

Näin ilmeisesti nykyään. 90-luvulla, kun itse olin 1. ja 2. luokkalainen, niin eipä kukaan lähtenyt yksin kouluun. Tiedä sitten miten oli vanhemmat järjestäneet työvuoronsa mutta todellakaan..yksikään ei yksin kouluun lähtenyt. kaikilla ainakin toinen vanhempi kotona.
Ekalla kaikkien vanhemmat vielä saattoivat kouluun, ei yksin saanut alussa mennä.

Ajat muuttuneet.

Riippuu lapsesta ja tilanteesta. Meillä esikko lähti yksin kouluun, kun ei ollut aamupäivähoitomahdollisuutta. Soittelin puhelimella ja varmistin että lähti. Osasi lukea ja lapulla oli kellonajat ja aamutoimet, onnistui kyllä. Meni kavereiden kanssa, samalta tieltä, yhdessä kouluun. Oli reipas, eikä pelännyt. Seuraavalla oli jo aamupäivähoitomahdollisuus, sen käytin hyväksi.

..mä en ainakaan ekalle menijää yksin laskis heti. on varmaan muutenki jännittävää mennä kouluun, saati sitten heti mennä yksin, herätä yksin jne. jossakin vaiheessa varmaan onnistuisi mutta en kyllä heti ekalle mentäessä alussa antaisi yksin touhuta.

Miten sitten toimitte, jos lasta ei voi mielestänne jättää yksin aamulla? Työt alkaa hyvin aikaisin, joten eipä täällä ainakaan kauheasti vaihtoehtoja ole. Mutta kännykkä on hyvä juuri siksi, että voi puhelimen päästä antaa neuvoja. Meillä en kyllä huolehdi koska tuo on kyllä hyvin omatoiminen ja tekee mielellään itse, kun äiti on liikaakin passannut...

Esikoisen kouluun lähtiessä olin vielä kotiäiti, joten se sujui helposti. Kakkonen lähti lähes ekasta päivästä alkaen itse, mä taisin olla muutamana päivänä alussa opastamassa + esikoisen tuki oli tietysti myös. Tyty on tosi reipas ja topakka, en edes epäillyt, etteikö se häneltä onnistuisi. Nyt kun kuopus lähtee ekalle, olen kesälomalla ja avustan pojan alkuun, mutta sitten lomani jälkeen saa selviytyä isosisarustensa kanssa.

Ja edelleen mä olen noille isommillekin aamuisin soitellut, että kaikki on hyvin =)

Kyllä sää varmaan lapses tunnet. Toiset osaa ja uskaltaa, toiset ei. Kokeilkaa yksin oloa ja lähtemistä, järjestäkää tilanteita, joissa lapsen pitää toimia itsekseen. Reppu, vaatteet, aamupala valmiiksi ja lappuun ohjeita ja kellotaulun kuvia. Jonkin sortin järjestys, mitä pitää tehdä ja milloin... Äkkiä siihen oppii. Puhelimen turvana tietenkin. Meillä täälä on aamupäivähoitoonkin mahdollisuus. Ikävää, että näin ei kaikilla ole.

Aika moni lapsi osaa sen, mutta se ei tarkoita, etteikö se pelottaisi lapsia. Suomessa on tämänkaltainen kulttuuri, että voimme joskus rehvastellakin sillä, miten nuorena lapset pärjäävät yksin. Muualla voisi saada syytteen heitteillejätöstä. Nuorisomme sitten voikin psyykkisesti huonosti. En silti sano, että se johtuu liian varhaisesta yksinselviämisestä. Itse en opettajana, äitinä ja psykologina laittaisi lasta niin suuren stressin eteen. Yksilöeroja on lasten välillä valtavasti ja varmasti moni ajattelee juuri meidän lapsen olevan se reipas yksilö.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin

Näin ilmeisesti nykyään. 90-luvulla, kun itse olin 1. ja 2. luokkalainen, niin eipä kukaan lähtenyt yksin kouluun. Tiedä sitten miten oli vanhemmat järjestäneet työvuoronsa mutta todellakaan..yksikään ei yksin kouluun lähtenyt. kaikilla ainakin toinen vanhempi kotona.
Ekalla kaikkien vanhemmat vielä saattoivat kouluun, ei yksin saanut alussa mennä.

Ajat muuttuneet.

Minä aloitin kouluni 70-luvulla ja silloin en nähnyt yhtäkään vanhempaa saattamassa lasta kouluun.

Varmaan lapset lähtevät yksin kouluun heti ekaluokkalaisina, jos on pakko. Sitä varmaan kannattaa harjoitella etukäteen ja miettiä miten asia hoidetaan.

Meillä on mahdollisuus järjestää niin, että lasten ei tarvitse lähteä yksin kouluun varmaan koko kouluaikana, ja olen siitä iloinen. Itse muistan, että oli aamulla turvallinen olo, kun äiti herätti ja laitteli aamupalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Ajat muuttuneet.

Ai mä oon ollut ekalla vuonna -86 ja kyllä mä oon yksin joutunut lähtemään ja vielä pitkän matkan kävellen.

Yhteistyössä