osaako ekaluokkalainen lähteä aamulla yksin kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin

Näin ilmeisesti nykyään. 90-luvulla, kun itse olin 1. ja 2. luokkalainen, niin eipä kukaan lähtenyt yksin kouluun. Tiedä sitten miten oli vanhemmat järjestäneet työvuoronsa mutta todellakaan..yksikään ei yksin kouluun lähtenyt. kaikilla ainakin toinen vanhempi kotona.
Ekalla kaikkien vanhemmat vielä saattoivat kouluun, ei yksin saanut alussa mennä.

Ajat muuttuneet.

Heh, siitä -90 luvustahan on ihan sairaan kauan.... no by the way, -70 luvulla kyllä lähettiin ihan yksin kouluun ja sit sillon ei ollu mitään ihme aamu ja iltapäiväkerhoja ja sit jo ennen koulun alkamistakaan joutu oleen yksin välillä tai mä kyl sisarusten kaa enemmän ku ei ollu mitään oikeutta päiväkotiin. Jokus saatto olla joku nuori likka meitä hoitamassa, mutta ei kovin usein sillonkaan... ja kesät meni sujuvasti lapsilla keskenään vahempien ollessa töissä :) eli mua ei niinkään huolettais jos vaan taxille joutuu lapsi kulkemaan.

Kun esikoinen aloitti koulun olin kotona esimmäiset 2 viikkoa ja sitten on lähtenyt yksin, alkuun herätin kun olin lähdössä ja laitoin aamupalan valmiiksi, kello soimaan kun on aika pukea ja lähteä. Illalla katsottiin aina vaatteet ja kouluvehkeet valmiiksi odottamaan.
Lisäksi lapsella oli känny jotta voi soittaa mulle tai isälle usein soittikin ja kysyi esim 9 aamuina et voiko mennä jo vaikka vielä ei oo kello soinu, ja koulun pihalla oli kyllä aina porukkaa jo puolikin tuntia ennen koulun alkua, sinne vaan leikkimään kavereiden kanssa.

Nyt menee jo tokalle ja keväästä on itse laittanut aamupalan, mutta kello on edelleen soimassa koska voi tosiaan unohtua sinne

Alkuperäinen kirjoittaja kouluaisten äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä minun mielestä ekaluokkalaisen pitäisi jo osata yksin lähteä kouluun.

Miksi pitää yleistää? Ekaluokkalainen on kuitekin aika pieni vielä ja lapsissa on suuria eroja.

Meidän tyttö ei olisi ikimaailmassa selviytynyt aamulla ylös ilman apuja- on niiiin aamu- uninen, että olisi varmasti vain kääntänyt kylkeä kun kello soi :xmas:
Todella moni luokkakaveri, ketkä yksin lähtivät, olivat aina myöhässä puolisen tuntia- eivät vain tienneet milloin olisi pitänyt lähteä kouluun :/

Minkätakia et laita lasta koulun aamupäiväkerhoon. Sellasessa meidänkin tyttö oli. Vein 6.45 ja meni sieltä sit kouluun ja iltapäivällä oli iltapäiväkerhossa. Nämä kerhot tarkoitettu 1-2 luokkalaisille.

Olen kotona useimpina aamuina, mutta lapsi saa opetella heräämään herätyskellon kanssa. En ajattele, että "omakin koulumatka oli 10 km ylämäkeä molempiin suuntiin ja kesälläkin oli lumimyrskyssä kuljettava", mutta ihan perusasiat voivat lapset harjoitella. En kasvata uusavuttomia, enkä muutenkaan avuttomia lapsia.

Jos näyttää siltä, että herääminen ei onnistu, herätän kyllä, mutta jatkamme harjoittelua kellon kanssa. Aamupalan ja pukemisen onkin osannut jo muutaman vuoden itsenäisesti. Kouluun on matkaa n. 400 m.

Yhteistyössä