Osaako joku antaa hyvän hernekeiton ohjeen? Jauhelihasta tehty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
Kyllähän noita ohjeita on netti pullollaan, mutta joskus kun yritin tehdä, niin ne herneet lilllui siinä vesivellissä ihan irtonaisina, en saanut siitä keitosta sellaista ihanan puuromaista niin kuin haluisin. Nyt ostin nälkäpäiväjutusta kattilallisen hernekeittoa, oli ihanaa mutta kallista(hyvän asian vuoksi ostin). Jospa joskus oppisin itsekin tekemään...

kai siihen vaikuttaa se herneideiden liotus ennen valmistusta..mielestäni oma äitini liotti vuorikauden niitä vedessä ja sitten keitti hiljalleen.valmishernekeittoon lisään, jauhelihan, sipulin, meiramia, pekonia, ja lihaliemikuution..on hyvää

Miä oon käyttäny jauhelihan sijasta myös savuliharouhetta, se on oikein njam! Ja sen pussin ohjeen mukaan olen tehnyt, mutta keittänyt AINAKIN 3 tuntia. Kerran keitin 6 tuntia ja se oli kaikkein parasta, megasikahyvää! :D

2l vettä
500 g kuivattuja herneitä
1-2 sipulia
400g jauhelihaa
n 1 tl meiramia
loraus sinappia ( en mittaa koskaan)
n 1-2 tl suolaa
mustapippuria

Liota herneitä vähintään yön yli vedessä. Huuhtele herneet ennen liotusta...
Keitä herneitä noin tunti, lisää sipuli, porkkana ja mausteet. Jatka keittämistä toinen tunti. Lisää jauheliha ja anna muhia vielä 1-2 tuntia. Olen huomannut että sellainen 4-5 tunnin keittäminen/ hauduttamisen jälkeen on parasta. Lisään itse vettä tarvittaessa. Monesti olen laittanut 1.5l aluksi vettä ja sitten lisännyt keittämisen aikana tarvittaessa. Ei tule liian löysää

Mä laitan myös porkkanaa hernekeittoon,jätän sipulin siitä pois ja jokainen sitten itse halutessaan lisää lautaselleen raakaa pilkottua sipulia.Jauheliha paistetaan ja lisätään maustettuna keittoon.Pitkä keittoaika on sen salaisuus.

Yhteistyössä