Osaako kakkosluokkalainen lähteä yksin kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten teillä?

Vieras
Olen siis ollut tähän asti töissä ns. liukuvalla työajalla ja olen saanut itse päättää työajat. Nyt työpaikka muuttuu ja työ alkaa jo klo:7 joka aamu. Eli kakkosluokkalaisen pitäs itse osata herätä kelloon ja lähteä kouluun? Tuleekohan tää onnistumaan?

niinä aamuina kun piti lähteä yksin. Eka puhelu, kun piti olla syötynä ja toka puhelu, kun piti lähteä koululinkalle.. Olisi toki "pärjännyt" yhdelläkin soitolla, mutta oli sitten vielä kiva toivotella hyvät koulupäivät jne.. Niin ja muistutella valoista, ovesta jne..

Mun ekaluokkalainen herää ennen kuin lähden töihin eli vähän ennen seitsemää. Jää syömään aamupalaa, jonka jälkeen pesee hampaat, harjaa tukan, laittaa vaatteet päälle ja sen jälkeen saakin sitten katsoa telkkaria tms. Soitellaan tarvittaessa aamulla, mutta mä soitan hänelle viimeistään sitten kun pitää lähteä kouluun. Ja hän soittaa mulle kun on päässyt kouluun.

Meillä on eskarilainenkin lähtenyt yksin esikouluun, kun täällä ei mitään ap-kerhoja ole. Pari kertaa kävi hassusti ja lapsi nukkui pommiin/katsoi kelloa väärin ja myöhästyi bussista (joka siis menee kotitien päästä) tai joutui odottamaan kohtuuttoman kauan mentyään paljon liian aikaisin. Sitten tajusin laittaa kelloon numerot, niin alkoi onnistua. Lapsi ei yksin-aamuista kyllä pitänyt, mutta eipä ollut vaihtoehtoja (paitsi vaihtaa koulun eskarista päiväkodin eskariin kesken vuoden pariksi kk:ksi, ja sitten taas ekaluokalle toiseen kouluun).
Riippuu lapsesta, mutta sanoisin että kun et itse hätäile, vaan luotat lapseen ja kerrot mitä tehdä ongelmatilanteissa (jää oven ulkopuolelle, myöhästyy tms), kyllä lapsi selviää ja jopa saa itsetunnon kohotusta onnistumisesta.

Yhteistyössä