Osaako kukaan täällä neuvoa "lakiasioissa": mies omistaa tontin, johon olisi tarkoitus rakentaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta talo on yhteinen. tota otapa johonkin oikeaan lakineuvojaan yhteyttä!! Jotkut antavat ilmaista neuvontaa!!! ja tule kertomaan miten kävi. uskomattomalta kuulostaa!!

Taloa ja maapohjaa jolla se sijaitsee käsitellään aina yhtenä kokonaisuutena, eli kiinteistönä. :)

No laitatte vain tontin sitten molempien nimelle. Joko suoraan ostettaessa tai jälkeenpäin. Jos mmiehesi ostaa tuon tontin ja lahjoittaa siitä sinulle sitten puolet, tulee sinulle lahjaveroa vain siinä tapauksessa, että lahjan arvo on yli 4000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
tota aviohtoa ei voi tehdä naimissa oleva?? älkää korjatko jos olen väärässä, täytyykö alkaa säästämään kaikki kuitit jotka oplen ostanut?? ;) vaan avioehdon on turvata aikaisempi omaisuus ennen avioliittoa!! avioliitossa hankittu on yhteistä, eihän muuten kannata mennä naimisiin.

Tottakai avioehdon voi tehdä myös avioliiton aikana. Ja avioehdolla suojataan sekä avioliittoa ennen että sen aikana hankittu/saatu omaisuus.

nyt olet väärässä! testamentti on eri. mun vanhempieni testamentissa lukee että mä saan omaisuuden ja sitten tulevat rinta perilliset eli mun lapset, jos mä kuolen tai jotain..

Täytyy tätä kysellä ihan lakimieheltä. Mietin vaan, että mitenkä yleensä tämmösessä tilanteessa tehdään, jos toinen saa lohkottua tontin vanhempien mailta. Lohkotaanko tontti heti pariskunnan yhteisiin nimiin, vai vain näiden vanhempien lapsen nimiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
No laitatte vain tontin sitten molempien nimelle. Joko suoraan ostettaessa tai jälkeenpäin. Jos mmiehesi ostaa tuon tontin ja lahjoittaa siitä sinulle sitten puolet, tulee sinulle lahjaveroa vain siinä tapauksessa, että lahjan arvo on yli 4000 euroa.

Ok. Tämäkin valaisi aikas paljon, kiitos! =) ja kuulosta hyvin järkevältä.

Voi hyvänen aika mitä neuvoja. Teette kauppakirjan johon merkitsette molempien nimiin 50% omistusoikeuden ja että myös kauppahinta maksetaa puoliksi. Se että kauppahinta on niin pieni että joudutte maksamaan lahjaveroa (mikä on kyllä melko epätodennäköistä) on oikeesti halvempi vaihtoehto kuin se että teette väärennetynkauppakirjan ja ettekä maksa oikeasti sitä summaa. Verottaja nimittäin puuttuu hyvin herkästi tuollasiin ja siitä saa isot sakot tai jopa linnaa.

Avioerotilanteessa ei kaikki mene puoliksi vaan vain yhdessä hankittu omaisuus (siis yhdessä maksettu ja merkitty yhteiseksi) jaetaan. Eli näin ollen sinulla ei olisi mitään oikeutta tonttiin. Mutta jos omistat puolet talosta (tarkoittaa sitä että olet ottanut lainaa tai sijoittanut puolet siitä summasta millä talo on rakennettu) saat erotilanteessa oman puolesi.

tota aviohtoa ei voi tehdä naimissa oleva?? älkää korjatko jos olen väärässä, täytyykö alkaa säästämään kaikki kuitit jotka oplen ostanut?? ;) vaan avioehdon on turvata aikaisempi omaisuus ennen avioliittoa!! avioliitossa hankittu on yhteistä, eihän muuten kannata mennä naimisiin.

Tottakai avioehdon voi tehdä myös avioliiton aikana. Ja avioehdolla suojataan sekä avioliittoa ennen että sen aikana hankittu/saatu omaisuus.

nyt olet väärässä! testamentti on eri. mun vanhempieni testamentissa lukee että mä saan omaisuuden ja sitten tulevat rinta perilliset eli mun lapset, jos mä kuolen tai jotain..

Jos vanhempasi ovat sulkeneet puolisosi pois testamentissaan, ei puolisollasi ole oikeutta vanhemmiltasi jääneeseen perintöön. Jos eivät, niin silloin voit turvata oman perintösi avioehdolla.

No juu, ehkä itse väännän asiasta vaikeamman kuin se onkaan. Tosiaankin noin että kauppakirjaan heti kummankin nimi ja tottakai asia pitää tehdä heti niin kuin se oikein on, ettei tule mitään inhottavia jälkiylläreitä. Ehkäpä asia aikanaan ratkeaa sitten ihan itsestäänkin.

Kiitos teille!

Avioehto ja testamentti voivat periaatteessa olla sisällöltään millaisia tahansa. Niillä ei tosin voida loukata koskaan rintaperillisten oikeutta lakiosaansa (lakiosa on aina puolet omaisuuden arvosta). Ilman testamenttiakin perit omat vanhempasi, sinun lapsesi puolestaan sinut. Tämä perimysjärjestys on ihan laissa säädetty, oli testamenttia tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Helpoimmalla pääsette kuitenkin, jos ostatte tontin alunperin yhdessä. Laitatte siis molempien nimiin tontin heti. Maksaa sen sitten kumpi vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lkv:
Voi hyvänen aika mitä neuvoja. Teette kauppakirjan johon merkitsette molempien nimiin 50% omistusoikeuden ja että myös kauppahinta maksetaa puoliksi. Se että kauppahinta on niin pieni että joudutte maksamaan lahjaveroa (mikä on kyllä melko epätodennäköistä) on oikeesti halvempi vaihtoehto kuin se että teette väärennetynkauppakirjan ja ettekä maksa oikeasti sitä summaa. Verottaja nimittäin puuttuu hyvin herkästi tuollasiin ja siitä saa isot sakot tai jopa linnaa.

Avioerotilanteessa ei kaikki mene puoliksi vaan vain yhdessä hankittu omaisuus (siis yhdessä maksettu ja merkitty yhteiseksi) jaetaan. Eli näin ollen sinulla ei olisi mitään oikeutta tonttiin. Mutta jos omistat puolet talosta (tarkoittaa sitä että olet ottanut lainaa tai sijoittanut puolet siitä summasta millä talo on rakennettu) saat erotilanteessa oman puolesi.

No näinhän täällä on neuvottukin.

Kuka täällä on väärennetystä kauppakirjasta puhunut?

Helpoimmalla pääsette kuitenkin, jos ostatte tontin alunperin yhdessä. Laitatte siis molempien nimiin tontin heti. Maksaa sen sitten kumpi vaan.

Nimenomaan näin.

Nimenomaan näin.

Kyllä. Itse tein kait kärpäsestä härkäsen kun pyörittelin asiaa mielessä, jolloin siitä tuli paljon monimutkaisempi kuin olikaan...blaah. Noh, asia kirkastui jälleen mielessä ja näinhän sen tietenkin täytyy mennä! =)

Jos ap haluaa varmistaa selustansa mahdollisen riitaisen eron varalta (varsinkin jos heillä on avioehto), niin ehdottomasti hänen kannattaa maksaa tontin hinnasta puolet miehensä vanhemmille. Oli tuo kauppahinta sitten alle tontin todellisen arvon tai ei.

Yhteistyössä