Osaisiko joku neuvoa koiran koulutusasiassa? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "murre"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"murre"

Vieras
Koira on remmirähjääjä, ja nyt ollaan harjoiteltu kontaktia sisällä ja ulkona. Koira on ehdollistunut naksuttimeen jo hyvin. Yritän vielä välttää esim. toisia koiria, koska luin että alussa pitää panostaa onnistumisiin. Se on vaan hyvin hankalaa, täällä on paljon koiria ja vähän esim. rauhallisia metsiä/lenkkipolkuja.

Mutta kun koira alkaa haukkumaan lenkillä, niin pitäisikö koiraa olla huomioimatta (niin noloa kuin se onkin), vai kieltää ei sanalla? Ei ei kyllä tehoa, ellen ota koirasta kiinni. Joka saa koiran sit taas tolaltaan tavallaan, koska on niin arka ja sen vuoksi haukkuukin.

Jos yhtään englanti sujuu, niin tilaapa vaikka adlibrikseltä kirja nimeltään Cliick to Calm. Siitä voisi olla teille paljon apua. Ja älä käy koiraan enää kiinni; pahennat vain ongelmaanne.

Kun koira mielestäsi haukkuu vieraille koirille siksi että on epävarma, ei naksuttimet auta. Koira ei luota sinuun ja siihen, että SINÄ hoitaisit tarpeen vaatiessa hommat ohituksessa ja räyhää SINUN puolestasi. Suhteessa siis mättää, koira ei näe luottamusta eikä kunnioitusta. Kun korjaatte suhteen kuntoon, ohituksetkin helpottuvat. Naksuttimilla ja palkkauksilla mennään helposti vikaan, koska palkan pitäisi tulla tämsälleen oikealla hetkellä, siis sekunneissa. Jos naksauttelet ja palkkaat koiraa siinä kohdassa kun se ajattelee tuhmia, olet hyvää vauhtia pahentamassa ongelmaa. Välttäisin myös koiralta katsekontarktin vaatiessa jos on herkkä, sillä koiramaailmassa katse silmästä silmään on haaste. Tulee ohitus -> koira on epävarma -> vaadit katsekontaktia herkältä koiralta ja luot konfliktin myös teidän välille -> koira on ihan sekaisin.

Hmm, kiitos vastauksista!

"mmm" Siis mitä harjoitetaan ongelmakohdassa tarkalleen? Sisällä siis harjoitellaan esim. käskyjä "jätä", "paikka", "luokse" ja "seuraa" paljon, mutta ongelmakohdassa koira ei pysty kuuntelemaan mitään koska on niin stressaantunut. (siis jos joutuu liian lähelle vierasta koiraa)

"Okkokouluttaja äitiyslomalla" Ei kyllä varmaan luista niin hyvin että saisin varmasti oikein käännettyä kaiken. :/ mutta kiitos vinkistä. Kiinni käymisellä tarkoitin pannasta kiinni ottamista, en mitään väkivaltaista. Selvennetään siis että mitään väkivaltaista en ole koiralle koskaan tehnyt, se on jostain muusta syystä hyvin arka vain. Mutta joo, ei se pannasta kiinni ottaminenkaan auta.

"haukku" Tiedän että meillä on johtajuusongelma. Nyt en enään esim. sisällä huomioi koiraa kun se itse hakee rapsutuksia tms, koiran tilaa on rajattu (esim. ei pääse enään kerjäämään kun syödään), en lällyttele koiraa ollenkaan (paitsi hyvää palautetta annan kun se tekee oikein), se ei pääse ovista tms. ekana jne. Olen lukenut kyllä paljon tuosta palkkauksen oikeasta ajoittamisesta ja ollaan käyty perustottelevaisuuskurssilla kun koira oli pentu. Siellä ollaan opittu tuo katsekontaktikin, eikä koira sitä mielestäni pelkää. Siis ottaa minuun itse rohkeastikkin katsekontaktia kun harjoitellaan jne. On oppinut myös että kun vieras ihminen tai koira tulee näköpiiriin -> katsoo minuun päin käskemättä -> tietää että saa palkan.

Ilmiselvää että johtajuus ei sitten vielä ole ollenkaan selvillä, koska kun vieras koira tulee lähelle niin koira räkyttää kauhuissaan eikä silloin enään kuuntele minua tai ota kontaktia. Jatketaan toki niitä harjoituksia. Jotenkin olen vaan kadoksissa kun räkytys alkaa, en tiedä mitä tehdä ja miten päin olla, pitääkö koiraa silloin enään käskeä vai olla huomioimatta....

Hyvä juttu, perushuomioimattomuus on ensimmäinen askel tilanteen korjaamiseen :) Jos haluat johtajuuskysymykseen apuja, kannattaa käydä muutamalla tunnilla jonkin virallisen pevi-kouluttajan luona. Kun saatte johtajuuden kuntoon, ohitusongelmakin korjaantuu helposti. Ennen johtajuuden kuntoon laittamista et oikein voi tehdä mitään, kun koira ei sinuun luota eikä sinulla ole koiran mielestä oikeutta sitä komentaakaan (kun se omasta mielestään tekee niin kuin kuuluukin).. Kannattaa käydä tutustumassa myös sellaiseen foorumiin kuin koiraneuvola.fi, siellä on paljon juttuja ohitusongelmasta ja muistakin arkipäivän jutuista.

Kiitos "haukku". Minulla ei ole nyt varaa mihinkään ammattikouluttajan tunteihin vähään aikaan (lasten kanssa olen hoitovapaalla), mutta käyn nyt ensiksi tuolla foorumissa!

[QUOTE="murre";27851330]Koira on remmirähjääjä, ja nyt ollaan harjoiteltu kontaktia sisällä ja ulkona. Koira on ehdollistunut naksuttimeen jo hyvin. Yritän vielä välttää esim. toisia koiria, koska luin että alussa pitää panostaa onnistumisiin. Se on vaan hyvin hankalaa, täällä on paljon koiria ja vähän esim. rauhallisia metsiä/lenkkipolkuja.

Mutta kun koira alkaa haukkumaan lenkillä, niin pitäisikö koiraa olla huomioimatta (niin noloa kuin se onkin), vai kieltää ei sanalla? Ei ei kyllä tehoa, ellen ota koirasta kiinni. Joka saa koiran sit taas tolaltaan tavallaan, koska on niin arka ja sen vuoksi haukkuukin.[/QUOTE]

ei varmaan. mutta kissojahan ei kouluteta! Niinden luottamus saadaan. Kun kissa on leikkisällä päällä ja haluaa leikkiä siinä on se millä voit kouluttaa..leikin varjolla!

[QUOTE="murre";27858036]Mitäs sää siellä uhoat? :) tui tui

Asiaan, tilasin tuon "koirankorjauskirjan", ehkäpä siitä löytyy apua.[/QUOTE]

no en kyllä mitään uhonnut. Siltä koiralta loppuu rohkeus, kun et rajoita sitä ja se palaa johtajansa jalkoihin. Pitää vain olla varma koira vastassa ja irtipäästettävä ei saa olla agressiivinen.

no en kyllä mitään uhonnut. Siltä koiralta loppuu rohkeus, kun et rajoita sitä ja se palaa johtajansa jalkoihin. Pitää vain olla varma koira vastassa ja irtipäästettävä ei saa olla agressiivinen.

Ajattelin että parannat sen potkaisemalla päähän tai jotain.

Joo, se on varmaa että koira palaa mun jalkoihin jos irti pääsee, se on sellainen pupupöksy oikeasti. Mutta ei sitä oikeen voi täälläpäin harjoituttaa.. :)

Nyt olen sit vaan harjoituttanut niin että käännän yhtäkkisesti suuntaa (remmi löysällä) enkä sano mitään, heti kun koira on huomannut että en tulekkaan samaan suuntaan niin juoksee perään. En tiedä onko tämä hyvä tapa, mutta se selvästi alkoi nopeasti kiinnittää enemmän huomiota minuun, sen sijaan että huitoo mihin sattuu ominpäin.

[QUOTE="murre";27858137]Ajattelin että parannat sen potkaisemalla päähän tai jotain.

Joo, se on varmaa että koira palaa mun jalkoihin jos irti pääsee, se on sellainen pupupöksy oikeasti. Mutta ei sitä oikeen voi täälläpäin harjoituttaa.. :)

Nyt olen sit vaan harjoituttanut niin että käännän yhtäkkisesti suuntaa (remmi löysällä) enkä sano mitään, heti kun koira on huomannut että en tulekkaan samaan suuntaan niin juoksee perään. En tiedä onko tämä hyvä tapa, mutta se selvästi alkoi nopeasti kiinnittää enemmän huomiota minuun, sen sijaan että huitoo mihin sattuu ominpäin.[/QUOTE]

saat koiran pelon! Mee iihtees mitä jos minä koulutan sinua potkimalla päähän varmasti luotat minuun..loppujen lopuks käyt päälle!

Yhteistyössä