Osittainen hoitovapaa. Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pähkäilijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pähkäilijä"

Vieras
Jos jään osittaiselle hoitovapaalle, niin pitääkö sen vaikuttaa lapsen hoitopäivän pituuteen päiväkodissa?

Tilanne on tämä:

Minulla on työaika 8-16.
Vanhempainvapaan aikana työpaikan sijainti on muuttunut kauemmaksi, niin, että kun lapsen vie päiväkotiin seitsemäksi, niin en kerkeä itse enään kahdeksaksi töihin ja kun pääsen neljältä, niin en kerkeä hakemaan lasta klo.17 pois päiväkodista.
Eli haluaisin jäädä osittaiselle hoitovapaalle, että voisin lyhentää työpäivää alusta ja lopusta, niin että kerkeän töihin, ja lapsi olisi päiväkodissa 7-17.

Kyllähän noin voi toimia, silti toivoisin, että työpäivän lyhentäminen, edes vähän lyhentäisi lapsesi hoitopäivää, 10 tuntia on tosi pitkä aika lapselle. Eikö toinen vanhempi voisi viedä tai hakea lasta?

Minkä ikäinen lapsi? Tosiaanko joillakin on noin pitkät hoitopäivät? Ja mä tunnen tuskaa kun lapsi joskus on hoidossa 8-16, yleensä siis päivät on 9-15. Mitä teillä isä tekee?

"Tosiaanko joillakin on noin pitkät hoitopäivät?" ..... Haloo?!?!?!? Kaikkien työpaikka ei sijaitse oman kodin naapurissa, vaan joillakin se työmatka pidentää lapsen hoitopäivää molemmista päistä yhtä lailla. Minua ei yhtään kauhistuta se aika, minkä lapseni viettää hyvässä, edullisessa kunnallisessa hoitopaikassa. Suomessa on sentään lasten päivähoitoasiat tosi hyvin verrattuna moneen muuhun maahan.

No kyllä lapsi voi olla hoidossa osittaisen hoitovapaan vuoksi ihan kuinka paljon vaan. Meillä taapero, kohta 1,5 vuotta on nyt talvella yli 8 tuntisen hoitopäivän kun busseilla menee niin paljon hitaammin kun kesällä fillarilla. Kesällä haen pojan jopa puol neljä, nykyään melkein tunnin myöhemmin.

Itse pidän osittaista hoitovapaata niin, että olen pari päivää (ja nyt vuodenvaihteen jälkeen 1 päivän) kokonaan kotona, enemmän siitä on pienelle iloa.

Yhteistyössä