osittainen hoitovapaa -kertokaas!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katmat

Aktiivinen jäsen
22.01.2008
2 265
1
36
Minkä ikäisen lapsen vanhemmalla on siihen oikeus?? Olen kuvitellu et sitä saa vain eka- ja tokaluokkalaisen vanhempi mutta tänään työkaveri väitti että osittaisella hoitovapaalla voi olla myös alle kouluikäisten lasten vanhempi.Onko näin??

Oikeus siihen on kunnes toka luokka on käyty loppuun. Sitä vastoin kelasta osittaista hoitorahaa saa kunnes lapsi täyttää kolme ja eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmat, jos lyhentävät työaikaansa.

kunnes lapsi täyttää 3v sekä eka ja tokaluokkailaisen vanhempi,näin saa kelan tukea muutaman kympin.Mutta myös jos työnantaja suostuu,voi tehdä muulloin lyhennettyä työpäivää.

Alkuperäinen kirjoittaja jouluksi vauva:
Mun tietääkseni siihen on oikeus kunnes lapsen 2 lk on käyty loppuun.

eli siis oikeus alkaa kun varsinainen hoitovapaa loppuu eli 3v-??? sen haluaisin tietää et onko oikeesti niin että mä voin 2v ja 5v lasten työssäkäyvänä äitinä olla osittaisella hoitovapaalla kunnes nuorin on käyny kakkosluokan loppuun??Nimittäin paan heti hakemuksen meneen jos näin on!!Oon luullut että se on tarkoitettu vain koululaisen vanhemmille.

Voi olla alle kouluikäisenkin vanhempi, mutta osittaista hoitorahaa (Kela) maksetaan vain siihen asti kun nuorin lapsista täyttää 3 vuotta. Itse olin vanhempain vapaan jälkeen vuoden hoitovapaalla ja sen jälkeen jatkan vielä vuoden osittaisella hoitovapaalla. Teen nyt 4-päiväistä työviikkoa, yhteensä 30 h/viikko ja saan Kelalta 70 e/kk osittaista hoitorahaa. Vanhempi lapsi on 4 v ja nuorempi 2 v.

Alkuperäinen kirjoittaja reppana:
kunnes lapsi täyttää 3v sekä eka ja tokaluokkailaisen vanhempi,näin saa kelan tukea muutaman kympin.Mutta myös jos työnantaja suostuu,voi tehdä muulloin lyhennettyä työpäivää.

eli 4-7vuotiaan lapsen äiti ei saa sitä?Eli ku mulla on 2v ja 5v niin voin tehdä sitä ensi syksyyn kunnes 2v täyttää 3 ja sitte taas uudelleen kun siitä vuoden päästä esikoinen menee kouluun? Hmm...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

eli siis oikeus alkaa kun varsinainen hoitovapaa loppuu eli 3v-??? sen haluaisin tietää et onko oikeesti niin että mä voin 2v ja 5v lasten työssäkäyvänä äitinä olla osittaisella hoitovapaalla kunnes nuorin on käyny kakkosluokan loppuun??Nimittäin paan heti hakemuksen meneen jos näin on!!Oon luullut että se on tarkoitettu vain koululaisen vanhemmille.

voit olla,tosin rahaa siinä vähän menettää..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
osittaista hoitovapaata saa lakisääteisesti myös alle kouluikäisten vanhemmat, mutta 3-6-vuotiaasta kela ei maksa sitä hoitorahaa.

himputti,pitää ottaa pomoon yhteyttä ja kysyä voisinko olla osittaisella hoitovapaalla seuraavat vuodet.Helpottais kummasti meidän arkea...

kiitos tiedoista.En oo oikeesti tienny että olis oikeus siihen vasta ku sitte ku lapsi menee kouluun.Kelan rahasta viis,se on niin pienikin se 70e ja meidän talous ei kaadu vaik saisinki vähän pienempää palkkaa.Tää tieto asettaa koko tulevaisuuden ihan uuteen valoon B)

Osittainen hoitovapaa

Hoitovapaan voi saada myös osittaisena eli työajan lyhentämisenä. Sen saa työntekijä, joka on ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 12 kuukautta viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana. Osittaista hoitovapaata voi saada lapsen toisen luokan lukuvuoden loppuun. Lapsen molemmat vanhemmat eivät saa pitää osittaista hoitovapaa yhtä aikaa, mutta kylläkin vuoropäivin tai eri vuorokauden aikoihin.

Työntekijän on tehtävä esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. Työnantaja voi kieltäytyä osittaisen hoitovapaan antamisesta vain, jos vapaasta aiheutuu tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, joka työnantajan on perusteltava.

Jos työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, eikä sen järjestämisestä päästä työpaikalla sopimukseen, osittainen hoitovapaa annetaan lyhentämällä vuorokautinen työaika kuuteen tuntiin tai työviikko 30 tuntiin.

Vapaan aikana on mahdollisuus sada Kelalta osittaista hoitorahaa.

Aina kannattaa kysyä,yleensä työnantajakin suostuu.Onhan se kaikkien etu :)

Osittaisen hoitovapaan mahdollisuus alkaa heti, kun lapsen hoitoon viet. Eli minä olen tehnyt nimenomaan lyhennettyä työviikkoa, hoitovapaalla olen ollut ihan muutaman kuukauden.

osittaista hoitovapaata saa lakisääteisesti myös alle kouluikäisten vanhemmat, mutta 3-6-vuotiaasta kela ei maksa sitä hoitorahaa.

himputti,pitää ottaa pomoon yhteyttä ja kysyä voisinko olla osittaisella hoitovapaalla seuraavat vuodet.Helpottais kummasti meidän arkea...

Eli voit olla niin kauan kunnes nuorin lopettaa 2luokan, mutta sitä rahaa et saa siinä välissä kun sulla ei oo alle 3v tai 1.-2. luokkalaista.

Jos sulla on nyt 2 ja 5 v:t niin saat sitä tuosta nuoremmasta siihen että täyttää 3 ja vanhemmasta sit kun menee kouluun. Tosin ei sillä rahalla mitään taloudellista merkitystä oon brutto 70e eli käteen tulee 40-50e
Palkkahan sulla on 80% nykyisestä kun lyhennät työaikaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Laskeskelin juuri, että 4-päiväistä työviikkoa tekemällä jään rahallisesti tappiolla vain 88 euroa kuukaudessa. Eipä siis kannata tehdä täyttä viikkoa. Laskelmissa otin huomioon alentuneet päivähoitomaksut kahdesta lapsesta, vähentyneet bensakulut työmatkasta, Kelan osittainen hoitoraha ja pienentynyt palkka ja pienentynyt veroprosentti.

Tämähän tietysti riippuu ihan jokaisen omista tuloista. Mitä isommat tulot normaalisti, niin sitä suurempi on rahallinen menetys. Minulla bruttotulot normaalisti reilut 2000 euroa ja työmatkaa 20 km/suunta.

Semmoinen juttu vielä, joka kannattaa ottaa huomioon. Että osittaisessa hoitovapaassa ei ole mitään määrää, kuinka monessa pätkässä sen saa ottaa. Joten kannattaa ottaa max vuoden pätkissä. Tämä siksi, että työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta keskeyttää osittaista hoitovapaata, jos sitä haluat.

Mulle on käynyt näin, että mies lomautettiin, meidän tulot romahti, ja itse tein 4-päiväistä työviikkoa, mutta firmassa oli vähän töitä, joten pomo ei antanut palata täyteen työviikkoon.

Eli minä suosittelen jaksottamaan tuon lyhempiin pätkiin, varsinkin kun eletään tälläisessä maailmassa kuin nyt eletään.

Alkuperäinen kirjoittaja sddf:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Laskeskelin juuri, että 4-päiväistä työviikkoa tekemällä jään rahallisesti tappiolla vain 88 euroa kuukaudessa. Eipä siis kannata tehdä täyttä viikkoa. Laskelmissa otin huomioon alentuneet päivähoitomaksut kahdesta lapsesta, vähentyneet bensakulut työmatkasta, Kelan osittainen hoitoraha ja pienentynyt palkka ja pienentynyt veroprosentti.

Tämähän tietysti riippuu ihan jokaisen omista tuloista. Mitä isommat tulot normaalisti, niin sitä suurempi on rahallinen menetys. Minulla bruttotulot normaalisti reilut 2000 euroa ja työmatkaa 20 km/suunta.

Ja mun menetys oli aikoinaan 5 - 600 euroa, mutta koko rahan arvoinen oli vapaa-aikakin.

Yhteistyössä