Otto syntyi vammaisena alkoholisti-äidin takia:Äiti miksi teit tämän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Otto syntyi vammaisena alkoholisti-äidin takia:
Äiti, miksi teit tämän?
Lauantai 20.3.2010 klo 06.13

Otto ei ole kuten sinä ja minä. Hän ei voi koskaan kirjoittaa ylioppilaaksi, eikä kurkottaa kaupan ylähyllylle. Mutta antaa Oton kertoa. Äiti ja viina pilasivat hänen elämänsä.

Otto vietiin 2-vuotiaana pois biologisten vanhempien hoivista. Myöhemmin hänet adoptoitiin uuteen perheeseen.

Mistä on pienet pojat tehty? Etanoista, sammakoista, koiranhännän tupsukoista. Niistä on pienet pojat tehty! Todellisuudessahan pienet pojat on tehty käsistä, jaloista, sydämestä ja sen sellaisista. Minut tehtiin pienistä käsistä, pienistä jaloista ja heiveröisestä sydämestä. Tai oikeastaan äiti teki. Äidin rakkaus. Äidin rakkaus viinaan. Siitä minut on tehty.

Täytin tammikuussa 32 vuotta. Olen FAS-lapsi. Tai nyt jo oikeastaan FAS-aikuinen. Se tarkoittaa sitä, että olen erilaisen näköinen kuin muut, sisäelimeni ja keskushermostoni ovat vaurioituneet, olen pienipäinen ja pienikokoinen. Vain 150 senttiä pitkä. Hyvä että edes jäin eloon.

Kaikki johtuu viinasta. Ja äidistä. Siitä, että äitini joi viinaa koko odotusaikansa. Minä olen nyt tällainen, enkä muuksi muutu.

Lue lisää Oton elämästä viikonlopun (20.-21.3.) Iltalehdestä:
# Otto kertoo, mitä hän sanoisi äidilleen, jos voisi vielä tavata tämän.
# Millainen oli Oton kouluaika ja miten Otto nykyään pärjää?
# Miksi laki ei suojele syntymätöntä lasta?

JOONAS NORDMAN
joonas.nordman@iltalehti.fi

Mä muistan kun tv:s tuli joku vuosi sitten Otosta dokkari. Silloin hän toimi pyöränkorjaajana. Lisäksi hällä oli sisko jolla oli fas myös... ellen muista ihan väärin.

pakkohoitoon alkoholista ja narkkari äidit. ja lapsi pois heti synnyttyä... sterilisaatio pakolliseksi.. vihaan ihmisiä jotka pilaavat omilla valinnoillaan toisen elämän, vielä ennemmän raivostuttaa ku kyseessä on syntymätön lapsi :(

ottojuttukansi22003LS_410_uu.gif

:'(

Tosi surullista ja niiiiiin väärin!
Nämä tarinat aina muistuttaa, kuinka onnekas oma mieheni onkaan ollut, kun ei ole mitään vammoja saanut biologisen äitinsä juopottelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:

Nämä tarinat aina muistuttaa, kuinka onnekas oma mieheni onkaan ollut, kun ei ole mitään vammoja saanut biologisen äitinsä juopottelusta.

Peesaan!!! Juuri kuin minun kirjoittamani!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:

Peesaan!!! Juuri kuin minun kirjoittamani!

Juu, peesaan myös! On tosi ikävää kuitenkin seurata, kuinka miehen veli on oikea "elämän huono-osaisuuden kehän" ilmentymä.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Koska abortti on väärin.

Olisiko Otto pitänyt abortoida? Otto voisi kuitenkin olla siitä eri mieltä.

Ehkä nyt, mutta Otto ei siinä vaiheessa vielä kyllä ollut se Otto, joka hänestä on tullut kasvatuksen ja ympäristön vaikutuksesta.

Ihan absurdia edes kysyä tuollaista, kun ei hänellä siinä vaiheessa ollut aivotoimintaa, elintoimintoja tai muutakaan kehittyneisyyttä, joka olisi hänestä tehnyt oikean ihmisen vielä siinä vaiheessa, kun abortti on sallittu. Mutta lopetan keskustelun nyt tähän, koska en jaksa alkaa jankata enempää.

FAS on ainoa kehitysvamma, jonka voi estää tai sitten aiheuttaa itse lapselleen. Tuon takia alkoholistiäidit pitäisi ottaa pakkohoitoon. Mutta jos tietäisivät että joutuvat hoitoon, niin eihän ne välttämättä hakeutuis neuvolan hoitoon ja tilanne ois lapsen kannalta vielä huonompi. Surullista, niin surullista ja turhaa :'(

Koska abortti on väärin.

Ehkä nyt, mutta Otto ei siinä vaiheessa vielä kyllä ollut se Otto, joka hänestä on tullut kasvatuksen ja ympäristön vaikutuksesta.

Ihan absurdia edes kysyä tuollaista, kun ei hänellä siinä vaiheessa ollut aivotoimintaa, elintoimintoja tai muutakaan kehittyneisyyttä, joka olisi hänestä tehnyt oikean ihmisen vielä siinä vaiheessa, kun abortti on sallittu. Mutta lopetan keskustelun nyt tähän, koska en jaksa alkaa jankata enempää.

Riippu vähän tai siis paljon abortin ajankohdasta. Olen nyt raskaan rv 10+0. Sikiöllä on mitattavaa aivotoimintaa, kaikki aivojen osat kehittyneet, sikiö liikkuu, sillä on kaikki raajat sormet ja varpaatkin. Pikku nenä ja muutkin kasvojen osat paikoillaan. Sisäelimet toimii, sikiön munuaiset toimii ja se pissailee lapsiveteen. Kokoa nelisen senttiä, mutta kuin pieni ihminen.

Jokainen olkoon mitä mieltä tahansa abortista, siihen kaikilal oikeus, muutta tuossa faktaa siinä tilanteessa, kun useimmat tietävät olleensa raskaana kaksi kuukautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Surullista. Mutta ai että nuo iltalehtien jutut on huonosti ja tarkoitushakuisesti kirjoitettuja. |O

Minustakin näin. Tuli jotenkin etova olo koko artikkelista. :|
Olisi kai pitänyt herättää joitain sympatiatunteita tuota Ottoa kohtaan, pieleen meni minun kohdalla.
Pisti toki miettimään asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Surullista. Mutta ai että nuo iltalehtien jutut on huonosti ja tarkoitushakuisesti kirjoitettuja. |O

Minustakin näin. Tuli jotenkin etova olo koko artikkelista. :|
Olisi kai pitänyt herättää joitain sympatiatunteita tuota Ottoa kohtaan, pieleen meni minun kohdalla.
Pisti toki miettimään asioita.

Mua taas alkoi itkettää, kun luin ton jutun. Kosketti.

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
Koska abortti on väärin.

Riippu vähän tai siis paljon abortin ajankohdasta. Olen nyt raskaan rv 10+0. Sikiöllä on mitattavaa aivotoimintaa, kaikki aivojen osat kehittyneet, sikiö liikkuu, sillä on kaikki raajat sormet ja varpaatkin. Pikku nenä ja muutkin kasvojen osat paikoillaan. Sisäelimet toimii, sikiön munuaiset toimii ja se pissailee lapsiveteen. Kokoa nelisen senttiä, mutta kuin pieni ihminen.

Jokainen olkoon mitä mieltä tahansa abortista, siihen kaikilal oikeus, muutta tuossa faktaa siinä tilanteessa, kun useimmat tietävät olleensa raskaana kaksi kuukautta.

Niin se mitä se mittava aivotoiminta sikiöllä tuossa vaiheessa sitten on. Tuskin ainakaan tiedostaa tilansa. Mutta humalassa/kamoissa/ nikotiinissa/ pilleripöhnässä yllättävän usea sikiö viettää aikansa äitinsä kohdussa. Aika moni paheksuu päihedeäitejä, mutta hyväksyy tupakoimisen tai rauhottavien/mielialalääkkeiden käyttön raskasaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä vit:

Mitä tarkoitat? Että ongelmaa ei oikeasti olekkaan?

Kukaan ei ole ongelmaa kieltänyt, vaan kritisoinut Iltalehtien tapaa kirjoittaa. Joka kieltämättä on aika kamalaa.

En. Vaan sitä, miten asiasta kirjoitetaan. Miksei toimittaja (?) voi kirjoittaa asiallisesti, vaan tuollaisella huonolla maulla, tarkoitushakuisesti, leimaten, paasaten. "Hän ei voi koskaan kirjoittaa ylioppilaaksi, eikä kurkottaa kaupan ylähyllylle." Nyyh, niisk.

Tyyli pilaa jutun, vie aiheelta vakavuuden. Tuollainen niiskutarina.

Tänks, Parkula, just niin.

En. Vaan sitä, miten asiasta kirjoitetaan. Miksei toimittaja (?) voi kirjoittaa asiallisesti, vaan tuollaisella huonolla maulla, tarkoitushakuisesti, leimaten, paasaten. "Hän ei voi koskaan kirjoittaa ylioppilaaksi, eikä kurkottaa kaupan ylähyllylle." Nyyh, niisk.

Tyyli pilaa jutun, vie aiheelta vakavuuden. Tuollainen niiskutarina.

Tänks, Parkula, just niin.

Nostit esille merkittävän asian.

Kun lapsia syntyy vuodessa 55000. Heistä 230 saa kehitysvamman äidin juoman alkoholin takia vuosittain. Eli prosenteissa 0,48 kaikista syntyvistä lapsista ( ei alkoholia juovien ja alkoholia juovien ). Kun kaikenkaikkiaan kaikista syntyvistä lapsista vuosittain on aina 1-2% kehitysvammaisia enemmän tai vähemmän jonkun kriteerin mukaan suomessa.

Mun mielestä melkein puoli prosenttia on aika kova luku.
"
Sikiö: Noin 80 FAS (Fetal alcohol syndrome, sikiön alkoholioireyhtymä ) lasta syntyy Suomessa vuosittain ja lisäksi noin 150 FAE-lasta (Fetal alcohol effects, alkoholin sikiövaikutukset )."
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Alkoholi

Mun faija on eritysiopena toiminut ja törmännyt paljon näihin oireyhtymänuoriin. Kovin vetää vakavaksi huumorimiehenkin.

Yhteistyössä