oudointa/hassuinta mitä sulle on (lapsen)neuvolassa sanottu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RottenCorpse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3v neuvolassa ihmeteltiin kun poika on jo yökuiva. Vaipat jäi kokonaan pojan ollessa reilu 2v1kk, mutta en kertonu sitä neuvolassa. Ei varmasti ois edes uskonut, kun niin kovasti ihmetteli miten 3v voi olla yökuiva. :D Päiväkuivaksi poika oppi vähän vajaa 2-vuotiaana. 2v neuvolassa oli eri täti kun 3v neuvolassa. Tyttö oppi päiväkuivaksi vasta vajaa 4v ja kokonaan kuivaksi 5v

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Sitä varten on patjansuojuksia ja tuskin kovin kauaa joutuisi lakanoita pesemään. Lapsilla on taipumusta tehdä sinne vaippaan, silloin kun se on päällä. Tämän viisaan neuvon kuulin itse 2v neuvolassa, kun tyttö oli lähes kuiva mutta pidin varuilta vaippaa. Pari päivää riitti pissapyykkiä, iski jo melkein epätoivo itselleni että mitähän tästä tulee mutta tadam, kaikki pissat alkoikin tulla pottaan. Olisi varmasti jo toiminut aiemmin, mutta en tietämättömänä moista hoksannut ennen kuin se sanottiin. Kyllä ne joskus jotain neuvolassa tietääkin :)

** Hitsit olisit voinu tulla kertomaan sen mun lapsille, tai ei se vieläkään myöhästä oo** Terv. yökastelijoiden äiti.
Vaipat lopetettu 4-5 vuotiaana öisin ja eka oppi yökuivaksi 7v nuorempi on nyt 1 kk vajaa 7 ja kastelee vieläkin.
Pitäisikö kertoa että ei kuulu kun ei oo vaippaa

Meillä kanssa esikoinen oppi kuivaksi n.2v5kk ja sitäkös neuvolassa ihmeteltiin =) mutta toinen ei edes potalla suostu istumaan nyt 1v4kk enkä ole pakottanut sanovatpahan neuvolassa mitä vaan...

muoks, i oo kyllä lasten neuvola, mutta kuitenki...

Ihan yliveto neuvolantäti oli sillon ku aloin oottaa tyttöö. Asuttiin neuvolan naapurissa ja aamulla ku kauppaan mentiin, pyörähin neuvolassa varaamassa aikaa, koska oli neuvolan "päivystysaika". Istuin tuolille ja odotin että asiakas vaihtuis kysyisin että onko tätillä aikaa varata mulle ensimmäinen neuvola. En siis mitenkään häirinny kenenkään neuvola-aikaa...
No, täti oli tulossa kahvilta ja kysyin että onkohan hetki aikaa, että jos varataan mulle neuvola. Täti alko huutamaan mulle neuvolan aulassa, että ei tänne noin vaan tulla varailemaan aikoja!! Täällä on puhelin ajat sitä varten että tänne soitetaan ja varataan se aika!! Ei voi tulla tuollalailla häiritsemään toisten aikoja!! Olin hiukan hoomoilasena :o

No, ei siinä mitään, mentiin kotiin, otin puhelimen ja soitin samalle tätille.. :whistle:

Loppuraskaudesta täti kyseli synnytyksestä, oonko miettiny sitä ja sillälailla.. Kerroin että haluaisin kokeilla sitä allasta. Täti tyrmäs sen ajatuksen heti! "ei sitä kuule ruveta ihan turhan takia täyttelemään!! se on niin iso työ täyttää iso allas, että ei sitä turhaan käytetä!!" :o

Laskettu meni ja kävin neuvolassa joka toinen päivä ja täti kyseli samat asiat mun tisseistä. Minkälaiset nännit mulla on... Isot? Pienet? Joka kerta! Olis jumatsuibeli kirjottanu ylös että mulla on pienet nännit prkl :snotty:

vauvalla tuli selvästi vihreää räkää ja välillä jouduin vanupuikolla kaivamaan kökköjä pois nenästä, no sitten kun terkalle asiasta sanoin niin vastaus oli että ei mitään hätää se on vain puklaus nostattanu maidon nenään, minä katoin terkkaa et täh? ni se sano vain että joo se on vanhaa maitoa...

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
muoks, i oo kyllä lasten neuvola, mutta kuitenki...

Ihan yliveto neuvolantäti oli sillon ku aloin oottaa tyttöö. Asuttiin neuvolan naapurissa ja aamulla ku kauppaan mentiin, pyörähin neuvolassa varaamassa aikaa, koska oli neuvolan "päivystysaika". Istuin tuolille ja odotin että asiakas vaihtuis kysyisin että onko tätillä aikaa varata mulle ensimmäinen neuvola. En siis mitenkään häirinny kenenkään neuvola-aikaa...
No, täti oli tulossa kahvilta ja kysyin että onkohan hetki aikaa, että jos varataan mulle neuvola. Täti alko huutamaan mulle neuvolan aulassa, että ei tänne noin vaan tulla varailemaan aikoja!! Täällä on puhelin ajat sitä varten että tänne soitetaan ja varataan se aika!! Ei voi tulla tuollalailla häiritsemään toisten aikoja!! Olin hiukan hoomoilasena :o

No, ei siinä mitään, mentiin kotiin, otin puhelimen ja soitin samalle tätille.. :whistle:

Loppuraskaudesta täti kyseli synnytyksestä, oonko miettiny sitä ja sillälailla.. Kerroin että haluaisin kokeilla sitä allasta. Täti tyrmäs sen ajatuksen heti! "ei sitä kuule ruveta ihan turhan takia täyttelemään!! se on niin iso työ täyttää iso allas, että ei sitä turhaan käytetä!!" :o

Laskettu meni ja kävin neuvolassa joka toinen päivä ja täti kyseli samat asiat mun tisseistä. Minkälaiset nännit mulla on... Isot? Pienet? Joka kerta! Olis jumatsuibeli kirjottanu ylös että mulla on pienet nännit prkl :snotty:

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

No, että jos lapsi kiroilee, voi syöttää sille pippuria. Tämä neuvo siksi, kun olin tuohtunut siitä, että minun äiti oli meinannut pestä pojalta suun saippualla, kun se oli satuttanut jalkansa ja kironnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Poika oli 3 kk, kun nlan täti tuumasi, että pitäisi rajoittaa vauvan syömisiä, ettei liho liikaa.

Mulla kiehahti niin, että käskin arvon rouvan rajoittaa ihan vaan omia syömisiään :laugh: :laugh: :laugh:

meillä kans käskettiin antaa vettä maidon sijaan kun paino nousi kuulemma liikaa.. ikää tais olla just toi 3kk

Mille on aina sanottu että tytö on painokäyrän alimmillaviivalla. Syö todella hyvin joten sit ovat olleet hiljaa. Paikkakunta vaihtu ja mainitsin että tyttö syö hyvin mutta koko ajan menee ala käyrillä sanoi sitten että homma ok kuhan paino nousee kokoajan jonkin verran pituuteen nähen. Sit mittas päänympäryksen väärin ja siitä nousi sit haloo ja piti mrnnä lääkärille jolloin lääkäri huomasi että on tehty paha mitta virhe ja kaikki ok. Käski ilmoittaa terkalle. No minä menin ja kerroin että kaikki ok oli tapahtunut mitta virhe, johon tuumasi vaan että vai niin on käynyt ja samaan hengen vetoon alko valittaa painosta ja käyristä missä ei edellisellä kerralla ollu moitetta eikä lääkärikään asiaan puuttunut! Olin että WTF taitaa mummo käydä jotenkin viimesellä pytyllä. Ensi käynti ärsyttää jo etukäteen!

niijuu... Olihan seki aika koomista, ku synnytyksen jälkeen yks tikki vaivas kauheesti. kävin sitte neuvolassa, että se poistettas. Siinä pötköttelin jalat levällään tutkimuspöydällä ja neuvolantäti tuli haarojen väliin, löi kädet yhteen ja huudahti: "Kyllä on hyvännäkönen!!" :o
On sitte neuvolaa myöten kehuttu meikäläisen römpsä :snotty: :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
Poika oli 3 kk, kun nlan täti tuumasi, että pitäisi rajoittaa vauvan syömisiä, ettei liho liikaa.

Mulla kiehahti niin, että käskin arvon rouvan rajoittaa ihan vaan omia syömisiään :laugh: :laugh: :laugh:

mun äiti kerto et ku olin 2kk niin neuvolantäti laitto mut laihikselle :whistle:
mut kyllä mä olinki vauvava aika pulska :D

Pieni vauva laihikselle..!! :o

Oma vauvani on tosi pullero, 3,5 kk, 63 cm ja 8 kg, ihan pelkällä tissimaidolla mennään. Kysyin 3 kk neuvolassa täytyykö pojan syömistä alkaa jotenkin rajoittaa. Sanoi kivasti, että pikkuvauvat saakin olla pullukoita, ja että kyllä se paino yleensä normalisoituu kun vauva alkaa liikkumaan.

niijuu... Olihan seki aika koomista, ku synnytyksen jälkeen yks tikki vaivas kauheesti. kävin sitte neuvolassa, että se poistettas. Siinä pötköttelin jalat levällään tutkimuspöydällä ja neuvolantäti tuli haarojen väliin, löi kädet yhteen ja huudahti: "Kyllä on hyvännäkönen!!" :o

:laugh: :laugh: :laugh:

Multa kysyi lääkäri vähän ennen laskettua aikaa että asuukos tämän lapsen isä kanssasi? katsoi koneelta että olen muuttanut paria kuukautta aiemmin ja kysyi ensimmäiseksi että olenko jossain töissä. Vastasin että en ole, vaan työttömänä kun työpaikka jäi sinne entiselle kotipaikkakunnalle. Jatkoi kyselemällä että asuvatko vauvan isovanhemmat täällä? Ei asu, vaan naapurikaupungissa kuitenkin. Onko sinulla täällä sukulaisia? No ei ole niitäkään kuin pari kaukaisempaa joiden kanssa en ole ollut tekemisissä. No onko sinulla täällä muuten ystäviä tai tuttuja, että onko minkäänlaista tukiverkkoa. No minulla on muutama ystävä täällä, vastasin. Viimeinen kysymys sitten oli tuo että muuttiko vauvan isä mukanani tänne? Katsoin lääkäriä vähän hoomoilasena, että mitäpä luulet? Ai oisin jättäny työpaikkani toiselle puolelle suomea ja muuttanut yksin työttömänä ja raskaana kaupunkiin jossa en juuri tunne ketään.

En sitten tiedä annanko jotain viestejä tahattomasti tuohon suuntaan, kun vauva syntymän jälkeen kaksi kertaa täysin tuntematon ihminen on tullut kaupungilla kysymään ihan samaa. Elän kuitenkin erittäin onnellisessa parisuhteessa.

Neuvola lääkärinä huonoa suomea puhuva lääkäri, totesi minuutin päästä juteltuaan lapsen kanssa, hyvin on kehittynyt viisivuotias ja kaikki kunnossa. Kiva, mutta oltiin 3v neuvolassa. Kerkesi kirjottamaan jo korttiinkin.

Tää ei ollu kyllä neuvolassa vaan Lastenklinikan lääkärin viesti vanhemmille... eli 3 viikkoinen vauvamme oli kotiutumassa sydänleikkauksen jälkeen ja lääkäri oli jättänyt sellasen ohjeen, että viikonlopun aikana annetaan sipsejä lapselle niin paljon kuin haluaa syödä, että saadaan matalahko natriumarvo (tai joku) nousemaan... :D. Oltiin me esikoisen vanhemmat vähän huuli pyöreenä siinä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kerronpa kumminkin:
Tää ei ollu kyllä neuvolassa vaan Lastenklinikan lääkärin viesti vanhemmille... eli 3 viikkoinen vauvamme oli kotiutumassa sydänleikkauksen jälkeen ja lääkäri oli jättänyt sellasen ohjeen, että viikonlopun aikana annetaan sipsejä lapselle niin paljon kuin haluaa syödä, että saadaan matalahko natriumarvo (tai joku) nousemaan... :D. Oltiin me esikoisen vanhemmat vähän huuli pyöreenä siinä...

:headwall: :headwall: :x :xmas:

Minun myös B) , ehkäisyneuvolassa tosin.

Niin nätti ja siisti kuulemma. Olin vaan että "ööö...kiitos?" :xmas:

No, sama lääkäri sanoi että "aika hyvin kun oot synnyttänyt kaksi lasta ilman tikin tikkiä ". Esikoisesta eppari viidellä tikillä (jonka arven mä kyllä näen omin silmin kun tiirailen...) ja kakkosesta kuusi tikkiä vaatinut repeämä. Oli vissiin sokea lekuri :D. Ja jälkitarkastuksessa siis olin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Minun myös B) , ehkäisyneuvolassa tosin.

Niin nätti ja siisti kuulemma. Olin vaan että "ööö...kiitos?" :xmas:

No, sama lääkäri sanoi että "aika hyvin kun oot synnyttänyt kaksi lasta ilman tikin tikkiä ". Esikoisesta eppari viidellä tikillä (jonka arven mä kyllä näen omin silmin kun tiirailen...) ja kakkosesta kuusi tikkiä vaatinut repeämä. Oli vissiin sokea lekuri :D

Tää ei oo neuvolajuttuja, mutta kun aikoinaan kävin ekaa kertaa gynellä (olin 18 v.), niin gyne totesi sisätutkimuksen jälkeen, että "oikein on hyvä ja väljät paikat synnyttää, siitä vaan hommiin". Muuten hyvä, mutta kun mä olin kuitenkin e-pillereitä hakemassa, niin... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:

mun äiti kerto et ku olin 2kk niin neuvolantäti laitto mut laihikselle :whistle:

Oma vauvani on tosi pullero, 3,5 kk, 63 cm ja 8 kg, ihan pelkällä tissimaidolla mennään. Kysyin 3 kk neuvolassa täytyykö pojan syömistä alkaa jotenkin rajoittaa. Sanoi kivasti, että pikkuvauvat saakin olla pullukoita, ja että kyllä se paino yleensä normalisoituu kun vauva alkaa liikkumaan.

ja tosi ihanaa oli se et sattu sama täti mun ekalle lapselle neuvolaan....
ekan kerran ku kävin siellä oman vauvani kans niin se täti sano mulle et "sinähän oot se ja se ja sun äiti on se ja se. assuukko se teijän äiti vielä siellä ja siellä. mitä sille sun äitille muuten kuuluu? muistan sinut kyllä tosi hyvin. sinähän olit sillon vauvana aika pyöreä" :D

kaikista veemäisintä on ollu se, kun viimesimmässä neukussa sanoin että haaveilen pikkukakkosesta, niin täti pudisteli epäuskoisena päätään ja sanoi että "en usko että se nyt kannattaa, pitäähän sun mennä töihin".

olen nuori, vähän reilu 20v ja mielestäni mulla on aikaa mennä töihin. oon aina halunnu 2 lasta pienellä ikäerolla... ja mitä toi ylipäätään sille neukkutädille kuuluu.

tytöni oli 2v neuvolassa 92,5cm pitkä, joka kuulemma ton neuvolasijaisakan mielestä oli liian pitkä! pituutta kuulemma tullut puolenvuodenpäästä tosi paljon ja nyt pitää tarkkailla ettei ala ksvamaan liian pitkäksi. jos näin jatkuu että tyttö vaan kasvaa niin pitää kuulemma alka katselemaan minun ja lapsen isän pituuskäyriä..ei elvetti :laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:

paljon lapsella oli syntymä kokoa? ja juu tasottuuhan se paino kun lapsi alkaa likkua

No aika erikoista oli kun käytin lasta nyt lääkärissä koska nuhan kanssa vaivaa sitkeä yskä. Sain reseptin yskänlääkkeeseen mutta lääkäri vaati kontrollikäyntejä ja vaikka mitä kun pitää nyt tutkia ettei ole astma puhjennut lapselle. Ymmärtäisin jos sitä olisi jotenkin suvussa tai jotain mutta ei. Ja selvästi on flunssanen lapsi ja yskä liittyy siihen niin tuntui jotenkin oudolta et heti ollaan pelottelemassa astmalla ja seurannoilla. Vaikka jonkun toisen mielestä se on ehkä hyvä asia.

Meillä oli esikoisen kanssa sellanen vanha täti neuvolatätinä ja sen luota ei koskaan päässy ilman että olis havaittu jotain vikaa,,,ja mitään vikaa ei kyllä ollu. Kerran tarkasteli ja tarkasteli ja mitään huomauttamista ei löytynny ja oltiin jo melkein ovista lähdössä kun oikein kiljahti että tulkaas takas istumaan ja kaiveli lampun laatikosta. Se oli äkänny että "tällähän on kierot silmät" ja sen naama oli oikeesti kun hangon keksi. Haavi auki että en ole kyllä huomannu, ja ei tänäkään päivänä ole yhtään karsastusta. Ja puheterapeutille laitto lähetteen (ei tosin menty) kun lapsella kuulemma r-vika vaikka ei ollukkaan,,kyllä minä olisin ehkä huomannu moisen,,,

Meillä neukkatäti pohdiskeli 1v6kk neuvolassa, että onkohan lapsen syntymäpituus mitattu varmasti oikein,kun me vanhemmat ollaan niin lyhyitä.. Joo, no aletaan nyt sitä syntymäpituutta muuttelemaan sitten..
Toinen oli muistaakseni 2vuotis neuvolassa. terkka oli hyvin huolissaan lapsen hoikkuudesta (ollu aina pitkä ja hoikka) kyseli sitten lapsen syömistottumuksia jne. lopuksi vielä kysyi erittäin vihjailevaan sävyy, että eikö lapsi syö vai.... Vastasin et ei, ku en anna sille ruokaa.. Otti niin päähän muutenki ku joka asiasta valitti. Oli vissiin jotain sillä tätillä nuoria äitejä vastaan, kun on muillekkin "valittanut" turhista..

Yhteistyössä