Kiitos Peppi kun vastasit. Toivottavasti sulla on paremmat ajat nyt edessä. Olen ymmärtänyt, että skopia on melko rankka toimenpide. Oletko syönyt pillereitä aikaisemmin ? Jos olet, kauanko niiden lopettamisen jälkeen endo äityi noin pahaksi ?
Menkkakipujen vuoksi olen miettinyt endon mahdollisuutta. Eli niiden normaalien (?) alavatsakipuilujen lisäksi vihloo jotain osaa (kohtua tms) kun vessassa ponnistelee. Tästä seuraa ummetusta menkkojen aikaan. Tuota viiltävää vihlontaa tuntuu epämääräisesti myös muualla alavatsan alueella ja jopa sisäreisissä. Olen jostain lukenut, että tuon kaltaset oireet vois olla endoa. Jotenki se kipu ei tunnu ""normaalilta"". (Naisena on normaaliaki kipua

Tai en tiedä mitä se on, jossei endoa ?
Toisaalta, alotin aikoinaan pillerit menkkakipujen vuoksi ja tähän vaivaan ne ei vaikuttanu. Olen ymmärtänyt että pillereiden pitäs helpottaa endon oireita ? Olen syönyt sekä yhdistelmä - että minipillereitä. Kiertoni on pillereiden lopettamisen jälkeen (ja ennen pillereitä) ollut tosi säännöllinen, ei tuhruja ennen eikä jälkeen, eikä välivuotoja.
Aloin tietenki miettiä asiaa, kun raskautta ei ole kuulunut. (Ei kolme kiertoa paljon ole, vikaa varmaan enemmän omissa asenteissa

Eipä sitä itse päättelemällä diagnoosia saa. Gynelle sain ajan maaliskuun puoleen väliin, eli siihen asti aikaa kuulostella. Tähän mennessä kivut on voimistunu joka kierrolla, mutta kait se voi olla normaalia elimistön heräämistäkin.